Projekta ID
25-TA-787Atzinuma sniedzējs
"Augstākās izglītības eksporta apvienība"
Atzinums iesniegts
06.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Augstākās izglītības eksporta apvienība ir iepazinusies ar Informatīvo ziņojumu kopumā atbalsta Iekšlietu ministrijas un tās dienestu vēlmi uzlabot situāciju trešo valstu pilsoņu ieceļošanas un uzturēšanās jautājumu pilnveidošanā. No savas puses esam apkopojusi atsevišķus iebildumus pie plānotajiem pasākumiem, kā arī vēlamies izteikt savus ieteikumus:
Ir atbalstāma 1.3.punktā minētā prasība par personas kodu ievadīšanas pienākuma noteikšanu augstskolām Valsts izglītības informatīvajā sistēmā, taču no savas puses mēs mudinām valsts pārvaldes iestādes strādāt pie visu valsts pārvaldes iestāžu pārziņā esošo informatīvo sistēmu savstarpējas savietojamības pilnveides, lai augstskolām nebūtu jāievada informācija vairākās sistēmās, kaut šo informāciju ir iespējams iegūt no citām sistēmām.
Mēs iebilstam pret 1.6. punktā minēto ierosinājumu sasaistīt augstskolu institucionālo finansējumu ar ārvalstu studentu piesaistes procesu, jo institucionālā finansējuma mērķa grupa pamatā ir studējošie no Latvijas.
Iebilstam pret 1.7.1. punktā minēto ierosinājumu studentu atlasi augstskolām veikt bez aģentu piesaistes. Studentu piesaistes aģentu pakalpojumu izmantošana ir vispārpieņemta pasaules prakse, un aizliegums izmantot šādu aģentu pakalpojumus nostādītu Latvijas augstskolas nevienlīdzīgākā situācijā pret citu valstu augstskolām. Studentu atlasi studijām atbilstoši augstskolas uzņemšanas prasībām, un lēmumu par konkrētā studenta uzņemšanu pieņem pati augstskola un to nedara aģents. Aģenti nodrošina informācijas izplatīšanu par studiju iespējām, kā arī sniedz potenciālajiem studentiem pakalpojumus, kas saistīti ar dokumentu noformēšanu uzņemšanai studijās, kā arī vīzas pieteikuma sagatavošanā, taču aģenti nepieņem lēmumus par studentu uzņemšanu vai noraidīšanu. Aģentu pakalpojumu izmantošana dod iespēja daudz efektīgāk un plašākam interesentu lokam izplatīt informāciju par studiju iespējām Latvijā, kā arī veikt sākotnējo kandidātu tehnisko atlasi atbilstoši augstskolu uzņemšanas prasībām. Uzskatām, ka šis ierosinājums ir jāizslēdz no informatīvā ziņojuma.
Ziņojuma 1.7.2. punktā minētās depozīta maksas ieviešanu būtu jāatstāj kā brīvprātīga prasība, jo tā efektivitāti, vadoties no mūsu apvienības pieredzes, nodrošina šī depozīta izmantošanas un atmaksāšanas nosacījumi, nevis tikai tā pieprasīšana.
Ziņojuma 1.7.4.punktā minēto ierosinājumu par liegumu negodprātīgām augstskolām piesaistīt trešo valstu studentus uzskatām par atbalstāmu, taču šāds liegums nedrīkstētu būt beztermiņa, un tam ir jābūt uz saprātīgu termiņu.
Ziņojuma 1.7.7.punktā minēto ierosinājumu par pirms studiju līguma noslēgšanas trešo valstu studentiem studiju maksa veikšanu par visu studiju periodu, neatbalstām, jo nav saprotams ko uzskatīt par studiju periodu, un ja tas ir domāts kā periods visas studiju programmas apgūšanai, tad šāda prasība ir nesamērīga no finansiālā un administratīvā sloga. Mēs ierosinām noteikt prasību par pilna studiju gada studiju maksas apmēra apmaksu pirmā studiju gada studentiem pēc līguma noslēgšanas un pirms ielūguma apstiprināšanas PMLP.
