Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-786
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu 5. un 12.punktā minēts, ka piekļuve datiem tiek ierobežota zemes vienību robežās, nav nepieciešams 2.1.apakšpunktā to pieminēt.
Piedāvātā redakcija
2.1. valsts drošības iestāžu noteiktiem objektiem, tajā skaitā kritiskās infrastruktūras un Eiropas kritiskās infrastruktūras objektiem;
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 18.punkta pirmo teikumu, lai no tā skaidri būtu saprotams, ka Valsts zemes dienests nodrošina datu piekļuves uzskaitījumu par savu informācijas sistēmu datiem par valstij svarīgiem objektiem. No normas šobrīd tas nav saprotams.
Piedāvātā redakcija
Valsts zemes dienests nodrošina datu piekļuves uzskaitījumu Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem par valstij svarīgiem objektiem.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam no normas svītrot vārdus “lai nodrošinātu piekļuvi informācijai Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datubāzē un Kadastra informācijas sistēmā”, kas noformulēts kā mērķis Valsts zemes dienestam noteikumos noteikto prasību izpildei. Normā jau ir uzskaitītas tās noteikumu konkrētā punkta prasības, kas Valsts zemes dienestam ir jāīsteno. Līdz ar to nav nepieciešams atkārtoti norādīt iepriekš minēto normu mērķi.
Piedāvātā redakcija
Valsts zemes dienests īsteno šo noteikumu 6. , 7. , 10. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. un 23. punktā noteiktās prasības, izmantojot šiem mērķiem izstrādātos datu izplatīšanas risinājumus un atļauju pārvaldības moduli.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams projektu papildināt ar jaunu normu (starp 28. un 29.punktu), kas reglamentē Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes, Apgrūtināto teritoriju informāciju sistēmu un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmu datu izplatīšanu pārejas periodā no noteikumu spēkā stāšanās brīdim līdz Valsts zemes dienesta datu izplatīšanas risinājuma ieviešanai, paredzot, ka šajā periodā Valsts zemes dienests minēto informācijas sistēmu datus izsniedz identificētai personai, pēc iespējas ievērojot šajos noteikumos noteiktās prasības valstij svarīgu objektu aizsardzībai.
Piedāvātā redakcija
Līdz Valsts zemes dienesta datu izplatīšanas risinājuma ieviešanai Valsts zemes dienests Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes, Apgrūtināto teritoriju informāciju sistēmas un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datus par valstij svarīgiem objektiem izsniedz identificētai personai, pēc iespējas ievērojot šajos noteikumos noteiktās prasības valstij svarīgu objektu aizsardzībai.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši noteikumu 29.punktam datu pieprasītājs pieprasījumu piekļuvei Valsts zemes dienesta informācijas sistēmu datiem iesniedz nevis Valsts zemes dienestam, bet valstij svarīga objekta īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam. Tāpat noteikumu 29.2.apakšpunkts paredz, ka valstij svarīga objekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs Valsts zemes dienestu informē tikai par atļauju vai lēmumu atteikt piekļuvi informācijai. Līdz ar to Valsts zemes dienestam nebūs informācijas par to, kādus datus, kādā apjomā pieprasīja datu pieprasītājs. Ņemot to vērā, lūdzam noteikumus precizēt, skaidrojot, ka valstij svarīga objekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs vai nu 1) vienlaikus ar atļauju vai atteikumu Valsts zemes dienestam iesniedz pieprasījumu, vai nu 2) atļaujā vai atteikumā norāda, kādus datus, no kādas informācijas sistēmas, kādā apjomā un kādam mērķim pieprasīja. Vēršam uzmanību, ka pieprasījums, kuru datu saņēmējs sākotnēji iesniedz Valsts zemes dienestam, var nesakrist ar pieprasījumu, kas iesniegts valstij svarīga objekta īpašniekam vai tiesiskajam vadītājam.
