Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
Projekta ID
23-TA-1533
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
02.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk - LDDK) ir izskatījusi likumprojektu un sniedz sekojošus iebildumus:
LDDK neatbalsta likumprojekta 1.punktā ietverto 1.panta 17.punkta piedāvāto vienotās biļetes definīciju, kas nosaka, ka vienotās biļetes ir “vienotās biļetes - biļetes, kas apliecina tiesības izmantot sabiedrisko transportlīdzekli vairākos pārvadājumu veidos (reģionālas nozīmes autobusā, vilcienā, pilsētas nozīmes maršrutu tīklā esošajos transporta veidos – autobusā, tramvajā vai trolejbusā) un maršrutos,” jo arī atbilstoši precizētajai definīcijai ar šo grozījumu spēkā stāšanos visas LDDK biedra RP SIA “Rīgas satiksme” abonementa biļetes kļūst par vienotajām biļetēm Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma izpratnē, jo tās dod tiesības izmantot Rīgas valstspilsētas sabiedrisko transportu vairākos pārvadājumu veidos (tramvajs, trolejbuss un autobuss) un visos Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta maršrutos, tādejādi nesamērīgi ietekmējot RP SIA “Rīgas satiksme” kā pārvadātāja tiesības realizēt savu pārvadājumu biļešu tirdzniecību. Lūdzam papildināt likumprojekta 1. punktā ietverto vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotāja definīciju, aiz vārdiem “biļešu tirdzniecības veikšanai” pievienojot iekavās vārdus “izņemot viena pārvadātāja biļetes savā maršrutu tīklā”.
Piedāvātā redakcija
“16) vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājs - pārvadātājs, autoosta vai biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, kurš normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir saņēmis piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai biļešu tirdzniecības veikšanai (izņemot viena pārvadātāja biļetes savā maršrutu tīklā);"
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LDDK uztur iebildumus par likumprojekta 7.punktā piedāvāto risinājumu 14.1 panta 2.2 daļas pirmajam teikumam, jo, neskatoties uz arī iepriekš LDDK izteiktajiem iebildumiem, norma joprojām nesniedz skaidru un nepārprotamu norādi, ka valstspilsētas pārvadātājam, kas nodrošina pasažieru ar valsts noteikto braukšanas maksas atvieglojumu pārvadāšanu elektronisku identifikāciju / uzskaiti, ir jāveic papildus ievērojami ieguldījumi jaunas, faktiski esošo sistēmu dublējošas braukšanas maksas atvieglojumu piemērošanas un uzskaites sistēmas risinājuma iegādē.

Pamatojums
LDDK jau iepriekš ir norādījusi, ka lielākā daļa tās biedra RP SIA “Rīgas satiksme” pasažieru, kas izmanto valsts noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus, ir saņēmuši un lieto RP SIA “Rīgas satiksme” elektroniskās identifikācijas līdzekli – personalizēto e-talonu, tādēļ attiecībā uz RP SIA “Rīgas satiksme” kā pārvadātāju faktiski tiek pieprasīts, lai pasažieru, kas izmanto valsts noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus, paralēlai personalizētai uzskaitei tiktu ieviesta vēl viena sistēma. Šīs jaunā sistēmas ieviešana realitātē attiektos tikai apmēram uz 20 tūkstošiem validāciju jeb braucieniem mēnesī, kas ir nesamērīgi maz pret kopējo RP SIA “Rīgas satiksme” pasažieru skaitu – apmēram 10 miljoniem mēnesī. 
Likumprojekta izvērtēšanā ņemts vērā LDDK iebildums, ka bērniem līdz 15 gadu vecumam personas apliecības saņemšana nav obligāta, tādēļ viņi varēs savu braukšanas maksas atvieglojumu izmantot, pilsētas nozīmēs maršrutos reģistrējot pārvadātāja identifikācijas līdzekli, līdz ar to eventuāli attiecībā uz LDDK biedra RP SIA “Rīgas satiksme” to braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanas reižu skaits, kas netiks veiktas ar RP SIA “Rīgas satiksme” identifikācijas līdzekļiem,  būs vēl mazāks par 20 tūkstošiem braucienu mēnesī un attiecīgi izmaksas par katra šāda brauciena identifikāciju un uzskaiti – proporcionāli lielākas.
Likumprojekta izziņā un anotācijā šādai iecerei un finansiālai ietekmei un valstspilsētas pašvaldības budžetu joprojām nav sniegts pietiekams ekonomiskais ieguvumu izvērtējums un pamatojums, un fakts, ka šī ideja ir radusies jau 2015. gadā nav un nevar būt pietiekams pamatojums ievērojamu finanšu līdzekļu ieguldījumam sistēmā, kas LDDK biedram RP SIA “Rīgas satiksme” nav nepieciešama, kā arī šādi izdevumi LDDK ieskatā joprojām nav lietderīgi un samērīgi. It īpaši būtiski un kritiski tas šķiet kontekstā ar 2024.gada 1.augusta izziņas 18.punktā norādīto par Eiropas invaliditātes kartes digitālā versijas nodrošināšanu, kas būs iespējama caur Eiropas digitālo maku prognozējoši 2026.gada beigās. Neskatoties uz to, ka gan konkrētie risinājumi, gan to ieviešanas datumi ir zināmi, virzot likumprojektu tiek secināts, ka “pašlaik iebildumā minētais jautājums nav attiecināms uz virzīto Likumprojektu”, lai gan ar lielu varbūtību var secināt, ka gadu pēc likumprojekta piemērošanas uzsākšanas eventuāli jau būs jāuzsāk piemērot citas prasības, dati, dokumenti un risinājumi šajā kontekstā.
 
Piedāvātā redakcija
-