Projekta ID
23-TA-2995Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
28.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām precizē informatīvā ziņojuma 6.lpp. pievienojot informāciju kuras starptautiskās konvencijas ir ietekmējušas emisiju samazināšanos un informatīvā ziņojuma 7. lpp. pievienojot atsauci, kura gada emisiju ziņojums izmantots aprēķiniem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums papildināt Informatīvā ziņojuma 19. lpp 2.3. punkta un 22. lpp 3.3. punkta sadaļā "Sasniegtais" pievienot papildu informāciju (lūdzu skatīt "piedāvāto redakciju"), kā arī sadaļā "Atbildīgās institūcijas" pievienot Klimata un enerģētikas ministriju.
Piedāvātā redakcija
Klimata un enerģētikas ministrija pašlaik izstrādā Ministru kabineta noteikumus par 2.1.1.3. specifiskā atbalsta mērķa pasākumu "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana lokālajā un individuālajā siltumapgādē un aukstumapgādē" ar kopējo finansējumu 56 550 000 EUR.
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām precizēt Informatīvā ziņojuma 19. lpp 2.3. punktā un 22. lpp 3.3. punktā precizēt termiņu attiecībā uz 4.3.1. specifisko atbalsta mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši 2022. gada 23. decembra rīkojuma Nr. 968 “Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu” 1. punktam, Klimata un enerģētikas ministrija ir izveidota ar 2023. gada 1. janvāri, un to, ka informatīvajā ziņojumā sniegts pārskats par Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plāna 2020.-2030. gadam izpildi 2020., 2021. un 2022. gadā, aicinām izvērtēt, vai informatīvā ziņojuma 2.2. sadaļas 4. tabulas 3.7. punktā kā atbildīgā institūcija būtu norādāma Klimata un enerģētikas ministrija.
Papildus norādām, ka Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta ietvaros pieejamo finanšu līdzekļu izmantošanas virzieni ir noteikti likuma "Par piesārņojumu" 32.2 panta 44 daļā, paredzot, ka izsoļu ieņēmumus izmanto, lai mazinātu klimata pārmaiņas un nodrošinātu pielāgošanos klimata pārmaiņām, tai skaitā siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšanai vai ierobežošanai enerģētikas, rūpniecības, transporta, lauksaimniecības, mežsaimniecības un atkritumu apsaimniekošanas nozarēs, tostarp, paplašinot atjaunīgo energoresursu izmantošanu. Ņemot vērā iepriekš minēto, Klimata un enerģētikas ministrija atbalsta programmu ietvaros nodrošina finansējumu fosilos energoresursu izmantojošu apkures katlu nomaiņai, nevis neefektīvu biomasas apkures iekārtu nomaiņai.
Tādēļ aicinām svītrot 2.2. sadaļas 4. tabulas 3.7. punktā ietverto atsauci uz Emisijas kvotu izsolīšanas instrumentu, norādot informāciju par citām Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, kā par šī pasākuma atbildīgo institūciju, īstenotām atbalsta programmām šajā periodā, kas vērstas uz gaisa piesārņojuma mazināšanu, vai, ja tādu nav, norādīt, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija laika periodā no 2020.-2022. gadam šādas atbalsta programmas nav īstenojusi.
Papildus norādām, ka Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta ietvaros pieejamo finanšu līdzekļu izmantošanas virzieni ir noteikti likuma "Par piesārņojumu" 32.2 panta 44 daļā, paredzot, ka izsoļu ieņēmumus izmanto, lai mazinātu klimata pārmaiņas un nodrošinātu pielāgošanos klimata pārmaiņām, tai skaitā siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšanai vai ierobežošanai enerģētikas, rūpniecības, transporta, lauksaimniecības, mežsaimniecības un atkritumu apsaimniekošanas nozarēs, tostarp, paplašinot atjaunīgo energoresursu izmantošanu. Ņemot vērā iepriekš minēto, Klimata un enerģētikas ministrija atbalsta programmu ietvaros nodrošina finansējumu fosilos energoresursu izmantojošu apkures katlu nomaiņai, nevis neefektīvu biomasas apkures iekārtu nomaiņai.