Vienlaikus norādām, ka datu pieprasītājs var būt arī fiziska persona, kam nav obligāts pienākums izmantot oficiālo elektronisko adresi, līdz ar to atļauja vai lēmums par atteikumu piekļuvei svarīgai informācijai būtu nosūtāms ne tikai uz oficiālo elektronisko adresi, bet arī citu personas korespondences adresi.
Informācija par personai piešķirto atļauju vai lēmumu par atteikumu piekļuvei svarīgai informācijai par valstij svarīgu objektu nosūtāma arī pašam datu pieprasītājam.
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 11.punktam vietējā pašvaldība un tās augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzes uzturētājs neizsniedz augstas detalizācijas topogrāfisko informāciju par valstij svarīgiem objektiem, noteikumu 29.2.apakšpunktā nav paredzams valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pienākums par piešķirto atļauju vai lēmumu par atteikumu piekļuvei svarīgai informācijai par valstij svarīgu objektu informēt arī vietējās pašvaldības augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzes uzturētāju.
Piedāvātā redakcija
29.2. par personai piešķirto atļauju vai lēmumu par atteikumu piekļuvei svarīgai informācijai par valstij svarīgu objektu valstij svarīga objekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs informē datu pieprasītāju, nosūtot informāciju uz oficiālo elektronisko adresi un vai citu korespondences adresi, un Valsts zemes dienestu, vienlaikus ar informāciju nosūtot arī personas pieprasījumu atļaujas piekļuvei šo noteikumu 10. punktā noteikto informācijas sistēmu datiem, neatkarīgi no noteiktajiem pieejamības ierobežojumiem, saņemšanai.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu 30.punktā paredzēts laiks, kādā Valsts zemes dienests nodrošina piekļuvi datiem, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai lūdzam noteikumus papildināt ar jaunu 29.punkta apakšpunktu vai jaunu pārejas noteikumu punktu, paredzot laiku, kādā valstij svarīga objekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs izvērtē 29.1.apakšpunktā minēto pieprasījumu un sniedz atļauju vai pieņem lēmumu par atteikumu piekļuvei svarīgai informācijai par valstij svarīgu objektu.
Piedāvātā redakcija
29.2. vai 31.: valstij svarīga objekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs pēc šo noteikumu 29.1. apakšpunktā minētā pieprasījuma saņemšanas veic svarīgas informācijas par valstij svarīgiem objektiem pieprasījuma pamatotības pārbaudi un 30 dienu laikā sniedz atļauju vai atteikumu piekļuvei svarīgai informācijai par valstij svarīgu objektu.
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā skaidrots, ka “Līdz atļauju pārvaldības moduļa izveidošanas, kurā informēšana par valstij svarīga objekta īpašnieku vai tiesisko valdītāju notiks automātiski, Valsts zemes dienests informēs datu pieprasītāju, pie kura valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiskā valdītāja vērsties, lai veiktu atļaujas pieprasīšanu. Valsts zemes dienests, saņemot pozitīvu atbildi (atļauju) no valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiskā valdītāja, datu pieprasītājam izsniegs pilnu Kadastra informācijas sistēmas / Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas / Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes datu komplektu par pieprasīto datu kopu (piemēram, zemes vienība, kadastra grupa, planšete, Latvijas Republikas teritorija, administratīvā teritorija). Savukārt, ja atbilde būs negatīva, datu pieprasītājs un Valsts zemes dienests par to tiks informēts.”
Valsts zemes dienesta ieskatā valstij svarīga objekta īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam, neatkarīgi no tā, vai pieņemts lēmums par atļaujas sniegšanu vai atteikumu to sniegt, ir jāinformē datu pieprasītājs un Valsts zemes dienests. Līdz ar to lūdzam veikt atbilstošus precizējumus anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Līdz atļauju pārvaldības moduļa izveidošanas, kurā informēšana par valstij svarīga objekta īpašnieku vai tiesisko valdītāju notiks automātiski, Valsts zemes dienests informēs datu pieprasītāju, pie kura valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiskā valdītāja vērsties, lai veiktu atļaujas pieprasīšanu. Valstij svarīga objekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs informē datu pieprasītāju un Valsts zemes dienestu par personai piešķirto atļauju vai lēmumu par atteikumu piekļuvei svarīgai informācijai par valstij svarīgu objektu. Valsts zemes dienests, saņemot pozitīvu atbildi (atļauju) no valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiskā valdītāja, datu pieprasītājam izsniegs pilnu Kadastra informācijas sistēmas / Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas / Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes datu komplektu par pieprasīto datu kopu (piemēram, zemes vienība, kadastra grupa, planšete, Latvijas Republikas teritorija, administratīvā teritorija).
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā skaidrots, ka valsts svarīgas informācijas par valstij svarīgiem objektiem lietotāji ir sadalīti divās grupās. Lietotāji, kam neatkarīgi no noteiktajiem svarīgas informācijas pieejamības ierobežojumiem, ir tiesības tai pastāvīgi piekļūt – piemēram, personām, kurām šī informācija nepieciešama ar ārēju normatīvo aktu vai līgumu deleģēto valsts pārvaldes funkciju īstenošanai (piemēram, VAS "Valsts nekustamie īpašumi", SIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi", AS “Latvijas valsts meži”, SIA "Tiesu namu aģentūra" u.c.), kā arī sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem, kas nodrošina kādu no siltumapgādes, ūdensapgādes, kanalizācijas, drenāžas, elektronisko sakaru tīklu, elektroapgādes tīklu, gāzes apgādes tīklu pakalpojumiem un ir reģistrēti sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju reģistrā vai sarakstā. Tālāk anotācijā skaidrots, ka otrajā grupā ietilpst citas personas, kam ir nepieciešams saņemt valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiska valdītāja atļauju, pieprasot to atļauju pārvaldības modulī projekta 19.punktā noteiktajā kārtībā.
Projekta 17.punkts paredz, ka 13.4.apakšpunktā minētajām personām tiek nodrošināta piekļuve informācijas sistēmu datiem, neatkarīgi no noteiktajiem pieejamības ierobežojumiem, pēc atļaujas pieprasījuma noformēšanas un tās saņemšanas atļauju pārvaldības modulī.
Līdz ar to anotācijā veicami atbilstoši precizējumu, projekta 13.4.apakšpunktā noteiktās personas iekļaujot tajā grupā, kam ir nepieciešams saņemt atļauju patstāvīgai piekļuvei.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīts “Valsts zemes dienesta datu publicēšanas portāla publiskajā sadaļā jebkuram lietotājam bez autorizācijas ir pieejams ļoti ierobežots Kadastra informācijas sistēmas teksta un telpisko datu apjoms, kas pilnībā atbilst tam, par ko ir panākta vienošanās Aizsardzības ministrijas organizētajā darba grupā, attiecīgi ierobežojamās datu kopas publiskajā sadaļā netiek un netiks publicētas.”
Ņemot vērā, ka ar 2022.gadu Valsts zemes dienestam ir piešķirts papildu valsts budžeta finansējums datu publicēšanai atvērto datu veidā, Valsts zemes dienests ir publicējis arī atvērtos Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datus. Līdz ar to nepieciešami atbilstoši precizējumi.
Piedāvātā redakcija
Valsts zemes dienesta datu publicēšanas portāla neidentificētai personai publiskajā sadaļā un atvērto datu kopās jebkuram lietotājam bez autorizācijas ir pieejams ierobežots Kadastra informācijas sistēmas teksta un telpisko datu apjoms, kas pilnībā atbilst tam, par ko ir panākta vienošanās Aizsardzības ministrijas organizētajā darba grupā, attiecīgi ierobežojamās datu kopas neidentificētai personai netiek un netiks publicētas.
