Atzinums

Projekta ID
21-TA-110
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
12.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 33. punktu regulējumu plānots attiecināt uz publiskajiem būvdarbu iepirkumiem, kas izsludināti ar 2022. gada 1. septembri. Minētais pārejas periods ir pārāk īss, lai jau iesāktajos lielajos būvniecības projektos pilnvērtīgi pārskatītu un pārstrādātu līdz šim izstrādāto standartizēto būvniecības līguma projektus, un lai pasūtītāji, piemēram, trīs Baltijas valstis, pagūtu vienoties par citādāku noslēgto starptautisko finansēšanas noteikumu attiecināšanu uz Latviju kā pasūtītāju, kā arī veiktu citus nepieciešamos grozījumus iekšējā būvniecības projekta dokumentācijā, kas tajā skaitā papildus jau normatīvajos aktos noteiktajam regulē arī kārtību, kādā tiek veikti publiskie iepirkumi un noslēgti būvdarbu līgumi (pamatprasības to saturam). Lieliem būvniecības projektiem varētu būt nepieciešams ilgāks pārejas periods, līdz ar to lūdzam regulējuma attiecināmības datumu noteikt 2023. gada 1. janvāri.
Piedāvātā redakcija
33. Noteikumus piemēro publiskajiem būvdarbu iepirkumiem, kas ir izsludināti ar 2023. gada 1. janvāri.
 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 31. punkts paredz, ka līgumsodu kopējā vērtība, neskaitot līgumsodu par saistību neizpildīšanu īstā laikā (termiņā), ja tāds ir paredzēts, nevar pārsniegt 10% no būvdarbu līgumcenas. Atbilstoši šādam regulējumam, izņemot līgumsodu par termiņa kavējumu, visu pārējo līgumsodu kopsumma ir aprobežota ar 10% no būvdarbu līgumu cenas. Tā ir būtiska atšķirība no Civillikuma, kur ar 10% limitu ir ierobežoti līgumsodi par nepienācīgu izpildi īstā laikā vai par neizpildi īstā laikā, bet līgumsodam par saistību neizpildi vispār likums nenosaka 10% limitu tam ir jābūt samērīgam. Faktiski ar Noteikumu projekta 31. punkta regulējumu nepamatoti tiktu ierobežota pasūtītāja interešu aizsardzība salīdzinājumā ar to, kā tas šobrīd ir noteikts Civillikumā. Lūdzam izslēgt noteikumu projekta 31. punktu, ļaujot līgumslēdzējiem pieturēties pie Civillikuma regulējuma. Pretējā gadījumā lūdzam noteikumu projektā precizēt vai tā anotācijā skaidrot frāzes “līgumā var paredzēt līgumsodu, līgumsodu kopējā vērtība [..] nevar pārsniegt 10%” saturu, proti, vai ar to domāta piemēroto līgumsodu kopējā vērtība, vai līgumā noteikto līgumsodu nominālā vērtība.
Piedāvātā redakcija
Svītrot noteikumu projekta 31. punktu.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 28. punktā noteiktais garantijas saistību nodrošinājums līdz 5 % no līgumcenas neatbilst liela mēroga būvniecības projektu vispārējai tirgus praksei, kur apmēru nosaka aptuveni 10% no līgumcenas. Liela mēroga būvniecības projektos ir jāsaglabā pasūtītāja tiesības izvērtēt katru gadījumu individuāli, lai nepieciešamības gadījumā, kad pasūtītājs ir gatavs maksāt par lielāku aizsardzību garantijas periodā, tas netiktu ierobežots. Ievērojot minēto, lūdzam paredzēt izņēmumu no vispārējā regulējuma attiecībā uz liela mēroga būvniecības projektiem.
