Projekta ID
22-TA-1138Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 4.panta trešo daļu, ņemot vērā, ka saskaņā ar likumprojekta 5.panta 1.punktu saskaņā ar likumprojektā noteikto kārtību vēja elektrostaciju, kuru kopējā jauda ir vismaz 50 MW, būvniecība ir aizliegta teritorijās, kas ir mikroliegumi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt un skaidrot anotācijā, kāds finanšu nodrošinājums (un dokuments) ir paredzēts, ņemot vērā, ka anotācijā minēts finanšu nodrošinājums, ko iemaksā kā drošības naudu BVKD, un līdz ar to nav skaidrs, vai ir viens vai vairāki finanšu nodrošinājumi, vai ar finanšu nodrošinājumu saprot drošības naudas iemaksu un kas būs šīs drošības naudas turētājs un administrētājs (saskaņojot redakciju ar likumprojekta 9.panta 8.punktu),
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam vienlaikus ar likumproejekta 8.panta otrās daļas 7.punkta precizēšanu un anotācijas papildināšanu, precizēt arī šo punktu, jo ja finanšu nodrošinājums ir kā drošības nauda, MK būtu jānosaka kārtība, kādā drošības naudas turētājs administrē šo drošības naudu, tai skaitā veic tās atmaksu izpildoties noteiktiem nosacījumiem, kā arī ja nepieciešams, paredzot, ka informāciju par finanšu nodrošinājumu sniedz citai iestādei, ja tas nepieciešams lēmuma pieņemšanai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Risinājuma apraksts".
Lūdzam precizēt anotāciju atbilstoši likumprojekta 8.panta otrās daļas 7.punkta un 9.panta 8.punkta precizējumiem attiecībā uz finanšu nodrošinājumu. Vēršam uzmanību uz to, ka ja ar finanšu nodrošinājumu domāta drošības nauda kā garantija darbības uzsākšanai, kas ieskaitāma BVKB šim mērķim atvērtā deponēto līdzekļu kontā Valsts kasē saskaņā ar MK 28.12.2010. noteikumu Nr.1220 “Asignējumu piešķiršanas un izpildes kārtība” 47.punktu, nepieciešams precizēt, piemēram, ka BVKB, izskatot būvniecības ieceri, pārliecinās, ka ir saņemta drošības nauda kā garantija darbības uzsākšanai BVKB deponēto līdzekļu kontā Valsts kasē. Taču precīza redakcija atkarīga no kopējā procesa un tā, kas tiek noteikts par drošības naudas administrētāju (BVKB vai ministrija), līdz ar to kuras iestādes kontā tiks iemaksāta drošības nauda.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā sniegto iebildumu pie Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta attiecībā uz pieprasīto finansējumu, lūdzam precizēt anotācijas 3. sadaļā sniegto informāciju, norādot, ka likumprojekta īstenošana tiks nodrošināta VARAM un EM esošo budžeta līdzekļu ietvaros, norādot VARAM un EM budžeta programmas/apakšprogrammas, kuru ietvaros tiks nodrošināts nepieciešamais finansējums vai arī no kuras VARAM un EM budžeta programmas/apakšprogrammas to plānots pārdalīt uz attiecīgajām VARAM un EM budžeta programmām/apakšprogrammām. Vienlaikus lūdzam anotācijas 3.sadaļā arī sniegt norādītā finansējuma aprēķinus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Uzskatām, ka likumprojekta virzībai būtisks ir arī Valsts kancelejas viedoklis, ievērojot, ka tā īstenošanai tiek pieprasītas 6 jaunas amata vietas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā un anotācijā norādīts, ka likumprojekta īstenošanai gan VARAM, gan EM nepieciešamas jaunas amata vietas (kopā – 6, t.sk. VARAM – 4, EM – 2) un papildu valsts budžeta finansējums jau 2022.gadā, kā arī turpmākajiem gadiem, 2022.gadam pieprasot finansējumu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, bet turpmākajiem gadiem skatot valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2022.gada 22.marta sēdē, izskatot ziņojumu “VES parku virs 50MW īstenošanas procedūru optimizēšana” (prot. Nr. 17 39.§), tika noteikts uzdevums šī likumprojekta izstrādei, tomēr minētajā protokollēmumā netika paredzēts, ka tam varētu būt ietekme uz valsts budžetu. Turklāt informatīvajā ziņojumā attiecībā uz EM (BVKB) funkcijām tika norādīts, ka EM (BVKB) funkcijas jāīsteno, nepalielinot attiecīgā resora amata vietu skaitu un papildus finansējumu rodot piešķirtā finansējuma ietvaros, savukārt attiecībā uz VARAM netika sniegta konkrēta informācija par cilvēkresursiem un finansējumu, kā arī kā šos jautājumus plānots risināt.
