Projekta ID
25-TA-189Atzinuma sniedzējs
Transportbūvju inženieru asociācija
Atzinums iesniegts
25.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Valsts kancelejā iesniegts Informatīvais ziņojums par dzelzceļa nozares kapitālsabiedrību integrāciju (turpmāk - Ziņojums).
Transportbūvju Inženieru asociācija (turpmāk - TIA) sniedz savu skatījumu par Ziņojumā minēto.
Tēze: TIA atbalsta EDzL integrēšanu LDZ koncernā pie nosacījuma, ja ar šādu darbību tiek panākts būtisks Rail Baltica visu realizējamo būvniecības procesu pārvaldības uzlabojums un vienlaikus tiek samazināti valsts izdevumi to EDzL funkciju un pienākumu apmaksā, kas būvniecības procesa ietvaros būtu bijis jādeleģē nolīgtajiem FIDIC inženieriem.
Zināms, ka LDz stratēģiskais mērķis ir nodrošināt efektīvu, drošu un ilgtspējīgu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldīšanu, piedāvājot konkurētspējīgus loģistikas, dzelzceļa ritošā sastāva remonta un apkopes, kā arī stratēģiski svarīgu objektu apsardzes pakalpojumus un sekmējot videi draudzīgu dzelzceļa pārvadājumu attīstību.
Iepazīstoties ar publiski pieejamo informāciju Elektronisko iepirkumu sistēmā un ņemot vērā TIA biedru pieredzi darbā ar LDz, var konstatēt, ka LDz ir pieredze darbā ar FIDIC līgumiem, tajā skaitā FIDIC Dzelteno grāmatu (apvienoto projektēšanas un būvdarbu līgums). LDz ikdienā realizē projektus, kas attiecas uz dzelzceļa infrastruktūras jomu.
Tā kā jāņem vērā, ka starp 1520 mm un 1435 mm sliežu ceļiem un sistēmām pastāv saprotamas atšķirības, tad TIA ieskatā ir lietderīgi LDz integrēt tos EDzL darbiniekus, kuri ikdienā nodarbojas ar tiešo projekta vadību, kas ļaus LDz iespējami ātri un ērti pārņemt EDzL līdzšinējo pieredzi.
Vienlaikus, vērtējot integrācijas procesus, nepieciešams kritiski vērtēt EDzL virkni funkciju, pieņemot lēmumu par funkciju nodošanu esošo un plānoto līgumu ietvaros nolīgtajiem FIDIC inženieriem. Tādā veidā ne tikai tiktu nodrošināts dzelzceļa nozares kapitālsabiedrību integrācijas process, bet būtiski samazināti valsts izdevumi un darba kvalitātes garantijas EDzL līdz šim pārvaldīto procesu jomā attiecībā uz tām funkcijām, ko pārņemot privātajiem tiesību subjektiem, valsts iegūtu ne tikai nozarē konkurētspējīgu samaksas pieprasījumu, bet visas iespējamās garantijas par uzņemto saistību izpildi.
TIA ierosina integrācijas procesā piesaistīt TIA deleģētu pārstāvi.
Transportbūvju Inženieru asociācija (turpmāk - TIA) sniedz savu skatījumu par Ziņojumā minēto.
Tēze: TIA atbalsta EDzL integrēšanu LDZ koncernā pie nosacījuma, ja ar šādu darbību tiek panākts būtisks Rail Baltica visu realizējamo būvniecības procesu pārvaldības uzlabojums un vienlaikus tiek samazināti valsts izdevumi to EDzL funkciju un pienākumu apmaksā, kas būvniecības procesa ietvaros būtu bijis jādeleģē nolīgtajiem FIDIC inženieriem.
Zināms, ka LDz stratēģiskais mērķis ir nodrošināt efektīvu, drošu un ilgtspējīgu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldīšanu, piedāvājot konkurētspējīgus loģistikas, dzelzceļa ritošā sastāva remonta un apkopes, kā arī stratēģiski svarīgu objektu apsardzes pakalpojumus un sekmējot videi draudzīgu dzelzceļa pārvadājumu attīstību.
Iepazīstoties ar publiski pieejamo informāciju Elektronisko iepirkumu sistēmā un ņemot vērā TIA biedru pieredzi darbā ar LDz, var konstatēt, ka LDz ir pieredze darbā ar FIDIC līgumiem, tajā skaitā FIDIC Dzelteno grāmatu (apvienoto projektēšanas un būvdarbu līgums). LDz ikdienā realizē projektus, kas attiecas uz dzelzceļa infrastruktūras jomu.
Tā kā jāņem vērā, ka starp 1520 mm un 1435 mm sliežu ceļiem un sistēmām pastāv saprotamas atšķirības, tad TIA ieskatā ir lietderīgi LDz integrēt tos EDzL darbiniekus, kuri ikdienā nodarbojas ar tiešo projekta vadību, kas ļaus LDz iespējami ātri un ērti pārņemt EDzL līdzšinējo pieredzi.
Vienlaikus, vērtējot integrācijas procesus, nepieciešams kritiski vērtēt EDzL virkni funkciju, pieņemot lēmumu par funkciju nodošanu esošo un plānoto līgumu ietvaros nolīgtajiem FIDIC inženieriem. Tādā veidā ne tikai tiktu nodrošināts dzelzceļa nozares kapitālsabiedrību integrācijas process, bet būtiski samazināti valsts izdevumi un darba kvalitātes garantijas EDzL līdz šim pārvaldīto procesu jomā attiecībā uz tām funkcijām, ko pārņemot privātajiem tiesību subjektiem, valsts iegūtu ne tikai nozarē konkurētspējīgu samaksas pieprasījumu, bet visas iespējamās garantijas par uzņemto saistību izpildi.
TIA ierosina integrācijas procesā piesaistīt TIA deleģētu pārstāvi.
Piedāvātā redakcija
-
