Atzinums

Projekta ID
21-TA-647
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iebilstam pret noteikumu projekta tālāko virzību piedāvātajā redakcijā, ņemot vērā, ka š.g. 18.oktobra sanāksmē Ekonomikas ministrija vērsa uzmanību, ka jautājumi, kas saistīti ar algu subsīdiju atbalstu tiks pārrunāti ar Finanšu ministriju un Valsts ieņēmumu dienestu šīs nedēļas ietvaros.
Tā, piemēram, ņemot vērā, ka ārkārtējās situācijas pamatā nenoliedzami ir zemā vakcinācijas aptvere un atbalstāmi būtu uzņēmumi, kuru saimnieciskā darbība ir ierobežota objektīvu iemeslu dēļ nevis subjektīvas pārliecības – nevakcinēties – rezultātā, būtu izvērtējams, vai piedāvātie grozījumi nesniedz atbalstu arī šādai uzņēmumu mērķauditorijai.
Tā, piemēram, saskaņā ar noteikumu projekta 2.punktu par atbalstu šo noteikumu izpratnē uzskata atbalstu nepilnu darba laiku strādājošu darbinieku atlīdzības kompensēšanai un to plānots izmaksāt darbiniekiem par laikposmu no 2021.gada 11.oktobra līdz 2021.gada 30.decembrim.
Iesniedzot iesniegumu, darba devējs cita starpā apliecina, ka, nesaņemot šajos noteikumos paredzēto kompensāciju, ar darbinieku, kura atlīdzības kompensēšanai tiek pieprasīts atbalsts, tiktu pārtrauktas darba attiecības (skatīt esošo noteikumu 15.5.apakšpunkta redakciju).
Kā izriet no Ministru kabineta 09.10.2021. rīkojuma Nr.720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” būtības, atbalstāmi būtu tie darba devēji, kuri informējuši savus darbiniekus, ka darba pienākumu veikšanai tiem ir nepieciešams vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts.
Tādējādi, ievērojot valdības nostāju, arī noteikumu projektā būtu jāparedz, ka atbalstāma ir tāda darbinieku atlīdzības kompensēšana, kuri savus darba pienākumus veic ar vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu, vai arī kuri ir uzsākuši vakcinācijas procesu.
Līdz ar to vēršam uzmanību, ka šādā gadījumā Ekonomikas ministrijai atbalsta programmā ir jāiekļauj valsts atbalsta nosacījumi (no Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) un jāparedz, ka atbalsta programma nevar stāties spēkā pirms nav saņemts EK lēmums par atbalsta saderību ar ES iekšējo tirgu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzu papildināt anotācijas III.sadaļas 6.punktu un Cita informācija ar informāciju par VID nepieciešamo finansējumu VID IS izmaiņu veikšanai.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 6.punktu: Ar MK noteikumu Nr. 675 grozījumiem veikto izmaiņu iestrādāšanai VID IS 2021. gadā nepieciešams papildu finansējums provizoriski 100 000 euro, tai skaitā izmaiņu veikšanai Datu noliktavas sistēmā (DNS), Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmā (MAIS), Nodokļu informācijas sistēmā (NIS),Publiskojamās informācijas datu bāzes sistēmā (PDB).

Cita informācija: Finansējums izmaiņu veikšanai VID IS tiks pārdalīts no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiskajai finansējuma nepieciešamībai.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tā kā darbiniekam, kurš atgriežas no bērna kopšanas atvaļinājuma nebūs VID darba devēja deklarēto ienākumu 2021.gada 3.ceturksnī, tad noteikumu projekts jāpapildina ar jaunu punktu, kas paredz, ka darbiniekam, kurš atgriežas no bērnu kopšanas atvaļinājuma atbalstu algu subsīdijai aprēķina 50% no piešķirtā vecāku pabalsta vidējā apmēra par 2021. gada jūliju, augustu un septembri.
Līdz ar to, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu.
Piedāvātā redakcija
16.1 Atbalstu algu subsīdijai, ņemot vērā Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošo informāciju, darbiniekam, kurš laikā no 2021.gada 11.oktobra līdz 2021.gada 30.decembrim atgriežas darbā no bērna kopšanas atvaļinājuma nosaka 50 % apmērā no piešķirtā vecāku pabalsta vidējā apmēra par 2021. gada jūliju, augustu un septembri, bet ne vairāk kā 500 euro par kalendāra mēnesi.
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Nemot vērā, ka MK noteikumu 2.punktā nav sniegts skaidrojums par nepilnu darba laiku ierosinām noteikumu projekta anotācijā  plašāk skadrot kā nosakāms nepilns darba laiks, piemēram, ka minētais nosacījums attiecas uz visiem Darba likumā minētajiem darba laika organizēšanas veidiem (normālais darba laiks, nepilnais darba laiks u.c.).
Piemēram, kā vērtēt, ja vidēji nostrādātais darba laiks laikposmā no 2021.gada 1.jūlija līdz 30.septembrim pārsniedz normālo darba laiku, piemēram, 190 stundas, bet atbalsta mēnesī darbinieks būs nostrādājis normālo darba laiku, piemēram, 2021.gada novembrī  - 167 stundas. Vai tas tiks uzskatīts par nepilnu darba laiku MK noteikumu Nr.675 izpratnē.
Tapat ierosinām detalizētāk skaidrot kā tiek aprēķināts vidējais nostrādātais darba laiks, ja persona 2021.gada 3.ceturksnī divus mēnēšus bija prombūtnē (slimoja vai bija bezalgas atvaļinājumā). 



 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā veiktos grozījumus Ministru kabineta 2010. gada 7. septembra noteikumos Nr. 827, ir mainīts pārskata nosaukums. Jābūt noteiktam, ka par attiecīgo mēnesi jābūt iesniegtam VID darba devēja ziņojumam
Piedāvātā redakcija
-