Atzinums

Projekta ID
21-TA-821
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100.2. apakšpunktu noteikumu projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Attiecīgi lūdzam atbilstoši salāgot noteikumu projekta 1.1. punktu un 1.3.-1.6. apakšpunktu ar noteikumu projekta izdošanas tiesisko pamatu - Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu, nepieciešamības gadījumā precizējot citas saistītās noteikumu projekta normas (tai skaitā noteikumu projekta nodaļu nosaukumus).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta 5. punkta, izriet, ka noteikumu projekta 1. pielikumā minēts ārstniecības iestāžu saraksts. Tomēr noteikumu projekta 1. pielikumā noteikts Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju 4.1.1.2.i. “Atbalsts universitātes un reģionālo slimnīcu veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā” atbalsta saņēmēji un finansējuma sadalījums. Attiecīgi lūdzam salāgot noteikumu projekta 5. punktu ar noteikumu projekta 1. pielikumu. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām noteikumu projekta pielikumos ietver tehniskos normatīvus, tabulas, veidlapu paraugus, kartes, zīmējumus u.tml. Pielikumos neietver pastāvīgas tiesību normas un normas, kas neizriet no noteikumu projekta pamatteksta.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 9. punktā un 10. punktā atsaukties uz mērķa rādītājiem, nevis attiecīgi mērķi un mērķu rādītājiem, tādējādi nodrošinot, ka noteikumu projektā tiek lietota korekta terminoloģija.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā (tai skaitā 9.1. apakšpunktā) skaidri norādīt, par kādu komisiju (tai skaitā norādot institūciju, kas šo komisiju izveido) ir runa, tādējādi nodrošinot skaidras normas. Kā arī nepieciešamības gadījumā lūdzam atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām atrunāt saīsinājumu uz minēto komisiju, to konsekventi arī ievērojot.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 10.1. apakšpunktu ar noteikumu projekta anotāciju attiecībā uz projekta budžeta izpildes apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar pamatotu skaidrojumu, kādēļ ir ierobežots projekta iesniegšanas veids, tai skaitā izslēdzot iespēju projektu iesniegt elektroniski (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu un satur laika zīmogu), neizmantojot KPVIS (Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmu). Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas nav skaidra kārtība (tai skaitā termiņi), kādā finansējuma saņēmējiem tiek nosūtīts noteikumu projekta 11. punktā minētais uzaicinājums, kā arī par to, ka finansējuma saņēmējiem tiek nodrošināts samērīgs un pamatots termiņš iesnieguma iesniegšanai. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu, vai alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotāciju papildināt ar atbilstošu skaidrojumu, kādēļ attiecīgs regulējums noteikumu projektā nebūtu jāietver.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām visus lietotos saīsinājumus, rakstot pirmo reizi, atšifrē, iekavās norādot to turpmāko lietojumu. Kā arī, ja konkrētais apzīmējums tiek saīsināts, tad šis saīsinājums lietojams arī turpmāk tekstā. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu atbilstoši noteikumu Nr. 108 124. punkta prasībām, atrunājojot noteikumu projektā saīsinājumu - finansējuma saņēmējs-, to konsekventi arī ievērojot.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka investīcijas mērķis noteikts noteikumu projekta 6. punktā, attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 17.2., 17.3. apakšpunktā u.c. noteikumu projekta vienībās lietoto nekorekto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 12. punkts paredz, ka pirms līguma par projekta īstenošanu slēgšanas starp atbalsta sniedzēju un finansējuma saņēmēju, projektu KPVIS saskaņo nozares ministrija. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka nav saprotams, vai citos gadījumos, kur norādīts uz nepieciešamību saskaņot ar nozares ministriju (sk., piemēram, noteikumu projekta 17.2.2. apakšpunktu), saskaņojums veicams no 12. punkta atšķirīgā kārtībā. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu vai alternatīvi sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 21. punktu, atsauces uz Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumā par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk - Eiropas Komisijas lēmums Nr. 2012/21/ES), noteikto pārbaužu regularitāti vietā attiecīgo pārbaužu kārtību ietverot noteikumu projekta tekstā. Norādām, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu lēmumi, kuros ir norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem. Ja lēmumu adresāts ir dalībvalstis un ir nepieciešams to normas padarīt saistošas privātpersonām, tad lēmumi ir jāpārņem valsts tiesību sistēmā tāpat kā direktīvas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 22. punktu papildināt ar nosacījumu, kura iestāšanās gadījumā finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt nelikumīgo valsts atbalstu, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā nodrošināt, ka ir nepārprotami skaidrs, kāds tiesību subjekts noteikumu projekta ietvaros saņem atbalstu - finansējuma saņēmējs vai atbalsta saņēmējs. Tāpat līdzīgi lūdzam noteikumu projektā skaidri norādīt, vai pieškirts tiek atbalsts vai investīcijas atbalsts. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām viena jēdziena izteikšanai normatīvajos tiesību aktos jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence veicina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 137. punktu lūdzam noteikumu projekta 25.1. apakšpunktā izdarīt korektu atsauci uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā, minot konkrētu normatīvo aktu jomu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 26. punktu ar 24.2. apakšpunktu, ņemot vērā, ka 26. punkts paredz ne tikai tehnoloģiju piegādi (kas minēta 24.2. apakšpunktā), bet arī tehnoloģiju iegādi un montāžu.
