Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-1067
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta paredzētā atbalsta finansējuma avots būs pieejams pēc likumprojekta “Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu un tā rezultātā piemēroto sankciju izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas un tirgus pārorientācijas atbalsta likums” pieņemšanas un tajā noteikto nosacījumu izpildes, uzskatām, ka noteikumu projekts ir virzāms tikai pēc minētā likuma pieņemšanas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, kurš brīdis tiks uzskatīts par juridiski saistošu, kad atbalsta saņēmējam radīsies likumīgas tiesības saņemt atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar ierobežojumu atbalsta pretendentam, kas izriet no Komisijas paziņojama 33.punkta, ka atbalstu saskaņā ar šo paziņojumu nepiešķir tādiem uzņēmumiem, kam piemēro ES pieņemtās sankcijas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas paziņojuma 47.a punkts paredz, ka "publiskās garantijas tiks piešķirtas jauniem atsevišķiem aizdevumiem, kas izsniegti uzņēmumiem", lūdzam pārliecināties, ka noteikumu projekta 7.punkta redakcija šo nosacījumu pilnībā ievēro un precizēt punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt punktu pēc kādiem kritērijiem tiks vērtēta valsts atbalsta piešķiršana garantiju veidā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas paziņojuma 47. e(ii) punktā noteikts, ka garantija nepārsniedz 50 % no enerģijas izmaksām 12 mēnešos pirms atbalsta pieteikuma iesniegšanas mēneša, lūdzam atbilstoši precizēt šo noteikumu punktu, aizstājot tajā vārdu "dienas" ar vārdu "mēneša" un atbilstoši precizēt informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka 08.06.2021 stājās spēkā grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, lūdzam noteikumu projekta 13.punktu  izteikt, piem., šādā redakcijā:
"Ja ir pārkāptas šajos noteikumos noteiktās valsts atbalsta prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" visu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka šis punkts izpilda Komisijas paziņojuma 46.punktu, apstiprinot, ka tikai Ministru kabineta 2020. gada 19. marta  noteikumos Nr. 150 par “Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” un Ministru kabineta 2020. gada 19. marta  noteikumos Nr. 149 “Noteikumi par aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” tiek piemērota Covid-19 pagaidu regulējuma 3.2. vai 3.3. iedaļa.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar šo noteikumu projekta punktu sniegto atbalstu par tām pašām izmaksām drīkst apvienot ar finansējumu jebkādu citu valsts atbalsta projektu vai programmu ietvaros, lūdzam nodrošināt normas atbilstību Pagaidu regulējuma 46.punktam, ka "Garantijas, kas piešķirtas saskaņā ar šo iedaļu, var kumulēt dažādiem aizdevumiem ar nosacījumu, ka kopējā aizdevuma summa vienam saņēmējam nepārsniedz šā paziņojuma 47. punkta e) apakšpunktā noteiktos maksimālos apjomus." 
Kā arī paredzēt nosacījumu, ka atbalsta saņēmējam ir jāiesniedz visa informācija par plānoto un piešķirto atbalstu tā paša projekta ietvaros, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto/piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai kumulācijas gadījumā papildus nebūtu jānosaka, ka jāievēro arī citā atbalsta programmā noteiktos komercdarbības atbalsta nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šo punktu, lai tas atbilstu Pagaidu regulējuma 55.punkta nosacījumiem, izsakot to, piem., šādā redakcijā:  "Finanšu ministrija, pamatojoties uz sabiedrības "Altum" iesniegto informāciju, iesniedz Eiropas Komisijai ikgadējo pārskatu par sniegto atbalstu".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1.3.sadaļā ir norādīts, ka Ekonomikas ministrija paredz virzīt jaunu likumprojektu “Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu un tā rezultātā piemēroto sankciju izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas un tirgus pārorientācijas atbalsta likums”, kas paredz noteikt akciju sabiedrībai “Attīstības finanšu institūcija Altum” tiesības izlietot ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu piešķirto finansējumu noteiktos finanšu instrumentos Ukrainas kara un no to izrietošo sankciju seku mazināšanai. Lūdzam papildināt anotāciju, norādot, ka minētās tiesības Altum varēs izmantos tikai, ja Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret to.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1.3.sadaļā aprakstā par finansējumu ir norādīts, ka kopumā ar programmas finansējumu un sabiedrības Altum piesaistīto finansējumu iespējams izsniegt garantijas vismaz 60 milj. euro. Lūdzam precizēt minēto informāciju, ievērojot, ka programmas īstenošanai pieejams valsts budžeta finansējums, kas nepārsniedz 14 000 000 euro.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” sniegt skaidrojumu kā tiks nodrošināta šo noteikumu ietvaros sniegtā atbalsta demarkācija ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” ietvaros sniegto atbalstu, piemēram, ar 3.1.1.1.pasākumu “Aizdevumu garantijas”, 3.1.1.7.pasākumu “Aizdevumi MVU attīstības veicināšanai”, 3.2.1.2. pasākumu “Starptautiskās konkurētspējas veicināšana” u.c.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz jaunu garantiju instrumentu saimnieciskās darbības veicējiem, nepieciešams aizpildīt anotācijas 3.sadaļu attiecīgajās ailēs, 2., 2.2., 3., 3.1. un 4.punktā norādot programmas īstenošanai paredzēto finansējumu 14 milj. euro apmērā, 6.punktā sniedzot informāciju, kas pamato programmai nepieciešamo finansējumu attiecīgajā apmērā, vienlaikus pie citas informācijas norādot, ka programmas īstenošanai nepieciešamais valsts budžeta finansējums, kas nepārsniedz 14 000 000 euro tiks nodrošināts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 25.marta rīkojumu Nr.122 “Par rezerves kapitāla palielināšanu” akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” rezerves kapitālā ieskaitītā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Informējam, ka atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai, programmas ietvaros paredzētais budžeta finansējums (potenciālo zaudējumu segšanai) tiks proporcionāli uzskaitīts kā vispārējās valdības sektora izdevumi laikā, kad tiek izniegta garantiju, nevis, kad finansējums ir piešķirts Altum.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar novērtējumu par programmas īstenošanas ietekmi uz vispārējās valdibas budžetu atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt ar noteikumu projekta 7.3.punkta izvērtējumu pret Pagaidu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt, ka šo noteikumu ietvaros atbalstu piešķir saskaņā ar “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu (2022/C 131 I/01) 2.2.sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu ietvaros tiek lietots saīsinājums "Pagaidu regulējums", lūdzam anotācijā lietot vienoto terminoloģiju ar noteikumiem, nevis "Komisijas paziņojums".
Piedāvātā redakcija
-