Atzinums

Projekta ID
25-TA-124
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
06.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Pagaidu ceļošanas dokumenta noteikumi
Priekšlikums
Ierosinām izvērtēt, vai noteikumu 2. pielikumā ietvertajās prasībās personas attēlam pagaidu ceļošanas dokumentā
ir nepieciešami nosacījumi, kas minēti 4.4.punktā: "fotogrāfija nav izmantota iepriekšējā personas apliecinoša dokumenta izgatavošanai” un 4.6. punktā "fotogrāfijas otrā pusē ir fotodarbnīcas spiedogs, kurā norādīts fotogrāfijas izgatavošanas datums”.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2.7. veidlapa - noteikta parauga vienota pagaidu ceļošanas dokumenta veidlapa, kura kopā ar vienota pagaidu ceļošanas dokumenta uzlīmi apliecina, ka saņēmējs ir pieprasījis pagaidu ceļošanas dokumentu, lai nokļūtu galamērķa valstī;
Priekšlikums
Precizēt projekta 2.7. un 2.8. apakšpunktus, jo tajos sniegtais terminu definējums daļēji dublējas, tādējādi izpildot Ministru kabineta 2009. gada 18. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - 108. noteikumi) 122. un 41. punkta otro teikumu, kur noteikts ka divi termini nevar viens otru savstarpēji skaidrot. Papildus precizēt projekta 7. punktu ņemot vērā 108. noteikumu 3.3. apakšpunktu, kur noteikts, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
4.3. lietošanai nederīgo ceļošanas dokumentu vai citus dokumentus un kopijas, kas apliecina personas identitāti (ja tādi ir personas rīcībā).
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Noteikumu 4.punktu ar nosacījumu, ka gadījumā, ja ir zudis Latvijā izsniegtais personu apliecinošais dokuments, Latvijas valsts piederīgais iesniedz arī paziņojumu par dokumenta zudumu ar paskaidrojumu par personu apliecinoša dokumenta nolaupīšanas, nozaudēšanas vai iznīcināšanas apstākļiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
15. Uzlīmi aizpildīt un fotogrāfiju piestiprināt manuāli var vienīgi nepārvaramu tehnisku iemeslu gadījumā. Šādā gadījumā izdevējiestādes ģerboņzīmogu uzspiež daļēji uz fotogrāfijas un daļēji uz uzlīmes, neaizsedzot saņēmēja seju. Manuāli aizpildītā uzlīmē izmaiņas neveic.
Priekšlikums
Precizēt jēdzienu “pamatotos ārkārtas gadījumi” un “nepārvarami tehniskie iemesli” lietojumu projektā, izvēloties lietot vienu no tiem, lai nodrošinātu skaidrību. Saskaņā ar Anotācijā minēto, jēdziens “pamatotos ārkārtas gadījumi” norāda uz situācijām, kad pārstāvniecībā ilgstoši pastāv tehniskas problēmas, kuru dēļ nav iespējams nosūtīt nepārstāvētā pilsoņa iesniegto dokumentu kopijas. Savukārt jēdziens “nepārvarami tehniskie iemesli” attiecas uz gadījumiem, kad tehniskas grūtības ir ilgušas pietiekami ilgi, lai nebūtu iespējams izdot pagaidu ceļošanas dokumentu saprātīgā laikposmā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
20. Latvijas goda konsuls pēc šo noteikumu 4. punktā noteikto dokumentu saņemšanas nekavējoties tos nosūta konsulārajā apgabalā esošajai pārstāvniecībai vai departamentam, ja konsulārajā apgabalā nav pārstāvniecība, pieteikuma iesniedzēja identifikācijai un tā tiesiskā statusa Latvijā noteikšanai. Pēc pārstāvniecības vai departamenta atzinuma saņemšanas goda konsuls ne vēlāk kā divu darbdienu laikā izsniedz pagaidu ceļošanas dokumentu.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka esošā punkta redakcija neparedz termiņu, kādā pārstāvniecībai vai departamentam būtu jāsniedz 20.punktā minētais atzinums.
Vienlaikus norādām, ka tāpat arī projekta 21., 23., 26.punktā nav noteikti termiņu, kādos būtu veicamas attiecīgajos punktos noteiktās darbības un pienākumi.
Līdz ar to aicinām izvērtēt nepieciešamību attiecīgi precizēt projekta 20., 21., 23. un 26.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
21. Ja nav iespējams identificēt un pārliecināties par pieteikuma iesniedzēja tiesisko statusu Latvijā, izmantojot iesniegto informāciju, pārstāvniecība vai departaments nosūta šo noteikumu 4. punktā noteikto dokumentu kopijas Iekšlietu ministrijas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei (turpmāk – pārvalde) un lūdz tās atzinumu.
Priekšlikums
No projekta izriet, ka pārstāvniecība vai departaments vēršas pie Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk - pārvalde), ja nav iespējams identificēt un pārliecināties par pieteikuma iesniedzēja tiesisko statusu Latvijā. Šāda identifikācija un statusa noskaidrošana notiek, izmantojot Fizisko personu reģistrā un Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmā iekļautos datus, kā tas arī ir noteikts projekta 19.punktā.
