Projekta ID
23-TA-1800Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
15.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Izziņā skaidrots, ka Vakcinācijas noteikumu izdošanas pamatojums papildināts ar Ārstniecības likuma 78.panta otro daļu, kas satur deleģējumu Ministru kabinetam – noteikt veselības informācijas sistēmā glabājamos datus, apstrādes kārtību un datu izsniegšanas kārtību, līdz ar to Vakcinācijas noteikumu 10.2.1. un 10.3. apakšpunktā paredzētajai personas datu apstrādei ir noteikts tiesisks pamatojums.
Norādām, ka Inspekcija neiebilst par minēto datu apstrādi un apzinās, ka minētie personas dati ārstniecības personām ir nepieciešami, lai fiksētu vakcinācijas faktu. Vienlaikus no datu apstrādes viedokļa nebūtu korekti atsaukties uz Ārstniecības likuma 78. panta otro daļu, ja likumprojektā nav paredzēts regulēt visus jautājumus, kas skar veselības informācijas sistēmu, tajā apstrādājamo datu apjomu u.c. jautājumus. Līdz ar to Inspekcijas ieskatā datu apjoms būtu saglabājams Ministru kabineta noteikumu Nr. 134. līmenī, savukārt kārtība, kādā ārstniecības personas ievada minēto informāciju sistēmā un termiņi informācijas ievadīšanai var tikt noteikti Vakcinācijas noteikumos. Tādā veidā uzsvars Vakcinācijas noteikumos liekams uz vakcinācijas kārtību, termiņiem, nevis uz datu apjomu, kas jau ir noteikts MK noteikumos Nr. 134. Tiesību normu skaidrības nolūkā Vakcinācijas noteikumi var noteikt norādi par apstrādājamo datu kopumu, kas ārstniecības personai noteiktā termiņā jāievada veselības informācijas sistēmā, piemēram, informācija par vakcinācijas faktu vai informācija par atteikumu vakcinācijai, savukārt konkrētie datu veidi vienkopus uzskaitīti MK noteikumos Nr. 134.
Attiecīgi šādā gadījumā par tiesisko pamatu datu apstrādei varētu kalpot Epidemioloģiskās drošības likuma 30. panta pirmā daļa, atbilstoši kurai vakcinācijas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Ievērojot minēto, aicinām labot noteikto tiesisko pamatojumu, svītrojot atsauces uz Ārstniecības likuma 78. panta otro daļu un veikt precizējumus likumprojekta tiesību normās, svītrojot konkrētus apstrādājamo datu veidus, kas jau uzskaitīti MK noteikumos Nr.134, atstājot norādes par apstrādājamo datu kopumu.
Norādām, ka Inspekcija neiebilst par minēto datu apstrādi un apzinās, ka minētie personas dati ārstniecības personām ir nepieciešami, lai fiksētu vakcinācijas faktu. Vienlaikus no datu apstrādes viedokļa nebūtu korekti atsaukties uz Ārstniecības likuma 78. panta otro daļu, ja likumprojektā nav paredzēts regulēt visus jautājumus, kas skar veselības informācijas sistēmu, tajā apstrādājamo datu apjomu u.c. jautājumus. Līdz ar to Inspekcijas ieskatā datu apjoms būtu saglabājams Ministru kabineta noteikumu Nr. 134. līmenī, savukārt kārtība, kādā ārstniecības personas ievada minēto informāciju sistēmā un termiņi informācijas ievadīšanai var tikt noteikti Vakcinācijas noteikumos. Tādā veidā uzsvars Vakcinācijas noteikumos liekams uz vakcinācijas kārtību, termiņiem, nevis uz datu apjomu, kas jau ir noteikts MK noteikumos Nr. 134. Tiesību normu skaidrības nolūkā Vakcinācijas noteikumi var noteikt norādi par apstrādājamo datu kopumu, kas ārstniecības personai noteiktā termiņā jāievada veselības informācijas sistēmā, piemēram, informācija par vakcinācijas faktu vai informācija par atteikumu vakcinācijai, savukārt konkrētie datu veidi vienkopus uzskaitīti MK noteikumos Nr. 134.
Attiecīgi šādā gadījumā par tiesisko pamatu datu apstrādei varētu kalpot Epidemioloģiskās drošības likuma 30. panta pirmā daļa, atbilstoši kurai vakcinācijas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Ievērojot minēto, aicinām labot noteikto tiesisko pamatojumu, svītrojot atsauces uz Ārstniecības likuma 78. panta otro daļu un veikt precizējumus likumprojekta tiesību normās, svītrojot konkrētus apstrādājamo datu veidus, kas jau uzskaitīti MK noteikumos Nr.134, atstājot norādes par apstrādājamo datu kopumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) var piekrist izziņā paustajam, ka Vakcinācijas noteikumos tiek noteikta kārtība informācijas ievadīšanai veselības informācijas sistēmā, savukārt Ministru kabineta noteikumos Nr. 134 (turpmāk - noteikumi Nr.134) saglabājas sistēmā apstrādājamo datu apjoms. Vienlaikus nevaram uzskatīt par ņemtu vērā iepriekš izteikto iebildumu attiecībā uz datu apjoma atšķirībām atteikuma no vakcinācijas gadījumā Vakcinācijas noteikumu 28.1. punktā un Ministru kabineta noteikumu Nr. 134. 8. pielikumā. Minētajam piekrīt arī likumprojekta izstrādātāji, norādot, ka noteikumos Nr.134 ir plānots veikt grozījumus, lai tajos aktualizētu datus par vakcināciju.
Ņemot vērā, ka datu apjoma neatbilstības nevar uzskatīt par atbilstošām godprātības un pārredzamības principiem Datu regulas 5. panta 1. punkta a) apakšpunkta izpratnē, Inspekcijas ieskatā Vakcinācijas noteikumu 28.1. punkts var stāties spēkā tikai pēc tam, kad izdarīti attiecīgi grozījumi par datu apjomu noteikumos Nr.134.
Ievērojot minēto, aicinām kā alternatīvu risinājumu apsvērt pārejas noteikumu punktu, ar kuru paredzēt 28.1. punkta spēkā stāšanos pēc attiecīgu grozījumu izdarīšanas noteikumos nr. 134, vai virzīt grozījumus MK noteikumos Nr. 134 vienlaikus ar grozījumiem šajā likumprojektā.
Ņemot vērā, ka datu apjoma neatbilstības nevar uzskatīt par atbilstošām godprātības un pārredzamības principiem Datu regulas 5. panta 1. punkta a) apakšpunkta izpratnē, Inspekcijas ieskatā Vakcinācijas noteikumu 28.1. punkts var stāties spēkā tikai pēc tam, kad izdarīti attiecīgi grozījumi par datu apjomu noteikumos Nr.134.
Ievērojot minēto, aicinām kā alternatīvu risinājumu apsvērt pārejas noteikumu punktu, ar kuru paredzēt 28.1. punkta spēkā stāšanos pēc attiecīgu grozījumu izdarīšanas noteikumos nr. 134, vai virzīt grozījumus MK noteikumos Nr. 134 vienlaikus ar grozījumiem šajā likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-