Atzinums

Projekta ID
22-TA-2305
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt ziņojuma 11.tabulā - Pilotu nodarbinātības nodokļu nomaksa norādīto nodokļu aprēķinu. Aprēķinot IIN pēc 20% likmes ir jāatņem darba ņēmēja SOC daļa jeb (20004*40-194720)*20%=121088, savukārt aprēķinot IIN pēc 23% likmes darba ņēmēja SOC daļa vairs nav jāatņem jeb (1854480-20004*40)*23%=242494. Tāpat norādām, ka 2030.gadā norādītais 1. grupas atalgojums pārsniedz 78100 euro, tādēļ minētajam atalgojumam būtu piemērojams solidaritātes nodoklis.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma sadaļu "5.4. Studiju kredītu izsniegšana studijām citās ES valstīs" pamatojumu nepieciešamībai  no valsts budžeta līdzekļiem nodrošināt finansējumu procentu maksājumiem studiju kredītiem studējošajiem citās ES valstīs.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma 5.3.apakšpunkta “Studējošā kredīta apmēra mēnesī aktualizēšana” trešā teikuma daļu “vai nu atgriežoties pie tā, ka studējošā kredīts būtu sasaistīts ar valstī noteiktu minimālo mēnešalgu , vai arī”, ņemot vērā, ka nav atbalstāma studējušā kredīta apmēra sasaiste ar mainīgiem rādītājiem, t.i. valstī noteiktās minimālās mēnešalgas izmaiņām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 9. tabulā un 14. tabulā norādītie procentu aprēķini veikti balstoties uz Valsts kases 2022.gada 19.oktobrī sniegtās informācijas finanšu tirgus dalībnieku prognozēm 6 mēnešu EURIBOR likmei. Valsts kase š.g. 19. aprīlī nosūtīja IZM aktualizētu informāciju ar  prognozēm 6 mēnešu EURIBOR likmei.
Ņemot vērā, ka kopš 2022.gada 21.jūlija Eiropas Centrālā banka cīņā ar inflāciju realizē agresīvo ierobežojošo monetāro politiku, līdz šim laikam paaugstinot bāzes procentu likmes par 350 b.p. un paziņojot, ka pat neskatoties uz iespējamajiem recesijas draudiem, turpinās palielināt likmes līdz inflācija tiks ierobežota. Savukārt finanšu tirgus dalībnieku prognozes vidējā termiņā uz 11.04.2023. uzrāda pakāpenisku 6 mēnešu EURIBOR likmes samazināšanos 2024.gadā vidēji līdz 3,28%, 2025.gadā - 3,10%, 2026.gadā - 2,97%, sagaidot jau 2024.gadā ekonomikas atkāpšanos un inflācijas tempu samazināšanos.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka šī brīža pastāvošās augstas nenoteiktības finanšu tirgos apstākļos pastāv liels procentu likmju prognožu svārstību risks, ievērojot piesardzības principu,Valsts kase  rosināja 6 mēnešu EURIBOR līmeni 2024.-2026.gadam noteikt 4,0% līmenī.Līdz ar to iIerosinām precizēt 9. tabulā un 14. tabulā norādītās 6 mēnešu EURIBOR likmes.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai nodrošinātu informatīvajā ziņojumā iekļauto jēdzienu lietojumu atbilstoši spēkā esošajam normatīvajam regulējumam, visā informatīvā ziņojuma tekstā nepieciešams aizstāt vārdus “procentu subsīdijas” ar vārdiem “finansējums procentu maksājumiem” attiecīgajā locījumā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
2022. gada 3.novembrī spēkā stājās grozījumi Likumā par budžeta un finanšu vadību, paredzot, ka turpmāk (sākot ar 2023. gadu) vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojektu un gadskārtējā valsts budžeta likumprojektu sagatavo kā vienu likumprojektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam informatīvajā ziņojumā (22. lpp.) precizēt divu likumprojektu nosaukumus uz vienu -  "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru  2023., 2024. un 2025. gadam".
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Norādām, ka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 16.1 panta pirmo daļu ir noteiktas ministriju tiesības iesniegt priekšlikumus par nozares prioritārajiem pasākumiem un to īstenošanai nepieciešamo finansējumu. Saskaņā ar š.g. 17.marta Ministru kabineta rīkojuma Nr.130 “Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas grafiku” pielikuma 5.punktu priekšlikumus par prioritārajiem pasākumiem un to īstenošanai nepieciešamo finansējumu ministrijas un citas centrālās valsts iestādes iesniedz Finanšu ministrijā un Valsts kancelejā līdz š.g. 30.jūnijam. Attiecīgi Izglītības un zinātnes ministrijai, kā vadošajai valsts pārvaldes iestādei izglītības nozarē, kura izstrādā un īsteno attiecīgo nozaru politiku un finansēšanas stratēģiju, un nosaka nozares prioritātes, jau šobrīd normatīvajos aktos ir noteiktas tiesības iesniegt nozarei nepieciešamus prioritāro pasākumu pieteikumus, un tam nav nepieciešams atsevišķs Ministru kabineta uzdevums. Līdz ar to Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3., 4. un 5.punkts esošajā redakcijā ir svītrojami. Vienlaikus protokollēmuma projekts ir papildināms ar jaunu punktu šādā redakcijā:
"3. Jautājums par nepieciešamo finansējumu studiju un studējošo kreditēšanas sistēmas attīstībai ir skatāms Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru  2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas."
Attiecīgi precizējama informatīvā ziņojuma sadaļa "Turpmākā rīcība".
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ir precizējama atsauce uz Profesionālās izglītības likumu, norādot atsauci uz 31.1 pantu.
Piedāvātā redakcija
-