Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
Projekta ID
23-TA-936
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
30.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
"(7) Publiska persona un atvasināta publiska persona iegādājas tikai tādus ražojumus, pakalpojumus, ēkas un būvdarbus, kuriem ir augsts energoefektivitātes līmenis.
(8) Šī panta septītā daļa netiek piemērota, ja tās piemērošana var kavēt reaģēšanu sabiedrības veselības ārkārtas situācijās, apdraud nacionālo vai sabiedrisko drošību, kā arī nepiemēro militārā ekipējuma piegādes līgumiem.";
Iebildums
Ne Grozījumu projektā, ne Grozījumu anotācijā nav noteikts/skaidrots kādi ir kritēriji, pēc kuriem var noteikt vai precēm/pakalpojumiem/būvdarbiem ir augsts energoefektivitātes līmenis.

Skaidrojums:
Šobrīd Publisko iepirkumu likums attiecībā uz energoefektivitāti nosaka līdzīgu kā Grozījumu 6.punktā (5.panta 7.daļa) prasību par augstu energoefektivitātes līmeni tikai tiešās pārvaldes iestādēm, un tikai precēm un pakalpojumiem (PIL 55.pants).
Pašvaldības obligāti piemēro ZPI prasības attiecībā uz energoefektivitāti datortehniku, ielu un iekštelpu apgaismojumu, 3.grupas ēku būvniecību iepirkumiem, kā arī, iegādājoties elektroenerģiju patērējošo preci, ir jāpiemēro vērtēšanas kritērijs, lai izvēlētos preci, kuru elektroenerģijas patēriņš ir viszemākais (PIL 51.panta 3.prim daļas 3.punkts).

Priekšlikums:
Ņemot vērā, ka PIL 2.panta 3.punkts nosaka, ka PIL mērķis ir nodrošināt pasūtītāja līdzekļu efektīvu izmantošanu, piedāvājam Grozījumu 6.punktā 5.panta 7.daļu izteikt šādā redakcijā (līdzīgi kā PIL 55.panta 1.daļa):
“(7) Publiska persona un atvasināta publiska persona iegādājas tikai tādus ražojumus, pakalpojumus, ēkas un būvdarbus, kuriem ir augsts energoefektivitātes līmenis. Publiska persona un atvasināta publiska persona var iegādāties zemākam energoefektivitātes līmenim atbilstošas preces vai pakalpojumus vai būvdarbus, ņemot vērā apsvērumus, kas saistīti ar rentabilitāti, tehnisko piemērotību un ilgtspēju.”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzu papildināt 1.pantu “Likumā lietotie termini” ar jēdzienu “Obligātais enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķis”.
Likumā ir vairākās vietās atsauce, ka šis mērķis ir jāsasniedz, tai skaitā pašvaldībām savu energoefektivitātes fondu rīcības rezultātā, tomēr šis mērķis nekur nav atšifrēts. Likumā ir punkts 1. pantā (2) “Citi termini šajā likumā lietoti Enerģētikas likuma izpratnē”, tomēr Enerģētikas likumā šis jēdziens nav skaidrots.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot. 
Par: Izslēgt 6. pantu.

Lai arī nevar teikt, ka obligātā pienākumu shēma praksē strādāja/strādā, LLPA prāt valsts mērķu sasniegšanai, būtu jāiet uz tās stiprināšanu nevis izslēgšanu.

Neesam informēti, kā KEM plāno, izslēdzot šo punktu (atceļot obligāto pienākumu shēmu), to pārveidot vai rīkoties, līdz ar to sarežģīti komentēt pēc būtības.

Anotācijā minēts, ka tā definēta NEKP, bet tad konkrētais pienākums, mūsuprāt, zaudē spēku un iespējams nekad netiks īstenots.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzu papildināt 7.panta “Energoefektivitātes fondi” (8) “Pašvaldības energoefektivitātes fonda finanšu avots ir:” ar jaunu apakšpunktu:
“4. 50% no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa ieņēmumiem, par pašvaldībā deklarētu fizisko personu vai reģistrētu juridisko personu transportlīdzekļa īpašnieku maksājumiem.”

Veicot šādu maksājumu pašvaldības energoefektivitātes fondā, būtu iespēja nodrošināt publiskos transportlīdzekļu elektrības uzlādes punktus, lai nodrošinātu energoefektīvu transportlīdzekļu izplatību.
Piedāvātā redakcija
-