Ņemot vērā minēto, FM neatbalsta, ka likumprojekta īstenošanai finansējums 2022.gadam būtu piešķirams no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” un uzskata, ka tas ir nodrošināms likumprojekta īstenošanā iesaistīto ministriju esošo budžeta līdzekļu un cilvēkresursu ietvaros, pārskatot iesaistīto ministriju veicamos uzdevumus un to īstenošanai nepieciešamo finansējumu. Savukārt attiecībā uz turpmākajiem gadiem norādām, ka nav atbalstāma tāda likumprojektu virzība, kuru izpildei nav atrisināts jautājums par tā finansēšanu, attiecīgi, ja likumprojekta virzība ir steidzama, tad jautājums par finansējumu tā īstenošanai nav atliekams uz nākamā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanu, bet jau šobrīd jānosaka, ka likumprojektā paredzētās funkcijas ministrijām jānodrošina esošo budžeta līdzekļu un cilvēkresursu ietvaros.
Attiecīgi uzskatām, ka svītrojams ir Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4., 5., 6. un 7.punkts un protokollēmuma projekts papildināms ar jaunu punktu, kas nosaka, ka likumprojektā paredzētās funkcijas VARAM un EM nodrošinās esošo budžeta līdzekļu un cilvēkresursu ietvaros.
Ņemot vērā minēto, FM neatbalsta, ka likumprojekta īstenošanai finansējums 2022.gadam būtu piešķirams no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” un uzskata, ka tas ir nodrošināms likumprojekta īstenošanā iesaistīto ministriju esošo budžeta līdzekļu un cilvēkresursu ietvaros, pārskatot iesaistīto ministriju veicamos uzdevumus un to īstenošanai nepieciešamo finansējumu. Savukārt attiecībā uz turpmākajiem gadiem norādām, ka nav atbalstāma tāda likumprojektu virzība, kuru izpildei nav atrisināts jautājums par tā finansēšanu, attiecīgi, ja likumprojekta virzība ir steidzama, tad jautājums par finansējumu tā īstenošanai nav atliekams uz nākamā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanu, bet jau šobrīd jānosaka, ka likumprojektā paredzētās funkcijas ministrijām jānodrošina esošo budžeta līdzekļu un cilvēkresursu ietvaros.
Attiecīgi uzskatām, ka svītrojams ir Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4., 5., 6. un 7.punkts un protokollēmuma projekts papildināms ar jaunu punktu, kas nosaka, ka likumprojektā paredzētās funkcijas VARAM un EM nodrošinās esošo budžeta līdzekļu un cilvēkresursu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
Vēja elektrostaciju darbība nav iespējama, bez attiecīga pieslēguma pārvades sistēmai. Pārvades sistēmas pieslēgums ir lineāra būve, kas parasti tiek izvietota uz citām personām piederošas zemes. Atbilstoši Enerģētikas likuma 19.panta 1.1daļai un 19.1panta otrajai daļai energoietaišu izvietošana kā zemes lietošanas tiesību aprobežojums ir veicama saskaņojot ar zemes īpašnieku vai tiesas ceļā un tikai noteiktos gadījumos saskaņošana ir aizstājama ar informēšanu. Viens no gadījumiem, kad saskaņošanas ir aizstājama ar informēšanu, ir energoapgādes objekta nacionālo interešu objekta statuss, sk. Enerģētikas likuma 19. panta 1.1 daļas 3.2 punktu. Izpaliekot šādām tiesībām, nespējot panākt vienošanos ar zemes īpašniekiem, vēja elektrostaciju būvniecība var tikt būtiski kavēta, kas ir pretēji likumprojekta mērķiem.
Tādējādi sadarbībā ar AS “Augstsprieguma tīkls” lūdzam likumprojekta 9.panta 1.punktu izteikt šādā redakcijā:
Tādējādi sadarbībā ar AS “Augstsprieguma tīkls” lūdzam likumprojekta 9.panta 1.punktu izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
1) vēja elektrostacijas funkcionēšanai nepieciešamo teritoriju un aizsargjoslu, tai nepieciešamā pieslēguma elektroenerģijas pārvades sistēmai teritoriju un aizsargjoslu, vēja enerģijas ražošanas uzsākšanas un izmantošanas nosacījumus;
9.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā plašāk skaidrot likumprojekta 12.panta normu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.2.sadaļā norādīto likumprojekta spēkā stāšanās termiņu, ņemot vērā, ka likumprojektā nav paredzēta īpaša tā spēkā stāšanās.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 15.punktam visiem projektiem aizpilda šo noteikumu 14.1., 14.2., 14.6. un 14.7. apakšpunktā minēto anotācijas sadaļu. Tādējādi lūdzam aizpildīt anotācijas 2.sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-