Atzinums

Projekta ID
25-TA-1827
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs"" (turpmāk – projekts) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (turpmāk - anotācija) 1.1. sadaļas izstrādes pamatojuma aprakstā tiek norādīts, ka atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta sēdes protokola Nr. 33, 53. §, 29. punktam valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” no 2026. gada 1. janvāra jānodrošina rīcību ar valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kustamo mantu, bezķermeniskām lietām un rīcību ar konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, tai skaitā valstij piekritīgās kustamās mantas uzskaiti, glabāšanu, iznīcināšanu, nodošanu bez maksas, realizēšanu, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kā arī Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumu Nr. 901 "Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 901)  5.3. sadaļas 35.1. – 35.3. apakšpunktā minēto mantu.
Projekta anotācijas 1.3. sadaļas risinājuma aprakstā tiek norādīts, ka, ņemot vērā  Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta sēdes protokola Nr. 33, 53. § norādīto, no 2026. gada 1. janvāra rīcību ar valstij piekritīgo mantu (t.i., valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kustamo mantu, bezķermeniskām lietām un rīcību ar konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kā arī MK noteikumu Nr. 901  5.3. sadaļas 35.1. – 35.3. apakšpunktā minēto mantu), kas līdz šim bija Valsts ieņēmumu dienesta kompetencē, veiks VNĪ, kuras kapitāla daļu turētājs ir Finanšu ministrija, tad informāciju par valstij piekritīgo mantu grāmatvedības uzskaitē, sākot ar 2026. gadu, iekļaus Finanšu ministrija.

Turpretī Ekonomiskas ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums “Par vienotas pārvaldīšanas institūcijas noteikšanu valstij piekrītošās mantas pārņemšanai, uzskaitei un realizācijai” (25-TA-2304), kas šobrīd Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā nodots saskaņošanai ar institūcijām un iestādēm, paredz noteikt vienotu institūciju, kas nodrošinātu valstij piekritīgās bezīpašnieka, bezmantinieka un konfiscētās mantas uzskaiti, pārņemšanu un atsavināšanu, lai tādējādi padarītu efektīvāku un laika ziņā ātrāku valstij piekritīgās mantas aprites procesu, no šādas mantas atklāšanās brīža līdz tās realizācijai, iznīcināšanai vai nodošanai publisko funkciju izpildei. Informatīvā ziņojuma Ministru kabineta protokollēmuma projekts paredz "ar 2026. gada 1. janvāri noteikt sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs “Possessor” par centralizētu institūciju, kas ir atbildīga par valstij piekrītošas bezīpašnieka, bezmantinieka un konfiscētas mantas uzskaiti, pārņemšanu un atsavināšanu, sagatavot nepieciešamos grozījumus Ministru kabineta 2024.gada 17.decembra noteikumos Nr.901 “Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu”, kā arī Ekonomikas ministrijai sagatavot un kopā ar likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai likumprojektu par grozījumiem  Valsts ieņēmumu dienesta likumā, ar 2026.gada 1.janvāri izslēdzot no Valsts ieņēmumu dienesta papildus uzdevumiem valstij piekritīgās mantas uzskaiti, kontroles pār tās realizāciju nodrošināšanu, nodošanu bez maksas un citus uzdevumus atbilstoši Informatīvajā ziņojumā ietvertajam risinājumam."

Iekšlietu ministrija vērš uzmanību, ka valstiskā līmenī vienlaikus tiek virzīti divi atšķirīgi piedāvājumi rīcībai ar valstij piekritīgu bezīpašnieka, bezmantinieka un konfiscētu mantu, un lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt projekta anotācijā iekļauto informāciju, skaidrojot dažādu institūciju turpmāko kompetenci rīcībai ar valstij piekritīgo mantu un tās grāmatvedības uzskaites nosacījumus visām kompetentajām institūcijām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta anotācijas 1.3. sadaļas problēmas aprakstā norādīts, ka “Ņemot vērā MK noteikumus Nr. 901 un paredzētos grozījumus Valsts ieņēmumu dienesta likumā, Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā, Civilprocesa likumā un citos tiesību aktos saistībā ar kompetentās institūcijas, kas nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, maiņu, nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr. 87 šobrīd nav paredzēti vienādi valstij piekritīgās mantas grāmatvedības uzskaites nosacījumi visām kompetentajām institūcijām.”.

Projekta anotācijā nav iekļautas atsauces uz likumos ietvertajiem vai Ministru kabineta dotajiem uzdevumiem attiecībā uz minēto grozījumu veikšanu. Ievērojot minēto, ierosinām papildināt projekta anotāciju ar norādīto normatīvo aktu (Valsts ieņēmumu dienesta likums, Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likums, Civilprocesa likums un citi tiesību akti saistībā ar kompetentās institūcijas, kas nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu maiņu) grozījumu izstrādes pamatojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-