Atzinums

Projekta ID
23-TA-158
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Norādām, ka anotācijas 1.3. apakšpunkta problēmas aprakstā skaidro problēmu, kuras risināšanai nepieciešama projekta izstrāde. Problēmas identificēšanai un raksturošanai pēc iespējas izmanto uz pierādījumiem balstītus faktus. Problēmas risinājuma sadaļā katrai identificētajai problēmai piedāvā savu risinājumu, atspoguļo praktiski plānotos risinājumus problēmas novēršanai, raksturojot projekta grozījumus (tos tieši nepārrakstot).
Vēršam uzmanību, ka no anotācijā ietvertā problēmas apraksta un risinājuma apraksta izriet tikai vispārīga problēma, kas sasitīta ar plānotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 429 “Noteikumi par transportlīdzekļu sastāvdaļām un materiāliem, kuri drīkst saturēt svinu, dzīvsudrabu, kadmiju vai sešvērtīgā hroma savienojumus” (turpmāk – noteikumi Nr. 429) pielikuma 2.2. apakšpunktā, nav skaidroti visi plānotie grozījumi noteikumu Nr.429 pielikumā un projekta 1. punkts. Arī pašreizējās situācijas aprakstā nav pilnībā atspoguļota situācija par visiem, grozījumos ietvertajiem noteikumu Nr.429 punktiem, piemēram, pielikuma 3.3.1. apakšpunkts. Attiecīgi, lūdzam pilnībā atspoguļot anotācijas 1.3.apakšpunktā visus projektā ietvertos grozījumus, tādā veidā nodrošinot skaidru, konkrētu un nepārprotamu izprati par plānotajiem grozījumiem un to nepieciešamības pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.3. Cita informācija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 5.3. apakšpunktā, analizējot tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām, pie citas informācijas ietverta vispārīga norāde, ka ar noteikumiem Nr.429, bez Direktīvas 2023/544, ieviesta arī:
1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 18. septembra Direktīva 2000/53/EK par nolietotiem transportlīdzekļiem;
2. Eiropas Komisijas 2017. gada 15. novembra Direktīva 2017/2096/ES, ar ko groza II pielikuma Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2000/53/EK par nolietotiem transportlīdzekļiem (turpmāk - Direktīva 2017/2096).
Norādām, ka nav konkrēti skaidrots kā nodrošināta uzskaitīto tiesību aktu ieviešana. Piemēram, atbilstoši projektam tiek plānoti grozījumi Noteikumu Nr.429 pielikuma 3.3.1. apakšpunktā, atbilstoši noteikumu Nr. 429 anotācijai ar pielikuma 3.3. apakšpunktu ieviests Direktīvas 2017/2096  pielikuma 14. punkts, bet ar noteikumu Nr.429 pielikuma 1.5. punktu Direktīvas 2017/2096 pielikuma 2.c “i” punkts, kas projektā netiek skaidrots.
Tāpat, nav skaidrs, kāpēc uzskaitīti tikai konkrētie tiesību akti, jo atbilstoši noteikumu Nr. 429 un Ministru kabineta 2020. gada 5. maija noteikumu Nr. 265 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 429 “Noteikumi par transportlīdzekļu sastāvdaļām un materiāliem, kuri drīkst saturēt svinu, dzīvsudrabu, kadmiju vai sešvērtīgā hroma savienojumus”” (turpmāk - noteikumi Nr.265) anotācijām noteikumos Nr.429 ir ieviesta arī:
1. Eiropas Komisijas 2019. gada 17. decembra deleģētā Direktīva 2020/363, ar ko groza II pielikumu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2000/53/EK par nolietotiem transportlīdzekļiem prasības attiecībā uz dažiem atbrīvojumiem svina un svina savienojumu izmantošanai detaļās;
2. Eiropas Komisijas 2019. gada 17. decembra deleģētā Direktīva 2020/362, ar ko groza II pielikumu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2000/53/EK par nolietotiem transportlīdzekļiem prasības attiecībā uz atbrīvojumu sešvērtīgā hroma kā pretkorozijas līdzekļa izmantošanai dzīvojamo autofurgonu absorbcijas ledusskapju dzesēšanas sistēmās no oglekļa tērauda, kuras pielikuma 14. punkts, atbilstoši noteikumu Nr.265 anotācijai, ieviests noteikumu Nr.429 3.3.apakšpunktā.

