Atzinums

Projekta ID
22-TA-1107
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojektu ar normu, kas paredz pienākumu īstenojot šajā likumā minētos pasākumus, kuri atbilst Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm, ievērot komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma prasības. Vēršam uzmanību, ka likumā plānotie atbalsta pasākumi var kvalificēties kā komercdarbības atbalsta pasākumi, tādēļ ir nepieciešams nodrošināt to atbilstību Eiropas Savienības komercdarbības atbalsta regulējuma prasībām, t.sk. to paziņošanu Eiropas Komisijai, ja nepieciešams. 
Piedāvātā redakcija
Īstenojot šajā likumā minētos pasākumus, kuri atbilst Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm, tiek ievērotas komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma prasības.
2.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 1.pantā ir noteikts, ka likums paredz atbilstošu pasākumu kopumu un īpašos atbalsta mehānismus un izdevumus, kas tieši saistīti ar Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu sekām. Norādām, ka likuma tālākajos pantos ir paredzēti tikai atbalsta pasākumi un mehānismi, attiecīgi lūdzam precizēt likumprojekta 1.pantu un svītrot vārdus “un izdevumus”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojektā paredzētajiem atbalsta pasākumiem pamatā tiks izmantots akciju sabiedrībai “Attīstības finanšu institūcija Altum” saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu jau piešķirtais valsts budžeta finansējumus, savukārt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" būs nepieciešams papildu finansējums, kas vēl nav ieskaitīts akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” rezerves kapitālā, attiecīgi uzskatām, ka ir jāprecizē likumprojekta 5.panta redakcija.
 
Piedāvātā redakcija
(1) Šajā likumā noteikto terminētu atbalsta pasākumu un mehānismu īstenošanai tiek izmantots valsts budžeta finansējums, kas  akciju sabiedrībā “Attīstības finanšu institūcija Altum” ir piešķirts saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu, ja Ministru kabinets ir pieņēmis attiecīgu lēmumu un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret to.
(2) Lai nodrošinātu šajā likumā noteikto terminētu atbalsta pasākumu īstenošanu, finanšu ministram ir tiesības palielināt likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam" noteikto apropriāciju budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" ne vairāk kā 25 000 000 euro apmērā, kā arī veikt nepieciešamo apropriācijas pārdali ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām. 
(3) Apropriāciju minētajam mērķim atļauts palielināt, ja Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.

