Projekta ID
22-TA-888Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
24.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LTRK uztur iepriekš paustos iebildumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Attiecībā par likumprojekta 1.pantu, kas paredz papildināt likuma 5.pantu ar vienpadsmito daļu, LTRK uztur iepriekš pausto iebildumu un aicina atstāt iespēju personai pašai dzērienu aiznest pie spēļu galda vai citām azarstpēļu iekārtām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 2.pantā, kas paredz likuma 6.pantu papildināt ar (25) daļā aiz vārda “ka” nepieciešams papildināt ar vārdu “pārmērīgai”. Tieši pārmērīga alkohola lietošana negatīvi ietekmē veselību, kā arī pārmērīgi lietojot alkoholu būtiski palielinās risks saslimst ar vairākām slimībām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 3.pants paredz noteikt alkoholisko dzērienu papildus marķēšanas prasības. LTRK konceptuāli atbalsta iekļaut dzērienu marķējumā piktogrammas, kas mudina nelietot alkoholu grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli. LTRK biedri norādījuši, ka jau šobrīd šīs piktogrammas tiek izvietotas uz ievērojama skaita alkoholisko dzērienu pudelēm. Tāpat LTRK konceptuāli atbalsta iekļaut marķējumā informāciju par enerģētisko vērtību, kā arī iekļaut informāciju marķējumā vai ar QR kodu par dzēriena sastāvdaļām un uzturvērtību. LTRK atkārtoti norāda, ka Eiropas Komisija šobrīd strādā pie regulējuma izstrādes saistībā ar pārtikas produktu, tai skaitā alkoholisko dzērienu, mārķējumu, kas nozīmē, ka tuvākajā laikā ir paredzamas būtiskas izmaiņas Eiropas Savienībā, kas visticamākais ietekmēs visus pārtikas produktu, tai skaitā alkoholisko dzērienu, ražotājus vienotajā tirgū. Ņemot vērā minēto, LTRK iebilst pret šīs tiesību normas virzīšanu šobrīd.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 4.pants paredz papildināt likuma 11.pantu ar jaunu piekto daļu, kas noteic gadījumus, kad alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāma ir aizliegta. Iepazīstoties ar likumprojektu un tā anotāciju, LTRK neatrod nepārprotamu pamatojumu, kā šie aizliegumi un par cik samazinās pārmērīgu alkohola lietošanu vai alkohola lietošanu kopumā. LTRK ieskatā likumprojektā paredzētais cenu un atlaižu reklāmas aizliegums, neveicinās to, ka kopumā iedzīvotāji mazāk patērē alkoholiskus dzērienu, bet gan bremzēs konkurenci starp dažādiem tirgotājiem un liegs patērētājiem iespēju saņemt informāciju par tirgū pieejamiem piedāvājumiem un izvēlēties labākos piedāvājumus. LTRK biedri, pētot kaimiņvalstu pieredzi, norādījuši, ka praksē alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmas ierobežojumi nenes iecerēto alkoholisko dzērienu patēriņa samazinājumu.
Igaunijā aizliegums norādīt preces cenu alkoholisko dzērienu reklāmā stājās spēkā 2018. gadā un ir spēkā vēl joprojām. Kā parāda statistika, 2018. gadā alkoholisko dzērienu patēriņš uz vienu iedzīvotāju virs 15 gadiem palika praktiski nemainīgs, bet nākamajos periodus pat pieauga.
Savukārt, Lietuvā aizliegums reklamēt alkoholiskos dzērienus stājās spēkā 2018. gadā un ir spēkā vēl joprojām. Kā parāda statistika[ii], 2018. gadā alkoholisko dzērienu patēriņš uz vienu iedzīvotāju virs 15 gadiem samazinājās, taču šo nevarētu skaidrot ar reklāmas aizlieguma ieviešanu, jo tieši tāds pat kritums bija vērojams arī 2017. gadā un kopumā tendence patēriņā samazinājumam bija vērojama jau kopš 2013.gada. Tāpat nākamajos periodos pēc reklāmas aizlieguma ieviešanas alkohola patēriņš turpina pieaugt.
