Projekta ID
24-TA-1859Atzinuma sniedzējs
SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
Atzinums iesniegts
10.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā cik bieži ir informācijas sistēmu darbības traucējumi, būtu jāparedz, ka šādos gadījumos var tikt lietotas papīra veidlapas. Šādos gadījumos saistībā ar 1.pielikumu: būtu jāparedz iespēja uz E-veselību nosūtīt pārskatu par ambulatorā pacienta ārstēšanu, kur no pacieta talona atspoguļota diagnoze, bet pats dokuments satur informāciju: “saistībā ar informācijas sistēmu darbības traucējumiem pārskats par ambulatorā pacienta ārstēšanu izsniegts pacientam uz papīra veidlapas”. Pamatojums: ambulatorā darba specifika ir tāda, ka speciālists konkrētajā daba vietā var strādāt 1 reizi nedēļā vai pat 1 reizi mēnesī. Ja informācijas sistēmas ārsta pieņemšanas laikā nedarbojas, šādu dokumentu sagatavošana 5 dienu laikā nav fiziski iespējama. Ja nestrādā informācijas sistēmas, pārskats par ambulatorā pacienta ārstēšanu uz papīra veidlapas pacientam jau tiek izsniegts pieņemšanas laikā. Speciālistam pēc nedēļas vai mēneša atcerēties vārds vārdā jau uz papīra veidlapas izsniegtā pārskata par ambulatorā pacienta ārstēšanu informāciju un to precīzi pārrakstīt elektroniskā formātā nav iespējams. Kā arī tas papildus prasa speciālista laiku, kura ambulatorajiem speciālistiem nav, pretējā gadījumā ir jāatceļ pieņemšanas, lai ārsta var sagatavot pirms nedēļa veiktās pieņemšanas dokumentus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
1.pielikums 4.punkts “ Ķirurģisko manipulāciju klasifikācijas kods atbilstoši Ziemeļvalstu medicīnas statistikas komitejas (Nordic Medico-Statistical Committee (NOMESCO)) Ķirurģisko manipulāciju klasifikācijas ar papildinājumu (NOMESCO Classification of Surgical Procedures (NCSP+)) aktuālajai versijai*.”
Ambulatori (izņemot dienas stacionārus) NOMESCO kodus nelietojam. Tiek lietoti tikai manipulāciju kodi ar kuriem tiek kodētas pieņemšanu laikā veiktās manipulācijas un tie attiecīgi tiek ievadīti pacienta talonā. Nebūtu pareizi noteikt lietot vēl vienu papildus klasifikatoru un vēl kodus likt atspoguļot pārskatā par ambulatorā pacienta ārstēšanu. Viena pacienta pieņemšanas laiks ir ierobežots un tā jau tiek lietoti vairāki klasifikatori, lai sagatavotu un pieņemšanas laikā izsniegtu pārskatu par ambulatorā pacienta ārstēšanu: SSK-10, ORFA kodi un manipulāciju kodi. Manipulāciju kodi pacienta talonā atspoguļo pacientam veiktās manipulācijas.
Ambulatori (izņemot dienas stacionārus) NOMESCO kodus nelietojam. Tiek lietoti tikai manipulāciju kodi ar kuriem tiek kodētas pieņemšanu laikā veiktās manipulācijas un tie attiecīgi tiek ievadīti pacienta talonā. Nebūtu pareizi noteikt lietot vēl vienu papildus klasifikatoru un vēl kodus likt atspoguļot pārskatā par ambulatorā pacienta ārstēšanu. Viena pacienta pieņemšanas laiks ir ierobežots un tā jau tiek lietoti vairāki klasifikatori, lai sagatavotu un pieņemšanas laikā izsniegtu pārskatu par ambulatorā pacienta ārstēšanu: SSK-10, ORFA kodi un manipulāciju kodi. Manipulāciju kodi pacienta talonā atspoguļo pacientam veiktās manipulācijas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
RAKUS lūdz izvērtēt sekojošus aspektus:
1. “Papīra” formātā izsniegtu nosūtījumu digitalizācija ārstniecības iestādēs, kas sniedz ambulatoros pakalpojumus, palielinās administratīvo slogu ārstniecības iestāžu pacientu reģistratoriem. Lai gan tiek sagaidīts, ka pēc pārejas perioda, ko šobrīd paredzēts noteikt no 2025.gada 1.septembra līdz 2026.gada 31.martam, "papīra" formāta nosūtījumi no 2026.gada 1.aprīļa tiks izsniegti tikai izņēmuma gadījumos, tiek prognozēts ievērojams resursu patēriņš šādam papīra digitalizācijas procesam atbilstoši RAKUS sniegto ambulatoro pakalpojumu sniegšanas apjomam.