Ziņojuma 1.10.punktā minēto lūdzam precizēt, jo šobrīd nav saprotams, kādas prasības attiecināt uz 1.studiju gada studentiem, kā šo prasību piemērot vecāko studiju gadu studentiem, kam var būt dažādi finanšu izcelsmes avoti- ģimene, darba samaksa utt.
Ziņojuma 1.11.punktā minēto ierosinājumu rosinām neattiecināt uz jaunveidojamajiem studiju virzieniem, kuri sākotnēji nevar būt akreditēti, un kopumā saskaņot ar veidojamo institucionālo akreditāciju.
Tāpat no savas puses vēlamies ierosināt izmaiņas Imigrācijas likumā, kas paredzētu kārtību, ka tiem trešo valstu studējošiem, kas tiek atskaitīti no studijām dēļ nesekmības, finanšu saistību nepildīšanas dēļ, kā arī iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumu dēļ, nav iespējams iesniegt pieteikumu studijām un attiecīgi arī termiņuzturēšanās atļaujai citā Latvijas augstskolā neizbraucot no Latvijas uz savu pastāvīgas mītnes zemi.
Ir atbalstāma 1.3.punktā minētā prasība par personas kodu ievadīšanas pienākuma noteikšanu augstskolām Valsts izglītības informatīvajā sistēmā, taču no savas puses mēs mudinām valsts pārvaldes iestādes strādāt pie visu valsts pārvaldes iestāžu pārziņā esošo informatīvo sistēmu savstarpējas savietojamības pilnveides, lai augstskolām nebūtu jāievada informācija vairākās sistēmās, kaut šo informāciju ir iespējams iegūt no citām sistēmām.
Mēs iebilstam pret 1.6. punktā minēto ierosinājumu sasaistīt augstskolu institucionālo finansējumu ar ārvalstu studentu piesaistes procesu, jo institucionālā finansējuma mērķa grupa pamatā ir studējošie no Latvijas.
Iebilstam pret 1.7.1. punktā minēto ierosinājumu studentu atlasi augstskolām veikt bez aģentu piesaistes. Studentu piesaistes aģentu pakalpojumu izmantošana ir vispārpieņemta pasaules prakse, un aizliegums izmantot šādu aģentu pakalpojumus nostādītu Latvijas augstskolas nevienlīdzīgākā situācijā pret citu valstu augstskolām. Studentu atlasi studijām atbilstoši augstskolas uzņemšanas prasībām, un lēmumu par konkrētā studenta uzņemšanu pieņem pati augstskola un to nedara aģents. Aģenti nodrošina informācijas izplatīšanu par studiju iespējām, kā arī sniedz potenciālajiem studentiem pakalpojumus, kas saistīti ar dokumentu noformēšanu uzņemšanai studijās, kā arī vīzas pieteikuma sagatavošanā, taču aģenti nepieņem lēmumus par studentu uzņemšanu vai noraidīšanu. Aģentu pakalpojumu izmantošana dod iespēja daudz efektīgāk un plašākam interesentu lokam izplatīt informāciju par studiju iespējām Latvijā, kā arī veikt sākotnējo kandidātu tehnisko atlasi atbilstoši augstskolu uzņemšanas prasībām. Uzskatām, ka šis ierosinājums ir jāizslēdz no informatīvā ziņojuma.
Ziņojuma 1.7.2. punktā minētās depozīta maksas ieviešanu būtu jāatstāj kā brīvprātīga prasība, jo tā efektivitāti, vadoties no mūsu apvienības pieredzes, nodrošina šī depozīta izmantošanas un atmaksāšanas nosacījumi, nevis tikai tā pieprasīšana.
Ziņojuma 1.7.4.punktā minēto ierosinājumu par liegumu negodprātīgām augstskolām piesaistīt trešo valstu studentus uzskatām par atbalstāmu, taču šāds liegums nedrīkstētu būt beztermiņa, un tam ir jābūt uz saprātīgu termiņu.
