Projekta ID
24-TA-1800Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Precizēt Informatīvā ziņojuma 5.sadaļā "Jauni pasākumi ceļu satiksmes drošības uzlabošanai" ietvertā pasākuma Nr.20 (Pilnveidot ceļu satiksmes dalībnieku kontroli par pārkāpumiem, kas saistīti ar apstāšanās un stāvēšanas prasību izpildi, tostarp izvērtējot iespēju paplašināt tehnisko līdzekļu izmantošanu pārkāpumu kontrolē) Nosaukumu, Darbības rezultātu, Rezultatīvos rādītājus un Atbildīgās institūcijas. Lai apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumus varētu fiksēt ar tehniskiem līdzekļiem, kā arī, lai administratīvos sodus par šiem pārkāpumiem varētu piemērot citas pašvaldību institūcijas, iespējams būs nepieciešami grozījumi Administratīvās atbildības likumā un Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija noteikumos Nr.422 "Kārtība, kādā paziņo lēmumu par soda piemērošanu par apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem, ja transportlīdzekļa vadītājs neatrodas pārkāpuma izdarīšanas vietā". Ievērojot minēto, aicinām par atbildīgo institūciju pasākuma īstenošanā noteikt Satiksmes ministriju, bet par iesaistītajām institūcijām - Iekšlietu ministriju un Tieslietu ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Svītrot Informatīvā ziņojuma 5.sadaļā "Jauni pasākumi ceļu satiksmes drošības uzlabošanai" ietverto pasākumu Nr.7 (Ceļu satiksmes dalībnieku kontroles paplašināšana, nodrošinot, ka daļa no OCTA līdzekļiem tiek piešķirti policijas transportlīdzekļu aprīkošanai ar 360 grādu kamerām) ņemot vērā, ka šis pasākums pēc būtības dublē Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027.gadam Rīcības virzienā 4.1. "Drošs ceļu satiksmes dalībnieks ietverto pasākumu Nr.1 (Īstenot pasākumus ceļu satiksmes dalībnieku kontrolei), kura īstenošanai laika periodā līdz 2027.gadam plānots finansējums 1 000 000 euro apmērā (katru gadu), kā arī rīcības virziena 4.3 "Droša vide" ietverto pasākumu Nr.5. (Nodrošināt visaptverošu ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu), kura īstenošanai laika periodā līdz 2027.gadam plānots finansējums 400 000 euro apmērā (katru gadu).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma “Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027.gadam starpposma ietekmes izvērtējums” 7.tabulas 7.punktā ietverts pasākums, kas paredz ceļu satiksmes dalībnieku kontroles paplašināšanu, nodrošinot, ka daļa no OCTA līdzekļiem tiek piešķirti policijas transportlīdzekļu aprīkošanai ar 360 grādu kamerām. Minētajam pasākuma piešķirta augsta prioritāte, kas nozīmē, ka tā īstenošana jāuzsāk nekavējoties pēc informatīvā ziņojuma pieņemšanas (2025.gadā).
Valsts policija vairākkārt uzsvērusi, ka tā saucamo 360 grādu kameru izmantošanas ceļu satiksmes uzraudzībā praksē pierādījusi savu efektivitāti, jo nodrošina visaptverošu ceļu satiksmes noteikumu kontroli, vienlaicīgi radot ceļu satiksmes dalībniekos soda neizbēgamības sajūtu.
Tomēr šādu papildus tehnisko līdzekļu ieviešana ceļu satiksmes uzraudzībā radīs ietekmi gan uz Valsts policijas personāla resursiem (darbinieki, kas nodrošina tehnisko līdzekļu darbību pārkāpumu fiksācijai, darbinieki, kas apstrādā fiksēto informāciju un veic administratīvā pārkāpuma procesu), gan arī tam būs nepieciešams papildus materiālais nodrošinājums (transportlīdzekļi, kuri tiktu aprīkoti ar 360 grādu kamerām). Ievērojot minēto, Valsts policija neatbalsta informatīvā ziņojuma 7.tabulas 7.punktā ietvertā pasākuma realizēšanu jau 2025.gadā, jo nepieciešams veikt izvērtējumu gan par ietekmi uz Valsts policijas funkcijām, gan arī kopumā par Valsts policijas ceļu satiksmē izmantojamo tehnisko līdzekļu turpmākās attīstības virzieniem.