Piedāvātā redakcija
28. Garantijas saistību nodrošinājums ir nosakāms līdz 5 % (pieciem procentiem) no līgumcenas par normatīvajos aktos būvniecības jomā noteikto minimālo garantijas termiņu. Garantijas saistību nodrošinājumu samazina minimālā garantijas termiņa trešā gada pirmajā mēnesī uz atlikušo minimālās garantijas termiņu, nosakot to līdz 2% no līgumcenas, ja garantijas termiņa pirmajos divos gados nav konstatēti būvdarbu defekti vai būvdarbu veicējs un pasūtītājs ir vienojušies par pieteikto būvdarbu defektu novēršanas termiņu. Šā punkta prasības neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 26. punktā pirmstermiņa līguma izbeigšanas gadījumā imperatīvi noteikts desmit darba dienu norēķināšanās termiņš pēc akta par faktiski izpildītājiem būvdarbiem parakstīšanas dienas. Nosakot šādu regulējumu, nav ņemts vērā, ka liela mēroga būvniecības projektos, kuros paredzētais finansējums vai tā daļa tiek piešķirta īpaši izveidotas nacionālas vai pārnacionālas budžeta programmas ietvaros, tik īsā laikā maksājums nevar tikt izpildīts. Līdz ar to, lūdzam paredzēt izņēmumu no vispārējā regulējuma, lai puses var noteikt abpusēji pieņemamu termiņu, kas vienlaikus atbilst arī liela mēroga būvniecības objektu vispārējai tirgus praksei. 
Piedāvātā redakcija
26. Ja līgumu izbeidz pirms termiņa, līgumslēdzējpuses veic galējo norēķinu par faktiski izpildītiem un Pasūtītāja pieņemtajiem būvdarbiem desmit darba dienu laikā no dienas, kad līgumslēdzējpuses ir parakstījušas aktu par faktiski izpildītajiem būvdarbiem un, ja būvdarbu veicējs ir iesniedzis līguma noteikumiem un šajā punktā minētajam aktam atbilstošu rēķinu. Ja līgumslēdzējpušu starpā pastāv strīds par faktiski izpildītajiem būvdarbiem (t.sk. to apjomiem) līdz līguma izbeigšanas dienai, šajā punktā minētajā aktā iekļauj tikai tos faktiski izpildītos būvdarbus, par kuru izpildi līgumslēdzējpusēm nav domstarpību. Līgumslēdzējpuses strīdus risina šo noteikumu 9., 10., 11. vai 12.punktā noteiktajā kārtībā. Šā punkta prasības neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Līdzīgi kā tas rosināts noteikumu projekta 24. punkta gadījumā (sk. iebildumu par noteikumu projekta 24. punktu), lūdzam paredzēt izņēmumu no vispārējā regulējuma, lai puses var noteikt abpusēji pieņemamu termiņu, kas vienlaikus atbilst arī liela mēroga būvniecības objektu vispārējai tirgus praksei. 
Piedāvātā redakcija
25. Pasūtītājs samaksā būvdarbu veicējam šo noteikumu 22.1.3. apakšpunktā noteikto neizlietoto garantijas laika ieturējumu pēc garantijas laika beigām un garantijas laikā pieteikto garantijas darbu pilnīgas izpildes trīsdesmit dienu laikā pēc līguma noteikumiem atbilstoša būvdarbu veicēja rēķina saņemšanas. Šā punkta prasības neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nosakot noteikumu projekta 24. punktā vispārīgu pienākumu pasūtītājam veikt ieturēto garantijas saistību nodrošinājuma atmaksu 30 dienu laikā no būvdarbu veicēja rēķina saņemšanas dienas, nav ņemts vērā, ka var būt liela mēroga būvniecības projekti, kuros paredzētais finansējums vai tā daļa tiek piešķirta īpaši izveidotas nacionālas vai pārnacionālas budžeta programmas ietvaros. Un proti, būvniecības projektam ir sarežģīts finansēšanas mehānisms, un šāds maksājums nevar tikt izpildīts tik īsā termiņā. Līdz ar to lūdzam paredzēt izņēmumu no vispārējā regulējuma, lai puses var noteikt abpusēji pieņemamu termiņu, kas vienlaikus atbilst arī liela mēroga būvniecības objektu vispārējai tirgus praksei.  
