Atzinums

Projekta ID
24-TA-1560
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna apakšpunktā 3.6. minētās aktivitātes (Īstenoti vardarbības riska mazināšanas pasākumi augstākās izglītības iestādēs- Īstenotas mācības akadēmiskajam personālam, studējošajiem un vispārējam personālam par drošu studiju vides izveidi.) ir norādītas mērķgrupas un  izpildes termiņš ir 2025.gada 3. ceturksnis. Vēršam uzmanību, ka minētā pasākuma īstenošana nav iespējama bez papildu budžeta līdzekļiem, kas ne 2025. gadā, ne arī turpmākajos gados nav paredzēti.  Plāna projektā nav  informācijas par plānotā finansējuma avotu pieejamību un apjomu visās IeM sistēmas koledžās (Valsts policijas koledžā, Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžā un Valsts robežsardzes koledžā).

Ja pasākuma ieviešana ir saistoša visām augstākās izglītības iestādēm (t.sk. koledžām), tad  iesaistīto institūciju (izpildītāju) aile ir jāpapildināta ar ierakstu “Atbildīgo ministriju padotības iestādes”, kā arī jāparedz  šo mācību īstenošanai nepieciešamais finansējuma apjoms un avots, kas nostiprināts  attiecīgā plāna pielikumā, kā arī jāpārceļ aktivitātes izpildes termiņš.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta apakšpunktā 3.1. norādītā aktivitāte (Nodrošināti pedagogu profesionālās pilnveides kursi (t.sk. vispārējās izglītības, profesionālās izglītības un profesionālās ievirzes pedagogi) un mācības tehniskajiem darbiniekiem atbilstoši starptautiskām rekomendācijām par vardarbības mazināšanu.) , kaut arī tieši nenorāda vardarbības formu, no konteksta un pārējo apakšpunktu tematikas var prezumēt, ka galvenais fokuss ir pedagogu kompetenču pilnveidei vardarbība pret bērnu jautājumos. Ņemot vērā, ka IeM sistēmas koledžās kadeti ir pieaugušas personas, šis punkts nav attiecināms uz Iekšlietu ministrijas sistēmas izglītības iestādēm. (Mācības pārējam VP personālam vardarbības pret bērnu, ģimenē u.c. jautājumos tiek plānotas atsevišķi).
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka šāda pasākuma īstenošani ir nepieciešami papildu budžeta līdzekļi, kas ne 2025. gada, ne arī turpmākajos gados nav nav ne piešķirti, ne paredzēti, savukārt  pasākuma īstenošanas termiņš ir 2025. gada 4. ceturksnis, 
Iebilstam pret IeM norādīšanas atbildīgo ministriju uzskaitījumā un lūdzam svītrot no tā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Pie pasākuma 4.5. kas paredz nodrošināt Bērna mājas pakalpojumu/ atbalstu vismas 100 bērniem gadā, kas cietuši no seksuālas izmantošanas un citiem vardarbības veidiem, kā arī atbalstu bērna nevardarbīgajiem vecākiem vai likumiskajiem pārstāvjiem, kā līdzatbildīgā ir norādīta Iekšlietu ministrija.
Vēršam uzmanību, ka Iekšlietu ministrija nav iesaistīta  Bērna mājas pakalpojumu  nodrošnāšanā un īstenošanā. 