Papildus lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt izvērstu un pamatotu skaidrojumu par 26. punktā paredzēto mēbeļu, saimniecisko ierīču un aprīkojuma, informāciju tehnoloģiju aprīkojuma un cita aprīkojuma telpu funkcionalitātes nodrošināšanai nepieciešamo piegāžu izmaksu atbilstību minētajā apakšpunktā norādītajam ārstniecības procesam tieši nepieciešamo tehnoloģiju piegādes izmaksu jēdzienam un 24.2. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām -  tehnoloģiju iegādei, piegādei un montāžai. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam svītrot minētās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ar noteikumu projekta 28. punktu tiek dublētas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk - regula Nr. 2021/241), 17. panta 2. punkta prasības. Tāpat līdzīgi vēršam uzmanību, ka ar noteikumu projekta 39.1. apakšpunktu tiek dublētas un skaidrotas regulas Nr. 2021/241 5. panta 2. punkta un Eiropas Parlamenta un Padomes  2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar kuru groza Regulu (ES) 2019/2088, 17. panta prasības.
Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs."Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Regulu pārņemšanas aizliegums ir noteikts Eiropas Savienības Tiesas spriedumā lietā Nr. 39/72 Komisija pret Itāliju, kur tiesa noteica, ka regula automātiski ir nacionālās tiesiskās sistēmas sastāvdaļa. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tas nozīmē, ka dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot. Tātad, dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml. Ievērojot minēto un to, ka vienīgais regulu ieviešanas veids nacionālajos normatīvajos aktos ir atsauču veidošana uz tām, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu, nedublējot un neskaidrojot minēto regulu prasības, bet izdarot atbilstošas atsauces, ievērojot noteikumu Nr. 108 170-172. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 29. punktu pārcelt uz noteikumu projekta 24. punkta ievaddaļu, jo minētā norma pēc būtības raksturo atbalstāmās darbības, kas augstākā detalizācijas līmenī minētas 24. punkta tālākajos apakšpunktos, nevis investīcijas projektu īstenošanas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 34. punkta neizriet, kādā apmērā palielināms šo noteikumu 14. punktā noteiktais privātais līdzfinansējums. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 34. punktu, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām ir precizējama noteikumu projekta 35.4.1. apakšpunktā ietvertā atsauce uz šo noteikumu 26. punktā minēto Veselības ministrijas medicīnas tehnoloģiju saskaņojumu, jo  konkrētajā gadījumā Veselības ministrija īsteno nozares ministrijas funkcijas, attiecīgi lietojams noteikumu projektā atrunātais saīsinājums.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta 35.4.1., 35.4.2. un 35.4.3. apakšpunktā svītrot noteikumu projekta 9.1., 9.2. un 9.3. apakšpunktā ietvertā satura izklāstu, kā 9.1., 9.2. un 9.3. apakšpunktu dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 35.4.2. apakšpunktu ar šo noteikumu 9.2. apakšpunktu attiecībā uz to, vai iepirkumiem jābūt veiktiem vai pabeigtiem. Kā arī lūdzam noteikumu projekta 35.4.2. apakšpunktā pieturzīmi - iekavas. Norādām, ka iekavās ietvertais teksts ir būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietvertie skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt tiesību normas tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 35.5. apakšpunktu. Norādām, ka:
pirmkārt, jautājums par KPVIS ievadāmās un uzkrājamās informācijas kārtību, apjomu, datu ievades regularitāti un atbildības sadalījumu KPVIS datus ievadē starp atbalsta sniedzēju, nozares ministriju un finansējuma saņēmēju ir regulējams nevis līgumā par projekta īstenošanu, bet ārējā normatīvā aktā. Norādām, ka likuma par budžetu un finanšu vadību" 19.³ panta otrā daļa pilnvaro Ministru kabinetu noteikt Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma ieviešanas un nacionālā ekonomikas atveseļošanas un noturības plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību un nepieciešamās informācijas sistēmas izveides un izmantošanas kārtību, kā arī šā mehānisma ieviešanā iesaistīto institūciju tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās tādā apjomā, kāds nepieciešams un kādā to paredz Ministru kabinets attiecīgo pienākumu izpildei. Minētais likums deleģē Ministru kabinetam tiesības noteikt KPVIS ievadāmās un uzkrājamās informācijas kārtību un apjomu. Attiecīgi nav pieļaujama pārpilnvarošana, ar noteikumu projektu paredzot attiecīgo regulējumu ietvert individuālā tiesību aktā - līgumā;
otrkārt, ņemot vērā, ka nozares ministrija atbilstoši noteikumu projekta 35. punkta ievaddaļai nav līguma par projekta īstenošanu dalībniece, nav pamatoti minētajā līgumā paredzēt nozares ministrijas pienākumus un atbildību, ņemot vērā, ka nozares ministrijai attiecīgie pienākumi nebūs saistoši.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 36. punktā ietverta atsauce uz “Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda komunikācijas un dizaina vadlīnijas Eiropas Savienības fondu finansējuma saņēmējiem”. Ievērojot to, ka šis dokuments nav juridiski saistošs un tam ir ieteikuma raksturs, lūdzam precizēt noteikumu projekta 36. punktu, svītrojot atsauci uz minēto dokumentu. Tā vietā, ja nepieciešams, lūdzam attiecīgo minēto vadlīniju saturu, kuru nepieciešams padarīt saistošu privātpersonām, pārņemt noteikumu projektā, līdzīgi kā pārņem direktīvu normas. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 131. punktam noteikumu projektā var ietvert atsauces uz citām noteikumu projekta normām vai tāda paša vai augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem. Nacionālajos normatīvajos aktos nav iespējams juridiski korekti izdarīt atsauces uz starptautisko tiesību dokumentiem, kas nav saistoši Latvijai, nav tulkoti latviešu valodā un attiecīgi publiskoti, kā arī nav iespējams izveidot juridiski korektas atsauces uz tā saucamo soft law (dokumentiem, kas pēc savas būtības nav juridiski saistoši, piemēram, vadlīnijas, deklarācijas, rekomendācijas, rokasgrāmatas, ieteikumi). Minētais izriet no fakta, ka Latvijas Republikas normatīvo aktu normas uzliek privātpersonām saistības un ir obligātas visā Latvijas Republikas teritorijā. Piemēram, nav korekti noteikt par obligātām tādas starptautisko dokumentu prasības, kam ir rekomendējošs vai skaidrojošs raksturs. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka rekomendācijas, vadlīnijas un tamlīdzīgi dokumenti ir piemērojami kā saistošo tiesību aktu normu interpretācijas palīglīdzeklis.
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka cita starpā ar noteikumu projekta 37. punktu paredzēts ieviest regulas Nr. 2021/241 22. panta prasības. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu ar atsauci uz minētās regulas vienību, kā arī lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar izsmeļošu informāciju par minētajā regulas pantā ietverto prasību ieviešanu, ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunkta prasības. Norādām, ka atbilstoši Eiropas Savienības Tiesas praksei "nav pieļaujama procedūra, kuru izmantojot, tiesību normas subjektiem netiek atklāts, ka attiecīgā norma ir Eiropas Kopienas norma"[1], kā arī vienīgais regulu ieviešanas veids nacionālajos normatīvajos aktos ir atsauču veidošana uz tām.

[1] Eiropas Savienības Tiesas spriedums lietā 34/73 Fratelli Variola S.p.A. v Amministrazione italiana delle Finanze,11.§.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 37.1. un 37.2. apakšpunktā vai tā anotācijā skaidrot, kuri darbinieki tiks uzskatīti par iesaistītiem, t.i., vai darbinieki, kuri iesaistīti projekta īstenošanā vai citi.
Kā arī lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams paplašināt informējamo personu loku, ja projekta īstenošanā, piemēram, tiek iesaistīti finansējuma saņēmēja valdes locekļi (norādām, ka, piemēram, valdes locekļiem nav jābūt obligāti noslēgtam darba līgumam). Alternatīvi lūdzam sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav skaidri saprotams, kas noteikumu projekta 37.4. apakšpunktā saprotams ar atbilstošu iepirkuma procedūru izvēli un "četru acu principa" nodrošināšanu, tai skaitā vai attiecīgās prasības ir nodrošināmas papildus citām prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos publisko iepirkumu jomā. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu, nepieciešamības gadījumā izdarot atbilstošas atsauces uz citiem normatīvajiem aktiem, un sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās piemērotājs un lietotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 38. punktā svītrot norādi uz citām Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna uzraudzībā iesaistītajām institūcijām, bet tā vietā norādīt konkrētās institūcijas. Alternatīvi lūdzam noteikumu projektā skaidrot, kuras institūcijas ir Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna uzraudzībā iesaistītās institūcijas.
Tāpat lūdzam izvērst skaidrojumu noteikumu projektā un tā anotācijā, kādu informācija (nepieciešamības gadījumā - piemērveidā) finansējuma saņēmējam ir pienākums sniegt, kā arī kādu datu un informācijas pieejamību finansējuma saņēmējam ir jānodrošina.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 39.7. apakšpunktu. Norādām, ka nav skaidrs, par kādām tiesību prasībām šajā apakšpunktā ir runa un turklāt, piemēram, patapinājuma tiesība nav nostiprināma zemesgrāmatā (atbilstoši Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Civillietu departamenta 2012. gada 20. decembra lēmumam lietā Nr. SKC-2456/2012 patapinājumu kā saistību tiesību nevajag nostiprināt zemesgrāmatā, jo tas neattiecas uz Zemesgrāmatu likuma 31. pantā un 44. pantā minētajām tiesībām, kurām ir sakars ar nekustamo īpašumu).
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā nodrošināt vienveidīgu terminoloģijas lietojumu attiecībā uz to, vai noteikumu projekts paredz līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanu. Uzsveram, ka viena jēdziena izteikšanai jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence nodrošina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 41.1. apakšpunktā un noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kas saprotams ar investīcijām un noteikto rādītāju sasniegšanu, tādējādi nodrošinot skaidru tiesību normu un korektu tās piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 41.2. apakšpunktā norādīt, kam atzināti nepatiesajai informācijai jābūt sniegtai.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēta līguma par projekta īstenošanu noslēgšanu, lūdzam noteikumu projekta 41.3. apakšpunktā svītrot vārdus "vai vienošanās".
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 43. punkts ir neskaidrs, jo no noteikumu projekta neizriet, par kādiem izslēgšanas kritērijiem minētajā punktā ir runa. Attiecīgi lūdzam noteikumu projektā norādīt konkrētus attiecīgos kritērijus. Kritērijus lūdzam ietvert arī atbilstošā nodaļā, kas paredz atbalsta piešķiršanas nosacījumus (IV nodaļa). Vienlaikus, ja par izslēgšanas kritērijiem paredzams noteikt noteikumu projekta anotācijā minētos kritērijus, kas ietverti Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - regula Nr. 2018/1046), 136. pantā, lūdzam saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu (un 9.19. apakšpunktu, ja attiecināms) sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā par nepieciešamību un mērķi šo kritēriju attiecināšanai uz finansējuma saņēmējiem noteikumu projekta ietvaros, ņemot vērā, ka minētajā regulas pantā ietverto prasību izpildes pārbaudi veic kredītrīkotāji, t.i., tiesību subjekti ar noteiktu atbildību Eiropas Savienības iestādē (regulas Nr. 2018/1046 74. pants).
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 45. punktā ietvertā atsauce uz šo noteikumu 35.4. apakšpunktu ir neskaidra, jo 35.4. apakšpunktā nav regulēta kārtība, kādā izvērtē investīcijas mērķa sasniegšanu un izmaksu pamatotību. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu, nodrošinot skaidras normas.
