Projekta ID
23-TA-1640Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
1) birojs izmaksā pakalpojuma sniedzējiem kompensāciju par personām piemēroto maksājuma samazinājumu elektroenerģijai, dabasgāzei un centralizētajai siltumapgādei (turpmāk – kompensācija) attiecīgajā norēķinu periodā. Pakalpojumu finansē no valsts budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem;
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 4.panta septītās daļas 1.apakšpunktu un izteikt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
1) birojs no valsts budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem izmaksā pakalpojuma sniedzējiem kompensāciju par personām piemēroto maksājuma samazinājumu elektroenerģijai, dabasgāzei un centralizētajai siltumapgādei (turpmāk – kompensācija) attiecīgajā norēķinu periodā.
2.
Likumprojekts
4) pašvaldībai tiek kompensēts mājsaimniecībām sniegtā atbalsts apjoms un un administratīvās izmaksas par atbalsta decentralizētajiem risinājumiem sniegšanu;
Iebildums
Lūdzam svītrot likumprojekta 9.panta pirmās daļas 4.punktā noteikto, ka pašvaldībai tiek kompensētas arī administratīvās izmaksas par atbalsta decentralizētajiem risinājumiem sniegšanu. Ņemot vērā, ka likumprojekts izstrādāts ar mērķi, lai nodrošinātu pastāvīgu normatīvo regulējumu, uzskatām, ka arī pašvaldībām ir jāpiedalās ar saviem resursiem atbalsta sniegšanas administrēšanā, attiecīgi tie nav kompensējamie izdevumi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
5) pašvaldība izlieto mērķdotāciju, kā arī kārtību, kādā pašvaldība iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārskatu par faktiski izlietotajiem līdzekļiem atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu skaitu.
Iebildums
Likumprojekta 9.panta piektajā daļā noteikts, ka valsts kompensē pašvaldībām izdevumus 100 procentu apmērā par 9.panta pirmajā daļā noteiktā atbalsta mājsaimniecībām sniegšanu, vienlaikus ne likumprojektā, ne anotācijā nav sniegta informācijā, kas un kādā veidā šīs kompensācijas nodrošinās. Lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(4) Valsts ieņēmumu dienests informācijas sistēmai sniedz datus par personām, norādot personas kodu, personas vārdu un uzvārdu, personas gūto ienākumu pirms nodokļu nomaksas apmēru, personas gūto ienākumu veidu.
Iebildums
Valsts ieņēmuma dienesta gatavs risinājums (API pārvaldnieka serviss par fizisko personu ienākumiem) atbildē nenodrošina personas vārdu un uzvārdu, tikai personas kodu, kā arī nav ienākumu veidu detalizācija pa ienākumu kodiem, bet tikai sadalījums pa grupām un attiecīgas grupas ienākumu kopsumma.
Piedāvātā redakcija
Valsts ieņēmumu dienests informācijas sistēmai sniedz datus par personām, norādot personas kodu, personas gūto ienākumu pirms nodokļu nomaksas apmēru, gūšanas periodu, ienākumu izmaksātāja nodokļu maksātāja reģistrācijas kodu un ienākumu izmaksātāja nosaukumu vai vārdu un uzvārdu.
5.
Likumprojekts
Pārejas noteikumi
Iebildums
Norādām, ka atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 64.pantam pārdale no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" plānotā finansējuma var tik veikta Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai. Ņemot vērā minēto, lai no 2023.gadam budžetā paredzētā finansējuma būtu iespējams nepieciešamības gadījumā nodrošināt likumprojektā paredzētos atbalsta pasākumus, kā arī energoresursu izmaksu kompensācijas informācijas sistēmas izveidi un uzturēšanu, nepieciešams likumprojekta Pārejas noteikumus papildināt ar jaunu punktu.
Piedāvātā redakcija
Šā likuma 2.panta trešajā daļā minētās informācijas sistēmas izstrādei un uzturēšanai, kā arī 6.,7.,8. un 9.pantā paredzētā atbalsta pasākumiem nepieciešamais finansējums 2023.gadā tiek nodrošināts no likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" plānotā finansējuma.
