Atzinums

Projekta ID
21-TA-1791
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā norādītais zemes nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr.7001 001 1530) ir valsts īpašumā (ir ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā), savukārt, būves ar tiesas spriedumu atzītas par valstij piekrītošām, lūdzam precizēt rīkojuma projekta nosaukumu.
Lūdzam rīkojuma projekta nosaukumu izteikt šādā vai līdzīgā redakcijā, attiecīgi precizējot arī anotāciju:
"Par nekustamā īpašuma Raiņa ielā 60A, Madonā, Madonas novadā, un valstij piekrītošo būvju nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā"
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2013.gada 26.novembra noteikumu Nr.1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.4.apakšpunkts noteic, ka saskaņā ar likumu “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” vai Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu privatizācijai vai atsavināšanai nododamās valstij piekritīgās dzīvojamās mājas, valstij piederošās kopīpašuma daļas valsts un kādas citas personas kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās, dzīvokļu īpašumos un dzīvokļu īpašumus nodod bez maksas attiecīgajai pašvaldībai īpašumā, pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu, bet, ja mēneša laikā pēc Valsts ieņēmumu dienesta informācijas saņemšanas attiecīgā pašvaldības dome nav pieņēmusi lēmumu vai atsakās pārņemt, – akciju sabiedrībai "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" valdījumā. Ņemot vērā minēto nekustamo īpašumu izmantošanas veidu, tie pašvaldībām tiek nodoti saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmās daļas vai 42.1 panta nosacījumiem vienas noteiktas pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā.
Ņemot vērā minēto, kā arī Madonas novada pašvaldības domes lēmumā norādīto funkciju un vienotu praksi šādu rīkojumu projektu izstrādē, lūdzam rīkojuma projekta 1.punktā norādīt nevis vispārīgu atsauci uz likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmo daļu, bet konkrēti - uz minētā likuma 15.panta pirmās daļas 2.un 9.punktu
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, lūdzam rīkojuma projektā vai, papildinot rīkojumu ar pielikumu, tā pielikumā, norādīt būves (būvju kadastra apzīmējumus), kas atbilstoši tiesas spriedumam atzītas par valstij piekritīgām un kas ar šo rīkojumu tiek nodotas bez atlīdzības Madonas novada pašvaldības īpašumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 1.punktā norādīts, ka zemes nekustamais īpašums un valstij piekritīgās būves šā rīkojuma projekta ietvaros turpmāk kopā tiek saukti "nekustamais īpašums". Vēršam uzmanību, ka īpašuma tiesības uz rīkojuma projekta 1.punktā minēto nekustamo īpašumu (kadastra Nr.7001 001 1530)  - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7001 001 1530)  jau ir nostiprinātas zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, savukārt, būves nav reģistrētas zemesgrāmatā.
Papildus vēršam uzmanību, ka, ievērojot lietderības apsvērumus un Civillikuma 968.pantā noteikto ēkas un zemes nedalāmības principu, valstij piekritīgās būves būtu ierakstāmas vienā zemesgrāmatas nodalījumā kopā ar zemi.
Ievērojot minēto, lūdzam rīkojuma projekta 3.punktu izteikt šādā vai līdzīgā redakcijā:
"3.Pilnvarot Madonas novada pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu valstij uz šā rīkojuma 1.punktā minētajām būvēm vienā zemesgrāmatas nodalījumā kopā ar zemes nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.7001 001 1530), kā arī veikt citas nepieciešamās darbības būvju ierakstīšanai zemesgrāmatā."
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka īpašuma tiesības uz zemes nekustamo īpašumu jau ir nostiprinātas uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, lūdzam attiecīgi precizēt rīkojuma projekta 4.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Rīkojuma projekts paredz Madonas novada pašvaldībai saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu nekustamo īpašumu izmantot pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai. Vienlaikus anotācijā ir atsauce uz Madonas novada domes lēmumu, ar kuru nolemts pārņemt nekustamo īpašumu un Būves pašvaldības īpašumā, lai saskaņā ar likuma „Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 2. un 9. punktu to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, un sniegt palīdzību iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā.
