Projekta ID
21-TA-1295Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
15.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
4.3panta pirmās daļas 4.punkta k) apakšpunkts nosaka, ka Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) izmantošanas mērķis ir veikt pasākumus sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai.
Vienlaikus anotācijā skaidrots, ka, ievērojot straujo tehnoloģiju attīstību, to pieejamību, iedzīvotāju paradumu maiņu un citas aktualitātes sabiedrībā, VID, nodrošinot sniegto pakalpojumu pieejamību, ērtību, kvalitāti, ir nozīmīgi iegūt sabiedrības vai atsevišķo tās grupu viedokli par pakalpojumu un informācijas pieejamību, saprotamību, kvalitāti. Vienlaikus ne mazāk svarīgi ir saņemt ne vien novērtējumu, bet arī ieteikumus un jaunas idejas.Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmajā, piektajā, sestajā un septītajā daļā noteikto valsts pārvaldes iestādes pienākums ir iegūt sabiedrības viedokli, lai normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus īstenotu pēc iespējas ērti un pieejami privātpersonai, uzlabojot to kvalitāti un efektivitāti. VID sniedz pakalpojumus visiem Latvijas komersantiem un darba ņēmējiem, turklāt visi pakalpojumi ir izmantojami tiešsaistē. Līdz ar to, lai uzlabotu VID sniegto pakalpojumu kvalitāti, lai komersantiem un iedzīvotājiem būtu pēc iespējas ērti, skaidri un saprotami īstenot savas tiesības un pildīt pienākumus nodokļu un muitas jomā, VID veic aptaujas.VID rīcībā ir informācija, ko sākotnēji fiziskas vai juridiskas personas iesniedz, lai nodrošinātu saziņu ar iestādi – elektroniskā pasta adrese, kas ir mazāk aizskaroša un mazākā mērā iejaucas personas privātajā dzīvē, ja to salīdzina ar tālruņa numura izmantošanu.
Lai nodrošinātu Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta sestajā daļā noteikto funkciju, kura nosaka valsts pārvalde savā darbībā pastāvīgi pārbauda un uzlabo sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitāti, VID izmanto personas identifikācijas datus aptauju veikšanai, lai atbilstoši aptauju rezultātiem varētu uzlabot VID sniegto pakalpojumu kvalitāti.
EDS lietotāju kontaktinformācija dod iespēju VID sazināties tieši ar tām iedzīvotāju/komersantu grupām, kurām konkrētie VID pakalpojumi ir būtiski – viņi tos ir izmantojuši nesenā pagātnē, izmanto regulāri vai varētu izmantot tuvākajā laikā. Tieša VID klientu grupu aptaujāšana sniedz ticamus datus, kuri var tikt izmantoti pilnvērtīgai analīzei. Pilnvērtīga datu analīze sniedz iespēju uzlabot VID piedāvātos pakalpojumus.VID veic vispārēju klientu apmierinātības aptauju reizi divos gados, savukārt pēc nepieciešamības var aptaujāt klientus par konkrētiem pakalpojumiem, piemēram, dīkstāves atbalsta izmaksas kārtību, saimnieciskās darbības reģistrēšanu, algas nodokļu grāmatiņu un citiem VID nodrošinātajiem pakalpojumiem.
Valsts pārvaldes iestāde fizisko personu datus, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) var apstrādāt gadījumos, ja šī apstrāde ir likumīga, t.i., atbilst vismaz vienam no Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punktā noteiktajiem tiesiskajiem pamatiem, kas ir piemērojami valsts pārvaldei -t.i., persona ir devusi piekrišanu savu datu apstrādei konkrētam nolūkam.
ievērojot 5.pantā noteiktajiem personas datu apstrādes principiem, apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Norādītajos gadījumos – izņemot tad, ja datu subjekts ir devis nepārprotamu piekrišanu, pienākumam veikt datu apstrādi jābūt noteiktam normatīvajā aktā. Tas ir, datu, kas tiek izmantoti, lai veiktu pasākumus sabiedrības sniegtā pakalpojuma uzlabošanā un kvalitātes nodrošināšanā, apstrādei jābūt noteiktai normatīvajā aktā, tādējādi un vienlaikus nodrošinot Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. pantā noteiktos personas datu apstrādes principus, jo īpaši, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārskatāmā veidā, tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos un netiek izmantoti ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā.
Datu valsts inspekcija norāda,ka saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6.panta 3.punktu, ja publiskai personai apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras, kā arī, ja apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu pienākumu, minēto datu apstrādes pamatu nosaka ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem vai dalībvalsts tiesību aktiem, kas piemērojami pārzinum. Datu subjekta piekrišana saziņai ar iestādi ir izmantojama konkrētiem piekrišanā norādītiem nolūkiem un nevar tikt izmantota ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā. Ņemot vērā minēto, ja datu subjekts skaidri nav devis savu piekrišanu savu saziņas datu izmantošanai iestādes aptauju veikšanai, datu subjekta dati minētajam nolūkam nav izmantojami. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un precizēt anotācijā ietverto skaidojumu, norādot atbilstošu tiesisko pamatu datu apstrādei.