Piedāvātā redakcija
24. Ja garantijas saistību nodrošinājums ir samaksas ieturējuma veidā, būvdarbu veicējs minimālās garantijas termiņa trešā gada pirmajā mēnesī iesniedz pasūtītājam līguma noteikumiem atbilstošu rēķinu par būvdarbu veicējam ieturēto garantijas saistību nodrošinājuma atmaksu, kas pārsniedz 40 % (četrdesmit procentus) no ieturējuma apmēra. Pasūtītājs atmaksu veic trīsdesmit dienu laikā no līguma noteikumiem atbilstoša būvdarbu veicēja sagatavota rēķina saņemšanas. Šā punkta prasības neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 22.1. apakšpunktā ietvertais samaksas pienākums par iepriekšējā mēnesī faktiski izpildītājiem un pasūtītajiem darbiem izriet no noteikumu projekta 6. punkta, par kuru ministrija jau sniegusi argumentētu iebildumu (sk. iebildumu par noteikumu projekta 6. punktu). Liela mēroga būvniecības projektā var būt ļoti apgrūtinoši izpildīt šādu prasību. Arī noteikumu projekta 22.3. apakšpunktā noteiktais būvdarbu garantijas laika ieturējums līdz 5 % no būvdarbu līgumcenas neatbilst liela mēroga projektu vispārējai tirgus praksei, kur apmēru nosaka aptuveni 10% no līgumcenas. Piedāvājot šādu regulējumu, nav ņemts vērā, ka lielos būvniecības projektos pasūtītājs var būt ieinteresēts, ka pirmajā vai pirmajos divos garantijas perioda gados procenti ir lielāki, kas attiecīgi varētu tikt samazināti ar trešo garantijas perioda gadu. Līdz ar ko nepieciešams paredzēt izņēmumu no Noteikumu projekta 22.1., 22.3. apakšpunktā ietvertā vispārīgā regulējuma, nosakot, ka to nepiemēro uz liela mēroga būvniecības projektiem, kam ir piešķirts nacionālo interešu objekta statuss, pasūtītājs izmanto FIDIC tipveida līguma formas, kur līgumcena ir vismaz EUR 50 000 000.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 22.1. apakšpunktā nepieciešams precizēt atsauci uz normu, jo noteikumu projektā nav 22.6. apakšpunkta. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 22.1.apakšpunkta otro teikumu jaunā redakcijā, lai veicinātu normas labāku uztveramību, kā arī aizstāt noteikumu projekta 22.2. apakšpunktā vārdu “kārtībā” ar “kārtība”. 
Piedāvātā redakcija
22.1. Pasūtītājs norēķinās ar būvdarbu veicēju, ievērojot šādu kārtību:
22.1.1. pasūtītājs maksā būvdarbu veicējam par iepriekšējā mēnesī faktiski izpildītiem un pasūtītāja pieņemtajiem būvdarbiem desmit darba dienu laikā no līguma noteikumiem atbilstoša būvdarbu veicēja sagatavota rēķina saņemšanas, izņemot noteikumu projekta 22.1.2. apakšpunkta un 22.6. apakšpunktā minēto. Ārstniecības likuma 81.pantā noteiktajā gadījumā, kā arī gadījumos, kad iepirkuma priekšmeta īstenošanai paredzētais finansējums vai tā daļa tiek piešķirta īpaši izveidotas nacionālas vai pārnacionālas budžeta programmas ietvaros, vai ja speciāla mērķa sasniegšanai paredzētu finansējumu un tā izmantošanu un apguvi nepieciešams saskaņot ar normatīvajos aktos noteiktām uzraugošajām iestādēm, izpildīto darbu apmaksas termiņš var tikt pagarināts līdz sešdesmit dienām;
22.1.2. par faktiski izpildītajiem būvdarbiem pēdējā mēnesī pasūtītājs maksā būvdarbu veicējam trīsdesmit kalendāro dienu laikā no līguma noteikumiem atbilstoša būvdarbu veicēja sagatavota rēķina saņemšanas, izņemot gadījumus, kad normatīvajos aktos par attiecīgā ārvalstu finanšu instrumenta īstenošanu ir noteikta atšķirīga samaksas kārtība par izpildītajiem būvdarbiem. Rēķinam pievieno garantijas saistību nodrošinājumu, ja garantijas nodrošinājums nav noteikumu projekta 22.1.3.apakšpunkta noteiktajā kārtībā veikts samaksas ieturējums;
22.1.3. no katrā būvdarbu izpildes aktā noteiktās summas (bez pievienotās vērtības nodokļa) par faktiski izpildītajiem būvdarbiem, pirms tās izmaksas būvdarbu veicējam pasūtītājs ietur būvdarbu garantijas laika ieturējumu līdz 5 % (pieci procenti) no būvdarbu līgumcenas, ja būvdarbu veicējs ir izvēlējies šādu garantijas saistību nodrošinājuma veidu saskaņā ar šo noteikumu 30.punktu;
22.1.4. ja Līgumā tiek paredzēta iespēja būvdarbu veicējam saņemt avansu no būvdarbu izpildes aktā noteiktās summas (bez pievienotās vērtības nodokļa) par faktiski izpildītajiem būvdarbiem pirms tās izmaksas, pasūtītājs ietur avansam atbilstošu procentu no maksājamās summas un proporcionāli dzēšot būvdarbu veicējam izmaksāto avansu (ja tāds ir saņemts).