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" iekļauta informācija par to, kāda informācija autorizētiem lietotājiem ir pieejama par Ieslodzījumu vietu pārvaldes, valsts robežsardzes un valsts drošības iestāžu norādītajiem īpašumiem (zemes īpašumu, būvju īpašumu, dzīvokļa īpašumu) un zemes vienībām un būvēm.
Lūdzam svītrot minēto anotācijas tekstu. Paskaidrojam, ka noteikumu 3.pielikumā ir noteikti tie Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas dati, kuru pieejamība ir ierobežojama. Līdz ar to citiem šīs informācijas sistēmas datiem nav izvirzāmas prasības. Anotācijā nebūtu jāskaidro, kādi dati (no tiem, kam nav noteikti pieejamības ierobežojumi) raksturo attiecīgo objektu. Šeit uzskaitīti brīvi izplatāmie dati un šis uzskaitījums nav pilnīgs.
Nav saprotams arī šāda uzskaitījuma mērķis.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīts: “Valsts zemes dienests nodrošinās svarīgas informācijas ierobežošanu tā uzturētajā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datu bāzē un Kadastra informācijas sistēmā, bet vietējās pašvaldības augstas detalizācijas datubāzes uzturētāji to uzturētajā Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzē. Izmantojot šiem mērķiem izstrādātos datu izplatīšanas risinājumus un atļauju pārvaldības moduli.”
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 11.punktam vietējā pašvaldība un tās augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzes uzturētājs neizsniedz augstas detalizācijas topogrāfisko informāciju par valstij svarīgiem objektiem, lūdzam anotācijā veikt atbilstošus precizējumus, jo “izmantojot šiem mērķiem izstrādātos datu izplatīšanas risinājumus un atļauju pārvaldības moduli” attiecināms tikai uz Valsts zemes dienesta uzturētajām informācijas sistēmām.
Piedāvātā redakcija
Valsts zemes dienests, izmantojot šiem mērķiem izstrādātos datu izplatīšanas risinājumus un atļauju pārvaldības moduli, nodrošinās svarīgas informācijas ierobežošanu tā uzturētajā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datubāzē un Kadastra informācijas sistēmā
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka finansējums tiks pieprasīts prioritāro pasākumu ietvarā uz 2023.gadu un ka Valsts zemes dienests izmaiņas informācijas sistēmās īstenos 2023.gadā, nav nepieciešams finansējumu sadalīt 2 gados. Tāpēc lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 2.punktu, 3.punktu un 5.punktu un papildināt 6.2.apakšpunkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
Lai nodrošinātu projektā paredzēto normu izpildi, Tieslietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums 2023. gadā 386 716 euro, 2024. gadā un turpmāk 38 672 euro.
Lai Valsts zemes dienests nodrošinātu nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas ierobežošanas īstenošanu Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datubāzē un Kadastra informācijas sistēmā, izmantojot šiem mērķiem izstrādātos datu izplatīšanas risinājumus, nepieciešams papildu finansējums
2023. gadā 386 716 euro apmērā:
Preces un pakalpojumi {EKK 2000}:
Informācijas sistēmu uzturēšana "EKK 2250": Programmatūras izstrādes darbi 454,96 euro / ārpakalpojuma cilvēkdienas likme, t.sk. PVN x 850 cilvēkdienas = 386 716 euro;
2024. gadā un turpmāk 38 672 euro apmērā:
Preces un pakalpojumi {EKK 2000}:
Informācijas sistēmu uzturēšana "EKK 2250": Datu izplatīšanas risinājumu uzturēšanas darbi 454,96 euro / ārpakalpojuma cilvēkdienas likme, t.sk. PVN x 85 cilvēkdienas = 38 672 euro.
