Projekta ID
24-TA-188Atzinuma sniedzējs
Latvijas Raidorganizāciju asociācija
Atzinums iesniegts
11.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
SIA “Tet”, SIA “All Media Latvia”, AS “Go3 Baltics” un tā Latvijas filiāle, kā arī Latvijas Raidorganizāciju asociācija (turpmāk kopā - Nozares pārstāvji) ir iepazinušies ar Tiesību aktu projektu portālā publicēto likumprojektu “Grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā”, projekta ID 24-TA-188 (turpmāk – Likumprojekts).
Nozares pārstāvji izsaka pateicību Kultūras ministrijai, Nacionālajam kino centram, Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei un citām iesaistītajām institūcijām un to pārstāvjiem par līdzšinējo Likumprojekta apspriešanas un saskaņošanas procesu, kā arī iespēju paust viedokli un priekšlikumus. Likumprojekta mērķis ir veicināt mūsdienīga, kvalitatīva Latvijas audiovizuālā satura veidošanu un pieejamību, nodrošinot plašai sabiedrībai pieejamu saturu, kas stiprinātu nacionālo identitāti un izglītotu jaunākās paaudzes nacionālā satura patēriņā, balstoties uz Audiovizuālo mediju pakalpojumu direktīvā paredzēto iespēju noteikt šāda ieguldījuma veikšanas pienākumu kā obligātu dalībvalsts prasību kā tiešu ieguldījumu filmu veidošanā vai licenču tiesību iegādē, vai kā iemaksas nacionālā kino veidošanā. Nozares komersanti ar izpratni izturas pret ieceri veicināt pakalpojumu pēc pieprasījuma ieguldījumus Latvijas satura veidošanā.
Vēršam uzmanību uz to, ka Nozares komersanti Likumprojekta apspriešanas procesā ir pauduši, kā arī joprojām uztur šādus iebildumus un aicina tos ņemt vērā.
Nozares pārstāvji izsaka pateicību Kultūras ministrijai, Nacionālajam kino centram, Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei un citām iesaistītajām institūcijām un to pārstāvjiem par līdzšinējo Likumprojekta apspriešanas un saskaņošanas procesu, kā arī iespēju paust viedokli un priekšlikumus. Likumprojekta mērķis ir veicināt mūsdienīga, kvalitatīva Latvijas audiovizuālā satura veidošanu un pieejamību, nodrošinot plašai sabiedrībai pieejamu saturu, kas stiprinātu nacionālo identitāti un izglītotu jaunākās paaudzes nacionālā satura patēriņā, balstoties uz Audiovizuālo mediju pakalpojumu direktīvā paredzēto iespēju noteikt šāda ieguldījuma veikšanas pienākumu kā obligātu dalībvalsts prasību kā tiešu ieguldījumu filmu veidošanā vai licenču tiesību iegādē, vai kā iemaksas nacionālā kino veidošanā. Nozares komersanti ar izpratni izturas pret ieceri veicināt pakalpojumu pēc pieprasījuma ieguldījumus Latvijas satura veidošanā.