22.1.5. ja līgums paredz rēķina iesniegšanu vienlaicīgi ar būvdarbu izpildes aktu, pasūtītājs veic rēķina apmaksu termiņā, kas atbilst šo noteikumu 8.punkta un 22.1.1.apakšpunktā paredzēto termiņu kopsummai.
22.2. Noteikumu 22.1.1., 22.1.3. apakšpunkta prasības neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 20. punkts nosaka pasūtītājam imperatīvu pienākumu izmaksāt avansu 10 darba dienu laikā kopš būvdarbu veicēja rēķina saņemšanas, bet nav ņemt vērā, ka liela mēroga būvniecības projektos var būt sarežģītāks darbu organizēšanas, finanšu pieejamības un norēķinu process. Un proti, būvdarbi tiek organizēti kārtās, atkarībā no Eiropas Savienības fondu līdzekļu pieejamības un valsts budžeta līdzfinansējuma, līdz ar ko ne vienmēr avansa maksājuma samaksu būs iespējams izpildīt 10 darba dienu laikā. Lūdzam nacionālo interešu objektu būvdarbu līgumu gadījumā neierobežot pušu autonomiju un paredzēt tām tiesības vienoties par pieņemamu termiņu.
Vienlaikus lūdzam noteikumu projekta 20. punkta otrajā teikumā aizstāt vārdu “līguma” ar “līgumā”.
Piedāvātā redakcija
20. Ja līgumā tiek paredzēta iespēja būvdarbu veicējam saņemt avansu, līgumā iekļauj noteikumu, ka avansu izmaksā  desmit darba dienu laikā no dienas, kad pasūtītājs ir saņēmis būvdarbu veicēja rēķinu un, ja līgums paredz piemērot avansa nodrošinājumu, avansa nodrošinājumu apliecinošo dokumentu. Pasūtītājs līgumā paredz tiesības būvdarbu veicējam atteikties no avansa saņemšanas. Šā punkta prasības neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 19. punkts noteic pasūtītājam imperatīvu pienākumu parakstīt būvdarbu veicēja iesniegto būvdarbu nodošanas un pieņemšanas aktu ne vēlāk kā 10 darba dienu laikā no akta saņemšanas dienas, tomēr, nosakot tik īsu termiņu, nav ņemts vērā, ka būvniecības objekti ir dažādi pēc to veida, apjoma un sarežģītības pakāpes. Liela mēroga būvniecības objektiem, kuros nereti arī jāievēro nozares starptautiskās drošības un kvalitātes prasības, 10 darba dienu termiņš ir pārāk īss, lai pilnvērtīgi iepazītos un izvērtētu iesniegto dokumentāciju. Lai neradītu risku pasūtītāja interešu aizsardzībai, lūdzam precizēt noteikumu projekta 7. punktu, paredzot, ka nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumu gadījumā termiņš nosakāms 60 dienas jeb 40 darba dienas.