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
6.punktā uzskaitīti Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datu izplatīšanas risinājumi, taču tajā:
1) nav ietverts risinājums “Datu izplatīšanas tīkls”, kas būs pieejams Valsts informācijas sistēmu savietotājā. Ņemot vērā, ka uzskaitījumā ir iekļauti 2 risinājumi, kas jau šobrīd tiek nodrošināti valsts informāciju sistēmu savietotājā – “Pašvaldību vienotās informācijas sistēmas tiešsaistes risinājums” jeb integrācijas serviss un e-pakalpojums iestādēm. Līdz ar to lūdzam precizēt Nekustamā īpašuma valsts kadastra teksta datu izsniegšanas risinājumu uzskaitījumu, pēdējo divu apakšpunktu vietā norādot “risinājumi, kas tiek izmantoti Valsts informāciju sistēmu savietotājā”;
2) uzskaitījumā par portālā kadastrs.lv pieejamajiem e-pakalpojumiem, kas nodrošina Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datu izsniegšanu, nepieciešami precizējumi, ņemot vērā izmaiņas, kas portālā tika veiktas līdz ar datu atvēršanu – tika dzēsts e-pakalpojums “detalizēti kadastra teksta dati bez līgumsaistībām” un “ģeotelpisko datu vienas stundas pārlūkošana”, kurus lūdzam dzēst. Uzskaitījumu lūdzam papildināt ar "tematiskās kartes".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumos Nr.1019 "Zemes kadastrālās uzmērīšanas noteikumi"
Nepieciešams precizēt atsauci no 32.2.apakšpunkta uz 32.3.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
Nepieciešams precizēt institūciju, kas izsniedz augstas detalizācijas topogrāfisko informāciju par valstij svarīgiem objektiem mērniekiem un citiem klientiem, kuriem līdz šim augstas detalizācijas topogrāfisko informāciju izsniedza vietējā pašvaldība vai cita persona, kurai pašvaldība deleģējusi tās datubāzes uzturēšanu. Paredzēts grozīt Ministru kabineta noteikumu 32.3. apakšpunktu, kas nosaka, ka vietējā pašvaldība pēc mērnieka vai komersanta pieprasījuma izsniedz digitālā veidā vektordatu formā LKS-92 TM vai, ja nav pieejami vektordati, kartogrāfisko materiālu papīra formā atbilstoši savai kompetencei uzturēto augstas detalizācijas topogrāfisko informāciju.
15.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Ņemot vērā, ka anotācijā ir iekļauta informācija, kādā veidā Valsts zemes dienests aprēķinās samaksu par augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas par valstij svarīgiem objektiem izsniegšanu (tās ir rindkopas "Līdz ar to, lai saņemtu augstas detalizācijas topogrāfisko informāciju par valstij svarīgiem objektiem, pirms to saņemšanas būs jāapmaksā attiecīgais pakalpojums Ministru kabineta 2015 .gada 22. decembra noteikumu Nr. 787 “Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis” pielikumā (turpmāk – cenrādis) noteiktajā apmērā. Līdz DAGR izstrādei 2025. gadā pieprasījuma saņemšana, apstrāde, izvērtēšana (manuāla datu apstrāde, lai noskaidrotu konkrētajā planšetē ietilpstošos valstij svarīgos objektus), atļaujas saņemšanas koordinēšana (kas ietver ne tikai institūcijas, no kuras saņemama atļauja, noskaidrošana, bet arī atbilstoša sarakste atļaujas saņemšanai vai atteikuma lēmuma saņemšanai), uzskaite un cita ar augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas par valstij svarīgiem objektiem izsniegšanu saistītās darbības būs pilnībā manuāls process. Ņemot to vērā, augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas par valstij svarīgiem objektiem izsniegšanu mērniekiem un citiem klientiem būs maksas pakalpojums, kas tiks sniegts salīdzinoši ilgā laika periodā. Teorētiski iespējamās izmaksas par šādas planšetes izsniegšanu paredzamas aptuveni 50 euro apmērā, ko veido maksa par planšeti (atbilstoši cenrāža 14.punktam - informācija par vienu pieprasījuma objektu no informācijas sistēmām un arhīva dokumentiem) un aptuveni divu stundu ilga datu elektroniska apstrāde un sagatavošana digitālā formā (cenrāža 27.punkts)."), nav nepieciešams grozīt Ministru kabineta 2015.gada 22.decembra noteikumus Nr.787 “Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis”.