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā norādīts, ka aptuvenais mājsaimniecību, īpatsvars, kas varētu kvalificēties atbalstam, varētu būt 40-50% mājsaimniecību, kā arī norādīts, ka atbalsts būtu sniedzams tikai tad, ja energoresursu cena biržā pārsniedz noteiktu slieksni, ko apstiprinās Ministru kabinets. Vienlaikus anotācijā nav sniegta informācija par vismaz indikatīviem pieņēmumiem par iespējamo atbalsta apmēru, kā arī par iespējamo energoresursu cenu slieksni, kas būtu vērtējams tālāk Ministru kabineta noteikumu izstrādes procesā, turklāt likumprojekts paredz sniegt atbalstu arī decentralizētiem apkures risinājumiem, attiecīgi nav skaidrs, kā cenu slieksni plānots noteikt šādos gadījumos. Ņemot vērā minēto, secināms, ka šobrīd nav skaidrības par sniedzamā atbalsta mērogu. Lūdzam attiecīgi izvērtēt un precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā risinājuma aprakstā par Energoresursu cenu ārkārtējs pieaugumu un atbalsta pasākumiem mājsaimniecībām (6.lpp) sniegta informācija, ka “finansējums mērķētajam atbalstam 2023.gada ietvaros tiks nodrošināts no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 15.00.00 “Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai” paredzētā finansējuma, savukārt finansējums mērķēta atbalsta nodrošināšanai 2024.gadā tiks skatīts sagatavojot likumprojektu grozījumiem Atbalsta likumā, kā arī likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā, Klimata un enerģētika ministrijai sagatavojot un iesniedzot attiecīgu prioritāro pasākumu, kas paredz finansējumu mērķēta atbalsta nodrošināšanai”. Ņemot vērā minētajā aprakstā skaidroto, ka atbalsts būtu sniedzams tikai tad, ja energoresursu cena biržā pārsniedz noteiktu slieksni, ko apstiprinās Ministru kabinets, attiecīgi lūdzam precizēt sniegto informāciju, ka nepieciešamības gadījumā finansējums mērķētajam atbalstam 2023.gadā tiks nodrošināts no šim mērķim budžetā paredzētā finansējuma. Attiecībā uz finansējuma nodrošinājumu 2024.gadam norādām, ka nav saprotams kā to paredzēts skatīt, sagatavojot grozījumus Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazināšanas pasākumu likumā, kas atbilstoši likumprojekta pārejas noteikumu 1.punktam zaudēs spēku 2023.gada 31.decembrī. Turklāt lūdzam izvērtēt vai Klimata un enerģētikas ministrija jau šobrīd ir pārliecināta, ka mērķētais atbalsts 2024.gadā vai turpmākajos gados būs nepieciešams un kādā apmērā, lai iesniegtu prioritāro pasākumu un to skatītu likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas procesā. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam svītrot šobrīd pie citas informācijas norādīto informāciju, tās vietā pārceļot 6.punktā sniegto informāciju, vienlaikus pirmo rindkopu papildinot ar informāciju, ka finansējums 1 300 496 euro apmērā plānots kā vispārējās valdības budžeta izdevumi 2023. gadā, kas kā vienreizējie izdevumi saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 5.panta 2.punktu tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa, otrajā rindkopā vārdu “skatīts” aizstājot ar vārdu “nodrošināts”, trešajā rindkopā svītrojot vārdu “primāri”, kā arī ceturto rindkopu izsakot šādā redakcijā: “Finansējums, kas nepieciešams elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojuma sniegšanai aizsargātajiem lietotājiem, 2023.gadā tiks nodrošināts Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammas 29.02.00 “Elektroenerģijas lietotāju atbalsts” ietvaros, savukārt turpmākajos gados tiks nodrošināts kārtējā ziņojuma par kompleksiem pasākumiem obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai ietvaros.” Papildus lūdzam arī norādīt, ka nepieciešamības gadījumā finansējums atbalsta pasākumiem 2023.gadā tiks nodrošināts no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 15.00.00 “Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai” paredzētā finansējuma, savukārt regulējums par finansējuma nodrošināšanu 2024.gadam tiks iekļauts likumprojektā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam 2023.gadam informācijas sistēmas izstādei un uzturēšanai nepieciešamo finansējumu norādīt 3. ailē kā izmaiņas un vienlaikus 4.punktā kā kompensējošo pasākumu. Papildus arī turpmākajos gados nepieciešamā finansējuma apmēru lūdzam norādīt 4.punktā pie kompensējošiem pasākumiem, ievērojot, ka tas tiks nodrošināts kārtējā ziņojuma par kompleksiem pasākumiem obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai ietvaros, Eiropas Savienības fondu ietvaros vai arī sniedzot fiskāli neitrālus priekšlikumus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Likumprojekts "Energoresursu izmaksu atbalsta likums"
Iebildums
Lūdzam protokollēmuma projektu papildināt ar jaunu punktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Finanšu ministrijai likumprojektā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” iekļaut regulējumu, lai nepieciešamības gadījumā nodrošinātu finansējumu likumprojektā paredzētajiem atbalsta pasākumiem 2024.gadā.
