Atzinums

Projekta ID
23-TA-380
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iebilstam par noteikumu projekta 5.punktā ietverto 5.48. apakšpunktā minēto funkciju piedāvātajā redakcijā, ar kuru ir paredzēts, ka Satiksmes ministrija “izstrādā, organizē un koordinē valsts autoceļu un autotransporta nodokļu un nodevu politiku”. Anotācijā nav sniegts pamatojums tieši par kādiem autoceļu un autotransporta nodokļiem šeit ir minēts un tieši kādas funkcijas veic vai plāno veikt Satiksmes ministrija. Atzīmējam, ka minētā funkcija skar arī Finanšu ministrijas kompetenci, kas noteikta ar Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumiem Nr.239 "Finanšu ministrijas nolikums" (konkrēti nolikuma 5.1.apakšpunktā noteikts, ka lai nodrošinātu funkciju izpildi, Finanšu ministrija izstrādā un īsteno politiku valsts budžeta un finanšu vadības, muitas, nodokļu un nodevu sistēmas, nodokļu administrēšanas jomā).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka kiberdrošība attiecas uz vairākām nozarēm, bet Aizsardzības ministrija ir tā, kas koordinē informācijas tehnoloģiju drošības politikas veidošanu un īstenošanu (Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 5.15.1 apakšpunkts). Attiecīgi lūdzam pārskatīt, precizēt vai sniegt papildu skaidrojumu anotācijā par noteikumu projekta 5.punktā paredzētajiem grozījumiem, kas paredz noteikt, ka Satiksmes ministrija veicina kiberdrošības risinājumu ieviešanu valsts pārvaldē.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar izvērtējumu par Valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk – VAS LVRTC) kā labāko risinājumu Satiksmes ministrijas nolikuma 5.punktā norādīto funkciju īstenošanā, kā arī skaidrot, vai nolikuma 5.punkts ir saskaņots ar sadarbības partneriem, ņemot vērā diskusijas, kas rodas par deleģējumu un funkcijām VAS LVRTC, skaņojot Eiropas Savienības kohēzijas politikas fondu un Atveseļošanas fonda investīcijas, to ieviešanas nosacījumus un mehānismu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka nav informācijas, kāpēc konkrētas funkcijas plānots deleģēt VAS LVRTC, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kāpēc VAS LVRTC izraudzīts kā konkrētu funkciju īstenotājs. Tostarp, lūdzam anotācijā skaidrot, vai VAS LVRTC atbilst kritērijiem, lai to uzskatītu par iekšēju uzņēmumu (in-house) (skat., EK lēmuma SA.43964 91.punktu), tādējādi VAS LVRTC atbilstu arī Komisijas paziņojuma “Pamatnostādnes par valsts atbalstu platjoslas tīkliem” 123. un 124.punktā noteiktajam, kvalificējoties kā iekšējais uzņēmums (in-house). Kā arī lūdzam anotācijā Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta kontekstā skaidrot, vai konkrētā funkcija ir tāda darbība, kuru nepiedāvā vai nevar nodrošināt tirgus dalībnieki.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīt, ka Satiksmes ministrija nolikumā paredzētās funkcijas un uzdevumus īstenos Satiksmes ministrijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 5.punktā ir uzskaitītas visas darbības, kuras Satiksmes ministrija veic, lai nodrošinātu tai noteikto funkciju izpildi, tajā skaitā 5.48. apakšpunktā paredzēto - “izstrādā, organizē un koordinē valsts autoceļu un autotransporta nodokļu un nodevu politiku”.
Informējam, ka saskaņā ar normatīvo regulējumu Satiksmes ministrijas kompetencē ir politikas veidošana ne tikai par valsts nodevām, kas skar autoceļu un autotransporta nozares, bet arī nodevām, kuras skar dzelzceļa un aviācijas nozares.
Aviācijas nozares nodevas: Likuma "Par aviāciju" 82.panta otrā daļa; Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumi Nr.338 "Noteikumi par valsts nodevu par gaisa pārvadājumu licences izsniegšanu un darbības atjaunošanu".
Dzelzceļa nozares nodevas: Dzelzceļa likuma 34.panta septītā daļa; Ministru kabineta 2016.gada 11.oktobra noteikumi Nr.672 "Noteikumi par valsts nodevu par pārvadātāja licences izsniegšanu pārvadājumiem pa dzelzceļu".
Līdz ar to nav skaidri saprotams, kādēļ noteikumu projekta 5.punktā piedāvātajā 5.48. apakšpunkta redakcijā ir minētas tikai autoceļu un autotransporta nozares, bet nav minētas dzelzceļa un aviācijas nozares.

Ņemot vērā, ka Satiksmes ministrija ir noteikusi valsts nodevas arī dzelzceļa un aviācijas nozarē, lūdzam valsts nodevu politiku izdalīt kā atsevišķu noteikuma 5.punkta apakšpunktu.
Vienlaikus piedāvājam divus iespējamos risinājumus:
1) apakšpunktā uzskaitīt visas nozares, kurās šobrīd Satiksmes ministrija ir noteikusi valsts nodevu;
Iespējamā redakcija: “izstrādā, organizē un koordinē valsts nodevu politiku valsts autoceļu, autotransporta, dzelzceļa un aviācijas nozarē”
2) ņemot vērā, ka valsts nodeva ir viens no nozares politikas veidošanas un regulēšanas instrumentiem (kontrolējot, veicinot, vai ierobežojot personas darbību konkrētajā nozarē), apakšpunktā norādīt visas nozares, kuru politiku izstrādā Satiksmes ministrija.
Iespējamā redakcija: “izstrādā, organizē un koordinē valsts nodevu politiku šo noteikumu 4.1.apakšpunktā minētajās nozarēs”.
Piedāvātā redakcija
-