Piedāvātā redakcija
Svītrot 4.1.6.punktu.
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā Valsts zemes dienesta izteikto iebildumu anotācijā par finansējuma nepieciešamību 2023.gadam, nav nepieciešams plānot finansējumu 2022.gadam.
Piedāvātā redakcija
Svītrot 3.punktu.
17.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
4.punktu precizēt atbilstoši anotācijā izteiktajam iebildumam.
Piedāvātā redakcija
Jautājums par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2023. gadā 386 716 EUR apmērā, 2024. gadā un turpmāk ik gadu 38 672 EUR apmērā, informācijas brīvas pieejamības ierobežošanai (programmatūras izstrādei) Valsts zemes dienesta uzturētajā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datubāzē un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētajiem datiem par valstij svarīgiem objektiem ir izskatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas laikā, Tieslietu ministrijai sniedzot prioritāro pasākumu pieteikumu, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas.
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt vārdus "tirpmāk" un "nekustāmā" īpašuma objektiem" atbilstoši gramatikas prasībām.
Piedāvātā redakcija
2. Ierobežota pieejamība nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgai informācijai (ģeotelpiskajai informācijai, tehniskajai dokumentācijai un datiem, kā arī citai objektu raksturojošai informācijai; turpmāk - valstij svarīga informācija) Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datubāzē un vietējo pašvaldību augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzēs un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā tiek noteikta šādiem nekustamā īpašuma objektiem (zemes vienība, būve, telpu grupa; turpmāk - valstij svarīgi objekti).
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
10.3.apakšpunktu izteikt precīzākā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
10.3. Kadastra informācijas sistēmā ierobežojamie dati, kas minēti šo noteikumu 3. pielikumā.
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Redakcionāli precizēt 11.punkta 2.teikumu.
Piedāvātā redakcija
11. Vietējā pašvaldība un tās augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzes uzturētājs neizsniedz augstas detalizācijas topogrāfisko informāciju par valstij svarīgiem objektiem. Šo informāciju izsniedz Valsts zemes dienests no tā uzturētās Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes.
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Sadalīt 13.4.apakšpunktu divās daļās, izsakot šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
13.4. personām, kurām šī informācija nepieciešama ar ārēju normatīvo aktu vai līgumu deleģēto valsts pārvaldes funkciju īstenošanai;
13.5. sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem, kas nodrošina kādu no siltumapgādes, ūdensapgādes, kanalizācijas, drenāžas, elektronisko sakaru tīklu, elektroapgādes tīklu, gāzes apgādes tīklu pakalpojumiem un ir reģistrēti sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju reģistrā vai sarakstā, par tā licences darbības zonas teritoriju.
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums vārdu "esošajā" aizstāt ar vārdu "noteiktajā".
Piedāvātā redakcija
14. Šo noteikumu 10. punktā noteiktiem informācijas sistēmu datiem, neatkarīgi no noteiktajiem pieejamības ierobežojumiem, ir tiesības piekļūt personai, kurai ir piešķirta valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiska valdītāja atļauja šo noteikumu 19. vai 20. punktā noteiktajā kārtībā.
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Redakcionāli precizēt 14.punktu.
Piedāvātā redakcija
14. Šo noteikumu 10. punktā noteiktiem informācijas sistēmu datiem, neatkarīgi no noteiktajiem pieejamības ierobežojumiem, ir tiesības piekļūt personai, kurai ir piešķirta valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiskā valdītāja atļauja šo noteikumu 19. vai 20. punktā esošajā kārtībā.
