Projekta ID
23-TA-1187Atzinuma sniedzējs
Rektoru padome
Atzinums iesniegts
16.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām papildināt projektu ar normu, kas paredz, ka augstskolas veiktu ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu atzīšanu var izmantot arī iestājoties citā augstskolā. Šāda risinājuma mērķis - resursu ekonomija, neliekot atzīt diplomu vēlreiz.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām papildināt projektu ar normu, kas paredz Akadēmiskās informācijas centra (AIC) iesaisti diplomatzīšanas procesā augstskolās. Ņemot vērā AIC rīcībā esošo pieredzi un kompetenci, jāparedz iespēja augstskolām konsultēties pie AIC speciālistiem. AIC un citām iesaistītajām iestādēm jānodrošina regulāras apmācības diplomatzīšanā iesaistītajiem augstskolu pārstāvjiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar IZM augstākās izglītības statistikas pārskatiem Indija, Uzbekistāna un Šrilanka ir ilgstoši atrodamas starp top10 lielākajām studentu donorvalstīm. Atbilstoši Pārskata par Latvijas augstāko izglītību 2021. gadā* galvenajiem statistikas datiem “2021./2022. akadēmiskā gada sākumā Latvijas augstākās izglītības iestādēs lielākais ārvalstu studentu skaits bija no Indijas (14,21% no kopējā ārvalstu studentu skaita), Uzbekistānas (13,11% no kopējā ārvalstu studentu skaita). Šrilanka (2.76%)”. Tas ir ļāvis augstskolām sakrāt nozīmīgu pieredzi darbā ar šo valstu studentiem. Aicinām paplašināt valstu sarakstu ar Indiju, Šrilanku un Uzbekistānu. Jāpiezīmē, ka studentu skaits no Brazīlijas, Jaunzēlandes, Kanādas un Moldovas ir ļoti mazs un to iekļaušana šajos noteikumos neatslogos AIC darbu. Nepieciešamības gadījumā AIC var nodrošināt apmācības darbam ar konkrētas valsts diplomatzīšanas procedūrām.
* https://www.izm.gov.lv/lv/media/18744/download?attachment
Piedāvātā redakcija
Paplašināt valstu sarakstu ar Indiju, Šrilanku un Uzbekistānu.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
3.1.1. punkta formulējums liecina, ka punkts ir atpakaļvērsts. Nevar institūcijai prasīt, lai tā 5 gadus atpakaļ būtu izpildījusi šajos MK noteikumos ietvertās prasības. Bez tam, stratēģija ir dokuments, kas pats par sevi neapliecina augstskolas sniegumu, būtiska ir praktiska īstenošana.
Piedāvātā redakcija
“ir izstrādāta starptautiskās sadarbības vai internacionalizācijas stratēģija, vai tā ir iekļauta augstskolas kopējā stratēģijā;”
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 3.1.2. punkts faktiski paredz, ka viena ārvalstnieka uzņemšana virzienā, kas nav akreditēts uz 6 gadu termiņu, var liegt iespēju kvalificēties krirtērijiem.
Piedāvātā redakcija
“3.1.2. augstskolas īstenotie studiju virzieni, kuros studē ārvalstu studenti, ir akreditēti”
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vīzu atteikumu procentam nav korelācijas ar augstskolas veiktās ekspertīzes kvalitāti. Vīzu atteikumi var tikt balstīti faktoros, kas atrodas ārpus augstskolas kontroles un kurus augstskolas attiecīgi nevar pārbaudīt (finanšu dokumentu neatbilstība, neiesniegti citi dokumenti, valsts drošības un migrācijas politikā balstīti apsvērumi). Augstskolas par atteikuma iemesliem netiek informētas - iemesli ir dažādi - GDPR, kapacitāte, netiek veikta uzskaite. Attiecīgi, vīzu atteikuma % iekļaušana starp kritērijiem neveicina augstskolu prakses uzlabošanu un pēc tās nevar spriest par augstskolas darba kvalitāti un godprātību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidrs izvēlētā % līmeņa pamatojums. Plaša ārzemju studentu piesaiste var nebūt augstskolas stratēģiskās specializācijas stūrakmens un tomēr tā var vēlēties iesaistīties ārzemju studentu piesaistē, taču ierobežotā apjomā . Nepieciešams izvērtēt noteikto ‘latiņu’.
Piedāvātā redakcija
Samazināt noteikto %.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt jēdzienu “pasaules reģioni” - Ziemeļeiropa, Austrumeiropa jeb kontinenti? Nepieciešams precizēt vai dažādi studiju līmeņi domāti katra reģiona ietvaros. Nepieciešams precizēt jēdzienu “studiju līmeņi” - vai ar to domāti - koledžas, bakalaura, maģistra, doktorantūras - visi vienlaicīgi, vai ir minimāls studiju līmeņu skaits, kas jāsasniedz. Bez tam, normatīvajos aktos ir noteikti atsevišķi ierobežojumi, īstenojot dažādu studiju līmeņu studiju programmas (piemēram, īstenot doktora līmeņa studiju programmas), un šos ierobežojumus nav pamata saistīt ar augstskolas iespējām internacionalizācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams komisijā iesaistīt AIC pārstāvjus ar balss tiesībām. AIC ir kompetence un pieredze, un tieši AIC var sniegt kompetentu viedokli par konkrētās augstskolas līdzšinējo pieredzi darbā ar ārvalstu izglītības dokumentiem.
Piedāvātā redakcija
“(..) ne mazāk kā 6 personu sastāvā, kurā iekļauj pārstāvjus no (...) un Akadēmiskās informācijas centra.”
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vīzu atteikumu procentam nav korelācijas ar augstskolas veiktās ekspertīzes kvalitāti. Vīzu atteikumi var tikt balstīti faktoros, kas atrodas ārpus augstskolas kontroles un kurus augstskolas attiecīgi nevar pārbaudīt (finanšu dokumentu neatbilstība, neiesniegti citi dokumenti, valsts drošības un migrācijas politikā balstīti apsvērumi). Augstskolas par atteikuma iemesliem netiek informētas - iemesli ir dažādi - GDPR, kapacitāte, netiek veikta uzskaite. Attiecīgi, vīzu atteikuma % iekļaušana starp kritērijiem neveicina augstskolu prakses uzlabošanu un pēc tās nevar spriest par augstskolas darba kvalitāti un godprātību.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
“Kļūdaini ievadīti dati” ir ļoti nekonkrēts un plaši interpretējams formulējums, kurā ietilpst gan nejauša pārrakstīšanās, gan apzināta neeksistējošu datu ievade, gan datu vienkārša papildināšana ar jaunākiem datiem. Šī brīža redakcija nevieš skaidrību, kā tiks nodrošināta kontrole un kā kļūda tiks konstatēta.
Projektā arī jāparedz augstskolas iespējas uzzināt par pieļautajām kļūdām, lai savlaicīgi veiktu korektīvās darbības un novērstu neatbilstības, proti - ja IZM vai citas institūcijas konstatē nepatiesu datu ievadīšanu, tām jāziņo par to augstskolai.
Projektā arī jāparedz augstskolas iespējas uzzināt par pieļautajām kļūdām, lai savlaicīgi veiktu korektīvās darbības un novērstu neatbilstības, proti - ja IZM vai citas institūcijas konstatē nepatiesu datu ievadīšanu, tām jāziņo par to augstskolai.
Piedāvātā redakcija
“9.1. ja gada laikā augstskola ir vairākkārt apzināti ievadījusi nepatiesus datus Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes izziņu reģistrā.”
Jauna norma: ja IZM konstatē nepatiesu datu ievadīšanu, IZM par to nekavējoties informē augstskolu.
Jauna norma: ja IZM konstatē nepatiesu datu ievadīšanu, IZM par to nekavējoties informē augstskolu.
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav noteikts periods, kura ietvaros tiks konstatēta negodprātīga tiesību izmantošana vai nekvalitatīvi veikta ārvalstīs iegūta izglītības dokumenta ekspertīze, vai neatbilstoša izziņu sagatavošana; kā arī - kādā veidā šis fakts tiks konstatēts, un kas to konstatēs.
Piedāvātā redakcija
Aicinām 9.2. punktu svītrot.
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vīzu atteikumu procentam nav korelācijas ar augstskolas veiktās ekspertīzes kvalitāti. Vīzu atteikumi var tikt balstīti faktoros, kas atrodas ārpus augstskolas kontroles un kurus augstskolas attiecīgi nevar pārbaudīt (finanšu dokumentu neatbilstība, neiesniegti citi dokumenti, valsts drošības un migrācijas politikā balstīti apsvērumi). Augstskolas par atteikuma iemesliem netiek informētas - iemesli ir dažādi - GDPR, kapacitāte, netiek veikta uzskaite. Attiecīgi, vīzu atteikuma % iekļaušana starp kritērijiem neveicina augstskolu prakses uzlabošanu un pēc tās nevar spriest par augstskolas darba kvalitāti un godprātību.
Vēršam uzmanību, ka “pieaugošs vīzu atteikumu skaits” pats par sevi nebūtu uzskatāms par būtisku iemeslu iegūto tiesību veikt ārvalstu izglītības dokumentu ekspertīzi anulēšanai.
Vēršam uzmanību, ka “pieaugošs vīzu atteikumu skaits” pats par sevi nebūtu uzskatāms par būtisku iemeslu iegūto tiesību veikt ārvalstu izglītības dokumentu ekspertīzi anulēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām noteikumos paredzēt iespēju izteikt brīdinājumu augstskolai mazāk būtisku poārkāpumu gadījumā, piemēram, cilvēciskas kļūdas novēršanas nolūkos.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām papildināt projektu ar normu, kas paredz - pēc cik ilga laika pēc tiesību anulēšanas augstskola var atkārtoti iesniegt pieteikumu - novēršot konstatētos trūkumus. Nav pamata tiesības anulēt uz visiem laikiem.
Piedāvātā redakcija
-
