Projekta ID
23-TA-1542Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā 2025. gada 16. septembrī Finanšu ministrijā elektroniski saņemto precizēto VAS "Latvijas dzelzceļš" anketu par kapitālsabiedrības ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci un parādu, lūdzam precizēt rīkojuma projekta 3. punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
Satiksmes ministrijai nodrošināt, ka īstenojot Indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānu 2025.-2029. gadam, valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" negatīvā ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci nepārsniedz -17 582 070 euro 2026. gadā, -17 714 612 euro 2027. gadā un -25 409 733 euro 2028. gadā, ja nav pieņemts atsevišķs Ministru kabineta lēmums.
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ievērojot plāna projektā precizēto informāciju par papildu nepieciešamo finansējumu finanšu līdzsvara nodrošināšanai, kā arī šobrīd notiekošās likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas diskusijas, lūdzam rīkojuma projekta 4.punktu izteikt piedāvātajā redakcijā.
Vienlaikus lūdzam attiecīgus precizējumus veikt arī plāna projekta 8.1.sadaļā attiecībā uz rindkopu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu, kā arī plāna projekta 1.pielikumā zem tabulas atsaucēs un daudzgadu līguma projekta 3.pielikuma zem tabulas atsaucēs.
Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar 2025.gada 6.septembrī elektroniski saņemto informāciju no VAS "Latvijas dzelzceļš" finanšu līdzsvara maksājums par 2025.gadu prognozēts 24 497 677euro apmērā, kas nesakrīt ar ziņojuma 6.tabulā norādīto zaudējumu apmēru 2025.gadam un 8.tabulā norādīto apmēru finanšu līdzsvaram par 2025.gadu, attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt.
Vienlaikus lūdzam attiecīgus precizējumus veikt arī plāna projekta 8.1.sadaļā attiecībā uz rindkopu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu, kā arī plāna projekta 1.pielikumā zem tabulas atsaucēs un daudzgadu līguma projekta 3.pielikuma zem tabulas atsaucēs.
Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar 2025.gada 6.septembrī elektroniski saņemto informāciju no VAS "Latvijas dzelzceļš" finanšu līdzsvara maksājums par 2025.gadu prognozēts 24 497 677euro apmērā, kas nesakrīt ar ziņojuma 6.tabulā norādīto zaudējumu apmēru 2025.gadam un 8.tabulā norādīto apmēru finanšu līdzsvaram par 2025.gadu, attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt.
Piedāvātā redakcija
“4. Pieņemt zināšanai, ka valsts budžeta līdzekļu piešķiršana VAS "Latvijas dzelzceļš" finanšu līdzsvara maksājumam par 2025.gadu 24 497 677euro apmērā paredzēta likumprojektā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” 2026.gadā kā pasākums, kas nerada negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2026.gadā. Attiecībā uz finanšu līdzsvara maksājumiem par 2026., 2027., 2028. un 2029.gadau noteikt, ka jautājums skatāms turpmāko gadu likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā, atbilstoši valsts budžeta finansiālām iespējām, Satiksmes ministrijai sadarbībā VAS "Latvijas dzelzceļš" piedāvājot pasākumu, kas nerada negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci.”
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ievērojot, ka VAS "Latvijas dzelzceļš" Eiropas Savienības fondu ietvaros īstenojamajiem projektiem ir atšķirīgas naudas plūsmas aprites, piemēram, Kohēzijas fonda projektu ietvaros maksājumus veic sadarbības iestāde, kas ir CFLA, lūdzam precizēt rīkojuma projekta 5.punktu, izsakot to piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
“5. Valsts budžeta līdzfinansējumu VAS “Latvijas dzelzceļš” investīciju projektu īstenošanai Eiropas Savienības finansēto projektu ietvaros (plāna 2. pielikums “Kopējais investīciju apjoms dzelzceļa infrastruktūras attīstībai 2024.-2029. gadam”) piešķir, ja attiecīgais valsts budžeta līdzfinansējums tiek attiecīgi apstiprināts Ministru kabineta noteikumos vai Ministru kabineta lēmumā par attiecīgā pasākuma/projekta īstenošanu, pieprasījumu par nepieciešamā valsts budžeta līdzfinansējuma nodrošināšanu sagatavojot atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta likumā noteikto apropriāciju izmaiņām un valsts budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem tai iestādei, kas attiecīgajā pasākumā/projektā ir atbildīga par maksājumu veikšanu VAS “Latvijas dzelzceļš”.”
4.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā 2025. gada 16. septembrī Finanšu ministrijā elektroniski saņemto precizēto VAS "Latvijas dzelzceļš" anketu par kapitālsabiedrības ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci un parādu, lūdzam precizēt 6. tabulā norādīto informāciju par kapitālsabiedrības peļņu/zaudējumiem pirms nodokļiem (bez finanšu līdzsvara) 2024.-2029. gadā, 8. tabulā norādīto informāciju par indikatīvo finanšu līdzsvaru 2026.-2029.gadā, 1. pielikumā norādīto informāciju par finanšu līdzsvaru 2026.-2029. gadā, 3. pielikumā norādīto informāciju par peļņu/zaudējumiem 2024.-2029. gadā, kā arī daudzgadu līguma 3.pielikumā norādīto informāciju par finanšu līdzsvaru 2026.-2029. gadā. Vienlaikus lūdzam arī plāna projekta 35. lpp. precizēt kopējo finanšu līdzsvara apjomu plānošanas periodā (no 2025.-2029. gadam), kā arī precizēt norādīto atsauci uz 9. tabulu, ņemot vērā, ka informācija par finanšu līdzsvaru ir norādīta 8. tabulā.
Kā arī lūdzam dzēst plāna projekta 34. lpp. norādīto, ka ņemot vērā nākotnes finanšu prognožu izmaiņas, LDz ietekme uz vispārējo valdības sektoru, salīdzinot ar MK apstiprināto info ziņojumu “Par valsts akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” fiskālo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2025.-2028. gadā” būs lielāka. Atbilstoši 2025. gada 16. septembrī sniegtajai informācijai VAS "Latvijas dzelzceļš" ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci būs zemāka kā apstiprināts Ministru kabineta 2024. gada 8. oktobra sēdē (protokols Nr. 41. 37. §)
Kā arī lūdzam dzēst plāna projekta 34. lpp. norādīto, ka ņemot vērā nākotnes finanšu prognožu izmaiņas, LDz ietekme uz vispārējo valdības sektoru, salīdzinot ar MK apstiprināto info ziņojumu “Par valsts akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” fiskālo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2025.-2028. gadā” būs lielāka. Atbilstoši 2025. gada 16. septembrī sniegtajai informācijai VAS "Latvijas dzelzceļš" ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci būs zemāka kā apstiprināts Ministru kabineta 2024. gada 8. oktobra sēdē (protokols Nr. 41. 37. §)
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam veikt precizējumus plāna projekta 1.pielikumā un daudzgadu līguma projekta 3. pielikumā, ņemot vērā plāna projekta 7. tabulā un 2. pielikumā sniegto informāciju par valsts budžeta līdzfinansējumu Eiropas Savienības fondu finansētiem projektiem (šobrīd informācija savstarpēji nesakrīt). Vienlaikus lūdzam arī rindkopā pirms plāna projekta 7. tabulas precizēt kopējo valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru un 7.tabulā norādīto valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru 2029. gadam, lai tas sakristu ar 2. pielikumā norādīto valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru kopā un atsevišķi 2029.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām salāgot par projektiem sniegto informāciju indikatīvā plāna 9.sadaļā “Investīcijas” un Pielikumā Nr.2 “Kopējais investīciju apjoms dzelzceļa infrastruktūras attīstībai 2024 - 2029“, t.sk. par projektu kopējām izmaksām, piemēram:
1) Tabulā Nr. 13 pie ANM projekta ““Dzelzceļa elektrificētā tīkla modernizācija un attīstība”” kopējām izmaksām ir norādīti 72 700 000 EUR, taču Pielikuma Nr.2 tabulā kopējās izmaksas ir norādītas 73 171 469 EUR.
2) Tabulā Nr. 14 pie 3.1.1. SAM ""Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru"" 3.1.1.1. pasākuma ""Dzelzceļa infrastruktūras attīstība un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos" ietvaros: "Rīgas dzelzceļa mezgla savienojušās infrastruktūras izveide (RIX – RCS – Aizkraukles virziens) (KF 2021/ 2027)" EDZL daļa kopējās izmaksas norādītas 151 611 033 EUR, savukārt Pielikumā Nr.2 KF EDZL daļa norādīta 152 262 440.
3) Tabulā Nr. 16 projektam 2.4.1. SAM ""Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās"" 2.4.1.3. pasākums ""Bezemisiju vilcieni"" īstenošanas noteikumi" ietvaros: “BEMU uzlādes infrastruktūras izbūve” kopējās izmaksas norādītas12 350 000 EUR, taču pielikuma Nr.2 tabulā 12 384 389 EUR.
4) Tabulā Nr. 17 projektam Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 3.1.prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra” 3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.7.pasākumu "Iekšzemes intermodālo termināļu ("sauso ostu") attīstības projekti" ir norādītas kopējās izmaksas 18 823 530 EUR, taču pielikuma Nr.2 tabulā projektam “Iekšzemes intermodālo termināļu attīstība (Sausās ostas)” iztrūkst norādes, kāda fonda projekts šis ir (pievienots pie Sociālā klimata fonda u.c aktivitātes), un norādītas kopējās izmaksas 18 820 000 EUR.
5) Aicinām pārskatīt arī citu 9.sadaļas projektu kopējās izmaksas, lai tās būtu saskanīgas ar pielikuma Nr.2 norādītajām projektu kopīgajām izmaksām.
1) Tabulā Nr. 13 pie ANM projekta ““Dzelzceļa elektrificētā tīkla modernizācija un attīstība”” kopējām izmaksām ir norādīti 72 700 000 EUR, taču Pielikuma Nr.2 tabulā kopējās izmaksas ir norādītas 73 171 469 EUR.
2) Tabulā Nr. 14 pie 3.1.1. SAM ""Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru"" 3.1.1.1. pasākuma ""Dzelzceļa infrastruktūras attīstība un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos" ietvaros: "Rīgas dzelzceļa mezgla savienojušās infrastruktūras izveide (RIX – RCS – Aizkraukles virziens) (KF 2021/ 2027)" EDZL daļa kopējās izmaksas norādītas 151 611 033 EUR, savukārt Pielikumā Nr.2 KF EDZL daļa norādīta 152 262 440.
3) Tabulā Nr. 16 projektam 2.4.1. SAM ""Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās"" 2.4.1.3. pasākums ""Bezemisiju vilcieni"" īstenošanas noteikumi" ietvaros: “BEMU uzlādes infrastruktūras izbūve” kopējās izmaksas norādītas12 350 000 EUR, taču pielikuma Nr.2 tabulā 12 384 389 EUR.
4) Tabulā Nr. 17 projektam Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 3.1.prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra” 3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.7.pasākumu "Iekšzemes intermodālo termināļu ("sauso ostu") attīstības projekti" ir norādītas kopējās izmaksas 18 823 530 EUR, taču pielikuma Nr.2 tabulā projektam “Iekšzemes intermodālo termināļu attīstība (Sausās ostas)” iztrūkst norādes, kāda fonda projekts šis ir (pievienots pie Sociālā klimata fonda u.c aktivitātes), un norādītas kopējās izmaksas 18 820 000 EUR.
5) Aicinām pārskatīt arī citu 9.sadaļas projektu kopējās izmaksas, lai tās būtu saskanīgas ar pielikuma Nr.2 norādītajām projektu kopīgajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārliecināties par norādītās informācijas atbilstību aktuālajai situācijai un, ja nepieciešams veikt precizējumus attiecībā uz informāciju saistībā ar ieguldījumiem ES fondu projektu ietvaros.
1. Lūdzam precizēt 9.6. sadaļas "Pasažieru infrastruktūras modernizācija un vilcienu kustības ātruma paaugstināšana/ Kohēzijas fonds 2021 – 2027.g. plānošanas perioda ietvaros" tabulā norādīto informāciju, ņemot vērā to, ka 3.1.1.1.pasākuma ietvaros plānots sasniegt iznākuma rādītāju - “Jaunas vai modernizētas dzelzceļa stacijas un pieturas, kurās izbūvēti paaugstinātie peroni” – 20 stacijas un pieturas. Vienlaikus, lūdzam pārliecināties, vai norādītā kopējo izmaksu summa ir korekta, jo atbilstoši saskaņošanas procesā esošajai Ministru kabineta noteikumu redakcijai, šī summa ir 50 659 230 EUR.
