Atzinums

Projekta ID
23-TA-1018
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
04.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu. 
Aicinām Veselības ministriju rast iespēju papildināt MK noteikumu projektu ar attiecināmajām izmaksām horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" (turpmāk - HP) īstenošanai praksē, atbilstoši HP vadlīnijās (https://www.lm.gov.lv/lv/media/22182/download?attachment)  noteiktajam un līdzšinējai praksei attiecībā uz HP atspoguļošanu ES fondu pasākumu īstenošanas MK noteikumos (https://tapportals.mk.gov.lv), kā arī, lai novērstu pastāvošo piekļūstamības jēdziena interpretāciju dažādību, kas var radīt atšķirīgu izpratni par to, ko nozīmē "vienlīdzība", "iekļaušana" un "nediskriminācija". Bez skaidras izpratnes par šo principu nozīmi ir grūti tos efektīvi iekļaut projektu izstrādē un īstenošanā (t.sk. publisko iepirkumu nolikumos) un šī atšķirīgā izpratne var kavēt HP principu vienotu integrāciju ES fondu īstenošanā. Vienlaikus norādām, ka HP attiecināmo izmaksu iekļaušana MK noteikumos vēl nenozīmē, ka ikvienā pasākumā tie ir jāīsteno pilnā apmērā, taču tas dod skaidru ziņu projektu īstenotājiem par to, kas no viņiem tiek sagaidīts un tiek atbalstīts, lai ES fondu līdzfinansētais pasākums būtu piekļūstams ikvienam sabiedrības loceklim, īpaši sociālās atsumtības riskam pakļautajām grupām. 

Paskaidrojam, ka, ieskatoties Elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS) publicēto Veselības ministrijas (VM) publisko iepirkumu dokumentos, Labklājības ministrija (LM) neguva pārliecību, ka piekļūstamības visām personu grupām nodrošināšana vienmēr izriet no pasākumu loģikas un no pārējo atbalstāmo darbību organizēšanas prasībām, kā to Veselības ministrija skaidro MK noteikumu Izziņā.

Piemēram, 1) VM publiskā iepirkuma par konferences organizēšanu (14.06.2023., identifikācijas numurs: VM 2023/7/ESF) nolikumā ir paredzēts, ka  Pakalpojuma sniedzējam ir jānodrošina konferences telpu pieejamību personām ar kustību traucējumiem. Šajā gadījumā pakalpojuma sniedzējam nav izvirzīta prasība nodrošināt piekļūstamību arī personām ar cita veida funkcionāliem traucējumiem, piemēram, personām ar redzes, dzirdes vai psihiska rakstura traucējumiem un attiecīgi šie cilvēki var netikt iekļauti un pat diskriminēti; 2) publiskā iepirkuma par semināra organizēšanu (29.06.2023., identifikācijas numurs: VM 2023/8/ESF) nolikumā ir paredzēts, ka Izpildītājam ir jānodrošina vides un informācijas piekļūstamību personām ar funkcionāliem traucējumiem, taču sīkāk nav paskaidrots, kas ar to tiek saprasts. 

Līdzīga aina ir vērojama arī pašvaldību veiktajos iepirkumos par veselības veicināšanas pasākumu īstenošanu. Kā piemērus aplūkojām Olaines pašvaldības (01.08.2023., identifikācijas numurs: 2023/12, nosaukums: "Veselības veicināšanas un sporta pasākuma “Vislatvijas nūjošanas festivāls” organizēšana") un Ventspils pašvaldības (16.07.2023., identifikācijas numurs: 2023/10,
nosaukums: "Veselības veicināšanas un sporta pasākumu organizēšana 2023.gada II pusgadā") iepirkumus. Iepirkumu tehniskajās specifikācijās nav skaidras norādes par pasākuma piekļūstamības nodrošināšanu cilvēkiem ar dažāda veida invaliditāti. Piemēram, ir iekļauts uzdevums organizēt "Senioriem kā arī cilvēkiem ar kustību traucējumiem piemērotas sporta disciplīnas (vismaz 6 stacijas)", taču nav padomāts par cilvēkiem ar redzes, dzirdes un garīga rakstura traucējumiem; ir paredzētas "paugstināta komforta tualetes ar pieslēgumu centrālajam ūdensvadam", taču nav izvirzīts nosacījums nodrošināt cilvēkiem ar kustību traucējumiem piemērotas tualetes; ir paredzētas pasākuma reklāmas (afišas, preses relīzes u.c.) nodrošinājums, lai nodrošinātu projekta un pasākuma publicitātes pienākumus, taču nav izvirzīts nosacījums, ka šīm reklāmām ir jābūt piekļūstamām ar vairākiem sensorajiem kanāliem,  u.c. piemēri.

Attiecīgi nevienā no aplūkotajiem iepirkumiem nebija paredzētas specifiskas darbības un visas iedzīvotāju grupas iekļaujoši pasākumi, t.sk. attiecībā uz personām ar funkcionāliem traucējumiem, proti, nebija paredzēti zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas pakalpojumi, vides piekļūstamības ekspertu konsultācijas, pandusu vai pacēlāju noma, indukcijas cilpu noma,  ja tas ir nepieciešams vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanai, kā arī  publicitātes un komunikācijas materiālu sagatavošana un izplatīšana piekļūstamos formātos, nodrošinot to uztveramību ar vairāk nekā vienu sensoro kanālu. 
 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai 32. punkts nedublē 31.1.apakšpunktu un būtu lietderīgi tos apvienot vienā punktā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Aicinām rūpīgāk iepazīties ar Valsts kancelejas sagatavotajiem tiesību akta sākotnējās ietekmes novērtēšanas metodiskajiem norādījumiem, kuros ļoti vienkāršā un saprotamā veidā ir sniegts skaidrojums par to, kāda informācija ir jāsniedz katrā no anotācijas sadaļām. Saskaņā ar materiālā iekļauto skaidrojumu par anotācijas 1.2. punktā iekļaujamo informāciju, mērķis tiek formulēts tā, lai tas atspoguļotu vēlamo faktisko situāciju, kas ir tieši pretēja aprakstītajai problemātiskajai situācija, attiecīgi mērķi formulējot lakoniski un precīzi. Vērtējot šo konkrēto noteikumu projekta anotācijā definēto mērķi, kurā ir ietverta atsauce uz ES fondu vadības likuma 19.panta diviem punktiem, nevaram piekrist, ka tas ir definēts atbilstoši tam, kā tas ir paredzēts MK noteikumos Nr.617  par Tiesību aktu projektu sākotnējās ietekmes (ex-ante) izvērtēšanas kārtību. Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām pārskatīt un precizēt esošo anotācijas 1.2.punkta redakciju, izmantojot Valsts kancelejas skaidrojošo materiālu. https://www.mk.gov.lv/lv/media/520/download. 
 
Piedāvātā redakcija
-