Atzinums

Projekta ID
24-TA-2599
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Neatbalstām ziņojumā norādīto, ka 2024.gadam pieejamo finansējumu plānots piešķirt iespējamiem nākotnes AS “Pasažieru vilciens” zaudējumiem par pasažieru pārvadāšanu 2025.gadā 500 000 euro un 2026.gadā 100 000 euro, jo 2024.gada finansējums ir jāizmanto aktivitātēm, kuru rezultāts ir sasniedzams 2024.gada ietvaros. Turklāt nav skaidrs, kā ar pilotprojektu plānotos zaudējumus plānots nodalīt no pārējiem AS “Pasažieru vilciens” zaudējumiem par pasažieru pārvadāšanu reģionālās nozīmes maršrutos.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt ziņojumā sniegto informāciju, paredzot, ka 2024.gada finansējumu piešķir pilotprojekta aktivitāšu ieviešanai, kuru rezultātu var sasniegt 2024.gada ietvaros (piemēram, tehniskā risinājuma izstrāde, komunikācijas un publicitātes pasākumi), savukārt attiecībā uz nākotnes zaudējumu segšanu par pasažieru pārvadāšanu lūdzam norādīt, ka risinājums finansējuma nodrošināšanai tiks rasts 2025. un 2026.gada Satiksmes ministrijas paredzētā finansējuma zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem ietvaros vai piedāvājot citus risinājumus Satiksmes ministrijas budžeta līdzekļu ietvaros.
Vienlaikus arī norādām, ka ar piedāvāto apropriācijas pārdali, kas paredz finansējumu piešķirt avansā par zaudējumiem, kas iespējams veidosies 2025. un 2026.gadā, var veidoties negatīva ietekme uz strukturālo bilanci 2025. un 2026. gadā (atkarībā no turpmākas uzskaites AS "Pasažieru vilciens" pusē), kas attiecīgi nebūs saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 54. pantu, kas noteic, ka pārdalei nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci.
Attiecīgi lūdzam arī precizēt protokollēmuma projekta 2.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt ziņojumu ar argumentāciju par ieņēmumu no vienotas biļetes cenas sadalījumu starp RP SIA “Rīgas satiksme” un AS “Pasažieru vilciens” (1,50 EUR saņems RP SIA “Rīgas satiksme” un 0,50 EUR AS “Pasažieru vilciens”).
Lūdzam ziņojumā skaidrot, kāpēc vienotās biļetes ieviešanas rezultātā zaudējumi par pasažieru pārvadāšanu rodas tikai AS “Pasažieru vilciens” (1 euro uz katru biļeti), vai un kā ir novērtēts samērīguma princips šajā jautājumā. Vienlaikus ievērojot ziņojumā sniegto informāciju, ka ar vienotās biļetes ieviešanu paredzēta pasažieru skaita palielināšanās, lūdzam novērtēt arī sagaidāmos papildu ieņēmumus no vienotās biļetes realizācijas un sniegt attiecīgu informāciju ziņojumā, kā arī lūdzam skaidrot, kādā veidā piedāvātais risinājums izpildīs vienotās biļešu sistēmas uzdevumu RMA "iespēju robežās veicināt sabiedriskā transporta sistēmu, kas ir mazāk balstīta uz braukšanas maksas ieņēmumiem un ko daļēji vai pilnā mērā dotē valsts vai pašvaldība". 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojumā norādīts, ka šobrīd pasažieru skaits, kuri vienlaikus izmanto gan AS “Pasažieru vilciens”, gan RP SIA “Rīgas satiksme” sniegtos pakalpojumus, ir 38 000 pasažieri gadā, vienlaikus norādīts, ka potenciālais pasažieru skaita pieaugums, kas lietos jauno produktu Vienoto biļeti tiek lēsts – 30 %  (~11 000 pasažieri/mēnesī), bet norādām, ka minētie pasažieru skaita apmēri neveido ziņojumā norādīto, ka pilotprojekta ietvaros vienotās biļetes pakalpojumus saņems apmērām 50 000 pasažieri mēnesī. Lūdzam pārskatīt un precizēt sniegto informāciju, attiecīgi arī precizējot plānotās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojumā sniegt informāciju, ar ko skaidrojums ietaupījums prioritārajam pasākumam “Satiksmes nozares pārvaldības un finansēšanas modeļa reforma”, kuru piedāvāts novirzīt citam mērķim.