Valsts policija vairākkārt uzsvērusi, ka tā saucamo 360 grādu kameru izmantošanas ceļu satiksmes uzraudzībā praksē pierādījusi savu efektivitāti, jo nodrošina visaptverošu ceļu satiksmes noteikumu kontroli, vienlaicīgi radot ceļu satiksmes dalībniekos soda neizbēgamības sajūtu.
Tomēr šādu papildus tehnisko līdzekļu ieviešana ceļu satiksmes uzraudzībā radīs ietekmi gan uz Valsts policijas personāla resursiem (darbinieki, kas nodrošina tehnisko līdzekļu darbību pārkāpumu fiksācijai, darbinieki, kas apstrādā fiksēto informāciju un veic administratīvā pārkāpuma procesu), gan arī tam būs nepieciešams papildus materiālais nodrošinājums (transportlīdzekļi, kuri tiktu aprīkoti ar 360 grādu kamerām). Ievērojot minēto, Valsts policija neatbalsta informatīvā ziņojuma 7.tabulas 7.punktā ietvertā pasākuma realizēšanu jau 2025.gadā, jo nepieciešams veikt izvērtējumu gan par ietekmi uz Valsts policijas funkcijām, gan arī kopumā par Valsts policijas ceļu satiksmē izmantojamo tehnisko līdzekļu turpmākās attīstības virzieniem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums izteikt informatīvā ziņojuma 6. tabulas 3. punkta 6. pasākumu šādā redakcijā:
"6. VP 2021.gadā izstrādāja jauna dizaina mājas lapu www.manadrosiba.lv, paredzot sadaļu gan autorizētiem lietotājiem, kurā reģistrēties pedagogiem, lai strādātu ar interaktīvajām nodarbībām, gan integrēt interaktīvu mācību materiālu kopumu par drošību, piedaloties ceļu satiksmē. Mājaslapa paredzēta preventīvas informācijas publicēšanai un nodošanai dažādām vecuma grupām vienkopus, ērtā un viegli uztveramā veidā, tai skaitā preventīva informācija par ceļu satiksmi bērniem un jauniešiem, bērnu un jauniešu vecākiem, profesionāļiem (izglītības iestāžu personālam, vides dizaina plānotājiem un citu jomu profesionāļiem). (Pasākuma kopējās izmaksas 8353,84EUR)."
Lūgums papildināt informatīvā ziņojuma 6. tabulas 3. punkta 7. pasākumu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"- Izstrādāja un īstenoja interaktīvās prezentācijas, veicinot bērnu izglītošanu, nodrošinot pedagogiem izmantot interaktīvu materiālu kopumu, kas pieejams pedagogiem Valsts policijas drošības mājas lapā www.manadrosiba.lv. Mājaslapā ir iespēja lietotājam autorizēties. Sadaļa izstrādāta īstenojot VP Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas vadības biroja programmu - Drošības vēstnešu programma, kurā ikviens skolas pārstāvis var pasniegt skolniekiem nodarbības caur integrētajām interaktīvajām prezentācijām. Interaktīvā mācību materiāla izmantošana nodrošina bērnu zināšanas par ceļu satiksmes drošību, kā arī tā pieejamība palielina bērnu skaitu, kas tiek izglītoti par drošību, piedaloties ceļu satiksmē. (Projekta kopējās izmaksas 19 965,00 EUR).
"6. VP 2021.gadā izstrādāja jauna dizaina mājas lapu www.manadrosiba.lv, paredzot sadaļu gan autorizētiem lietotājiem, kurā reģistrēties pedagogiem, lai strādātu ar interaktīvajām nodarbībām, gan integrēt interaktīvu mācību materiālu kopumu par drošību, piedaloties ceļu satiksmē. Mājaslapa paredzēta preventīvas informācijas publicēšanai un nodošanai dažādām vecuma grupām vienkopus, ērtā un viegli uztveramā veidā, tai skaitā preventīva informācija par ceļu satiksmi bērniem un jauniešiem, bērnu un jauniešu vecākiem, profesionāļiem (izglītības iestāžu personālam, vides dizaina plānotājiem un citu jomu profesionāļiem). (Pasākuma kopējās izmaksas 8353,84EUR)."
