Atzinums

Projekta ID
22-TA-368
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
10.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Finanšu ministrijas izstrādātajiem grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām" (turpmāk – Likumprojekts).
Likumprojekta aktuālā redakcija attiecībā uz reitingu sistēmas īstenošanu (pretēji Sadarbības programmas regulējumam) neparedz nodokļu maksātājam tiesības pārsūdzēt vai citādi ietekmēt reitinga vērtējumu. Vienlaikus anotācijā norādīts, ka nodokļu maksātājam būs iespēja uzlabot savu reitingu pirms tā publiskošanas. Veidojot publiskojamu nodokļu maksātāju reitingu sistēmu, nepieciešams Likumprojketā paredzēt nodokļu maksātāju iespējas apstrīdēt un/vai ietekmēt reitinga vērtējumu, kura ietvaros personai ir jābūt garantētām iespējām iegūt informāciju par attiecīgās personas datiem, kas tikuši izmantoti reitinga veidošanā. LTRK secina, ka reitings nav tikai informatīvs, jo tas skar uzņēmuma reputāciju.
Vienlaikus, Likumprojekta anotācija norādīts, ka integrējot Padziļinātās sadarbības programmu nodokļu maksātāju reitinga sistēmā, programmas dalībnieki 2024. gada 1. janvārī no trīs līmeņiem – Bronza, Sudrabs, Zelts - pāriet uz nodokļu maksātāju reitinga sistēmas atbilstošu reitinga grupu. Savukārt, atbilstoši grozījumu tekstam, reitinga kopējais novērtējums būs “pieejams par katru komercsabiedrību, kā arī par katru zemnieku saimniecību, zvejnieku saimniecību un individuālo uzņēmumu, ja minētie subjekti sastāda gada pārskatu”.  Nepieciešams uzsvērt, ka ārvalstu komersantu pastāvīgās pārstāvniecības (filiāles) arī ir UIN, PVN un algas nodokļu maksātājas Latvijā, bet filiāles nav komercsabiedrības un nesniedz gada pārskatus. Šobrīd Padziļinātās sadarbības programmas reģistrā ir 86 dalībnieki, kas Latvijā veic komercdarbību filiāles formā, tajā skaita banku, apdrošināšanas, IT un citu nozaru dalībnieki. Jāatgādina, ka Padziļinātās sadarbības programmas kritēriji tiek balstīti ne tikai uz nodokļu saistību izpildes disciplīnu, bet arī ņemot vērā nodokļu maksātāja  apgrozījuma lielumu, darba ņēmēju vidējo atalgojumu un budžetā samaksāto nodokļu kopsummu, šobrīd Padziļinātās sadarbības programmā iekļautās ārvalstu komersantu filiāles ir starp lielākiem komersantiem Latvijā. Jaunais reitinga risinājums paredz kopējā novērtējuma publiskošanu tikai par subjektiem, kas gatavo gada pārskatu, tādējādi nepamatoti izslēdzot būtisku nodokļu maksātāju daļu, kas ir starp lielākiem maksātājiem Latvijā. Līdz ar to ir augsts potenciāls rasties situācijai, kad ārvalstu komersanta filiāles varēs paļauties uz to, ka to publisko tēlu neietekmēs to nodokļu saistību izpildes disciplīna vai tās trūkumi, un sadarbības partneri nevarēs salīdzināt filiāles ar tiem nodokļu maksātajiem, par kuriem reitings ir pieejams. Ņemot to vērā, tiks kavēta likuma grozījumu mērķa sasniegšana, ka arī varētu tikt ietekmēta konkurences vide.
Izziņā ir minēts, ka jauna reitinga atjaunošana plānota reizi ceturksnī atbilstoši aktuālākajiem VID rīcībā esošajiem datiem par nodokļu maksātāju. Mūsdienu dinamiskajā biznesa vidē ir svarīgi, ka darījuma partneru izvēle ir balstīta uz aktuālo informāciju. Nevajadzētu rasties situācijai, ka neatjaunotā reitinga dēļ persona izvēlas sadarbības partneri, kuram darījuma noslēgšanas brīdī jau ir iestājušies apstākļi, kuru dēļ tā patiesais reitinga kopējais novērtējums būtu vairākkārt zemāks par publicēto. Ja šāda informācija būtu savlaicīgi atjaunota, persona, iespējams, būtu atturējusies veikt darījumu ar šo nodokļu maksātāju. Ierosinām paredzēt publiskota reitinga atjaunošanu vismaz reizi mēnesī.
Arī šobrīd par nodokļu maksātajiem publicēta informācija var būt nepilnīga vai nekorekta informācijas tehnoloģiju sistēmas kļūdu dēļ – piemēram, EDS kļūdaini parādās statuss “kavēts” deklarācijai, kuru nodokļa maksātajam nemaz nav jāsniedz, nesamaksātās saistības apmērs uzrādās dubultā, vai arī vienotājā nodokļu konta sistēmā nodokļu maksātāja budžetā veiktais maksājums netiek laicīgi piesaistīts aprēķinātajām saistībām. Nevajadzētu rasties situācijai, kad tehniskas kļūdas VID administrētajās sistēmās ietekmētu nodokļu maksātāja reitingu, kas ir publiski pieejama informācija un ietekmē nodokļa maksātāja publisko tēlu. Ierosinām noteikt pienākumu VID šādās situācijās nekavējoties labot reitinga novērtējumu, negaidot kārtējo reitinga publicēšanas datumu.
 
Piedāvātā redakcija
Ir saprotami, ka Jauna reitinga risinājumu izstrāde šobrīd tiek tikai plānota, tomēr aicinām savlaicīgi paredzēt risinājumus un nodrošināt, ka nodokļu maksātajiem ir skaidrība sekojošos jautājumos:1)         Veidojot publiskojamu nodokļu maksātāju reitingu sistēmu, Likumprojektā ir nepieciešams paredzēt nodokļu maksātāju iespējas apstrīdēt un/vai ietekmēt reitinga vērtējumu, kura ietvaros personai ir jābūt garantētām iespējām iegūt informāciju par attiecīgās personas datiem, kas tikuši izmantoti reitinga veidošanā.2)         Daudzi no finanšu nozarē strādājošiem komersantiem ir PVN grupu dalībnieki. Nepieciešams paredzēt skaidru kārtību, kādā PVN grupas dalībnieka reitinga kopējo novērtējumu ietekmēs PVN grupas saistību izpildes disciplīna (ietekmē tikai galveno uzņēmumu vai visus dalībniekus, vai neietekmē vispār).3)         Nepieciešams ievest skaidrojumu par reitinga noteikšanu reorganizācijas un uzņēmuma pārejas gadījumos (vai reitings pāriet kopā ar uzņēmumu; ja reorganizācijas rezultātā uzņēmums ar zemu reitingu pievienojas uzņēmumam ar augstu reitingu, vai otrādi, kas notiek ar reitinga novērtējumu pārrobežu apvienošanas darījumos).