Piedāvātā redakcija
19. Pasūtītājs paraksta būvdarbu veicēja iesniegto būvdarbu nodošanas un pieņemšanas aktu ne vēlāk kā 10 darba dienu laikā no akta saņemšanas dienas. Nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumu gadījumā, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000, parakstīšanas termiņš nosakāms 40 darba dienu laikā no akta saņemšanas dienas.
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā Satiksmes ministrija jau ir izteikusi iebildumu par noteikumu projekta 6. punktu, nepiekritam noteikumu projekta 16.1. apakšpunktam, saskaņā ar kuru būvdarbu izpildes akts būtu jāiesniedz par pēdējā mēnesī izpildītajiem būvdarbiem. Jau iepriekš ir skaidrots (sk. iebildumu par noteikumu projekta 6. punktu), ka liela mēroga būvniecības projektā darbus nodot ik mēnesi ir apgrūtinoši un rada pusēm papildu administratīvo slogu. Līdz ar ko arī šādā gadījumā būtu nosakāms izņēmums no vispārējā regulējuma, proti, ka regulējums neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem.
Vienlaikus lūdzam noteikumu projekta 16.2. apakšpunktā aizstāt vārdu “norīs” ar “noris”.
Piedāvātā redakcija
16.1. Būvdarbu veicējs nodod pasūtītājam visus izpildītos būvdarbus šādā kārtībā:
16.1.1. iesniedz būvdarbu izpildes aktu par pēdējā mēnesī izpildītajiem būvdarbiem;
16.1.2. paziņo pasūtītājam par būves gatavību ekspluatācijai un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē un nodrošina būves nodošanas ekspluatācijā procesu, t.sk., Būvniecības informācijas sistēmā apstiprina apliecinājumu par būves gatavību ekspluatācijai vai, ja būvniecības administratīvais process normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos noris papīra dokumentu formā, iesniedz pasūtītājam no būvdarbu veicēja puses parakstītu apliecinājumu par būves gatavību ekspluatācijai.
16.2. Šā punkta prasības neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 14. punktā noteikts pasūtītāja pienākums par daļēju būvdarbu pieņemšanu, ja būvdarbu izpildē konstatēti defekti, tomēr jāņem vērā, ka būvniecības objekti var būt ļoti atšķirīgi pēc to veida, apjoma un sarežģītības. Un proti, var būt gadījumi, kad konstatētie defekti ir neatraujami saistīti ar izpildītajiem būvdarbu posmiem, tāpēc normā būtu jāparedz atruna, ka daļēja izpildīto būvdarbu pieņemšana pieļaujama, ja tos iespējams pieņemt atsevišķi no tiem būvdarbiem, kuriem konstatēti defekti.
Piedāvātā redakcija
14. Ja defekti ir konstatēti daļā būvdarbu, tad pasūtītājs pieņem tos būvdarbus, kuru izpildē defekti nav konstatēti, ja tos iespējams pieņemt atsevišķi no būvdarbiem, kuru izpildē ir konstatēti defekti. Pēc defektu novēršanas izpildītos būvdarbus ietver nākamā mēneša būvdarbu izpildes aktā.
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav pamatoti un samērīgi noteikumu projekta 10. punktā noteikto ekspertīzes institūtu pēc būtības noteikumu projekta 11. punktā aizstāt ar FIDIC inženierkonsultantu, jo būvekspertīzes veicēja un FIDIC inženierkonsultanta izglītība, profesionālā pieredze un no tā izrietošā kompetence var būtiski atšķirties. Turklāt FIDIC inženierkonsultantam var nebūt nepieciešamā izglītība un sertifikāts, lai veiktu būveksperta pienākumus. Līdz ar to, noteikumu projekta 11. punktā tas būtu nosakāms nevis kā obligāts pienākums, bet gan kā pasūtītāja izvēles tiesības.
Piedāvātā redakcija
11. Ja publiskais būvdarbu līgums tiek noslēgts, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida būvdarbu vai apvienoto projektēšanas un būvdarbu līgumu un līgumslēdzējpuses līgumā ir vienojušās par inženierkonsultanta piesaisti, kuram to starpā ir piešķirtas tiesības pieņemt lēmumu par pasūtītāja un būvdarbu veicēja starpā pastāvošām domstarpībām par izpildīto būvdarbu apjomu un kvalitāti, šo noteikumu 10. punktā paredzēto novērtējumu, tai skaitā būvdarbu atbilstības būvprojektēšanas dokumentācijai un būvizstrādājumu un to iestrādes tehnoloģijas atbilstības, kā arī izpildīto būvdarbu apjomu pārbaudi, var veikt arī inženierkonsultants līgumā piešķirto tiesību ietvaros.