Lūgums papildināt informatīvā ziņojuma 6. tabulas 3. punkta 7. pasākumu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"- Izstrādāja un īstenoja interaktīvās prezentācijas, veicinot bērnu izglītošanu, nodrošinot pedagogiem izmantot interaktīvu materiālu kopumu, kas pieejams pedagogiem Valsts policijas drošības mājas lapā www.manadrosiba.lv. Mājaslapā ir iespēja lietotājam autorizēties. Sadaļa izstrādāta īstenojot VP Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas vadības biroja programmu - Drošības vēstnešu programma, kurā ikviens skolas pārstāvis var pasniegt skolniekiem nodarbības caur integrētajām interaktīvajām prezentācijām. Interaktīvā mācību materiāla izmantošana nodrošina bērnu zināšanas par ceļu satiksmes drošību, kā arī tā pieejamība palielina bērnu skaitu, kas tiek izglītoti par drošību, piedaloties ceļu satiksmē. (Projekta kopējās izmaksas 19 965,00 EUR).
Piedāvātā redakcija
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 23. lpp. 4 rindkopā noteikts, ka:
"Saistībā ar atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem lielākais ātruma pārkāpumu skaits gan apdzīvotā vietā, gan ārpus apdzīvotas vietas ir pārkāpumi par atļautā braukšanas ātruma no 21 līdz 30 kilometriem stundā, kam seko atļautā braukšanas ātruma pārkāpumi no 11 līdz 20 kilometriem stundā un trešajā vietā no 31 līdz 40 kilometriem stundā. Šāda gradācija novērojama gan veicot fizisku transportlīdzekļa apturēšanu, gan fiksējot pārkāpumu ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli."
Valsts policija norāda, ka tās rīcībā ir atšķirīga informācija par fiksēto atļautā braukšanas ātruma pārkāpumu skaitu, proti, lielākais, ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, fiksētais atļautā braukšanas ātruma pārkāpumu skaits ir no 11-20 km/h, tam seko 21-30 km/h un secīgi 31-40 km/h.
"Saistībā ar atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem lielākais ātruma pārkāpumu skaits gan apdzīvotā vietā, gan ārpus apdzīvotas vietas ir pārkāpumi par atļautā braukšanas ātruma no 21 līdz 30 kilometriem stundā, kam seko atļautā braukšanas ātruma pārkāpumi no 11 līdz 20 kilometriem stundā un trešajā vietā no 31 līdz 40 kilometriem stundā. Šāda gradācija novērojama gan veicot fizisku transportlīdzekļa apturēšanu, gan fiksējot pārkāpumu ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli."
Valsts policija norāda, ka tās rīcībā ir atšķirīga informācija par fiksēto atļautā braukšanas ātruma pārkāpumu skaitu, proti, lielākais, ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, fiksētais atļautā braukšanas ātruma pārkāpumu skaits ir no 11-20 km/h, tam seko 21-30 km/h un secīgi 31-40 km/h.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1. Informatīvā ziņojuma 4.lpp. pirmajā rindkopā noteikts, ka: “plāna mērķis ir līdz 2030. gadam samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un smagi ievainoto skaitu par 50 % salīdzinājumā ar 2020. gadu”. Savukārt informatīvā ziņojuma 5. lpp. pirmajā rindkopā noteikts, ka: "ES ir uzstādījusi mērķi līdz 2030.gadam samazināt uz pusi CSNg bojāgājušo skaitu salīdzinājumā ar 2019.gadu [..]."
Ņemot vērā minēto, lūdzu pārskatīt, vai ir norādīts pareizs izejošais gada skaitlis, lai novērstu atšķirības starp informatīvā ziņojuma 4. lpp. pirmajā rindkopā un 5. lpp. pirmajā rindkopā minēto gada skaitli.
2. Informatīvā ziņojuma 5. lpp. 4. atsaucē atšķiras dotie statistikas dati salīdzinājumā ar 3. atsaucē minēto avotu, savukārt 5.avotā norādīts cits procentuālais pieaugums (proti, 4%, nevis 5%), kā tas minēts informatīvā ziņojuma tekstā - informatīvā ziņojuma 6. lpp. 4.attēls. Ņemot vērā minēto, lūgums precizēt informatīvo ziņojumu.