2. Situācijā, ja jānodrošina jauno MK noteikumu prasību izpilde, bez atbilstošas sistēmu integrācijas un reāllaika datu apmaiņas, tai skaitā nosūtījumu digitalizēšanas process, nosūtījumu termiņu un statusu kontrole, nosūtījumu statusu izmaiņu veikšana, zaļā koridora, dzeltenā koridora, CITO pacientu kontaktu izgūšana, šo pacientu apzvanīšana un pierakstu veikšana, RAKUS ir nepieciešamas papildus 17 operatoru un klientu apkalpošanas speciālistu amatu vietas. Ja tiek veikta ārstniecības iestādes sistēmu integrācija ar e-veselību, tad papīra nosūtījumu digitalizācijai atbilstoši RAKUS prognozēm būs nepieciešamas vairākas papildus štata vietas. Līdzīgas prognozes ir arī citās lielākajās ambulatoros pakalpojumus sniedzošajās ārstniecības iestādēs.
3. Ārstniecības iestādēm būtu nepieciešama papīra nosūtījumu digitalizācijas funkcionalitātes izstrāde savās sistēmās un tās integrācija ar vienoto veselības nozares informācijas sistēmu, lai samazinātu vajadzīgo resursu apjomu un varētu samazināt šim uzdevumam veikšanai nepieciešamo laiku, taču reizē šī funkcionalitāte zaudētu jēgu un vairs netiks izmantota pēc pilnvērtīgas e-nosūtījumu aprites nodrošināšanas valstī, tādējādi radot nelietderīgas izmaksas ambulatoros pakalpojumus sniedzošajām ārstniecības iestādēm. Funkcionalitātes izstrāde, testēšana un lietotāju apmācība risinājumam, ko ilgtermiņā paredzēts noslogot minimālā apjomā, radītu neefektīvu resursu izlietojumu ilgtermiņā.
4. Papīra nosūtījuma digitalizācija tiek pārcelta no pirmavota jeb ģimenes ārsta uz nākamo posmu jeb saņēmējiestādi, kas varētu radīt kļūdas rokrakstu nesalasāmības, drukas kļūdu, u.c. faktoru rezultātā, radot pacientam risku saņemt atbilstošu veselības aprūpes pakalpojumu.
Ņemot vērā centralizētu darba apjoma pieplūdumu un tā risināšanai nepieciešamos papildus resursus lielākajās ārstniecības iestādēs, kas nodrošina ambulatoro pakalpojumu sniegšanu,
RAKUS lūdz izskatīt iespēju izskatīt citus risinājumus papīra nosūtījumu mazināšanai:
1.Rast iespēju noteikt, ka pēc pārejas perioda beigām papīra nosūtījumi var tikt pieņemti tikai neatliekamos gadījumos, savukārt citos gadījumos ambulatoros pakalpojumus sniedzošās ārstniecības iestādes var lūgt pacientu sazināties ar ģimenes ārstu un veikt e-nosūtījuma sagatavošanu pirms ambulatorā pakalpojuma pieraksta un saņemšanas. Šāds risinājums ļautu veicināt pacientu iesaisti, un gan samazināt papīra nosūtījumu apjomu, gan reizē izvairīties no lielāko ārstniecības iestāžu noslodzes.
2. Rast iespēju noteikt digitalizācijas uzsākšanu vismaz 90 kalendārās dienas pēc elektronisko nosūtījumu spēkā stāšanās, piedāvājot digitalizācijas uzsākšanu no 2026. gada 1. jūnija, vai nosakot ātrāku tikai elektronisko nosūtījumu apriti – piemēram no 2026.gada 1.janvāra.