Lūdzam papildināt projekta anotāciju ar detalizētāku informāciju par to, kādos tieši gadījumos būtu nepieciešams pārvaldes atbalsts personas identificēšanai, ņemot vērā, ka pārvalde personu identificēšanai pamatā izmanto Fizisko personu reģistru un Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmu, kam atbilstoši attiecīgajiem normatīvajiem aktiem ir piekļuve arī pārstāvniecībai un departamentam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
21. Ja nav iespējams identificēt un pārliecināties par pieteikuma iesniedzēja tiesisko statusu Latvijā, izmantojot iesniegto informāciju, pārstāvniecība vai departaments nosūta šo noteikumu 4. punktā noteikto dokumentu kopijas Iekšlietu ministrijas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei (turpmāk – pārvalde) un lūdz tās atzinumu.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nosaukumu 21.punktā un projekta anotācijā, svītrojot no tā vārdus "Iekšlietu ministrijas", ņemot vērā Ministru kabineta 2021. gada 27. maija noteikumu Nr. 321 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nolikums" 1.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
23. Saņemot pagaidu ceļošanas dokumentu, saņēmējs pārbauda pagaidu ceļošanas dokumentā iekļautos personas datus un, konstatējot kļūdas, prasa veikt labojumus un izdot jaunu pagaidu ceļošanas dokumentu.
Priekšlikums
Aizstāt projekta 23. un 36. punktā vārdu "kļūdas" ar vārdu "kļūdu", lai nodrošinātu lielāku precizitāti un skaidrību projektā. Vienskaitļa lietojums arī palīdz izvairīties no pārpratumiem un skaidri norāda, ka darbība tiek veikta attiecībā uz katru kļūdu atsevišķi, nevis visām kļūdām kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
24. Pārstāvniecība, goda konsuls un departaments pēc pagaidu ceļošanas dokumenta izdošanas izgatavo vienu tā kopiju, kuru glabā pārstāvniecībā, goda konsulātā vai departamentā. Goda konsuls izdotā pagaidu ceļošanas dokumenta kopiju nosūta konsulārajā apgabalā esošajai pārstāvniecībai vai departamentam, ja konsulārajā apgabalā nav pārstāvniecība. No palīdzību sniedzošās valsts saņemto izsniegtā pagaidu ceļošanas dokumenta kopiju glabā departamentā.
Priekšlikums
No projekta 24.punkta pirmā teikuma redakcijas izriet, ka goda konsuls izgatavo vienu pagaidu ceļošanas dokumenta kopiju, kuru glabā goda konsulātā. Savukārt no projekta 24.punkta otrā teikuma izriet, ka goda konsuls izdotā pagaidu ceļošanas dokumenta kopiju nosūta konsulārajā apgabalā esošajai pārstāvniecībai vai departamentam.
Gramatiski lasot abus teikumus attiecīgajā redakcijā ir secināms, ka goda konsulam ir noteikts pienākums sagatavot vienu dokumenta kopiju un glabāt to, vienlaikus sūtot arī pārstāvniecībai vai departamentam. 
Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt nepieciešamību attiecīgi precizēt normu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
28. Ja departaments palīdzību sniedzošai valstij sniedz atzinumu, ka iebilst pret pagaidu ceļošanas dokumenta izdošanu pieteikuma iesniedzējam, kurš ir identificēts un noteikts tā tiesiskais statuss Latvijā, tad departaments lūdz par to informēt pieteikuma iesniedzēju un izsniedz pagaidu ceļošanas dokumentu.
Priekšlikums
Projekta 28.punktā ir noteikts, ka departaments var iebilst pret pagaidu ceļošanas dokumenta izdošanu pieteikuma iesniedzējam.
No šāda formulējuma nav skaidrs, kādos gadījumos un pie kādiem nosacījumiem departaments var iebilst pret pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu. Attiecīgi projekta anotācijā arī netiek skaidrota 28.punktā ietverta regulējuma būtība.
Aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt projekta 28.punktu punktu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
32. Pārstāvniecība var pārsniegt šo noteikumu 31. punktā noteikto termiņu tikai pamatotos ārkārtas gadījumos, piemēram, nepārvaramu tehnisku iemeslu gadījumā. Šādā gadījumā pārstāvniecība par to informē pieteikuma iesniedzēja valstspiederības valsts kompetento iestādi.
Priekšlikums
Precizēt projekta 32. punktu, svītrojot vārdus ", piemēram, nepārvaramu tehnisku iemeslu gadījumā", jo projekta Anotācijas 1.3. nodaļā ir sniegts piemērs pamatotam ārkārtas gadījumam. Papildus, ņemot vērā minēto Anotāciju, būtu lietderīgi papildināt to ar citiem piemēriem par pamatotiem ārkārtas gadījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
42.2. Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā (turpmāk - pārstāvniecība) ar maksājumu karti maksājumu karšu pieņemšanas terminālī vai citā alternatīvā sistēmā, ja Ārlietu ministrija vai starpniekinstitūcija to tehniski nodrošina;
Priekšlikums
Precizēt projektā lietotā saīsinājuma “pārstāvniecība” atrunāšanu, jo projekta 3.1.1. apakšpunktā saīsinājums “pārstāvniecība” ir atrunāts kā Latvijas diplomātiskā un konsulārā pārstāvniecībai ārvalstī, bet projekta 42.2. saīsinājums “pārstāvniecība” ir atrunāta kā Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecība. Līdz ar to saīsinājumi jāizmanto atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 18. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi 122. un 43. punkta pirmajam teikumam, kur noteikts, ka projekta tekstā var lietot vārdkopu saīsinājumus, ja tas uzlabo likumprojekta teksta uztveramību un skaidrību. 
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam Anotācijā dokumentu aprakstu, kuri personai būs jāiesniedz, lai pieprasītu pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu, papildināt ar informāciju par to, ka, pieprasot izsniegt pagaidu ceļošanas dokumentu zuduša personu apliecinoša dokumenta vietā, Latvijas valstspiederīgais paziņos par personu apliecinoša dokumenta zudumu, proti Latvijas valsts piederīgais iesniegs, savukārt, pārstāvniecība saņems arī paskaidrojumu par personu apliecinoša dokumenta nolaupīšanas, nozaudēšanas vai iznīcināšanas apstākļiem.



 
Piedāvātā redakcija
-