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 52.2 pantu. Iekšlietu ministrijas pārstāvis kopā ar Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas, Veselības ministrijas, Bērnu aizsardzības centra, Valsts policijas, Latvijas Republikas prokuratūras, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca", biedrības "Latvijas Bērnu labklājības tīkls" un Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra pārstāvjiem ir iekļauts  starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" uzraudzības padomes sastāvā. Uzraudzības padome ir koleģiāla padome, kuras darbību organizē Bērnu aizsardības centrs un kuras mērķis ir novērtēt programmas darbību un veicināt tās attīstību un darbības kvalitāti.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot Iekšlietu ministriju no līdzatbildīgām institūcijām, vai papildināt darbības rezultātu ar Uzraudzības padomi un līdzatbildīgo institūciju sarakstu ar visām padomē iekļautajām institūcijām. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt Plāna projektu ar pielikumu, kurā ir norādīti iestādēm paredzētie valsts budžeta finansējuma aprēķini.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta "Vardarbības pret sievieti un vardarbības ģimenē novēršanas un apkarošanas plāns 2024.-2029.gadam" otrā rīcības virziena "Vardarbībā cietušo personu aizsardzības un atbalsta pasākumu nodrošināšana un pilnveide" 4.5. pasākumā paredzētā darbības rezultāta  "nodrošināt Bērna mājas pakalpojums/atbalsts bērniem, kas cietuši no seksuālās izmantošanas un citiem vardarbības veidiem. Atbalsts bērna nevardarbīgajam vecākam vai likumiskajam pārstāvim" (24. lp) 1. rezultatīvājā rezolltatīvajā radītājā norādīts – ikgadēji pakalpojums nodrošināts vismaz 100 bērniem. Savukārt kā līdzatbildīgā institūcija tostarp ir norādīta arī Valsts policija (6. aile).  
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2023. gada 24. oktobra noteikumu Nr. 608 "Kārtība, kādā tiek īstenota starpinstitucionālās sadarbības programma "Bērna māja"" (turpmāk – programma) 5. punktā noteiktas institūcijas, kas sadarbojas atbilstoši kompetencei un darbības mērķiem programmas īstenošanā, kur Valsts policija ir tikai viena no 12 sadarbības institūcijām.
Norādām, ka atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 52.1 panta pirmā daļa tostarp noteic, ka programmu nodrošina Bērnu aizsardzības centrs. Savukārt minētā likuma 52.2 panta pirmā daļa tostarp noteic, ka programmas uzraudzību īsteno koleģiāla institūcija, kuras darbību organizē Bērnu aizsardzības centrs. Programmas uzraudzības padomes sastāvā tostarp ir arī Valsts policija.
Tādējādi Valsts policija nenodrošina pakalpojuma sniegšanu, bet gan tikai pēc lūguma nosūtīšanas Bērnu aizsardzības centram, var izmantot "Bērna mājas" pakalpojumu – telpas un psihologa pakalpojumu pratināšanas nodrošināšanai, kā arī  norādām, ka Valsts policijas kompetencē nav vienuviet nodrošināt vardarbībā cietušā bērna labākajām interesēm atbilstošus intervences pasākumus, tai skaitā bērna vajadzību un risku izvērtēšanu, medicīnisko, psiholoģisko un sociālo atbalstu bērnam un tā nevardarbīgajam tuviniekam. Vēršam uzmanību, ka ar programmas palīdzību ir nepieciešams panākt, lai bērns, kurš piedzīvojis noziedzīgu nodarījumu, spēj mazināt noziedzīga nodarījuma rezultātā radītās sekas un pēc iespējas ātrāk var integrēties apkārtējā vidē, kā arī programmas mērķis ir panākt, lai bērns atkārtoti nekļūst par cietušo noziedzīgā nodarījumā. 
Papildus norādām, ka nav saprotams, kāpēc rezultatīvajā rādītājā ir norādīts, ka Ikgadēji pakalpojums tiks nodrošināts vismaz 100 bērniem, vai šis skaitlis ir pamatots ar kādiem rādītājiem.