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Termina “valsts pārvaldes iestāde” tvērumā pašvaldības, t.sk. būvvaldes, ietilpst tikai tādā apmērā, kādā tām deleģētas valsts pārvaldes funkcijas un uzdevumi, bet atbilstoši noteikumu projekta 13.3.apakšpunktam pašvaldībai, t.sk. būvvaldei, nodrošināma pastāvīga piekļuve jebkuram tās darbības mērķim par tās administratīvajā un pārvaldītajā teritorijā esošajiem valstij svarīgiem objektiem. Tāpēc skaidrības nodrošināšanai lūdzam vārdus “valsts pārvaldes iestādēm” aizstāt ar vārdiem “valsts un pašvaldību institūcijām”.
Piedāvātā redakcija
16. Šo noteikumu 13.2., 13.3. apakšpunktā ​​​​​​minētajām valsts un pašvaldību institūcijām tiek nodrošināta piekļuve šo noteikumu 10. punktā noteiktajiem informācijas sistēmu datiem, neatkarīgi no noteiktajiem pieejamības ierobežojumiem, bez pieprasījuma noformēšanas atļauju pārvaldības modulī.
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Redakcionāli precizēt 18.punkta pirmo teikumu.
Piedāvātā redakcija
18. Valsts zemes dienests nodrošina datu piekļuves uzskaitījumu Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem. Šo noteikumu 13. un 15. punktā minētajām valsts pārvaldes iestādēm un personām datu piekļuves uzskaitījumus netiek veikts.
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt 4.pielikuma saturu, ņemot vērā, ka datu pieprasītājs var būt ne tikai fiziska persona, bet arī juridiska persona, kam ir juridiskā adrese. Tāpat nav saprotams, kāda adrese norādāma fiziskajai personai – deklarētā, reģistrētā vai norādītā. Valsts zemes dienesta ieskatā būtu jānorāda deklarētā adrese un kontaktadrese. Aicinām izvērtēt iespēju arī skaidrot, kādas ziņas par personu apliecinošu dokumentu būtu jānorāda. Lūdzam arī precizēt, kāds laikaposms jānorāda tabulā. Aicinām izvērtēt arī, vai ikvienā gadījumā datu pieprasītājam būs iespējams norādīt zemes vienības kadastra apzīmējumu, ja pieprasīs datus, piemēram, par konkrētu administratīvo teritoriju vai apgabalu. Tāpat aicinām izvērtēt, vai šobrīd iekļautais apliecinājums “Atbildi piekrītu saņemt uz iepriekš norādīto korespondences adresi” atbilst Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12.pantam.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu 29.1.apakšpunktu precizēt, paredzot, ka pieprasījumu vienreizējai informācijas saņemšanai (neatkarīgi no noteiktajiem pieejamības ierobežojumiem) persona pieprasa atbilstoši noteikumu 4.pielikumā noteiktajai pieprasījuma formai.
Piedāvātā redakcija
29.1. šo noteikumu 17. un 19. punktā minētajos gadījumos persona atļauju piekļuvei šo noteikumu 10. punktā noteikto informācijas sistēmu datiem, neatkarīgi no noteiktajiem pieejamības ierobežojumiem, pieprasa, nosūtot pieprasījumu (4. pielikums) uz valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiskā valdītāja oficiālo elektronisko adresi.
28.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Redakcionāli precizēt.
Piedāvātā redakcija
Ministru kabineta noteikumu projekta  “Nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas par nekustamā īpašuma objektiem aizsardzības nodrošināšanas kārtība” (turpmāk – projekts) mērķis ir nodrošināt svarīgas informācijas (ģeotelpiskā informācija, tehniskā dokumentācija un dati, kā arī citi objektu raksturojošā informācija) par valstij svarīgiem objektiem aizsardzību.
