Atzinums

Projekta ID
21-TA-1522
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.1. apakšpunktu, lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot katra izdarītā grozījuma Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 365 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 365) būtību, nepieciešamību un mērķi. Norādām, ka šobrīd šāds skaidrojums nav atrodams par, piemēram, noteikumu projekta 11.-13. punktu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek ieviestas Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - regula Nr. 651/2014), kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 23. aprīļa regulas (ES) 2020/558, ar ko Regulas (ES) Nr. 1301/2013 un (ES) Nr. 1303/20 groza attiecībā uz īpašiem pasākumiem, lai nodrošinātu ārkārtas elastību Eiropas strukturālo un investīciju fondu izmantošanā, reaģējot uz Covid-19 uzliesmojumu, prasības, lūdzam saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar atbilstošu skaidrojumu par minēto regulu prasību ieviešanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav skaidrs, kādā apmērā 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)” īstenošanas noteikumi regulēti noteikumu projektā, bet kādā apmērā tie tiks regulēti Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 617 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts nodarbināto apmācībām" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (21-TA-1566), kas paredz regulēt 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē - nodarbināto apmācības (ERAF)" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumus. Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu par minēto, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projekta 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka saīsinājums "pasākums" noteikumu projekta 2. punktā sevī ietver divus pasākumus, kā arī tālākajā tekstā tiek lietots gan vienskaitlī, gan daudzskaitlī, lūdzam minēto saīsinājumu izteikt daudzskaitlī, kā arī attiecīgi precizēt noteikumu Nr. 365 1. punktu un nepieciešamības gadījumā arī citas noteikumu Nr. 365 vienības. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās piemērotājs un lietotājs gūtu skaidru priekštatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, līdztekus terminam pieejamais "publiskais finansējums" norādot uz pasākuma ietvaros pieejamo 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē - nodarbināto apmācības (ERAF)" (turpmāk - 13.1.6. SAM) finansējumu, nav skaidri saprotams, kas noteikumu Nr. 365 ietvaros saprotams ar terminu "publiskais finansējums", jo arī 13.1.6. SAM finansējumu būtu pamats uzskatīt par publisko finansējumu (iepretim privātam finansējumam). Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projektā (noteikumos Nr. 365) lietoto terminoloģiju, skaidri atrunājot, no kādiem elementiem sastāv publiskais finansējums vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.3. apakšpunktu lūdzam svītrot noteikumu projekta 5. punktu kā noteikumu projekta 4. punktu dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām normatīvajos aktos lietojami skaidri un nepārprotami izteicieni un juridiski korekta valoda. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 7. punktu, izvairoties no vārda "paralēli" lietošanas. Norādām, ka atbilstoši noteikumu projekta anotācijā ietvertajam skaidrojumam minētais punkts papildus finansējuma nodalīšanai neparedz vēl citus ierobežojumus attiecībā uz finansējuma izmantošanu, līdz ar ko skaidrojoša norāde uz finansējuma paralēlu izmantošanu ir lieka un padara noteikumu projekta 7. punktu neskaidru.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 10. punkts paredz, ka atbalstu gala labuma guvējam nepiešķir, ja gala labuma guvējs nav sniedzis apliecinājumu par šo noteikumu 62.3. apakšpunktā noteiktās prasības, kas izriet no regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunkta, ievērošanu. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta pretēji noteikumu projekta anotācijā minētajam neizriet skaidra prasība gala labuma guvējam sniegt minēto apliecinājumu (tai skaitā, kurā brīdī tas ir jāiesniedz un kāds ir apliecinājuma saturs). Attiecīgi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā un precizēt noteikumu projekta 10. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekts paredz tiesisko regulējumu par gala labuma guvēja pienākumu atmaksāt finansējuma saņēmējam projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu, kā arī par labuma guvējam uzliktu pienākumu atmaksāt finansējuma saņēmējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu. Saistībā ar minēto lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu par minētā tiesiskā regulējuma atbilstību Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktā ietvertajam likumdevēja deleģējumam Ministru kabinetam. Apzināmies, ka attiecīgs regulējums jau šobrīd izriet no noteikumiem Nr. 365, tomēr norādām, ka 2021. gada 8. jūnijā ir spēkā stājušies grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, izsmeļoši regulējot komercdarbības atbalsta atgūšanas kārtību, kas ir ņemams vērā, vērtējot arī Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktā ietvertā deleģējuma saturu. Norādām, ka atbilstoši Satversmes tiesas 2005. gada 21. novembra spriedumam lietā Nr. 2005-03-0306 likumā jābūt tieši ietvertam pilnvarojumam izdot noteikumus un norādītiem Ministru kabineta noteikumu galvenajiem virzieniem. Likumdevējam ir skaidri jānorāda, kādus jautājumus un kādā veidā Ministru kabinets ir tiesīgs noregulēt. Ministru kabinets nav tiesīgs izdot ārējus normatīvos aktus, kas iztulko vai citādi izskaidro likumdevēja izdotos likumus. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam svītrot noteikumu projekta 12. un 13. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu Nr. 365 64.41. un 64.42. apakšpunktu. Norādām, ka:
pirmkārt, noteikumu Nr. 365 64.1 punkts jau paredz normu, ka līdzekļiem jābūt brīviem no no valsts atbalsta, attiecīgi ar 64.41. apakšpunktu būtībā tiek dublēts 64.4 punkts;
otrkārt, 64.42. apakšpunkts paredz atbalsta atmaksas no šo noteikumu 13.1. vai 13.2. apakšpunktā minētā finansējuma saņēmēja nosacījumu šo noteikumu 64.3 punktā minētajā gadījumā, tomēr šo noteikumu 64.3 punkts neparedz attiecīgu 13.1. vai 13.2. apakšpunktā minētā finansējuma saņēmēja pienākumu, padarot 64.42. apakšpunktu neskaidru.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 10. punktu, atsauci uz regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunkta vienību liekot pēdiņās.
Piedāvātā redakcija
-