Tādējādi lūdzam precizēt Plāna projekta 4.5. pasākumu un no 1. paredzētā rezultatīvā rādītāja svītrot kā līdzatbildīgo institūciju Valsts policiju.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Projekta 3.Rīcības virziena. "Vardarbības veicēja atbildības stiprināšana, atbalsta un rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana" otrās rindkopas pirmo teikumu izteikt šādā redakcijā: 


 
Piedāvātā redakcija
Pēc VP pārskata datiem[1] 2023. gadā  Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas apakšsistēmā  “Elektroniskais notikumu žurnāls” reģistrēti 8234 notikumi "Ģimenes konflikts", no tiem 3705 gadījumos Valsts policijas darbinieks sagatavojis ziņojumu par notikumu, kas nosūtīts sociālajam dienestam.


[1] Valsts policijas 2023. gada pārskats.  https://www.vp.gov.lv/lv/media/20313/download?attachment
 
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka Iekšlietu ministrija plāna 1.pasākuma 1.2. aktivitāti, plāna 3. pasākuma  3.9. aktivitāti, 5. pasākuma 5.1., 5.2. aktivitātes un 10. pasākuma 10.1 aktivitāti neīstenos atsevišķi no padotības iestādes (VP), bet nepieciešamības gadījumā iesaistīsies vai sniegs atbalstu, lūdzam IeM pārcelt uz līdzatbildīgo iestāžu sadaļu. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna 3. pasākuma 3.2. darbības rezultatīvā rādītāja darbības rezultāts ir 4 konferences. Plāns ir paredzēts 6 gadiem. Savukārt izpildes termiņš ir 2024. gada 4. ceturksnis (katru gadu). Nav skaidrs, vai tiek plānotas 4 konferences ik gadu, vai  ik gadu pa konferencei, vai 4. konferences līdz 2024. gada 4. ceturksnim.  Priekšlikums izvērtēt un precizēt rezultatīvo rādītāju vai izpildes termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna projektā vienlaikus tiek lietoti terminis "prevence"un "prevencija". Priekšlikums visā Plāna projektā konsekventi lietot terminu “prevencija” (attiecīgajā locījumā).
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Priekšlikums
Pārskatīt un precizēt Plāna 2. sadaļā "Plāna ietvaros īstenojamie pasākumi"  pie 2. politikas rezultāta iekavās norādīto informāciju  "35 personas no tiem  13 vīrieši un 18 sievietes", jo matemātiski 13+18 = 31.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Priekšlikums
Redakcionāli precizēt Plāna kopsavilkuma (3.lpp) 1. teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna projekta 26. lappusē izvērtēt pēdējā rindkopā - Saskaņā ar IeM sagatavoto pārskatu par nepilngadīgo noziedzības stāvokli un noziedzīgos nodarījumos cietušajiem bērniem, 2023. gadā 509 nepilngadīgas personas iespējams bija izdarījušas noziedzīgu nodarījumu, no tām 65% gadījumu (..) -  vārdu "iespējams bija izdarījušas" loģisku sasaisti ar tālāko rindkopas tekstu, kā arī vārda "tām" lietojuma atbilstību pret saistīto vārdu (jābūt- noziedzīgu nodarījumu - no tiem). 
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna projekta pasākuma Nr. 4 4.6. apakšpunktā  (24. lpp.) viens no rezultatīvajiem rādītājiem ir - Sagatavots redzējums par atbalsta centra ieviešanu (vieta, pakalpojuma saturs), t.sk. virzīts informatīvais ziņojums Ministru kabinetam par nepieciešamo finanšu resursu piesaisti centra izveidei un darbībai.
Precizēt dokumenta nosaukumu, kas ietver darbības rezultātu - sagatavots redzējums, kas tiks apstiprināts pirms informatīvā ziņojuma Ministru kabinetam.

Turpat (25. lpp.) - konkretizēt arī rezultatīvā rādītāja - Izvērtēta iespēja organizēt pilotprojektu (..) - dokumenta veidu, kas jāsagatavo par izpildes rezultātu. 

Plāna projekta tabulā par pasākumiem visā tekstā pārskatīt un pareizi rakstīt vārdu "ceturksnis" (vairākos ierakstos ir "ceturksni"). 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Plāna projekta "Vardarbības pret sievieti un vardarbības ģimenē novēršanas un apkarošanas plāns 2024.-2029.gadam" otrā rīcības virziena "Preventīvie pasākumi vardarbības pret sievieti un vardarbības ģimenē novēršanai" 3.9. pasākumā paredzēto darbības rezultāta "Pilnveidotas policijas darbinieku zināšanas par vardarbības ģimenē novēršanu, iekļaujot jautājumus  par cietušo vajadzību identificēšanu, tiesiski un faktiski pieejamajiem atbalsta pasākumiem cietušajiem" (15. lp) līdzatbildīgās institūcijas ar Valsts policijas koledžu (6. aile), jo tā ir Valsts policijas sastāvā esoša izglītības iestāde, kas nodrošina policijas darbinieku zināšanu pilnveidošanu.  
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna projektā saīsinājumus papildināt ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs - IEM IC.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk