Projekta ID
21-TA-593Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
08.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts “Grozījumi Vides aizsardzības likumā” (turpmāk – Likumprojekts) cita starpā paredz, ka Ministru kabinets nosaka vides kvalitātes normatīvus (vides trokšņa robežlielumus un mērķlielumus) vides trokšņa novērtēšanai. Tomēr likuma “Par piesārņojumu” 18.1 panta trešajā daļā Ministru kabinetam dotais deleģējums ir plašāks, paredzot, ka Ministru kabinets nosaka ne tikai trokšņa rādītājus, bet arī to piemērošanas kārtību un novērtēšanas metodes.
Tā kā efektīvai vides trokšņa pārraudzības nodrošināšanai nepietiek tikai ar maksimālā vides trokšņa līmeņa noteikšanu, papildus nepieciešams noteikt arī prasības attiecīgo vides trokšņa robežlielumu un mērķlielumu mērīšanai (piemērošanai) un novērtēšanai. Līdz ar to Ekonomikas ministrija aicina papildināt Likumprojektā Ministru kabinetam doto deleģējumu attiecībā uz vides troksni arī ar prasību noteikšanu vides trokšņa robežlielumu un mērķlielumu mērīšanai (piemērošanai) un novērtēšanai, tādējādi paredzot tādu pašu deleģējuma apmēru, kā pašreiz ir noteikts likuma “Par piesārņojumu” 18.1 panta trešās daļas 1. punktā.
Šis iebildums attiecināms arī uz Likumprojektā ietverto 35.13 panta ceturto daļu.
Tā kā efektīvai vides trokšņa pārraudzības nodrošināšanai nepietiek tikai ar maksimālā vides trokšņa līmeņa noteikšanu, papildus nepieciešams noteikt arī prasības attiecīgo vides trokšņa robežlielumu un mērķlielumu mērīšanai (piemērošanai) un novērtēšanai. Līdz ar to Ekonomikas ministrija aicina papildināt Likumprojektā Ministru kabinetam doto deleģējumu attiecībā uz vides troksni arī ar prasību noteikšanu vides trokšņa robežlielumu un mērķlielumu mērīšanai (piemērošanai) un novērtēšanai, tādējādi paredzot tādu pašu deleģējuma apmēru, kā pašreiz ir noteikts likuma “Par piesārņojumu” 18.1 panta trešās daļas 1. punktā.
Šis iebildums attiecināms arī uz Likumprojektā ietverto 35.13 panta ceturto daļu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tā kā Likumprojektā ietvertajam 35.10 pantam nav devītās daļas, Ekonomikas ministrija aicina veikt atbilstošus labojumus Likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tā kā Likumprojektā ietvertajam 35.10 pantam nav vienpadsmitās daļas, Ekonomikas ministrija aicina veikt atbilstošus labojumus Likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atbilstoši Ministru prezidentes E. Siliņas 2024. gada 16. jūlija rezolūcijai 24-UZ-362 (turpmāk – Rezolūcija) Ekonomikas ministrijai ir uzdots kopīgi ar Finanšu ministriju, Klimata un enerģētikas ministriju, Tieslietu ministriju, Veselības ministriju un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju:
1) iepazīties ar tiesībsarga 2024. gada 17. jūnija atzinumu pārbaudes lietā Nr. 2022-56-22B (turpmāk – Atzinums);
2) atbilstoši kompetencei sagatavot grozījumus normatīvajos aktos, lai ievērotu tiesībsarga rekomendāciju un Ministru kabineta kompetences ietvaros operatīvi novērstu izklaides trokšņa tiesiskā regulējuma nepilnības;
3) ekonomikas ministram sagatavotos tiesību aktu projektus kopā ar atbildes projektu tiesībsargam līdz 2024. gada 1. novembrim iesniegt Valsts kancelejā izskatīšanai Ministru kabineta sēdē.
Izpildot Ministru prezidentes Rezolūciju, Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 16 “Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība”” (turpmāk – Noteikumu projekts), ievērojot tiesībsarga Atzinumā sniegtās rekomendācijas attiecībā uz izklaides trokšņa tiesiskā regulējuma pilnveidi.
Ņemot vērā likumā “Par piesārņojumu” un Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 25. jūnija Direktīvā 2002/49/EK (turpmāk – Direktīva 2002/49/EK) par vides trokšņa novērtēšanu un pārvaldību ietvertās vides trokšņa definīcijas gramatisko formulējumu, kā arī ar Noteikumu projekta izstrādi saistītajās sanāksmēs pārrunāto, tika secināts, ka nepastāv tiesiski šķēršļi vides trokšņa definīcijas attiecināšanai arī uz izklaides troksni. Tomēr, pat ja Direktīvas 2002/49/EK izpratnē vides troksnis netiek attiecināts arī uz izklaides troksni, nepastāv tiesisku šķēršļu nacionālai Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma paplašināšanai arī uz citām jomām, piemēram, attiecīgajā gadījumā - uz izklaides troksni. Tādēļ Ekonomikas ministrijas sagatavotais Noteikumu projekts balstās uz konceptu, ka vides troksnis ietver sevī arī izklaides troksni.
Līdz ar to, ņemot vērā Ekonomikas ministrijas sagatavotajā Noteikumu projektā paredzēto, ka pašvaldība kontrolē izklaides vietu radītā vides trokšņa robežlielumu ievērošanu, Ekonomikas ministrija aicina papildināt Likumprojekta 35.14 panta otro daļu ar teikumu šādā redakcijā: “Attiecīgās pašvaldības institūcijas, kurām pašvaldība ir deleģējusi minēto funkciju, uzrauga un kontrolē vides kvalitātes normatīvu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām izklaides vietu radītā vides trokšņa jomā” vai arī “Pašvaldība uzrauga un kontrolē vides kvalitātes normatīvu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām izklaides vietu radītā vides trokšņa jomā”.
1) iepazīties ar tiesībsarga 2024. gada 17. jūnija atzinumu pārbaudes lietā Nr. 2022-56-22B (turpmāk – Atzinums);
2) atbilstoši kompetencei sagatavot grozījumus normatīvajos aktos, lai ievērotu tiesībsarga rekomendāciju un Ministru kabineta kompetences ietvaros operatīvi novērstu izklaides trokšņa tiesiskā regulējuma nepilnības;
3) ekonomikas ministram sagatavotos tiesību aktu projektus kopā ar atbildes projektu tiesībsargam līdz 2024. gada 1. novembrim iesniegt Valsts kancelejā izskatīšanai Ministru kabineta sēdē.
Izpildot Ministru prezidentes Rezolūciju, Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 16 “Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība”” (turpmāk – Noteikumu projekts), ievērojot tiesībsarga Atzinumā sniegtās rekomendācijas attiecībā uz izklaides trokšņa tiesiskā regulējuma pilnveidi.
Ņemot vērā likumā “Par piesārņojumu” un Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 25. jūnija Direktīvā 2002/49/EK (turpmāk – Direktīva 2002/49/EK) par vides trokšņa novērtēšanu un pārvaldību ietvertās vides trokšņa definīcijas gramatisko formulējumu, kā arī ar Noteikumu projekta izstrādi saistītajās sanāksmēs pārrunāto, tika secināts, ka nepastāv tiesiski šķēršļi vides trokšņa definīcijas attiecināšanai arī uz izklaides troksni. Tomēr, pat ja Direktīvas 2002/49/EK izpratnē vides troksnis netiek attiecināts arī uz izklaides troksni, nepastāv tiesisku šķēršļu nacionālai Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma paplašināšanai arī uz citām jomām, piemēram, attiecīgajā gadījumā - uz izklaides troksni. Tādēļ Ekonomikas ministrijas sagatavotais Noteikumu projekts balstās uz konceptu, ka vides troksnis ietver sevī arī izklaides troksni.
Līdz ar to, ņemot vērā Ekonomikas ministrijas sagatavotajā Noteikumu projektā paredzēto, ka pašvaldība kontrolē izklaides vietu radītā vides trokšņa robežlielumu ievērošanu, Ekonomikas ministrija aicina papildināt Likumprojekta 35.14 panta otro daļu ar teikumu šādā redakcijā: “Attiecīgās pašvaldības institūcijas, kurām pašvaldība ir deleģējusi minēto funkciju, uzrauga un kontrolē vides kvalitātes normatīvu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām izklaides vietu radītā vides trokšņa jomā” vai arī “Pašvaldība uzrauga un kontrolē vides kvalitātes normatīvu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām izklaides vietu radītā vides trokšņa jomā”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļas 8. problēmas risinājuma aprakstā ir norādīts, ka ar Likumprojektu pilnībā tiek pārņemta likuma “Par piesārņojumu” 57. panta norma par noteikto administratīvo atbildību vides trokšņa jomā, tomēr, aplūkojot attiecīgo tiesību normu, Ekonomikas ministrija secina, ka Likumprojektā nav norādīts minimālais naudas soda slieksnis fiziskām personām atbilstoši likuma “Par piesārņojumu” 57. pantā minētajam, līdz ar to Ekonomikas ministrija aicina atbilstoši papildināt Likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas virzīto risinājumu izklaides trokšņa problemātikas risināšanai (Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 16 “Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība””), kas paredz pašvaldības kompetenci izklaides trokšņa uzraudzības un kontroles jomā, Ekonomikas ministrija aicina atbilstoši papildināt Likumprojekta 45. panta pirmo daļu ar teikumu šādā redakcijā: “Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 43. pantā minētajiem pārkāpumiem izklaides vietu radītā vides trokšņa jomā veic pašvaldības policija.”
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas virzīto risinājumu izklaides trokšņa problemātikas risināšanai (Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 16 “Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība””), tiesiskai skaidrībai aicinām Likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļas 6. problēmas aprakstā norādīt, ka vides troksnis aptver arī izklaides troksni (izklaides vietu radītu troksni).
Piedāvātā redakcija
-
