Atzinums

Projekta ID
23-TA-3084
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
22.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Noteikumi par individuālo mācību kontu pieejas attīstību un īstenošanu
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija norāda, ka kopumā izsaka iebildumus pret šobrīd piedāvāto individuālo mācību kontu risinājumu. Ņemot vērā konsultatīvajā grupā sniegtos priekšlikumus, kas tika diskutēti ar partneriem un panāktās vienošanās šajā sanāksmē, kā arī faktiski atlikušo ieviešanas laiku, aicinām koncentrēties uz esošo izglītības sistēmu pielāgošanu, t.i., VIIS vai latvija.lv kā sistēmu, kurā tiek uzkrāti mācību rezultāti / apliecinājumi, veicot nepieciešamos sakārtošanas procesus uz datu atbilstību standartiem, savukārt, mācību platformu nodrošinājumā izmantot kādu esošo platformu (piemēram, augstskolu vai nozaru, kuru attiecīgi pielāgo vajadzībām). Norādām, ka nepieciešams panākt vienotu trīs resoru (EM, LM, kā arī visu IZM programmu) pieaugušo izglītības procesu integrāciju un piemērošanu, ja plānots individuālo mācību kontu risinājumu uzturēt arī pēc projekta pabeigšanas. 
Norādām, ka mācību aktivitāšu īstenošanu neuzskatām šobrīd par kritisku un būtisku, norādām, ka šobrīd tirgus ir piesātināts ar digitālo prasmju mācību piedāvājumiem, kā arī norādām, ka šādu mācību norise būtu jāīsteno Cilvēkkapitāla attīstības Apvienotās komisijas apstiprinājuma ietvaros, lai mazinātu dubultfinansējuma riskus. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam norādīt demarkāciju ar visu pieaugušo izglītības koordinējošo iestāžu iesaisti un programmām, t.sk., LM, EM, jo no anotācijas secināms, ka tā būs platforma visām iestādēm un sniegt skaidrojumus par to gatavību integrēti izmantot piedāvāto platformu.  
Ņemot vērā, ka mācību vajadzības projektos 4.2.4.2 pasākums "Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai” un provizoriski 6.1.1.5. pasākums "Nodarbināto prasmju paaugstināšana un atbalsts kvalifikācijas iegūšanai, atbalsts darbaspēka mācībām saskaņā ar uzņēmumu pieprasījumu" tiks noteiktas EM koordinētajā Apvienotajā komisijā un nav šobrīd secināms, ka šajos projektos tieši digitālo prasmju apguve būs apstiprināmo mācību saturā, aicinām svītrot norādītos projektus. 

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam norādīt, kāds finansējums tiks nodrošināts izstrādāto risinājumu uzturēšanas izmaksām un tā avotu no 2026.gada 1.jūlija. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
2.3. prasmju pārvaldības platforma - informācijas sistēma, kas ietver procedūru un procesu kopumu, ko izmanto, lai pārvaldītu fizisko personu individuālos mācību kontus, pārvaldītu un publicētu informāciju par izglītības pakalpojumu sniedzējiem un izglītības programmu un pakalpojumu piedāvājumu un pārvaldītu izglītības programmām un pakalpojumiem pieejamo publisko finansējumu atbilstoši atbalsta programmu pasākumiem un prioritātēm, administrētu individuālo mācību kontu lietotāju pieteikšanos izglītības programmām un pakalpojumiem un mācību rezultātiem, administrētu publiskā finansējuma līdzekļu piešķiršanu, apstrādātu datus par individuālā mācību konta lietotāja izmantotajiem izglītības, karjeras atbalsta un papildu atbalsta pakalpojumiem, kā arī atspoguļotu tos individuālajā mācību kontā;
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot paredzēto funkciju "administrēt publiskā finansējuma līdzekļu piešķiršanu" kontekstā ar vienoto pieeju cilvēkkapitāla mācību vajadzību un pārvaldības nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
10. Individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros atbalsts nodrošināms šādu izglītības programmu apguvei:
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka lielākā daļa no piedāvāto izglītības programmu risinājumu jau šobrīd ir pieejamas alternatīvās mācību platformās, lūdzam pamatot analītiski anotācijā, kādi ir jauni tehnoloģiski un no esošajām platformām atšķirīgi ieguvumi. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
11.2. mērķa grupas personu esošo zināšanu, kompetenču un prasmju novērtēšanai;
Priekšlikums
Ņemot vērā NVA sniegto informāciju par viņu izstrādāto prasmju novērtēšanas instrumentu pieejamību, lūdzam paredzēt to integrāciju risinājumā vai detalizēti skaidrot, kā tiks nodrošināta atšķirīgu prasmju novērtēšanas sistēmu izveide vienotajā pieaugušo izglītības sistēmas konceptā. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
11.4. papildus atbalsta pasākumu īstenošana personu iesaistei šo noteikumu 10.1. apakšpunktā un 10.2. apakšpunktā minētajās atbalstāmajās darbībās:
Priekšlikums
LDDK neuzskata par nepieciešamu digitālo mācību organizēšanu apstākļos, kad jau šobrīd ir pieejami plaši brīvpieejas mācību risinājumi un publiski garantētās digitālo mācību iespējas (NVA, EDIC, augstskolas). Lūdzam darbībai paredzēto finansējumu izmantot izglītības nozares IT sistēmu pilnveidei un integrācijai ar, iespējams, jau esošām mācību platformām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
2.3. Kārtība kādā persona piesakās izglītības programmu apguvei un papildus atbalsta pakalpojumiem individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros
Priekšlikums
Piedāvātais mācību pieejamības process ir sarežģīts, administratīvi smagnējs gan lietotājam, gan izglītības programmas nodrošinātājam. Ņemot vērā plānoto IT risinājumu ilgtspēju, ko lūdzam pamatot anotācijā, aicinām būtiski vienkāršot paredzētos procesus ar UX/UI pieeju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
LDDK aicina izmantot jau pieejamās platformas un adaptēt tās konsolidētām cilvēkkapitāla vajadzībām, nevis jaunu IT platformu/sistēmu izstrādi, kuru ieviešana nav bijusi ļoti sekmīga izglītības resorā. 
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pamatojoties uz anotācijā sniegto informāciju norādām, ka jau šobrīd Latvijā tiek izmantotas vairākas mācību platformas, līdz ar to plānotā platformas izstrāde liek apšaubīt tās ekonomisko pamatotību. Tās vietā norādām uz kritisku nepieciešamību veikt esošo izglītības datu sistēmu auditu un attīstību. Aicinām ministriju veikt pārrunas ar augstskolām un IT nozari par esošo platformu pielāgošanas iespējām, lai novērstu dubultfinansēšanas riskus (īpaši ņemot vērā arī citu publisko resursu izmantošanu augstskolu IT risinājumu attīstībā).
Lūdzam skaidrot mērķa grupas mācību izmaksu pamatotību. Atbilstoši mērķa grupai paredzētās izmaksas dalot ar mērķa grupas lielumu, vidējās viena dalībnieka izmaksas ir vairāk kā 2500 eiro, kas ievērojami pārsniedz Eiropas citu valstu izmaksas IMK risinājumu nodrošinājumā. Paralēli šim piedāvājumam plaši pieejamas arī vairākas citas digitālo prasmju apguves programmas, kas liek apšaubīt piedāvājuma atbilstību faktiskajām vajadzībām.
 
Piedāvātā redakcija
-