Vienlaikus anotācijā skaidrots, ka, ievērojot straujo tehnoloģiju attīstību, to pieejamību, iedzīvotāju paradumu maiņu un citas aktualitātes sabiedrībā, VID, nodrošinot sniegto pakalpojumu pieejamību, ērtību, kvalitāti, ir nozīmīgi iegūt sabiedrības vai atsevišķo tās grupu viedokli par pakalpojumu un informācijas pieejamību, saprotamību, kvalitāti. Vienlaikus ne mazāk svarīgi ir saņemt ne vien novērtējumu, bet arī ieteikumus un jaunas idejas.Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmajā, piektajā, sestajā un septītajā daļā noteikto valsts pārvaldes iestādes pienākums ir iegūt sabiedrības viedokli, lai normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus īstenotu pēc iespējas ērti un pieejami privātpersonai, uzlabojot to kvalitāti un efektivitāti. VID sniedz pakalpojumus visiem Latvijas komersantiem un darba ņēmējiem, turklāt visi pakalpojumi ir izmantojami tiešsaistē. Līdz ar to, lai uzlabotu VID sniegto pakalpojumu kvalitāti, lai komersantiem un iedzīvotājiem būtu pēc iespējas ērti, skaidri un saprotami īstenot savas tiesības un pildīt pienākumus nodokļu un muitas jomā, VID veic aptaujas.VID rīcībā ir informācija, ko sākotnēji fiziskas vai juridiskas personas iesniedz, lai nodrošinātu saziņu ar iestādi – elektroniskā pasta adrese, kas ir mazāk aizskaroša un mazākā mērā iejaucas personas privātajā dzīvē, ja to salīdzina ar tālruņa numura izmantošanu.
Lai nodrošinātu Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta sestajā daļā noteikto funkciju, kura nosaka valsts pārvalde savā darbībā pastāvīgi pārbauda un uzlabo sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitāti, VID izmanto personas identifikācijas datus aptauju veikšanai, lai atbilstoši aptauju rezultātiem varētu uzlabot VID sniegto pakalpojumu kvalitāti.
EDS lietotāju kontaktinformācija dod iespēju VID sazināties tieši ar tām iedzīvotāju/komersantu grupām, kurām konkrētie VID pakalpojumi ir būtiski – viņi tos ir izmantojuši nesenā pagātnē, izmanto regulāri vai varētu izmantot tuvākajā laikā. Tieša VID klientu grupu aptaujāšana sniedz ticamus datus, kuri var tikt izmantoti pilnvērtīgai analīzei. Pilnvērtīga datu analīze sniedz iespēju uzlabot VID piedāvātos pakalpojumus.VID veic vispārēju klientu apmierinātības aptauju reizi divos gados, savukārt pēc nepieciešamības var aptaujāt klientus par konkrētiem pakalpojumiem, piemēram, dīkstāves atbalsta izmaksas kārtību, saimnieciskās darbības reģistrēšanu, algas nodokļu grāmatiņu un citiem VID nodrošinātajiem pakalpojumiem.
Valsts pārvaldes iestāde fizisko personu datus, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) var apstrādāt gadījumos, ja šī apstrāde ir likumīga, t.i., atbilst vismaz vienam no Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punktā noteiktajiem tiesiskajiem pamatiem, kas ir piemērojami valsts pārvaldei -t.i., persona ir devusi piekrišanu savu datu apstrādei konkrētam nolūkam.
ievērojot 5.pantā noteiktajiem personas datu apstrādes principiem, apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Norādītajos gadījumos – izņemot tad, ja datu subjekts ir devis nepārprotamu piekrišanu, pienākumam veikt datu apstrādi jābūt noteiktam normatīvajā aktā. Tas ir, datu, kas tiek izmantoti, lai veiktu pasākumus sabiedrības sniegtā pakalpojuma uzlabošanā un kvalitātes nodrošināšanā, apstrādei jābūt noteiktai normatīvajā aktā, tādējādi un vienlaikus nodrošinot Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. pantā noteiktos personas datu apstrādes principus, jo īpaši, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārskatāmā veidā, tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos un netiek izmantoti ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā.
Datu valsts inspekcija norāda,ka saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6.panta 3.punktu, ja publiskai personai apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras, kā arī, ja apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu pienākumu, minēto datu apstrādes pamatu nosaka ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem vai dalībvalsts tiesību aktiem, kas piemērojami pārzinum. Datu subjekta piekrišana saziņai ar iestādi ir izmantojama konkrētiem piekrišanā norādītiem nolūkiem un nevar tikt izmantota ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā. Ņemot vērā minēto, ja datu subjekts skaidri nav devis savu piekrišanu savu saziņas datu izmantošanai iestādes aptauju veikšanai, datu subjekta dati minētajam nolūkam nav izmantojami. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un precizēt anotācijā ietverto skaidojumu, norādot atbilstošu tiesisko pamatu datu apstrādei.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Normas skaidrības nodrošināšanai un konsekvencei atbilstoši citur projektā izmantotajai terminoloģijai, lūdzam precizēt 4.3 panta trešās daļas pirmajā punktā ietverto vārdu savienojumu - datu par saimniecisko darbību.
Piedāvātā redakcija
-