Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2024. gada 11.oktobrī laika posmā no plkst. 00.00 līdz plkst. 01.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā īslaicīgi (10 - 20 minūtes) var būt traucēti vai nepieejami e-Identitātes apliecināšanas pakalpojumi ar eID, eParaksts un mobilo lietotni eParaksts mobile.
Projekta ID
24-TA-1656
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 5.1. un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā sniegto informāciju par Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 24. februāra Direktīvas (ES) 2022/362, ar ko groza Direktīvas 1999/62/EK, 1999/37/EK un (ES) 2019/520 attiecībā uz dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem (turpmāk - Direktīva 2022/362) pārņemšanu likumprojektā, kā arī pašreiz spēkā esošajās Autoceļu lietošanas nodevas likuma vienības, kuras nav paredzēts grozīt ar likumprojektu, lūdzam likumprojektu papildināt ar pantu, kas paredz likumā ietvert informatīvo atsauci uz minēto direktīvu, noformējot to atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 162.-168. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju, tostarp 1.1.-1.3. apakšsadaļu, ņemot vērā, ka likumprojektā pārņemtas Direktīvas 2022/362 prasības. Vēršam uzmanību, ka pašreiz anotācijas 1.1.-1.3. apakšsadaļa nesniedz nekādu informāciju par minētās direktīvas prasību pārņemšanu likumprojektā.

Papildus, ņemot vērā, ka, kā norādīts anotācijas 5.1. apakšsadaļā, Direktīvas 2022/362 transponēšanas termiņš (2024. gada 25. marts) jau ir pagājis, aicinām sniegt izvērstāku skaidrojumu par pašreizējo situāciju direktīvas pārņemšanā, kā arī skaidrot, kā un kādā termiņā plānots nodrošināt pilnīgu direktīvas prasību pārņemšanu.

Lūdzam arī likumprojekta anotācijā attiecībā uz likumprojekta normām, kurās pārņemtas Direktīvas 2022/362 prasības, sniegt tiesību normās balstītu pamatojumu paredzētā normu spēkā stāšanās termiņa atbilstībai Direktīvas 2022/362 transponēšanas termiņam. Ja attiecīgu pamatojumu nav iespējams sniegt, lūdzam precizēt likumprojektu, nodrošinot, ka likumprojekta vienības, kurās tiek pārņemtas Direktīvas 2022/362 prasības, stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā ietverto informāciju par Direktīvas 2022/362 prasību pārņemšanu, ņemot vērā turpmāk minēto:
1) tabulā pārsvarā ietvertas norādes, ka attiecīgās direktīvas prasības pārņemtas, piemēram, Autoceļu lietošanas nodevas likuma 2. un 4. pantā vai 2. pielikumā. Tomēr skaidrības labad, ja direktīvas prasības pārņemtas arī likumprojekta 1. pantā, kas papildina Autoceļu lietošanas nodevas likuma 2. pantu, likumprojekta 2. pantā, kas papildina Autoceļu lietošanas nodevas likuma 4. pantu, un likumprojekta 6. pantā, kas izsaka jaunā redakcijā likuma 2. pielikumu, lūdzam arī to norādīt tabulā. Proti, lūdzam norādīt ne tikai uz jau spēkā esošajām Autoceļu lietošanas nodevas likuma vienībām, bet arī likumprojekta vienībām, kurās pārņemtas attiecīgas Direktīvas 2022/362 prasības;
2) lūdzam arī pārskatīt un precizēt tabulā ietverto informāciju. Piemēram, likumprojektam nemaz nav 2. pielikuma, savukārt norāde, ka likumprojekta 4. pantā ir pārņemts Direktīvas 2022/362 1. panta 3. punkts (Direktīvas 1999/62/EK 7.a panta 4.punkts), ir nekorekta;
3) vēršam uzmanību, ka Direktīvas 2022/362 1. panta 2.punkts (Direktīvas 1999/62/EK 2. panta 1. punkta 29.apakšpunktā ietvertā bezemisiju transportlīdzekļa definīcija) ir pārņemta likumprojekta 1. pantā izteiktajā likuma 2. panta trešajā daļā. Attiecīgi lūdzam papildināt tabulu;
