Atzinums

Projekta ID
21-TA-1739
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur iepriekš izteikto iebildumu:
Tieslietu ministrijas ieskatā likumdevējs skaidri un nepārprotami ir norādījis, ka nekustamā īpašuma nodokļa pilnveides risinājumi ir izstrādājami atbilstoši situācijai nekustamā īpašuma tirgū līdz 2019. gada 1. jūlijam, līdz ar to Informatīvajā ziņojumā noradītais attiecībā uz to, ka “kamēr nav zināmas jaunās nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības, nav iespējams veidot un nodrošināt samērīgu nekustamā īpašuma nodokļa politiku”, ka “atkārtotas kadastrālo vērtību aktualizācijas rezultātā, nekustamā īpašuma kadastrālā vērtībā pieaug vairākas reizes”, ka “pašreizējās kadastrālās vērtības ir būtiski mazākas par nekustamā īpašuma tirgus vērtību”, ka “veidojot nekustamā īpašuma nodokļa politiku pašreiz (kamēr nav zināmas nodokļa aprēķinam izmantojamās faktiskās kadastrālās vērtības), tas var radīt novirzes no plānotajiem mērķiem un aprēķinātajām ietekmēm, kuru korekcijai būtu atkal jāatgriežas pie nekustamā īpašuma nodokļa politikas izmaiņām”, ka arī ka “Kamēr nav zināmas jaunās kadastrālās vērtības, nav iespējams pieņemt lēmumu par iespējamajiem nekustamā īpašuma nodokļa politikas modeļiem (ja tāds tiks pieņemts, pēc jauno kadastrālo vērtību noteikšanas, nekustamā īpašuma nodokļa uzlikšanas modelis var būt atkārtoti jāprecizē)” ir nekorekts un nepamatots. 2020.gadā kadastrālo vērtību projekts tika izstrādāts atbilstoši situācijai nekustamā īpašuma tirgū uz 2019.gada 1.jūliju, kurās jau ir ņemts vērā būtisks kadastrālo vērtību kāpums visā valstī. Līdz ar to projektēto kadastrālo vērtību kopsummas valstī arī pēc uzlabojumiem kadastrālās vērtēšanas metodikā būtiski nemainīsies no jau izstrādājām. Līdz ar to, uz Finanšu ministrijas rīcībā esošo datu pamata ir iespējams veidot jaunu nekustamā īpašuma nodokļa politiku.
To apliecina arī Valsts zemes dienesta sagatavotais Informatīvais ziņojums par COVID-19 pandēmijas ietekmi uz nekustamā īpašuma tirgu (izskatīts Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra sēdē, prot.  Nr.81 102.§). Ziņojumā ir veikts nekustamā īpašuma tirgus datu monitorings un secināts, ka kopumā valstī nekustamā īpašumu tirgū nav vērojama izteikta COVID-19 pandēmijas izraisīta darījumu cenu samazināšanās - tās nav zemākas par 2019.gada 1.jūlija līmeni.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Tiesliet ministrija uztur iepriekš izteikto iebildumu:
Vēršam uzmanību, ka Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma pārejas noteikumu 45. punkts paredz Ministru kabinetam uzdevumu līdz 2021. gada 1. novembrim apstiprināt nekustamā īpašuma nodokļa pilnveides risinājumus, kas paredz mājokļa atbrīvošanu no nekustamā īpašuma nodokļa un nodokļa apmēru komercplatībām un lauksaimniecības zemei un kas sagatavoti, pamatojoties uz kadastrālo vērtību bāzes aprēķiniem, kuri izstrādāti atbilstoši situācijai nekustamā īpašuma tirgū līdz 2019. gada 1. jūlijam un publicēti Valsts zemes dienesta tīmekļvietnē, un informē par to Saeimu. Ar Informatīvo ziņojumu Ministru kabinetam dotais uzdevums netiek izpildīts, jo Informatīvais ziņojums neparedz konkrētus nekustamā īpašuma nodokļa pilnveides risinājumus. Informatīvais ziņojums ir papildināms ar atbalstāmo risinājuma variantu un Ministru kabineta protokollēmuma projektu par turpmāko rīcību risinājuma varianta ieviešanu, lai arī informētu Saeimu par konkrētiem risinājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam aktualizēt pielikumu Nr.1 atbilstoši 2022. gada 29. septembra grozījumiem likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli", saskaņā ar kuriem, sākot ar 2024. gada 1. janvāri, ar nekustamā īpašuma nodokli neapliks pašvaldībai piederošo zemi (tās daļu), uz kuru pastāv likumiskās zemes lietošanas tiesības. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
1. Pieņem zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu.
Priekšlikums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7.septembra noteikumu Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 49. punktu, ja projektā ir paredzēta turpmākā rīcība saistībā ar projektā minēto jautājumu risināšanu vai nozares politikas ietekmes izvērtēšanu, attiecīgos uzdevumus ietver Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā. Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka informatīvā ziņojuma projekta 4. punkts paredz atsevišķus veicamos pasākumus un nepieciešamo grozījumu normatīvajos aktos izstrādi samērīga nekustamā īpašuma nodokļa nodrošināšanai, nepieciešams papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu ar konkrētiem uzdevumiem un pasākumiem informatīvā ziņojuma īstenošanai. Turklāt Finanšu ministrijas paskaidrojumā pie izziņas 167. punkta norādīts, ka atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 45.punktam Ministru kabinets apstiprina nekustamā īpašuma nodokļa pilnveides risinājumus un informē par to Saeimu. Savukārt informatīvā ziņojuma projektam pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz tikai pieņemt zināšanai informatīvo ziņojumu. Līdz ar to lūdzam Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu papildināt vismaz ar nekustamā īpašuma nodokļa pilnveides risinājumiem, kurus tiek piedāvāts apstiprināt Ministru kabinetam un par kuriem paredzēts informēt Saeimu.
Piedāvātā redakcija
-