2. Lūdzam pārliecināties un nepieciešamības gadījumā precizēt 9.7. sadaļas "BEMU uzlādes infrastruktūras izbūve" tabulā norādīto informāciju attiecībā uz kopējām izmaksām atbilstoši aktuālajai informācijai, t.i., 2.4.1.3.pasākumu regulējošajos MK noteikumos šīs aktivitātes īstenošanai plānotais kopējais finansējums ir - 12 384 389 EUR.
1. Lūdzam precizēt 9.6. sadaļas "Pasažieru infrastruktūras modernizācija un vilcienu kustības ātruma paaugstināšana/ Kohēzijas fonds 2021 – 2027.g. plānošanas perioda ietvaros" tabulā norādīto informāciju, ņemot vērā to, ka 3.1.1.1.pasākuma ietvaros plānots sasniegt iznākuma rādītāju - “Jaunas vai modernizētas dzelzceļa stacijas un pieturas, kurās izbūvēti paaugstinātie peroni” – 20 stacijas un pieturas. Vienlaikus, lūdzam pārliecināties, vai norādītā kopējo izmaksu summa ir korekta, jo atbilstoši saskaņošanas procesā esošajai Ministru kabineta noteikumu redakcijai, šī summa ir 50 659 230 EUR.
2. Lūdzam pārliecināties un nepieciešamības gadījumā precizēt 9.7. sadaļas "BEMU uzlādes infrastruktūras izbūve" tabulā norādīto informāciju attiecībā uz kopējām izmaksām atbilstoši aktuālajai informācijai, t.i., 2.4.1.3.pasākumu regulējošajos MK noteikumos šīs aktivitātes īstenošanai plānotais kopējais finansējums ir - 12 384 389 EUR.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam plāna projekta 9.7. sadaļā “BEMU uzlādes infrastruktūras izbūve” svītrot informāciju par projektu “BEMU (9 bateriju elektrovilcienu) ritošā sastāva iegāde” un 9.10.sadaļā “Latvijas Sociālā klimata fonda plāna 2026.-2032. gadam pasākumi” svītrot informāciju par 2 bateriju elektrovilcienu iegāde pasažieru pārvadājumu veikšanai, ņemot vērā, ka VAS "Latvijas dzelzceļš" šiem projektiem nav plānots kā īstenotājs.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam plāna projekta 2.pielikumā precizēt projektam “Piekļūstamības uzlabošana dzelzceļa stacijās (SKF 2026/ 2032)” norādīto finansējumu sadalījumā pa avotiem “SKF finansējums (75%)” un “Valsts budžeta līdzfinansējums”, ievērojot, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2025.gada 2.jūlija rīkojumu Nr. 393 “Latvijas Sociālā klimata fonda plāns 2026.–2032. gadam” SKF finansējums prognozēts 1 147 500 euro apmērā (75% apmērā no kopējām izmaksām) un valsts budžeta līdzfinansējums 382 500 euro (25% apmērā no kopējām izmaksām).
Lūdzam ņemt vērā, ka veicamais precizējums ietekmēs prognozēto valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru kopā, kā arī atsevišķi 2027. un 2028.gadā, tātad precizējumi ir veicami ne tikai 2.pielikumā, bet arī plāna projekta 8.1.sadaļā, tai skaitā 7.tabulā, kā arī plāna projekta 1.pielikumā un daudzgadu līguma projekta 3.pielikumā.
Lūdzam ņemt vērā, ka veicamais precizējums ietekmēs prognozēto valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru kopā, kā arī atsevišķi 2027. un 2028.gadā, tātad precizējumi ir veicami ne tikai 2.pielikumā, bet arī plāna projekta 8.1.sadaļā, tai skaitā 7.tabulā, kā arī plāna projekta 1.pielikumā un daudzgadu līguma projekta 3.pielikumā.
Piedāvātā redakcija
-