Vēršam uzmanību uz to, ka Nozares komersanti Likumprojekta apspriešanas procesā ir pauduši, kā arī joprojām uztur šādus iebildumus un aicina tos ņemt vērā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta izstrādes laikā ir ticis svītrots nosacījums, kas nosaka, ka minētās prasības attiecas tikai uz abonēšanas audiovizuālo pakalpojumu pēc pieprasījuma. Likumprojekta izstrādāšanas darba grupā, kurā līdzdarbojās arī nozares pārstāvji, ietekme tika vērtēta, ņemot vērā sākotnējo ieceri – ka ieviešamās prasības būs attiecināms tikai uz abonējamajiem pakalpojumiem pēc pieprasījuma, nevis uz visiem pakalpojumu pēc pieprasījuma veidiem. Tā kā padziļināts izvērtējums par jaunās likumprojekta redakcijas ietekmi uz nozari nav noticis, iebilstam turpmākai likumprojekta virzībai. Turklāt Audiovizuālo mediju pakalpojumu direktīvas 13.panta 2.punkts ir pārņemams brīvprātīgi, dalībvalstis var izvēlēties, uz kādiem pakalpojuma pēc pieprasījuma veidiem šāds pienākums tiek attiecināms. Šajā sakarā uzturam iebildumus par esošo likumprojekta redakciju un rosinām pārvērtēt likumprojekta redakciju un noteikt, ka jaunās prasības ir attiecināmas tikai uz ikmēneša abonēšanas pakalpojums pēc pieprasījuma (SVOD) veidu, un nekādā gadījumā neietver citus pakalpojuma pēc pieprasījuma veidus, t.sk., bet ne tikai TVOD, AVOD, FVOD.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka likumprojekta anotācijā nav iekļauta aprēķina kārtība papildinātajiem pakalpojumu veidiem un skaidri kritēriji izņēmumiem, kuros jaunās prasības nav attiecināmas, atbilstoši Nozares komersantu paustajam Likumprojekta starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmē 2025. gada 20.maijā Kultūras ministrijā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka likumprojekta anotācijā nav iekļauta aprēķina kārtība papildinātajiem pakalpojumu veidiem un skaidri kritēriji izņēmumiem, kuros jaunās prasības nav attiecināmas, atbilstoši Nozares komersantu paustajam Likumprojekta starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmē 2025. gada 20.maijā Kultūras ministrijā.
Piedāvātā redakcija
Aicinām papildināt Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 1.panta pirmo daļu ar 8)1.punktu šādā redakcijā:
“8)1 Abonēšanas pakalpojums pēc pieprasījuma – elektroniskā plašsaziņas līdzekļa nodrošināts pakalpojuma paveids ar fiksētu, regulāru abonentmaksu par piekļuvi pakalpojums pēc pieprasījuma katalogam.”
Aicinām likumprojektā papildināt Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 23. pantu ar jaunu (59) daļu šādā redakcijā:
"(59) Šā panta 5.4 un 5.5 pantā minētā prasība attiecas tikai uz abonēšanas audiovizuālo pakalpojumu pēc pieprasījuma."
“8)1 Abonēšanas pakalpojums pēc pieprasījuma – elektroniskā plašsaziņas līdzekļa nodrošināts pakalpojuma paveids ar fiksētu, regulāru abonentmaksu par piekļuvi pakalpojums pēc pieprasījuma katalogam.”
Aicinām likumprojektā papildināt Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 23. pantu ar jaunu (59) daļu šādā redakcijā:
"(59) Šā panta 5.4 un 5.5 pantā minētā prasība attiecas tikai uz abonēšanas audiovizuālo pakalpojumu pēc pieprasījuma."
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 5.4panta trešajā apakšpunktā iekļauts nosacījums par Latvijas filmu ar subtitriem latviešu valodā kā vienu no kvalificējošajām pazīmēm vienam no atbilstošiem finansiālā ieguldījuma veidiem, tomēr šāds nosacījums nav iekļauts minētā panta pirmajā un otrajā apakšpunktā.
Atbilstoši Nozares komersantu paustajam Likumprojekta starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmē 2025. gada 20.maijā Kultūras ministrijā, lūdzam formulējumu “Latvijas filmu ar subtitriem latviešu valodā” iekļaut Likumprojekta 5.4 panta pirmajā un otrajā apakšpunktā, paredzot, ka elektroniskais plašsaziņas līdzeklis var veikt finansiālu ieguldījumu Eiropas audiovizuālo darbu veidošanā ar tiešu ieguldījumu Latvijas filmu latviešu valodā, Latvijas filmu ar subtitriem latviešu valodā vai Latvijas filmu bez valodas veidošanai vai iegādājoties izrādīšanas tiesības (licences) uz citu elektronisko plašsaziņas līdzekļu vai neatkarīgu producentu radītiem šādiem darbiem.