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 9. punkts noteic, ka pie noteiktiem apstākļiem var uzskatīt, ka pasūtītājs izpildītos būvdarbus ir pieņēmis, tomēr šāda vienveidīga pieeja nav atbalstāma no lielu būvniecības projektu puses, jo var radīt risku nekvalitatīvi paveiktu darbu beznosacījumu pieņemšanai. Ņemot vērā, ka lielu būvniecības projektu ietvaros var tik izbūvētas sarežģīti un augsta riska infrastruktūras objekti, būtu pilnīgi nepieļaujami, ka jebkas no tā izbūves nebūtu rūpīgi pārbaudīts atbilstoši starptautiskajām nozares drošības risku prasībām. Turklāt regulējums nepamatoti ierobežo tieši pasūtītāja interešu un tiesību aizsardzību, tajā skaitā piesaistīt ārvalstu līdzfinansējumu, jo iespēja ietekmēt līguma nosacījumus ir ļoti ierobežota. Līdz ar ko rosinām noteikt normā atrunu, ka tā nav piemērojama liela mēroga būvniecības projektos.
Ņemot vērā minēto, lūdzam ietvert atrunu noteikumu projekta 12. punktā, jo prakse rāda, ka līgumos ir noteikts pienākums pašam pasūtītājam pieņemt darbu izpildi, bet trešo personu viedoklis nevar tikt uzskatīts par līdzvērtīgu pasūtītāja apstiprinājumam.
Piedāvātā redakcija
9. Ja pasūtītājs neparaksta būvdarbu izpildes aktu šo noteikumu 8. punktā minētajos termiņos, kā arī neiesniedz būvdarbu veicējam 10. punktā minēto pretenziju vai ar atbildīgo būvuzraugu saskaņotu defektu aktu, uzskatāms, ka pasūtītājs izpildītos būvdarbus ir pieņēmis 8. punktā noteiktā termiņa pēdējā dienā. Šā punkta prasība neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.  

12. Ja būves ekspertīzē vai inženierkonsultanta lēmums neapstiprina pasūtītāja norādītos defektus, uzskatāms, ka pasūtītājs būvdarbus ir pieņēmis ekspertīzes slēdziena vai inženierkonsultanta lēmuma iesniegšanas dienā un būvdarbu izpildes akta parakstīšana nav nepieciešama. Šā punkta prasība neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.  
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Kontekstā ar jau noteikumu projekta 6. punktā izteikto iebildumu, noteikumu projekta 8. punkts satur pārāk īsu termiņu, lai liela mēroga būvniecības projektā pasūtītājs varētu izvērtēt, pieņemt būvdarbus un parakstīt būvdarbu izpildes aktu, līdz ar ko nepieciešams paredzēt izņēmumu no vispārējā regulējuma gadījumos, kad tiek realizēts (būvēts) liela mēroga nacionālo interešu objekts vai arī noteikts garāks termiņš – 40 darba dienas.
Piedāvātā redakcija
8.1. Pasūtītājs pieņem būvdarbus un paraksta būvdarbu izpildes aktu šādos termiņos:
8.1.1. ja būvdarbu līgumcena nepārsniedz EUR 170 000 - desmit darba dienu no akta saņemšanas dienas;
8.1.2. pērējos gadījumos – divdesmit darba dienu laikā no akta saņemšanas dienas.
8.2. Šā punkta prasības neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.