LTRK ieskatā, kaimiņvalstu praktiskā pieredze liecina, ka alkoholisko dzērienu reklāmas ierobežojumi nerezultējas alkoholisko dzērienu patēriņa kritumā. LTRK ieskatā nav pareizs apgalvojums, ka cenu un atlaižu reklāma veicina impulsīvu iepirkšanos (kā norādīts anotācijā un izziņā). Iespēja patērētājam pirms došanās uz veikalu izpētīt piedāvājumus mazina impulsīvu lēmumu pieņemšanu, jo patērētājs var iepriekš apsvērt savas vajadzības un plānot pirkumu. Tāpat piedāvātais normatīvā akta regulējums radīs konkurences vides deformāciju un nostādīs interneta veikalus priviliģētā stāvoklī – proti, to piedāvājumus patērētājs, mājās esot, var izpētīt, salīdzināt un izvērtēt, savukārt fizisko veikalu piedāvājumus pircējs faktiski nevar salīdzināt vai to salīdzināšanai būtu nepieciešams patērēt nesamērīgi lielu piepūli un laika resursu. Iespēja saņemt informāciju par preču piedāvājumiem dod labumu patērētājiem un veicina veselīgu konkurenci starp tirgotājiem ekonomiski svarīgā preču grupā. LTRK aicina meklēt pārdomātākus risinājumus alkoholisko dzērienu patēriņa samazināšanai sabiedrībā, kas pārņemtu efektīvus un praksē pārbaudītus risinājumus.
Igaunijā aizliegums norādīt preces cenu alkoholisko dzērienu reklāmā stājās spēkā 2018. gadā un ir spēkā vēl joprojām. Kā parāda statistika, 2018. gadā alkoholisko dzērienu patēriņš uz vienu iedzīvotāju virs 15 gadiem palika praktiski nemainīgs, bet nākamajos periodus pat pieauga.
Savukārt, Lietuvā aizliegums reklamēt alkoholiskos dzērienus stājās spēkā 2018. gadā un ir spēkā vēl joprojām. Kā parāda statistika[ii], 2018. gadā alkoholisko dzērienu patēriņš uz vienu iedzīvotāju virs 15 gadiem samazinājās, taču šo nevarētu skaidrot ar reklāmas aizlieguma ieviešanu, jo tieši tāds pat kritums bija vērojams arī 2017. gadā un kopumā tendence patēriņā samazinājumam bija vērojama jau kopš 2013.gada. Tāpat nākamajos periodos pēc reklāmas aizlieguma ieviešanas alkohola patēriņš turpina pieaugt.
LTRK ieskatā, kaimiņvalstu praktiskā pieredze liecina, ka alkoholisko dzērienu reklāmas ierobežojumi nerezultējas alkoholisko dzērienu patēriņa kritumā. LTRK ieskatā nav pareizs apgalvojums, ka cenu un atlaižu reklāma veicina impulsīvu iepirkšanos (kā norādīts anotācijā un izziņā). Iespēja patērētājam pirms došanās uz veikalu izpētīt piedāvājumus mazina impulsīvu lēmumu pieņemšanu, jo patērētājs var iepriekš apsvērt savas vajadzības un plānot pirkumu. Tāpat piedāvātais normatīvā akta regulējums radīs konkurences vides deformāciju un nostādīs interneta veikalus priviliģētā stāvoklī – proti, to piedāvājumus patērētājs, mājās esot, var izpētīt, salīdzināt un izvērtēt, savukārt fizisko veikalu piedāvājumus pircējs faktiski nevar salīdzināt vai to salīdzināšanai būtu nepieciešams patērēt nesamērīgi lielu piepūli un laika resursu. Iespēja saņemt informāciju par preču piedāvājumiem dod labumu patērētājiem un veicina veselīgu konkurenci starp tirgotājiem ekonomiski svarīgā preču grupā. LTRK aicina meklēt pārdomātākus risinājumus alkoholisko dzērienu patēriņa samazināšanai sabiedrībā, kas pārņemtu efektīvus un praksē pārbaudītus risinājumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Arī par šo tiesību normu anotācijā nav skaidri norādīts, kas tieši tiks sasniegts ar šo ierobežojumu. LTRK iebilst arī pret lojalitātes kartes atlaižu aizliegumu, jo lojalitātes kartes atlaides ir pielīdzināmas atlaidēm parastā mazumtirdzniecības veikalā. LTRK ieskatā šis aizliegums nesasniegs paredzēto mērķi, jo iepriekš norādīto tirdzniecības veicināšanas pasākumiem nav tiešas saistības ar alkoholisko dzērienu riskantu lietošanu. Minētie tirdzniecības veicināšanas pasākumu ierobežojumi tieši tāpat kā ierosinātie alkoholisko dzērienu cenas un atlaižu reklāmas ierobežojumi balstīti uz pieņēmumu, ka tie ļaus samazināt alkoholisko dzērienu patēriņu. LTRK ieskatā, iepriekš apskatītie piemēri ar to, ka reklāmas ierobežojumu ieviešana citās valstīs nesamazina alkoholisko dzērienu patēriņu, parāda, ka ar tamlīdzīgām metodēm nav iespējams efektīvi ietekmēt alkoholisko dzērienu patēriņu. Savukārt, uzņēmējiem šis liedz iespēju konkurēt savā starpā ar izdevīgiem piedāvājumiem.
Piedāvātā redakcija
-