Šāda likumprojekta papildināšana neradītu negatīvas sekas nacionālā satura radīšanai, jo iekļaujoši nosakāms, ka finansiālā ieguldījuma pamatkritērijs balstīts tieši uz Latvijas filmu nozares attīstību un nerada elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim iespēju kā par attaisnojamu finansiālu ieguldījumu uzskatīt ieguldījumu Eiropas audiovizuālo darbu veidošanā, kas nekvalificējas kā Latvijas filma. Tieši pretēji, šāds likumprojekta papildinājums rada iekļaujošu regulējumu, nepamatoti nešķirojot Latvijas filmu un nozares atbalstu, vienlaikus nenosakot nepamatotus ierobežojumus Latvijas filmu veidošanai un nozares attīstībai.
Atbilstoši Nozares komersantu paustajam Likumprojekta starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmē 2025. gada 20.maijā Kultūras ministrijā, lūdzam formulējumu “Latvijas filmu ar subtitriem latviešu valodā” iekļaut Likumprojekta 5.4 panta pirmajā un otrajā apakšpunktā, paredzot, ka elektroniskais plašsaziņas līdzeklis var veikt finansiālu ieguldījumu Eiropas audiovizuālo darbu veidošanā ar tiešu ieguldījumu Latvijas filmu latviešu valodā, Latvijas filmu ar subtitriem latviešu valodā vai Latvijas filmu bez valodas veidošanai vai iegādājoties izrādīšanas tiesības (licences) uz citu elektronisko plašsaziņas līdzekļu vai neatkarīgu producentu radītiem šādiem darbiem.
Šāda likumprojekta papildināšana neradītu negatīvas sekas nacionālā satura radīšanai, jo iekļaujoši nosakāms, ka finansiālā ieguldījuma pamatkritērijs balstīts tieši uz Latvijas filmu nozares attīstību un nerada elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim iespēju kā par attaisnojamu finansiālu ieguldījumu uzskatīt ieguldījumu Eiropas audiovizuālo darbu veidošanā, kas nekvalificējas kā Latvijas filma. Tieši pretēji, šāds likumprojekta papildinājums rada iekļaujošu regulējumu, nepamatoti nešķirojot Latvijas filmu un nozares atbalstu, vienlaikus nenosakot nepamatotus ierobežojumus Latvijas filmu veidošanai un nozares attīstībai.
Piedāvātā redakcija
(54) Elektroniskais plašsaziņas līdzeklis, kas sniedz audiovizuālos pakalpojumus pēc pieprasījuma, vai elektroniskais plašsaziņas līdzeklis, kura audiovizuālo pakalpojumu pēc pieprasījuma mērķauditorija ir Latvijā, bet kurš uzņēmējdarbību veic citā Eiropas Savienības dalībvalstī, ik gadu līdz kārtējā gada 31. decembrim veic finansiālu ieguldījumu Eiropas audiovizuālo darbu veidošanā vismaz vienā no turpmāk norādītajiem veidiem:
1) ar tiešu ieguldījumu Latvijas filmu latviešu valodā, Latvijas filmu ar subtitriem latviešu valodā vai Latvijas filmu bez valodas veidošanā;
2) iegādājoties izrādīšanas tiesības (licences) uz citu elektronisko plašsaziņas līdzekļu vai neatkarīgu producentu radītām Latvijas filmām latviešu valodā, Latvijas filmām ar subtitriem latviešu valodā vai Latvijas filmām bez valodas;
3) ar iemaksām Nacionālā kino centra budžetā Latvijas filmu latviešu valodā, Latvijas filmu ar subtitriem latviešu valodā vai Latvijas filmu bez valodas veidošanai.
1) ar tiešu ieguldījumu Latvijas filmu latviešu valodā, Latvijas filmu ar subtitriem latviešu valodā vai Latvijas filmu bez valodas veidošanā;
2) iegādājoties izrādīšanas tiesības (licences) uz citu elektronisko plašsaziņas līdzekļu vai neatkarīgu producentu radītām Latvijas filmām latviešu valodā, Latvijas filmām ar subtitriem latviešu valodā vai Latvijas filmām bez valodas;
3) ar iemaksām Nacionālā kino centra budžetā Latvijas filmu latviešu valodā, Latvijas filmu ar subtitriem latviešu valodā vai Latvijas filmu bez valodas veidošanai.