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojumā svītrot divas pēdējās rindkopas, jo tās nav saistošas ziņojuma saturam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ievērojot to, ka publiskie resursi gan AS “Pasažieru vilciens”, gan RP SIA “Rīgas satiksme” tiek piešķirti sabiedriskas nozīmes pakalpojumu līgumu ietvaros, piemērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1370/2007 (2007. gada 23. oktobris) par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 1107/70 (turpmāk – Regula Nr.1370/2007) nosacījumus, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā ar attiecīgu informāciju. Tostarp, lūdzam informatīvajā ziņojumā arī skaidrot, kad tiks veikti grozījumi noslēgtajos līgumos par sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanu transporta jomā starp Autotransporta direkciju (ATD) un AS “Pasažieru vilciens” un starp Rīgas domi un RP SIA “Rīgas satiksme”, pārskatot kompensācijas aprēķināšanas parametrus, paredzot savstarpējos abu pilotprojekta subjektu norēķinus, tādējādi no pilnvarojuma uzlicēju puses nodrošinot Regulas Nr.1370/2007 nosacījumu ievērošanu, īpaši, attiecībā uz pārkompensācijas kontroli. Kā arī, ievērojot to, ka ar Informatīvo ziņojumu ir plānots segt AS “Pasažieru vilciens” izmaksas, kas saistītas ar vienotās biļetes izstrādi un ieviešanu un zaudējumu kompensāciju, lūdzam informatīvajā ziņojumā komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā skaidrot, vai attiecībā uz šo publisko finansējumu tiks piemēroti Regulas Nr. 1370/2007 nosacījumi ar ATD noslēgtā līguma ietvaros.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ziņojumu ar informāciju, kā "vienotās biļetes" ieviešana ietekmēs RP SIA “Rīgas satiksme” šobrīd izmantotās trīs sistēmu biļetes. Lūdzam, trīs sistēmu biļetes aprakstā iekļaut skaitlisku informāciju par katras sistēmas "popularitāti".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt SIA "Rīgas satiksme" izmantoto 3.sistēmu: vai pie transportlīdzekļa vadītāja 22. autobusa maršrutā uz starptautisko lidostu “Rīga” ir iespējams samaksu veikt tikai ar maksājumu karti vai arī skaidrā naudā, citādi nav loģisks pretnostatījums ar pārējiem sabiedriskā transporta maršrutiem. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ziņojumu ar informāciju par sabiedriskā transporta biļetes cenu maršrutos, kurus nodrošina SIA “Rīgas satiksme”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
4.lpp. minētais pilotprojekta mērķis ir "noskaidrot pakalpojumu saņēmēju (pasažieru) faktisko pieprasījumu pēc vienotās biļetes reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos un Rīgas valstspilsētas pilsētas nozīmes maršrutos".
Lūdzam ņemt vērā:
1) Ja pilotprojektu izmantos tikai A zonas pakalpojumu saņēmēji, tad pilotprojekts sniegs informāciju tikai par pieprasījumu A zonas ietvaros, nevis par visiem reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutiem un Rīgas valstspilsētas pilsētas nozīmes maršrutiem;
2) A zonas pakalpojumu saņēmējiem veidosies 1 euro ietaupījums, jo izdevumi vilciena biļetei ir par 1 euro zemāki. Taču arī citas zonas pakalpojumu saņēmēji, kuriem braukšanas galamērķis ir Rīgā, var iegūt 0,5 euro ietaupījumu (braucot līdz A zonas robežai, piemēram Tukums II -> Babīte, un turpināt ceļu Babīte -> Rīga izmantojot pilotprojekta iespējas. (0,5 euro tiek zaudēts, jo ir jāpērk par vienu biļeti vairāk, un katrai biļetei ir "brauciena uzsākšanas maksa" 0,5 euro apmērā);
3) Ja pilotprojektu izmantos arī citas zonas pakalpojumu saņēmēji, tad informācija par faktisko pieprasījumu būs neobjektīva, jo ekonomiska motivācija, jeb ieguvums pakalpojumu saņēmējiem atšķiras. Tas var arī ietekmēt kompensācijas summu AS “Pasažieru vilciens”;
4) Savstarpēja aizvietojamība starp vilcienu un citu sabiedrisko transportu (pirms "vienotas biļetes" ieviešanas) cilvēkiem no A zonas var būtiski atšķirties no tāda paša rādītāja cilvēkiem no citām zonām, kuriem braukšanas galamērķis ir Rīga.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kādā veidā tiks efektivizēta valsts budžeta līdzekļu kontrole, nodrošinot vienotas sabiedriskā transporta biļetes.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojumā (2.lpp.) Mārupes novads tiek pieminēts kā pašvaldība, kura būtiski ietekmē Rīgas valstspilsētā iebraucošo un izbraucošo privāto automobiļu skaitu. Lūdzam izvērtēt un papildināt ziņojumu ar informāciju kā piedāvātais pilotprojekts risina ar Mārupes novadu saistītos izaicinājumus.
Piedāvātā redakcija
-