4) lūdzam izvērtēt un salāgot tabulu ar likumprojekta “Ceļu nodevu likums” (23-TA-267) anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā ietverto informāciju. Piemēram, bet ne tikai, no šajā tabulā ietvertās informācijas izriet, ka Direktīvas 2022/362 1. panta 3.punkts (Direktīvas 1999/62/EK 7. panta 2.punkts) ir pārņemts Autoceļu lietošanas nodevas likuma 1.pielikumā. Tabulā tiek norādīts, ka prasības pārņemtas pilnībā. Tomēr no likumprojekta “Ceļu nodevu likums” (23-TA-267) anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas izriet, ka prasības paredzēts pārņemt arī minētā likumprojekta 1.panta 5.punktā un 17.-19. pantā. Attiecīgi aicinām papildināt tabulu, norādot arī uz saistītā likumprojekta vienībām, kur nepieciešams;
5) lūdzam izvērtēt un precizēt tabulā ietvertos skaidrojumus par rīcības brīvības izmantošanu. Piemēram, attiecībā uz Direktīvas 2022/362 1. panta 3.punktā (Direktīvas 1999/62/EK 7. panta 9.punkta) ietvertās rīcības brīvības izmantošanu ietverti tādi skaidrojumi kā, piemēram: "Latvija izmanto rīcības brīvību piemērot autoceļu lietošanas nodevu lielas noslodzes transportlīdzekļiem, kuri atbrīvoti no prasības uzstādīt un izmantot reģistrācijas kontrolierīces saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 165/2014, lai segtu to negatīvo ietekmi un ceļiem un motivētu izmantot videi draudzīgākus transportlīdzekļus." Tomēr vēršam uzmanību, ka minētā direktīvas vienība paredz rīcības brīvību dalībvalstīm paredzēt samazinātas autoceļu nodevas vai lietošanas maksas vai atbrīvot no autoceļu nodevām vai lietošanas maksām. Attiecīgi lūdzam precizēt tabulu un tajā ietvertos skaidrojumus, korekti skaidrojot rīcības brīvības izmantošanu norādītājā piemērā un citviet tabulā (sk. skaidrojumu par Direktīvas 2022/362 1. panta 11.punktu (Direktīvas 1999/62/EK 7.gb panta 1. un 2.punktu);
6) attiecībā uz Direktīvas 2022/362 1. panta 3. punkta (Direktīvas 1999/62/EK 7. panta 9.punkta d) apakšpunkta) pārņemšanu aicinām skaidrot, vai un kā likumprojektā ievērota direktīvas normā ietvertā piebilde "bezemisiju transportlīdzekļus ar tehniski pieļaujamo maksimālo masu līdz 4,25 tonnām";
7) aicinām izvērstāk skaidrot, kā pārņemt vai paredzēts pārņemt Direktīvas 2022/362 1. panta 14.punktu (Direktīvas 1999/62/EK 7.j panta 1.punktu);
8) aicinām izvērstēt iespēju direktīvas prasību pārņemšanu skaidrot pēc iespējas detalizētāk (proti, apakšvienību līmenī), lai nodrošinātu precīzāku informāciju par direktīvas prasību pārņemšanu;
9) aicinām novērst informācijas dubultošanos tabulas sadaļā par rīcības brīvības izmantošanu, tā vietā korekti skaidrojot Direktīvas 2022/362 1. panta 3.punktā (Direktīvas 1999/62/EK 7. panta 9.punkta "a" un "b apakšpunktā) paredzētās rīcības brīvības izmantošanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka likumprojekta 1. pantā paredzētais Autoceļu lietošanas nodevas likuma 2. panta (Nodevas objekts) trešās daļas papildinājums, ņemot vērā, ka tas formulēts kā termina skaidrojums, ir sistēmiski neiederīgs. No šāda papildinājuma likuma 2. pantā nav viennozīmīgi arī secināms, vai attiecīgais transportlīdzeklis ir nodevas objekts. Attiecīgi aicinām precizēt likumprojektu. Ja paredzēts noteikt, ka par bezemisiju transportlīdzekļiem nemaksā autoceļu lietošanas nodevu, aicinām izvērtēt, vai attiecīgi nav papildināma likuma 6. panta pirmā daļa.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Tā kā no anotācijas 5.1. apakšsadaļā ietvertās informācijas izriet, ka šis likumprojekts ir saistīts ar likumprojektu “Ceļu nodevu likums” (23-TA-267), lūdzam papildināt anotācijas 4.1. apakšsadaļu.
Piedāvātā redakcija
-