Tādēļ aicinām svītrot 2.2. sadaļas 4. tabulas 3.7. punktā ietverto atsauci uz Emisijas kvotu izsolīšanas instrumentu, norādot informāciju par citām Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, kā par šī pasākuma atbildīgo institūciju, īstenotām atbalsta programmām šajā periodā, kas vērstas uz gaisa piesārņojuma mazināšanu, vai, ja tādu nav, norādīt, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija laika periodā no 2020.-2022. gadam šādas atbalsta programmas nav īstenojusi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām precizēt informatīvā ziņojuma 2.2. sadaļas 4. tabulas 3.3. punkta redakciju kolonnā "Sasniegtais", informāciju par Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta ietvaros īstenoto atbalsta programmu izdalot kā jaunu apakšpunktu, kā arī norādot informāciju par atbalsta programmas īstenotāju, jo no pašreizējās redakcijas skaidri neizriet, ka tā ir nodalīta atbalsta programma no 2) apakšpunktā minētā SAM "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka informatīvā ziņojuma 2.2. sadaļas 4. tabulas 2.3. punkts paredz atbalsta sniegšanu arī tādu AER tehnoloģiju izmantošanai, kas nerada emisijas, kā arī to, ka šajā punktā (kolonnas "Sasniegtais" 2) apakšpunktā) tiek ietverta informācija par Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta ietvaros finansēto projektu atklāto konkursu "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana mājsaimniecībās – atbalsts atjaunojamo energoresursu izmantošanai", aicinām papildināt šo sadaļu, norādot, ka konkursa ietvaros finansiāls atbalsts tika sniegts arī esošu fosilos energoresursus izmantojošu apkures katlu nomaiņai pret jaunām siltumenerģijas ražošanas iekārtām un šādu siltumenerģiju ražošanas iekārtu iegādei (saules kolektoru sistēmas, siltumsūkņi (gaiss, ūdens, zeme)), kā arī jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu iegādei (saules un vēja elektrostacijas).
Papildus aicinām papildināt 2.2. sadaļas 4. tabulas 2.3. punktu (kolonnas "Sasniegtais" 2) apakšpunktu), ietverot skaidru informāciju par atbalsta programmu, norādot, ka atbalsts sniegts Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta ietvaros, un tās īstenotāju, jo no pašreizējās redakcijas izriet, ka tā ir bijusi Ekonomikas ministrijas īstenota atbalsta programma.
Papildus aicinām papildināt 2.2. sadaļas 4. tabulas 2.3. punktu (kolonnas "Sasniegtais" 2) apakšpunktu), ietverot skaidru informāciju par atbalsta programmu, norādot, ka atbalsts sniegts Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta ietvaros, un tās īstenotāju, jo no pašreizējās redakcijas izriet, ka tā ir bijusi Ekonomikas ministrijas īstenota atbalsta programma.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums ziņojuma 2.nodaļas 4.tabulas 4.2.punktā pievienot informāciju, ka no 2020.gada tikai paaugstināts obligātais biodegvielu piejaukuma apjoms, kas arī veicināja alternatīvo degvielu izmantošanu.
Piedāvātā redakcija
3) ar 2020.gada 1.janvāri tika palielināts obligātais biodegvielas piejaukuma apjoms beznīnam to nosakot 9,5 tilpumprocentu apjomā un dīzeļdegvielai 6,5 tilpumprocentu apjoma (MK 2019.gada 10.decembra noteikumi Nr. 640 "Grozījumi Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu").
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums ņemt vērā, ka ziņojuma 2.2.nodaļas 4.tabulas 2.1.punktā kā atbildīgā par pasākuma īstenošanu ir norādīta Ekonomikas ministrija, un energoefektivitāte ēkās un rūpniecības uzņēmumos kā kompetence tika saglabāta Ekonomikas ministrijā arī pēc Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanas. Līdz ar to arī par pasākuma izpildi būtu jānorāda tikai Ekonomikas ministrijas aktivitātes.
Tāpēc ierosinām svītrot redakciju "2) Klimata un enerģētikas ministrija: EKII ietvaros 2020., 2021., 2022. gadā netika īstenotas atbalsta programmas, kurās tiktu atbalstīta energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu veikšana daudzdzīvokļu mājās, valsts ēkās un rūpniecības uzņēmumos, kā arī zemu emisiju sadedzināšanas iekārtu uzstādīšana valsts ēkās un rūpniecības uzņēmumos", jo tas pēc būtības rada priekšstatu, ka Klimata un enerģētikas ministrijai šādi pasākumi bija jāīsteno, bet tā nav uzdevumu pildījusi.
Tāpēc ierosinām svītrot redakciju "2) Klimata un enerģētikas ministrija: EKII ietvaros 2020., 2021., 2022. gadā netika īstenotas atbalsta programmas, kurās tiktu atbalstīta energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu veikšana daudzdzīvokļu mājās, valsts ēkās un rūpniecības uzņēmumos, kā arī zemu emisiju sadedzināšanas iekārtu uzstādīšana valsts ēkās un rūpniecības uzņēmumos", jo tas pēc būtības rada priekšstatu, ka Klimata un enerģētikas ministrijai šādi pasākumi bija jāīsteno, bet tā nav uzdevumu pildījusi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām informatīvā ziņojuma 31. lpp. sadaļā "Papildus paveiktais" nomainīt "spraudņa" hibrīdauto uz "ārēji lādējamu" hibrīdauto.
Piedāvātā redakcija
Finansiāls atbalsts fiziskām personām M1 un N1 kategorijas bateriju elektromobiļu (jaunu un lietotu) un ārēji lādējamu hibrīdauto (jaunu) iegādei