3. Informatīvā ziņojuma 9. lpp. ceturtajā rindkopā noteikts, ka: "Laika posmā no 2012. līdz 2021. gadam bojāgājušo skaits Latvijā samazinājās par vairāk nekā 15 %, kas ir mazāk nekā ES samazinājums (25 %). Smagu ievainojumu skaits tajā pašā periodā ir nedaudz samazinājies (par 0,6 %)". No teksta nav precīzi saprotams, ar ko šie dati tiek salīdzināti un kāds ir bāzes gada skaitlis. Ņemot vērā minēto, lūgums papildināt informatīvā ziņojuma 9. lpp. ceturto rindkopu ar attiecīgu informāciju.
4. Informatīvā ziņojuma 13. lpp. piektajā rindkopā noteikts, ka: "Trendline projekta ietvaros dažādās Latvijas vietās, dažādās nedēļas dienās un laikos tika veikts ļoti liels skaits novērojumu." Lūgums aizstāt vārdus "tika veikts ļoti liels skaits novērojumu" ar vārdiem "veikti sekojoši novērojumi".
5. Informatīvā ziņojuma 6. tabulas 12. punkta atskaitē ir ietverti tikai Satiksmes ministrijas virzītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā. Bez šiem grozījumiem ir bijuši arī citi, ko virzījusi Iekšlietu ministrija, un kas stājušies spēkā 2023. un 2024. gadā, proti:
1) par “trokšņojoša” transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē;
2) par transportlīdzekļa vadīšanu, ja saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 73. pantu piemērots procesuālais piespiedu līdzeklis – transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas apturēšana.
Vienlaikus, informatīvā ziņojuma 6. tabulas 12. punkta ailē (rezultatīvais rādītājs) ietverts nekorekts skaidrojums, proti, “Stingrāku prasību un sodu noteikšana par noteiktiem pārkāpumiem (piemēram, pieļaujamās sodīšanas robežas samazināšana (atcelts +10km/h))”. Valsts policija norāda, ka priekšlikums par soda sankciju celšanu par ātruma pārkāpumiem līdz 10 km/h ir nevis atcelts, bet nav guvis atbalstu Saeimā.
6. Informatīvā ziņojuma 7. tabulas 6. punkta ailē (rezultatīvais rādītājs), ietverts nekorekts skaidrojums, proti, “Stingrāku prasību un sodu noteikšana par noteiktiem pārkāpumiem (piemēram, pieļaujamās sodīšanas robežas samazināšana (atcelts +10km/h))”. Valsts policija norāda, ka priekšlikums par soda sankciju celšanu par ātruma pārkāpumiem līdz 10 km/h ir nevis atcelts, bet nav guvis atbalstu Saeimā.
Ņemot vērā minēto, lūdzu pārskatīt, vai ir norādīts pareizs izejošais gada skaitlis, lai novērstu atšķirības starp informatīvā ziņojuma 4. lpp. pirmajā rindkopā un 5. lpp. pirmajā rindkopā minēto gada skaitli.
2. Informatīvā ziņojuma 5. lpp. 4. atsaucē atšķiras dotie statistikas dati salīdzinājumā ar 3. atsaucē minēto avotu, savukārt 5.avotā norādīts cits procentuālais pieaugums (proti, 4%, nevis 5%), kā tas minēts informatīvā ziņojuma tekstā - informatīvā ziņojuma 6. lpp. 4.attēls. Ņemot vērā minēto, lūgums precizēt informatīvo ziņojumu.
3. Informatīvā ziņojuma 9. lpp. ceturtajā rindkopā noteikts, ka: "Laika posmā no 2012. līdz 2021. gadam bojāgājušo skaits Latvijā samazinājās par vairāk nekā 15 %, kas ir mazāk nekā ES samazinājums (25 %). Smagu ievainojumu skaits tajā pašā periodā ir nedaudz samazinājies (par 0,6 %)". No teksta nav precīzi saprotams, ar ko šie dati tiek salīdzināti un kāds ir bāzes gada skaitlis. Ņemot vērā minēto, lūgums papildināt informatīvā ziņojuma 9. lpp. ceturto rindkopu ar attiecīgu informāciju.