Ja tomēr nepieciešams ietvert konkrētu termiņu, lūdzam izteikt noteikumu projekta 8.punktu šādā redakcijā:
8. Pasūtītājs pieņem būvdarbus un paraksta būvdarbu izpildes aktu šādos termiņos:
8.1. ja būvdarbu līgumcena nepārsniedz EUR 170 000 - desmit darba dienu no akta saņemšanas dienas;
8.2. ja būvdarbu līgumcena pārsniedz EUR 170 000, bet ne vairāk kā EUR 50 000 000 - divdesmit darba dienu laikā no akta saņemšanas dienas;
8.3. ja būvdarbu līgumcena pārsniedz EUR 50 000 000 – četrdesmit darba dienu laikā no akta saņemšanas dienas.
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 7. punktā ietvertais pienākums būvdarbu veicējam iesniegt pasūtītājam būvdarbu izpildes aktu par iepriekšējā mēneša laikā izpildīto būvdarbu apjomu un izmaksām izriet no noteikumu 6. punkta, par kuru jau sniegts iebildums (sk. iebildumu par noteikumu 6. punktu). Līdz ar to atruna par izņēmumu no vispārējā regulējuma būtu attiecināma arī uz noteikumu projekta 7. punktu.
Piedāvātā redakcija
7. Līdz līgumā noteiktajam kārtējā mēneša datumam, kas nav vēlāks kā kārtējā mēneša 10. datums, būvdarbu veicējs iesniedz pasūtītājam būvdarbu izpildes aktu par iepriekšējā mēneša laikā izpildīto būvdarbu apjomu un izmaksām. Šā punkta prasība neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Liela mēroga būvniecības projektos prasība pieņemt izpildītos būvdarbus katru mēnesi nav samērīga un atsevišķos gadījumos grūti izpildāma. Var būt situācijas, kad darbi ir uzsākti, bet dažādu iemeslu dēļ konkrētā periodā būvlaukumā darbi tiek veikti minimāli, un šāda darbu pieņemšanas kārtībā radītu papildus administratīvo slogu gan pasūtītājam, gan izpildītājam bez pievienotās vērtības. Lai neuzliktu pusēm papildus nesamērīgu administratīvo slogu, lūdzam noteikt, ka regulējums nav attiecināms uz liela mēroga nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, atstājot būvdarbu pieņemšanas kārtību un termiņus pasūtītāja kompetencē.
Piedāvātā redakcija
6. Ja līgumā noteiktais būvdarbu izpildes termiņš pārsniedz trīs mēnešus, izpildītos būvdarbus pieņem katru mēnesi. Šā punkta prasība neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.

Ja tomēr nepieciešams ietvert konkrētu termiņu, lūdzam izteikt noteikumu projekta 6.punktu šādā redakcijā:
6. Ja līgumā noteiktais būvdarbu izpildes termiņš pārsniedz trīs mēnešus, izpildītos būvdarbus pieņem katru mēnesi. Nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumu gadījumā, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000, izpildītos būvdarbus pieņem ne retāk kā reizi trijos mēnešos.
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā nav ņemts vērā, ka liela mēroga būvniecības projektos galvenais būvdarbu veicējs var būt starptautisks ārvalstu uzņēmums, un arī tā piesaistītie apakšuzņēmēji ir ārvalstu uzņēmēji. Nebūtu samērīgi, ja pasūtītājs uzliktu par pienākumu būvdarbu veicējam iekļaut savos līgumos kādus noteiktus nosacījumus, jo citā valstī var būt pilnīgi cita tirgus prakse un normatīvie akti, kādā veidā tiek regulētas galvenā būvuzņēmēja un apakšuzņēmēju attiecības. Lai neradītu risku, ka potenciālie ārvalstu partneri un pieredzējušie ārvalstu speciālisti izvairās no piedalīšanās Latvijas publisko būvdarbu iepirkumos, ir nepieciešams paredzēt izņēmumu no vispārējā regulējuma un noteikt attiecināmos kritērijus, t.i. objekta statusu un līguma summu kā robežšķirtni regulējuma attiecināšanai.