Skaidrojam, ka saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta 2.5 daļu publiskas personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības izmantot tikai papildinošu saimniecisku darbību veikšanai tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu, kā arī ievērojot nosacījumus, kas izriet no Eiropas Savienības aktiem komercdarbības atbalsta kontroles jomā.
Ar papildinošo saimniecisko darbību saprot darbības, kas ir tieši saistītas ar ēkas vai ēku grupas ekspluatāciju un tai nepieciešamas vai nesaraujami saistītas ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiālus, aprīkojumu, darbaspēku un pamatkapitālu) apjomu kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām 20% apmērā no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē, lai atbalsts pasākuma ietvaros netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts.
Vienlaikus, ja tiktu lemts par pašvaldības nekustamā īpašuma nodošanu lietošanā (iznomāšana) privātpersonām mājokļu būvniecībai, lūdzam ņemt vērā, ka, tā nav uzskatāma par pašvaldības funkciju, bet saimnieciskās darbības veikšanu (preču vai pakalpojumu piedāvāšana tirgū), t.sk. arī valsts atbalsta izpratnē, un saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto šādām darbībām publiskas personas (šajā gadījumā valsts) nekustamo īpašumu pašvaldībai nodot bez atlīdzības nav paredzēts. Papildus skaidrojam, ka par pašvaldības saimniecisko darbību nav uzskatāma daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā esošo neprivatizēto pašvaldībām piederošo dzīvokļu izīrēšana, ja tos izīrē atbilstoši vienam no šādiem likumiem:
- "Par sociālajiem dzīvokļiem un sociālajām dzīvojamām mājām";
- "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju";
- "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļai “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem".
Ņemot vērā skaidroto, lūdzam anotācijā iekļaut nepieciešamo informāciju par pašvaldības plānoto pieļaujamo rīcību ar nododamo nekustamo īpašumu saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.1.apakšsadaļā "Apraksts" precizēt norādīto atsauci uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.2.apakšadaļā "Mērķa apraksts" precizēt, ka uz valstij piederošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 7001 001 1530) atrodas valstij piekrītošas būves.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam papildināt pamatojumu ar likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmās daļas 2. un 9.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" precizēt norādīto atsauci uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1. Anotācijas sadaļā "Pašreizējā situācija" norāditi zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 7001 001 1530) NĪVKIS  reģistrētie apgrūtinājumi, tostarp, "36 zemes īpašniekam nepiederošas būves vai būvju daļas."
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību  tiesiskās skaidrības nodrošināšanai anotāciju papildināt ar informāciju, ka atbilstoši NĪVKIS datiem uz zemes vienības atrodas 38 būves (būvju daļas). Vienlaikus vēršam uzmnnību, ka atbilstoši NĪVKIS datiem četras būves daļēji atrodas uz valsts zemes vienības un daļēji uz Madonas novada pašvaldības zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7042 010 0942.

2. Lūdzam precizēt anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" pēdējo teikumu atbilstoši Rīkojuma projekta 5.punktam, respektīvi, ka šā rīkojuma 4.3. apakšpunktā minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku – nepiemēro, ja nekustamo īpašums tiek ieķīlāts par labu valstij (Valsts kases personā), lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt 3.punktā "Cita informācija" ietverto informāciju, lai viennozīmīgi skaidrs, ka Madonas novada pašvaldībai būs jāsedz visi izdevumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma pārņemšanu, tostarp, būvju uzmērīšanu un reģistrāciju zemegsrāmatā, izsakot šādā vai līdzīgā redakcijā: 
"Izdevumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma pārņemšanu un nepieciešamajām darbībām būvju reģistrēšanai, ierakstīšanai zemesgrāmatā vienā nodalījumā kopā ar zemi (tostarp, būvju kadastrālo uzmērīšanu),  tiek segti no Madonas novada pašvaldības budžeta līdzekļiem."
Piedāvātā redakcija
-