Papildus vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 45. punkta neizriet, kurā brīdī un kādā termiņā atbalsta sniedzējam jāveic noteikumu projekta 45. punktā paredzētais pienākums un kāda ir tālākā rīcība pēc tam, kad atbalsta sniedzējs ir apstiprinājis attiecīgos eventuālos faktus. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 45. punktu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā un tā anotācijā skaidrot noteikumu projekta 46. un 47. punktā ietverto pārbaužu saturu un tvērumu, jo īpaši:
pirmkārt, projekta ieviešanas progresa un sasniegto rādītāju pārbaužu un datu ticamības pārbaužu, tai skaitā vai datu ticamība nav projekta ieviešanas progresa un sasniegto rādītāju pārbaudes sastāvdaļa;
otrkārt, atskaites punktu un mērķu pamatojošās dokumentācijas pārbaužu, jo nav skaidrs, par kādiem atskaites punktiem un mērķiem tiek runāts;
treškārt, pārbaužu projekta īstenošanas vietā, ņemot vērā, ka minētās pārbaudes izdalītas un norādītas līdztekus citām pārbaudēm, no kā var arī secināt, ka pārbaužu projekta īstenošanas vietā ietvaros, piemēram, netiek pārbaudīts projekta ieviešanas progress un sasniegtie rādītāji;
visbeidzot, nozares ministrijas un atbalsta sniedzēja pienākumu, veicot pārbaudes, ietvaru un savstarpējo sazobi, ņemot vērā, ka 46. un 47. punktā minētie abu iestāžu pienākumi lielā mērā pārklājas.
Norādām, ka tiesību normai jābūt skaidrai, lai tās piemērotāji un lietotāji gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktu lūdzam pārskatīt noteikumu projektu un novērst Ministru kabineta 2021. gada 21. septembra noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" prasību dublēšanu, piemēram, attiecībā uz nozares ministrijas un atbalsta sniedzēju pienākumiem nodrošināt pārbaužu veikšanu noteikumu projekta 46. un 47. punktā u.c. normas.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek ieviestas regulas Nr. 2021/241 prasības, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu, ievērojot noteikumu Nr. 617  9.19. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par visām noteikumu projekta vienībām, ar kurām tiek pārņemtas Eiropas Komisijas lēmuma Nr. 2012/21/ES prasības, t.i., ne tikai par noteikumu projekta 19. punktu, bet arī par citām noteikumu projekta vienībām, tai skaitā noteikumu projekta 20. un 21. punktu u.c.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām korekti atspoguļot noteikumu projekta izdošanas tiesiskā pamata - Likuma par budžetu un finanšu vadību - vienību 19.3 panta otro daļu, prim vienību norādot augšrakstā.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 20.7. apakšpunktā ievērot noteikumu projekta 19. punktā atrunāto saīsinājumu Eiropas Komisijas lēmums Nr. 2012/21/ES.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projekta 35. punktā konsekventi ievērot noteikumu projektā atrunāto saīsinājumu "atbalsta sniedzējs", rakstot to ar mazo sākuma burtu.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar terminu "kārtība" saprotami arī termiņi, lūdzam noteikumu projektā nenorādīt uz termiņiem līdztekus kārtībai.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Trauksmes celšanas likumā nav lietots termins "ziņotājs", bet gan paredz iespējas ziņot par pārkāpumiem nodarbinātajiem. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 37.3. apakšpunktu, izmantojot Trauksmes celšanas likumā lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 39.7. apakšpunktā pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi domu zīme, jo iekavās ietvertais teksts ir būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietvertie skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt tiesību normas tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 137. punktu lūdzam noteikumu projekta 44. punktā izdarīt korektu atsauci uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā, minot konkrētu normatīvo aktu jomu.
Piedāvātā redakcija
-
46.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 45. punktu, norādot uz izmaksu pamatotības apstiprināšanu, nevis izmaksu pamatotības sasniegšanas apstiprināšanu un tādējādi izvairoties no liekvārdības.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 46.1. apakšpunktu, novēršot tehnisku kļūdu - dublētu norādi uz pārbaudēm.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 2.3. apakšpunktu lūdzam dubultfinansējuma riska novēršanas pārbaudes ietvert pie interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas pārbaudēm noteikumu projekta 47.1. apakšpunktā līdzīgi kā 46.1. apakšpunkta gadījumā vai skaidrot nepieciešamību attiecīgās pārbaudes norādīt atsevišķi.
Piedāvātā redakcija
-
49.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka aprēķina formulu sastāvdaļa ir arī tas, kas konkrēti tiek aprēķināts, aicinām noteikumu projekta 2. pielikumā atrunāt arī saīsinājumus Ipubl_kop un Ipubl.
Piedāvātā redakcija
-