Atzinums

Projekta ID
23-TA-958
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 21.punktā ir ietverti finansējuma saņēmēja un gala labuma guvēja izslēgšanas nosacījumi, kas saistīti ar komersanta vai personas, kura ir komersanta valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt komersantu ar filiāli saistītās darbībās, iepriekšēju sodāmību par noziedzīgiem nodarījumiem vai pārkāpumiem.
Savukārt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3.sadaļā ir norādīts, ka finansējuma saņēmējs izvērtē gala labuma guvējus saskaņā ar projekta 21. punktā norādītajiem kritērijiem, kas balstīti uz Regulas Nr. 2018/1046 136. pantā noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem, šo pārbaudi nodrošinot Iekšlietu ministrijas informācijas centra valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs” ministrijas starpresoru vienošanās ietvaros.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Vēršam uzmanību, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs kā valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” pārzinis ir atbildīgs par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Iekšlietu ministrijas Informācijas centram attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apjomam, kuru būs jāsniedz (vai kuru jādara pieejamu), lai attiecīgi Centrālā finanšu un līgumu aģentūra vai finansējuma saņēmējs (attiecībā par gala labuma guvējiem) pārbaudītu, vai finansējuma saņēmējs (gala labuma guvējs) atbilst projektā noteiktajām prasībām.
Ņemot vērā minēto, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, kā arī, lai Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs ievērotu datu apstrādes minimizēšanas principu, sniedzot Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai vai finansējuma saņēmējam (attiecībā par gala labuma guvējiem) ziņas par finansējuma saņēmēju (gala labuma guvēju), precizēt projektu vai projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), papildus norādot attiecīgo nozari regulējošo likumu un Krimināllikuma pantus, par kuros paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem un noziedzīgajiem nodarījumiem finansējuma saņēmējs (gala labuma guvējs) nedrīkst būt sodīts.
Norādām, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs”  nav pieejama informācija attiecībā uz šādiem projekta 21.punktā paredzētajiem izslēgšanas nosacījumiem:
1) finansējuma saņēmējs (gala labuma guvējs), ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu (21.4.apakšpunkts).
Norādām, ka minētais nosacījums ir identisks nosacījumam, kāds ir ietverts Publisko iepirkumu likuma 42.panta otrās daļas 6.punkta b) apakšpunktā. Līdz ar to ir pamats uzskatīt, ka arī  projekta 21.4.apakšpunktā ietvertais nosacījums tiek interpretēts un piemērots  tāpat  kā  attiecīgais regulējums publisko iepirkumu jomā, proti, saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma regulējumu izslēgšanas iemesls piemērojams tikai tajā gadījumā, ja nolēmumā, ar kuru piegādātājs sodīts par personas nodarbināšanu bez rakstveidā noslēgta darba līguma (Darba likuma  158.pants) un nolēmumā, ar kuru piegādātājs sodīts par termiņā neiesniegtu informatīvo deklarāciju (Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 142.panta otrā daļa), ietvertie pārkāpumi ir konstatēti  saistībā ar vienu un to pašu nodarbināto personu [1].
Vēršam uzmanību, ka Sodu reģistra likuma 12.pantā ir noteiktas ziņas, kas tiek iekļautas Sodu reģistrā par administratīvo pārkāpumu izdarījušo personu. Norādām, ka Sodu reģistrā nav pieejama informācija, vai persona sodīta attiecībā uz vieniem un tiem pašiem nodarbinātajiem.
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs tikai tehniski nodrošina datu atlasi no Sodu reģistrā pieejamās informācijas, kas var būt par pamatu, lai tālāk jau Centrālā finanšu un līgumu aģentūra vai finansējuma saņēmējs (attiecībā par gala labuma guvējiem) lemtu ir vai nav iestājušies projektā noteiktie izslēgšanas nosacījumi. Līdz ar to Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs var sniegt tikai tā rīcībā esošu informāciju, proti, informāciju par to, vai persona ir sodīta par attiecīgajiem pārkāpumiem attiecīgajā periodā. Savukārt Centrālā finanšu un līgumu aģentūra vai finansējuma saņēmējs (attiecībā par gala labuma guvējiem), saņemot šādu informāciju, veic tālāko izvērtējumu par atbilstību projektam, proti, vai pārkāpumi ir konstatēti  saistībā ar vienu un to pašu nodarbināto personu, nepieciešamības gadījumā  pieprasot attiecīgi informāciju no iestādēm (šajā gadījumā no Valsts darba inspekcijas un Valsts ieņēmumu dienesta), kas veikušas administratīvā pārkāpuma procesu.
2) finansējuma saņēmējs (gala labuma guvējs) ar tādu attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmumu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā vertikālā vienošanās, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanās, izņemot gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu par sadarbību iecietības programmas ietvaros komersantu ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi (projekta 21.2.apakšpunkts).
Norādām, ka minētais nosacījums atbilst Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas pārkāpumam.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2014.gada 23.septembra noteikumu Nr.563 “Noteikumi par ziņu sniegšanu un saņemšanu no Sodu reģistra” 18.punktu Konkurences padome par konkurences tiesību pārkāpumus izdarījušo personu reģistrā iekļauj atzīmi par to, vai atbilstoši konstatētajam pārkāpumam kandidāts vai pretendents izslēdzams no iepirkuma procedūras atbilstoši Publisko iepirkumu likuma prasībām.
Sodu reģistrā ir redzams tikai sods un atzīme par to, vai attiecīgais subjekts ir izslēdzams no iepirkuma procedūrām. Sodu reģistrā nav informācijas, vai attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu par sadarbību iecietības programmas ietvaros, projekta iesniedzēju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi.
Līdz ar to projekts ir papildināms, nosakot tajā kārtību, kādā paredzēts iegūt informāciju, kas nav iekļauta Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs”, lai Centrālā finanšu un līgumu aģentūra vai finansējuma saņēmējs (attiecībā par gala labuma guvējiem) varētu izvērtēt, vai nav iestājušies 21.2. un 21.4.apakšpunktā noteiktie izslēgšanas nosacījumi.


[1] https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/fa46f2a5-613b-45c2-be0f-584325240f51
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Krimināllikuma 218.panta nosaukumā norādīto, aizstāt projekta 21.1.4.apakšpunktā vārdu “samaksas” ar vārdu “nomaksas”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Krimināllikuma 79.4 panta nosaukumā norādīto, aizstāt projekta 21.1.5.apakšpunktā vārdus “apmācībā terora aktu veikšanai” ar vārdiem “apmācīšanā un apmācīšanās terorismam”.
Piedāvātā redakcija
-