Atzinums

Projekta ID
25-TA-867
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
04.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk - LTRK) ir izvērtējusi Ekonomikas ministrijas atkārtoti saskaņošanai nodoto Ministru kabineta noteikumu projektu “Atbalsta noteikumi par tirgus dalības aktivitātēm” (turpmāk - Noteikumi). LTRK atzinīgi vērtē Ekonomikas ministrijas iniciatīvu stiprināt uzņēmumu eksporta spējas un veicināt Latvijas pārstāvniecību starptautiskajos tirgos, taču uzsver, ka redakcijā nepieciešami vairāki precizējumi, lai Noteikumi būtu konsekventi un atbilstu mērķim.

[1.] Par Noteikumu projekta mērķa formulējumu
Noteikumu 3. punktā ir noteikts, ka:
“Atbalsta piešķiršanas mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību tirgus dalības aktivitātēm, tādējādi veicinot investīciju piesaisti un eksporta pieaugumu Latvijā.”
LTRK norāda, ka šis formulējums precīzi atspoguļo komersantu ekonomisko darbību, taču tas neaptver citas Noteikumu projektā paredzētās atbalsta mērķgrupas, īpaši - zinātniskās institūcijas, kuras arī ir minētas kā iespējami atbalsta saņēmēji (piemēram, lai veicinātu pētniecības rezultātu komercializāciju, inovāciju attīstību vai starptautiskās sadarbības projektus).
Formulējumi “tirgus dalības aktivitātes” un “eksporta pieaugums” tradicionāli tiek interpretēti uzņēmējdarbības kontekstā, bet tie nav pietiekami plaši, lai iekļautu zinātnisko institūciju lomu inovāciju ciklā. Šāds ierobežojums varētu samazināt iespēju zinātniskajām institūcijām pretendēt uz atbalstu vai radīt interpretācijas neskaidrības.
LTRK rosina precizēt Noteikumu 3. punktu šādā redakcijā:
“Atbalsta piešķiršanas mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību tirgus dalības un sadarbības aktivitātēm, tādējādi veicinot inovācijas, investīciju piesaisti un eksporta pieaugumu Latvijā.”

[2.] Par mērķa aprakstu anotācijā
Anotācijā noteikts, ka:
“Noteikumu projekta mērķis ir paaugstināt lielo eksportspējīgo komersantu īpatsvaru ekonomikā, sekmēt uzņēmējdarbību, nodrošināt finansējuma pieejamību tirgus dalības aktivitātēm, tādējādi veicinot investīciju piesaisti un eksporta pieaugumu Latvijā.”
LTRK norāda, ka šis mērķa apraksts faktiski ignorē zinātnisko institūciju iesaisti, lai gan Noteikumu 2.1. punktā tie ir skaidri minēti kā prioritāro projektu iesniedzēji. Šāda neatbilstība starp normatīvā teksta saturu un anotāciju var radīt pretrunas interpretācijā un piemērošanā. Ņemot vērā, ka mūsdienu industriālajā politikā un inovāciju sistēmā zinātniskajām institūcijām ir centrāla loma jaunu tehnoloģiju attīstībā un eksportspējas palielināšanā, LTRK uzskata par būtisku papildināt mērķi, iekļaujot arī šo aspektu.
LTRK piedāvā šādu redakciju:
“Noteikumu projekta mērķis ir paaugstināt lielo eksportspējīgo komersantu un ar tiem saistīto zinātnisko institūciju īpatsvaru ekonomikā, sekmēt uzņēmējdarbību un pētniecības sadarbību, nodrošināt finansējuma pieejamību tirgus dalības aktivitātēm, tādējādi veicinot investīciju piesaisti, inovācijas un eksporta pieaugumu Latvijā.”
           
            [3.] Par risinājuma aprakstu anotācijā
            Anotācijā minēts, ka:
“Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma mērķis ir rast risinājumu publisko pakalpojumu vai atbalsta veidā projektiem, kas paredz investīciju piesaisti vai eksportspēju, kas sekmē attīstības plānošanas dokumentos noteikto mērķu sasniegšanu vai novērš tirgus nepilnības.”
LTRK ieskatā šis formulējums koncentrējas uz investīciju un eksporta aspektiem, taču nepietiekami atspoguļo inovāciju un sadarbības nozīmi. Tā kā likuma mērķis ir tieši veicināt inovāciju vidi un sadarbību starp uzņēmumiem un zinātniskajām institūcijām, ir svarīgi, lai arī anotācijā būtu ietverta šī sadarbības dimensija.
LTRK rosina risinājuma aprakstu precizēt šādā redakcijā:
“Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma mērķis ir nodrošināt publiskā atbalsta sniegšanu projektiem, kas veicina investīciju piesaisti, inovācijas, pētniecības un eksporta attīstību, sekmējot nacionālās industriālās politikas un attīstības plānošanas dokumentos noteikto mērķu sasniegšanu un novēršot tirgus nepilnības, kas kavē šo mērķu efektīvu īstenošanu, tādējādi veicinot tautsaimniecības izaugsmi.”

            [4.] Par atbalsta intensitāti zinātniskajām institūcijām
            Noteikumu projektā norādīts, ka atbalsts tiek sniegts granta vai nefinanšu atbalsta veidā. Anotācijā sniegts piemērs, kur zinātniskā institūcija piedalās izstādē ārvalstīs, reklamējot Latviju un zinātnieku spējas, taču nereklamējot tieši savus pakalpojumus.
LTRK uzskata, ka šādā gadījumā atbalsts nav saistāms ar komerciālu darbību, un zinātniskā institūcija negūst tiešu ienākumu vai peļņu. Tādējādi piemērojamajai atbalsta intensitātei būtu jābūt 100%, lai šāda dalība būtu ekonomiski pamatota un sekmētu Latvijas tēla veidošanu starptautiskajā inovāciju vidē.
Šobrīd piedāvātais nosacījums būtiski ierobežo zinātnisko institūciju iespējas pilnvērtīgi izmantot programmas piedāvātos atbalsta instrumentus. Ja universitāte vai pētniecības centrs nevar piedāvāt pētniecības pakalpojumus, demonstrēt tehnoloģijas vai uzsākt sadarbības projektus ar industriju, tad šāda dalība kļūst formāla un ar ierobežotu pievienoto vērtību tautsaimniecības mērķu sasniegšanā. Tādēļ atbalsta intensitātei ir jābūt pielāgotai faktiskajam aktivitātes mērķim un rezultāta raksturam.
LTRK piedāvā papildināt Noteikumu projektu ar šādu normu:
“Ja zinātniskā institūcija nereklamē tieši savus pakalpojumus vai produktus, bet piedalās aktivitātēs, kas vērstas uz Latvijas inovāciju, pētniecības un tehnoloģiju reputācijas stiprināšanu, finansējuma intensitāte ir 100 %.”
Piedāvātā redakcija
-