4. Informatīvā ziņojuma 13. lpp. piektajā rindkopā noteikts, ka: "Trendline projekta ietvaros dažādās Latvijas vietās, dažādās nedēļas dienās un laikos tika veikts ļoti liels skaits novērojumu." Lūgums aizstāt vārdus "tika veikts ļoti liels skaits novērojumu" ar vārdiem "veikti sekojoši novērojumi".
5. Informatīvā ziņojuma 6. tabulas 12. punkta atskaitē ir ietverti tikai Satiksmes ministrijas virzītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā. Bez šiem grozījumiem ir bijuši arī citi, ko virzījusi Iekšlietu ministrija, un kas stājušies spēkā 2023. un 2024. gadā, proti:
1) par “trokšņojoša” transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē;
2) par transportlīdzekļa vadīšanu, ja saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 73. pantu piemērots procesuālais piespiedu līdzeklis – transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas apturēšana.
Vienlaikus, informatīvā ziņojuma 6. tabulas 12. punkta ailē (rezultatīvais rādītājs) ietverts nekorekts skaidrojums, proti, “Stingrāku prasību un sodu noteikšana par noteiktiem pārkāpumiem (piemēram, pieļaujamās sodīšanas robežas samazināšana (atcelts +10km/h))”. Valsts policija norāda, ka priekšlikums par soda sankciju celšanu par ātruma pārkāpumiem līdz 10 km/h ir nevis atcelts, bet nav guvis atbalstu Saeimā.
6. Informatīvā ziņojuma 7. tabulas 6. punkta ailē (rezultatīvais rādītājs), ietverts nekorekts skaidrojums, proti, “Stingrāku prasību un sodu noteikšana par noteiktiem pārkāpumiem (piemēram, pieļaujamās sodīšanas robežas samazināšana (atcelts +10km/h))”. Valsts policija norāda, ka priekšlikums par soda sankciju celšanu par ātruma pārkāpumiem līdz 10 km/h ir nevis atcelts, bet nav guvis atbalstu Saeimā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027.gadam starpposma ietekmes izvērtējuma 50.lpp. ir iekļauta neprecīza informācija par VRS 2021.gada pasākuma kopējām izmaksām. Kopējās izmaksas 2021.gadā - 11502.02 EUR (norādīts 18256 EUR, t.i. plānotā summa).
Piedāvātā redakcija
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Precizēt Informatīvā ziņojuma 4.sadaļā "Plānā paredzēto pasākumu izpildes novērtējums" 6.tabulā minētā uzdevuma izpildi (41.lpp) -Izstrādāt aplikāciju ceļu satiksmes kontrolei un uzraudzībai, kas noteiktu dažādus satiksmes pārkāpumus un dotu iespēju satiksmes dalībniekiem operatīvi informēt VP par konstatētiem pārkāpumiem. Ņemot vērā, ka 2024.gada 14.oktobrī savā vēstulē (vēstule Nr. 14-1-5/16255/24) Valsts policija pauž viedokli, ka ir izstrādāta bezmaksas lietotne “112 Latvija”, kurā jau tagad iespējams nodot informāciju operatīvajiem dienestiem, tostarp Valsts policijai, Valsts policija norāda, ka nesaredz nepieciešamību izstrādāt Ceļu satiksmes drošības plānā minēto – jaunu mobilo aplikāciju, līdz ar to lūdzam uzskatīt iepriekš minēto uzdevumu par izpildītu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Papildināt Informatīvā ziņojuma Ievada pirmo un otro rindkopu (4.lapa) ar atsaucēm uz Ministru kabineta 2021.gada 6.oktobra rīkojumu Nr. 712. Proti, ar minētā rīkojuma 1.punktu ir atbalstīts Ceļu satiksmes drošības plāns 2021.-2027. gadam, bet tā 3. punkts paredz uzdevumu Satiksmes ministrijai sagatavot un satiksmes ministram līdz 2025. gada 1. janvārim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā plāna starpposma ietekmes izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-