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Likumprojekts "Energoresursu izmaksu atbalsta likums"
Iebildums
Lūgums papildināt protokollēmuma projektu ar 9.punktu piedāvātajā redakcijā
Piedāvātā redakcija
Pieņemt zināšanai, ka Klimata un enerģētikas ministrijas pasākums, lai nodrošinātu vienotā risinājuma automatizētai oficiālo ienākumu apmēra aprēķināšanai uz vienu mājsaimniecības locekli izstrādei un uzturēšanai, tajā skaitā četru amata vietu nodrošināšanai Būvniecības valsts kontroles birojā 2023.gadā ir uzskatāms par vienreizēju pasākumu likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 5.panta 2.punkta izpratnē.
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
5. Klimata un enerģētikas ministrijai izstrādāt un klimata un enerģētikas ministram līdz 2023.gada 26.septembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabientā noteikumu projektu, kas nosaka Likumprojekta trešā panta trešajā daļā, ceturtā panta septītajā daļā, piektajā pantā, sestajā pantā, septītajā pantā, astotajā pantā, sevītā panta pirmajā daļā, 12.pantā, 13.pantā un 15.panta otrajā daļā ietverto kārtību.
Iebildums
Atbilstoši 5.punktam Klimata un enerģētikas ministrijai uzdots izstrādāt un klimata un enerģētikas ministram līdz 2023.gada 26.septembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu, kas nosaka Likumprojekta 3.panta trešajā daļā, 4.panta septītajā daļā, 5.pantā, 6.pantā, 7.pantā, 8.pantā, 9.panta pirmajā daļā, 12.pantā, 13.pantā un 15.panta otrajā daļā ietverto kārtību. Lūdzam skaidrot vai tiks izstrādāts viens noteikumu projekts, kurā būs apvienotas visas minētās kārtības, kā arī izvērtēt vai šajā punktā ir norādāms 12.pants, ņemto vērā, ka arī 6.pants paredz izstrādāt kārtību, kādā tiek sniegts aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojums.
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
7. Klimata un enerģētikas ministrijai pēc Likumprojekta izskatīšanas Ministru kabinetā sagatavot rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu vienotā risinājuma automatizētai oficiālo ienākumu apmēra aprēķināšanai uz vienu mājsaimniecības locekli izstrādei un uzturēšanai, tajā skaitā četru amata vietu nodrošināšanai Būvniecības valsts kontroles birojā, 2023. gadā nepieciešamo finansējumu 1 300 496 eiro apmērā, nodrošinot to no resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" paredzētā finansējuma.
Iebildums
Lūdzam recizēt 7.punkta redakcija, aizstājot vārdus “Likumprojekta izskatīšanas Ministru kabinetā” ar vārdiem “likuma pieņemšanas”.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
2) summu, ko kalendāra gada laikā veido starpība starp personai piemēroto kompensāciju un faktisko rēķina summu par elektroenerģiju, dabasgāzi un siltumenerģiju iepriekšējā kalendāra gada periodā, neiekļaujot pievienotās vērtības nodokli, elektroenerģijas, dabasgāzes vai siltumenerģijas tirgotājs ieskaita birojam;
Priekšlikums
Ņemot vērā šīs daļas 1.punktā minēto, lūdzam pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt šajā punktā lietoto vārdu "kompensāciju", proti, vai tā būtu kompensācija vai maksājuma samazinājums.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts
1) mājsaimniecības lietotājiem, kā arī lietotājiem, kuru gazificētais objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, kurā ir mājsaimniecības, piemēro maksas samazinājumu par patērēto dabasgāzi, bez pievienotās vērtības nodokļa, neietverot maksu par sistēmas pakalpojumiem un citos normatīvajos aktos noteiktos maksājumus;
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt pēc vārdiem "par patērēto dabasgāzi' ar vārdiem "par vienu kilovatstundu", nosakot līdzīgos nosacījumus, kādi ir minēti likumprojekta 6.panta 1.punktā.
Piedāvātā redakcija
-