Attiecīgi iesakām pārskatīt norādīto informāciju par tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām un veikt nepieciešamos precizējumus, nolūkā nodrošināt korektu Latvijas starptautisko saistību izpildi un nodrošināt pilnvērtīgas informācijas pieejamību. Nepieciešamības gadījumā iesakām anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulā pie citas informācijas norādīt, ko konkrēti paredz sagatavotie grozījumi. Uzsverot, ka citi grozījumi noteikumos Nr.429 vai tā pielikumos nav izdarīti un iepriekš noteikumos Nr.429 ieviestās, no starptautiskajiem tiesību aktiem izrietošās, prasības netiek ietekmētas vai pārņemtas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulas "A" kolonnā norādāma konkrēta informācija par katru Eiropas Savienības tiesību akta pantu, daļu, punktu, apakšpunktu, kas jāpārņem vai jāievieš nacionālajā tiesību sistēmā. Pašreizējā anotācijas redakcijā tiek norādīta tikai vispārīga atsauce uz Direktīvu 2023/544, no kā nav skaidrs vai, kā un kur ir ieviesta katra Direktīvas 2023/544 tiesību norma.
Attiecīgi, nolūkā nodrošināt pilnībā skaidru un nepārprotamu informāciju par Latvijas starptautisko saistību izpildi Direktīvas 2023/544 tiesību normas ieviešanas procesā, lūdzam papildināt anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulu korekti atspoguļojot Direktīvas 2023/544 tiesību normu ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Anotācijas 1.1. apakšpunktā kā projekta pamatojums norādīts "Veikts pētījums / aptauja starptautiski (piemēram, OECD, Eiropas Komisijas vai citu starptautisku organizāciju) veiktie pētījumi", savukārt āttiecīgā apakšpunkta aprakstā un pārējā anotācijas tekstā nav norādes vai skaidrojumu par pamatojumā minēto pētījumu. No citās anotācijas sadaļās norādītās informācijas secināms, ka projekts izstrādāts, lai pārņemtu atsevišķas Direktīvas 2023/544 tiesību normas, kas šķietami varētu būt grozījumu pamatojums. Attiecīgi, lūdzam pārskatīt anotācijā norādīto informāciju un veikt nepieciešamos precizējumus, norādot korektu grozījumu izstrādes pamatojumu. 
Tāpat vēršam uzmanību, ka, skaidrojot projekta pamatojumu, anotācijas 1.1. apakšpunktā, ietverta ne tikai informācija par projekta pamatojumu, bet arī informācija, kas šķietami skaidrojama anotācijas 1.3. apakšpunktā. Attiecīgi lūdzam pārskatīt anotācijas 1.1. apakšpunktā ietverto informāciju un veikt nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu korektu projekta skaidrojumu un tā struktūru.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 168. punktam. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: direktīvas izdevējinstitūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments); direktīvas pieņemšanas datums; vārds "direktīva"; direktīvas numurs un nosaukums. Piemēram, Komisijas 2022. gada 16. decembra Deleģētā direktīva (ES) 2023/544, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2000/53/EK groza attiecībā uz atbrīvojumiem svina izmantošanai alumīnija sakausējumos mehāniskai apstrādei, vara sakausējumos un dažās akumulatoru baterijās.
Vienlaikus iesakām pārbaudīt norādes uz Eiropas Savienības tiesību aktiem, nodrošinot, ka tie tiek pierakstīti atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām. 

Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Ierosinām precizēt noteikumu projekta anotāciju atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais tostarp attiecas uz nosaukumu: "Komisijas 2022. gada 16. decembra Deleģētā direktīva (ES) 2023/544, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2000/53/EK groza attiecībā uz atbrīvojumiem svina izmantošanai alumīnija sakausējumos mehāniskai apstrādei, vara sakausējumos un dažās akumulatoru baterijās", tā pieteikto saīsinājumu "Direktīva 2023/544/ES" un paralēli lietoto, nepieteikto saīsinājumu "Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2023/544/ES", nepieteikto saīsinājumu "OECD". Attiecīgi iesakām pārskatīt anotācijā lietotos saīsinājumus un nepieciešamības gadījumā lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus.
Piedāvātā redakcija
-