 
4.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 5.panta pirmajā daļa ir minēts, ka atbalsta pasākumi ir terminēti. Attiecīgi lūdzam likumprojektā un anotācijā iekļaut informāciju par jaunā atbalsta īstenošanas termiņiem.   
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā ietverto atsauci uz likumprojekta 4.un 5.pantu, ņemot vērā likumprojekta 5.panta trešajā daļā minēto. Vienlaicīgi lūdzam precizēt anotācijā atsauci uz likumprojekta 6.pantu, jo minētais pants pašā likumprojektā nav atrodams. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1.3.sadaļā ir norādīts, ka līdz ar likumprojektu tiek noteikta iespēja rosināt atsevišķa valsts budžeta pieprasījuma šī likumprojekta 6.panta noteiktajā kārtībā, ja atbalsta programmu īstenošanas gaitā būs nepieciešamība pēc valsts budžeta līdzekļiem dēļ papildus pieprasījuma no saimnieciskās darbības veicējiem. Norādām, ka likumprojekta 5.pantā tiek paredzētas tiesības finanšu ministram palielināt likumā “Par valsts budžetu 2022. gadam” noteikto apropriāciju budžeta resora ”74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” tikai, lai nodrošinātu kapitāla fondā ieskaitāmo finansējuma daļu 25 000 000 euro apmērā, kas saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu un Ministru kabineta 2020.gada 15.jūlija rīkojumu Nr.389 “Par rezerves kapitāla palielināšanu” bija paredzēta alternatīvo ieguldījumu fonda finansēšanai, bet vēl nebija ieskaitīta akciju sabiedrībai “Attīstības finanšu institūcija Altum”. Ņemot vērā minēto, attiecīgais teksts anotācijā ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1.3.sadaļā ir norādīts, ka Ekonomikas ministrija virza likumprojektu, kas paredz noteikt sabiedrībai “Altum” tiesības izlietot ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu piešķirto finansējumu noteiktos finanšu instrumentos Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu un no to izrietošo sankciju seku mazināšanai, kā arī vienlaikus noteiktu finanšu ministram tiesības pārdalīt ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu noteikto apropriāciju Covid -19 atbalsta pasākumiem uz atbalsta pasākumiem Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu un no to izrietošo sankciju seku mazināšanai. Ņemot vērā, ka likumprojekts neparedz šādas tiesības Altum un finanšu ministram, attiecīgā informācija no anotācijas ir svītrojama.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka alternatīvo ieguldījumu fonds izveidots un darbojas uz komerciāliem principiem, t.i. ieguldījumi tiek veikti uz pari passu nosacījumiem starp publisko ieguldītāju un privātajiem ieguldītājiem,  publiskajiem un privātajiem ieguldītājiem ir tādi paši riski, kā arī vienāds subordinācijas līmenis attiecībā uz to pašu riska kategoriju un par plānoto darījumu riskiem, samērīgas peļņas un zaudējumu sadales principiem starp Fonda dalībniekiem noslēgts komandītsabiedrības līgums.  Lai ievērotu Fonda pārvaldē labāko praksi lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju vai priekšlikums paplašināt fonda darbību, t.sk., ieguldījumu principus, ir noteikts savstarpēji vienojoties publiskajam ieguldītājam ar privātajiem ieguldītājiem. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Likumprojektā tiek paredzēta iespēja akciju sabiedrībai Altum tiesības rīkoties un turpināt izsniegt atbalstu (t.i. aizdevumu, garantiju, eksporta kredītu garantiju un pašu kapitāla fonda darbību) tai līdz šim piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, kas bija novirzīti Covid-19 pandēmijas seku mazināšanai.
Informējam, ka 2022.gadā spēkā esoša ir Stabilitātes un izaugsmes pakta vispārējā izņēmum klauzula, kas ļauj dalībvalstīm (t.sk. Latvijai) sniegt mērķtiecīgu un pagaidu fiskālo atbalstu to ekonomikām, vienlaikus nodrošinot fiskālo ilgtspēju vidējā termiņā. Pašreizējās Eiropas Komisijas prognozes norāda, ka vispārējā izņēmuma klauzula varētu tikt atcelta 2023.gadā.
Vienlaicīgi vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai, atbalsta ietvaros paredzētais budžeta finansējums (iespējamo zaudējumu segšanai) tiks proporcionāli uzskaitīts kā vispārējās valdības sektora izdevumi laikā, kad tiks izsniegts finanšu instruments, nevis, kad finansējums ir piešķirts Altum, attiecīgi potenciāli ietekmējot 2023. un turpmāko gadu fiskālo telpu.
Tādējādi atbalsta izsniegšanas iespējas no 2023.gada varētu būt nepieciešams izskatīt gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas procesā, ņemot vērā budžeta fiskālās iespējas.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz jaunu atbalsta mehānismu saimnieciskās darbības veicējiem, nepieciešams aizpildīt anotācijas 3.sadaļu attiecīgajās ailēs, 2., 2.2., 3., 3.1. un 4.punktā, norādot likumprojektā paredzēto atbalsta mehānismu īstenošanai nepieciešamo valsts budžeta finansējumu, 6.punktā sniedzot papildu informāciju un aprēķinus, kas pamato finansējumu attiecīgajā apmērā. Vienlaikus jāprecizē šobrīd pie citas informācijas sniegtā informācija, nodalot Altum jau pieejamo valsts budžeta līdzekļu apmēru, kā arī atbilstoši likumprojekta 5.pantā no programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķiramo finansējumu 25 milj. euro.  
Piedāvātā redakcija
-