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nerastos pārpratumi, ka it kā Valsts zemes dienets datu saņēmēja interesēs veic saraksti attiecībā uz atļaujas pieprasīšanu un saņemšanu, lūdzam precizēt teikumu:"Līdz DAGR izstrādei 2025. gadā pieprasījuma saņemšana, apstrāde, izvērtēšana (manuāla datu apstrāde, lai noskaidrotu konkrētajā planšetē ietilpstošos valstij svarīgos objektus), atļaujas saņemšanas koordinēšana (kas ietver ne tikai institūcijas, no kuras saņemama atļauja, noskaidrošana, bet arī atbilstoša sarakste atļaujas saņemšanai vai atteikuma lēmuma saņemšanai), uzskaite un cita ar augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas par valstij svarīgiem objektiem izsniegšanu saistītās darbības būs pilnībā manuāls process.", svītrojot no tā teikuma daļu, kas iekļauta otrajās iekavās.
Piedāvātā redakcija
Līdz DAGR izstrādei 2025. gadā pieprasījuma saņemšana, apstrāde, izvērtēšana (manuāla datu apstrāde, lai noskaidrotu konkrētajā planšetē ietilpstošos valstij svarīgos objektus), atļaujas saņemšanas koordinēšana, uzskaite un cita ar augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas par valstij svarīgiem objektiem izsniegšanu saistītās darbības būs pilnībā manuāls process.
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīts “Plānotajā tehniskajā risinājumā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas dati un Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes dati ierobežotā apjomā Dienesta datu izplatīšanas risinājumos būs pieejami neidentificētām personām, bet piekļuve Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas un Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes datiem pilnā apjomā tiks nodrošināta elektroniski identificētai personai.”
Ņemot vērā, ka Valsts zemes dienestam ir dažādi tehniskie risinājumi un ne visos vispārpieejamā informācija ir pieejama tikai neidentificētām personām (arī identificētām), lūdzam veikt atbilstošus precizējumus minētajā teikumā.
Piedāvātā redakcija
Plānotajā tehniskajā risinājumā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas dati un Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes dati pilnā apjomā būs pieejami elektroniski identificētai personai.
31.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīts “Līdz plānotā tehniskā risinājuma realizācijai, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes dati par zemes vienībām, kurās ir jānodrošina ģeotelpisko un teksta datu publicēšanas ierobežošana, netiks publicēti un izplatīti tīmekļa pakalpes OpenGIS Web Map Service (WMS) veidā”. No tā secināms, ka Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes dati nebūtu izplatāmi arī valsts pārvaldes iestādēm un citām personām, kurām šī informācija nepieciešama valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildes nodrošināšanai. Lūdzam anotācijā paredzēt, ka šādām iestādēm un personām tomēr ir tiesības saņemt šos datus.
Piedāvātā redakcija
Līdz plānotā tehniskā risinājuma realizācijai Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes dati par zemes vienībām, kurās ir jānodrošina ģeotelpisko un teksta datu publicēšanas ierobežošana, netiks publicēti un izplatīti tīmekļa pakalpes OpenGIS Web Map Service (WMS) veidā, bet šo informāciju var izsniegt, ja tā nepieciešama valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildei.
32.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" lūdzam precizēt norādīto “Pašlaik projekts neparedz, ka kritiskās infrastruktūras objekts varētu būt inženierbūve, t.sk. inženiertīkli ”, no attiecīgā teikuma daļas svītrojot vārdus “inženierbūve, t.sk.”, ņemot vērā, ka noteikumu projekts neparedz, ka nekustamā īpašuma objekts nav inženierbūve.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Redakcionāls precizējums.
Piedāvātā redakcija
Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes un Kadastra informācijas sistēmas uzturētājs nodrošina datu piekļuves uzskaitījumu (personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, skatīšanās datumu un laiku), kam piekļuves atļauja ir izsniegta projekta 19. un 20. punktā noteiktajā kārtībā.
34.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā, aprakstot Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datus, lietvārdu "ēka" aizstāt ar lietvārdu "būve" attiecīgajā locījumā.
Piedāvātā redakcija
-