Ziņojuma 1.7.7.punktā minēto ierosinājumu par pirms studiju līguma noslēgšanas trešo valstu studentiem studiju maksa veikšanu par visu studiju periodu, neatbalstām, jo nav saprotams ko uzskatīt par studiju periodu, un ja tas ir domāts kā periods visas studiju programmas apgūšanai, tad šāda prasība ir nesamērīga no finansiālā un administratīvā sloga. Mēs ierosinām noteikt prasību par pilna studiju gada studiju maksas apmēra apmaksu pirmā studiju gada studentiem pēc līguma noslēgšanas un pirms ielūguma apstiprināšanas PMLP.
Ziņojuma 1.10.punktā minēto lūdzam precizēt, jo šobrīd nav saprotams, kādas prasības attiecināt uz 1.studiju gada studentiem, kā šo prasību piemērot vecāko studiju gadu studentiem, kam var būt dažādi finanšu izcelsmes avoti- ģimene, darba samaksa utt.
Ziņojuma 1.11.punktā minēto ierosinājumu rosinām neattiecināt uz jaunveidojamajiem studiju virzieniem, kuri sākotnēji nevar būt akreditēti, un kopumā saskaņot ar veidojamo institucionālo akreditāciju.
Tāpat no savas puses vēlamies ierosināt izmaiņas Imigrācijas likumā, kas paredzētu kārtību, ka tiem trešo valstu studējošiem, kas tiek atskaitīti no studijām dēļ nesekmības, finanšu saistību nepildīšanas dēļ, kā arī iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumu dēļ, nav iespējams iesniegt pieteikumu studijām un attiecīgi arī termiņuzturēšanās atļaujai citā Latvijas augstskolā neizbraucot no Latvijas uz savu pastāvīgas mītnes zemi.
Piedāvātā redakcija
Plānoto pasākumu 1.6. punkts dzēsts.
Plānoto pasākumu 1.7.1. punkts dzēsts.
Attiecībā uz liegumu negodprātīgām augstskolām piesaistīt trešo valstu studentus, norādām, ka šāda lieguma noteikšana jau ir paredzēta spēkā esošajā Imigrācijas likumā un liegumam ir noteikts termiņš: 9.1 panta 3. daļas 3.punkts nosaka, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde ir tiesīga pieņemt lēmumu par aizliegumu fiziskajai vai juridiskajai personai uzaicināt ārzemnieku, ja konstatēts, ka pēdējā gada laikā uzaicinātājs uzaicinājis ārzemnieku, kurš pārkāpis ar ārzemnieku ieceļošanu un uzturēšanos saistīto normatīvo aktu prasības vai kura uzturēšanās Latvijas Republikā neatbilst ielūgumā vai izsaukumā norādītajam vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanas pamatojumam, — uz laiku līdz diviem gadiem. Uzaicinātājam ir tiesības šā panta trešajā daļā minēto lēmumu apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu Pārvaldes priekšniekam. Lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu uzaicinātājs likumā noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
1.7.7 punkts dzēsts.
Plānoto pasākumu 1.7.1. punkts dzēsts.
Attiecībā uz liegumu negodprātīgām augstskolām piesaistīt trešo valstu studentus, norādām, ka šāda lieguma noteikšana jau ir paredzēta spēkā esošajā Imigrācijas likumā un liegumam ir noteikts termiņš: 9.1 panta 3. daļas 3.punkts nosaka, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde ir tiesīga pieņemt lēmumu par aizliegumu fiziskajai vai juridiskajai personai uzaicināt ārzemnieku, ja konstatēts, ka pēdējā gada laikā uzaicinātājs uzaicinājis ārzemnieku, kurš pārkāpis ar ārzemnieku ieceļošanu un uzturēšanos saistīto normatīvo aktu prasības vai kura uzturēšanās Latvijas Republikā neatbilst ielūgumā vai izsaukumā norādītajam vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanas pamatojumam, — uz laiku līdz diviem gadiem. Uzaicinātājam ir tiesības šā panta trešajā daļā minēto lēmumu apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu Pārvaldes priekšniekam. Lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu uzaicinātājs likumā noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
1.7.7 punkts dzēsts.