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts nosaka, ka kārtību, kādā elektroniskais plašsaziņas līdzeklis deklarē iepriekšējā pārskata gadā Latvijā gūtos audiovizuālo pakalpojumu pēc pieprasījuma ieņēmumus, veic finansiālu ieguldījumu Eiropas audiovizuālo darbu veidošanā un sniedz atskaiti par iepriekšējā pārskata gadā veiktajiem finansiālajiem ieguldījumiem Eiropas audiovizuālo darbu veidošanā nosaka Ministru kabinets. Likumprojekts paredz, ka Ministru kabinets izdod noteikumus, kas nosaka iepriekšminēto pienākumu izpildes metodoloģiju līdz 2026. gada 1. janvārim. Tāpat Likumprojekts nosaka, ka atskaiti par iepriekšējā pārskata gadā veiktajiem finansiālajiem ieguldījumiem Eiropas audiovizuālo darbu veidošanā elektroniskais plašsaziņas līdzeklis pirmo reizi iesniedz līdz 2027. gada 1. jūnijam par laika periodu no 2026.gada 1.janvāra līdz 2026.gada 31.decembrim.
Balstoties uz likumprojektā noteikto, elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim ir uzlikts pienākums izveidot un uzturēt atskaitīšanās procesu pēc metodoloģijas, ko Ministru kabinets būs izdevis tikai uz atskaites perioda sākumu, nedodot iespēju elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim veikt pienācīgus sagatavošanās pasākumus un Ministra kabineta noteiktās atskaitīšanās kārtības izstrādi un ieviešanu, piemēram pielāgojot vai pārveidojot esošo grāmatvedības uzskaites sistēmu, veicot atbilstošo IT sistēmu iegādi, izstrādi vai pielāgošanu u.tml.
Pamatojoties uz minēto, rosinām noteikt elektroniskā plašsaziņas līdzekļa pienākumu sniegt pirmo atskaiti līdz 2028.gada 1.jūnijam par laika periodu no 2027.gada 1.janvāra līdz 2027.gada 31.decembrim, integrējot šajā pārejas periodā laiku, kurā elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim ir dota iespēja iepazīties ar Ministru kabineta izdotajiem attiecināmajiem noteikumiem un izstrādāt atskaitīšanās procesu, kas ir atbilstošs Ministru kabineta noteiktajai metodoloģijai.
Balstoties uz likumprojektā noteikto, elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim ir uzlikts pienākums izveidot un uzturēt atskaitīšanās procesu pēc metodoloģijas, ko Ministru kabinets būs izdevis tikai uz atskaites perioda sākumu, nedodot iespēju elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim veikt pienācīgus sagatavošanās pasākumus un Ministra kabineta noteiktās atskaitīšanās kārtības izstrādi un ieviešanu, piemēram pielāgojot vai pārveidojot esošo grāmatvedības uzskaites sistēmu, veicot atbilstošo IT sistēmu iegādi, izstrādi vai pielāgošanu u.tml.
Pamatojoties uz minēto, rosinām noteikt elektroniskā plašsaziņas līdzekļa pienākumu sniegt pirmo atskaiti līdz 2028.gada 1.jūnijam par laika periodu no 2027.gada 1.janvāra līdz 2027.gada 31.decembrim, integrējot šajā pārejas periodā laiku, kurā elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim ir dota iespēja iepazīties ar Ministru kabineta izdotajiem attiecināmajiem noteikumiem un izstrādāt atskaitīšanās procesu, kas ir atbilstošs Ministru kabineta noteiktajai metodoloģijai.
Piedāvātā redakcija
51. Šā likuma 23. panta 5.4 daļā minētais elektroniskais plašsaziņas līdzeklis šā likuma 23. panta 5.7 daļā minēto atskaiti pirmo reizi iesniedz līdz 2028. gada 1. jūnijam par laika periodu no 2027. gada 1. janvāra līdz 2027. gada 31. decembrim.