Piedāvātā redakcija
5. Publiskā būvdarbu līgumā paredz pienākumu būvdarbu veicējam nodrošināt laicīgu samaksas veikšanu visiem publiskā būvdarbu līguma izpildē iesaistītajiem apakšuzņēmējiem par faktiski izpildītajiem un no pasūtītāja puses apmaksātajiem būvdarbiem. Ar laicīgu norēķināšanos ir saprotama samaksa ne vēlāk kā sešdesmit dienu laikā pēc veikto būvdarbu pabeigšanas un apakšuzņēmēja rēķina saņemšanas par attiecīgo būvdarbu veikšanu. Pasūtītājs publiskajā būvdarbu līgumā paredz pienākumu būvdarbu veicējam līgumos ar apakšuzņēmējiem iekļaut noteikumus izpildīto būvdarbu pieņemšanai, kas atbilst šajā punktā un šo noteikumu 6.punktā, 9.punktā, 10. punktā, izņemot prasību veikt būves ekspertīzi, un 14.punktā iekļautajam regulējumam.
Šā punkta prasības neattiecas uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000.

Lūdzam attiecīgi papildināt noteikumu projekta anotāciju šādā redakcijā:
Lai sevišķi liela mēroga būvdarbiem piesaistītu pieredzējušus, starptautiskus būvuzņēmējus un inženierkonsultantus, nereti būvniecības līgumi tiek sagatavoti un balstīti uz Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas, kuru speciālie noteikumi, ievērojot vispārējo starptautisko tirgus praksi, tiek pielāgoti attiecīgā būvobjekta vajadzībām un pasūtītāja interešu aizsardzībai. Piemērojot vienotu regulējumu visiem publisko būvdarbu līgumiem, nevērtējot būvdarbu apjomu un sarežģītību, finansēšanas specifiku, pārnacionālo raksturu un valstisko nozīmīgumu, atsevišķos gadījumos, kad tiek realizēti liela mēroga būvniecības projekti, var tikt negatīvi ietekmēta to realizācija. Līdz ar to noteikumu projektā vairākos punktos ir noteikts izņēmums no vispārējā regulējuma, t.i. uz nacionālo interešu objekta būvdarbu līgumiem, ja pasūtītājs noslēdzis publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas, un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000. Ar šādu regulējumu pasūtītājam izņēmuma kārtā, t.i. valstiski nozīmīgu būvniecības objektu realizēšanas gadījumā, tiek saglabāta iespēja pastiprināt tā interešu aizsardzību un būvniecības uzņēmuma atbildību salīdzinājuma ar to, kā tas noteikts šajos noteikumos. Liela mēroga būvniecības projektiem bieži vien tiek piesaistīts starptautisks finansējums, piemēram, tiek noslēgti finansēšanas līgumi ar Eiropas Savienības iestādēm, kas pasūtītājam ļauj realizēt būvniecības projektu, bet vienlaikus noteic kārtību, kādā šis finansējums tiek izlietots, uzliek stingrus pienākumus un atbildību. Pastāv iespēja, ka starptautiskā finansējuma līguma noteikumi var būt pretrunā ar šajos noteikumos noteiktajiem publisko būvdarbu līgumiem piemērojamajiem noteikumiem. Ievērojot, ka panākt vienošanos ar Eiropas Savienības iestādēm par grozījumu veikšanu jau noslēgtajos finansēšanas līgumos un citādāku finansēšanas noteikumu attiecināšanu nākotnē varētu būt sarežģīti, ja ne neiespējami, vairākos noteikumu punktos paredzēta atkāpe no vispārējā regulējuma. Lai nesamērīgi nepaplašinātu to gadījumu loku, kad regulējums netiek attiecināts uz konkrēto publisko būvdarbu iepirkumu, regulējumā noteikts, ka tam saskaņā ar Teritorijas attīstības plānošanas likuma 17. pantu ir jābūt noteiktam nacionālo interešu objekta statusam un līguma summa pārsniedz EUR 50 000 000. Noteiktā minimālā līguma summa ir uzskatāma par pietiekami lielu, lai būvniecības projektu atzītu par liela mēroga projektu Latvijā. Šāds regulējums ļaus turpināt realizēt jau iesāktos liela mēroga būvniecības projektus un negatīvi neietekmēs Latvijas iespējas arī nākotnē saņemt starptautisko līdzfinansējumu un iespēju slēgt starptautiskos finansēšanas līgumus, kas ir būtisks pienesums tautsaimniecības attīstībā.