RAKUS ir ieinteresētas e-nosūtījumu apritē, lai nodrošinātu gan lietojamību pacientiem, ģimenes ārstiem un ambulatoro pakalpojumu sniedzējiem, gan nepieciešamo uzskaiti, tādēļ lūdz rast visefektīvāko un piemērotāko risinājumu, nodrošinot korektu datu rašanos jau pirmavotā.
1. “Papīra” formātā izsniegtu nosūtījumu digitalizācija ārstniecības iestādēs, kas sniedz ambulatoros pakalpojumus, palielinās administratīvo slogu ārstniecības iestāžu pacientu reģistratoriem. Lai gan tiek sagaidīts, ka pēc pārejas perioda, ko šobrīd paredzēts noteikt no 2025.gada 1.septembra līdz 2026.gada 31.martam, "papīra" formāta nosūtījumi no 2026.gada 1.aprīļa tiks izsniegti tikai izņēmuma gadījumos, tiek prognozēts ievērojams resursu patēriņš šādam papīra digitalizācijas procesam atbilstoši RAKUS sniegto ambulatoro pakalpojumu sniegšanas apjomam.
2. Situācijā, ja jānodrošina jauno MK noteikumu prasību izpilde, bez atbilstošas sistēmu integrācijas un reāllaika datu apmaiņas, tai skaitā nosūtījumu digitalizēšanas process, nosūtījumu termiņu un statusu kontrole, nosūtījumu statusu izmaiņu veikšana, zaļā koridora, dzeltenā koridora, CITO pacientu kontaktu izgūšana, šo pacientu apzvanīšana un pierakstu veikšana, RAKUS ir nepieciešamas papildus 17 operatoru un klientu apkalpošanas speciālistu amatu vietas. Ja tiek veikta ārstniecības iestādes sistēmu integrācija ar e-veselību, tad papīra nosūtījumu digitalizācijai atbilstoši RAKUS prognozēm būs nepieciešamas vairākas papildus štata vietas. Līdzīgas prognozes ir arī citās lielākajās ambulatoros pakalpojumus sniedzošajās ārstniecības iestādēs.
3. Ārstniecības iestādēm būtu nepieciešama papīra nosūtījumu digitalizācijas funkcionalitātes izstrāde savās sistēmās un tās integrācija ar vienoto veselības nozares informācijas sistēmu, lai samazinātu vajadzīgo resursu apjomu un varētu samazināt šim uzdevumam veikšanai nepieciešamo laiku, taču reizē šī funkcionalitāte zaudētu jēgu un vairs netiks izmantota pēc pilnvērtīgas e-nosūtījumu aprites nodrošināšanas valstī, tādējādi radot nelietderīgas izmaksas ambulatoros pakalpojumus sniedzošajām ārstniecības iestādēm. Funkcionalitātes izstrāde, testēšana un lietotāju apmācība risinājumam, ko ilgtermiņā paredzēts noslogot minimālā apjomā, radītu neefektīvu resursu izlietojumu ilgtermiņā.
4. Papīra nosūtījuma digitalizācija tiek pārcelta no pirmavota jeb ģimenes ārsta uz nākamo posmu jeb saņēmējiestādi, kas varētu radīt kļūdas rokrakstu nesalasāmības, drukas kļūdu, u.c. faktoru rezultātā, radot pacientam risku saņemt atbilstošu veselības aprūpes pakalpojumu.
Ņemot vērā centralizētu darba apjoma pieplūdumu un tā risināšanai nepieciešamos papildus resursus lielākajās ārstniecības iestādēs, kas nodrošina ambulatoro pakalpojumu sniegšanu,
RAKUS lūdz izskatīt iespēju izskatīt citus risinājumus papīra nosūtījumu mazināšanai:
1.Rast iespēju noteikt, ka pēc pārejas perioda beigām papīra nosūtījumi var tikt pieņemti tikai neatliekamos gadījumos, savukārt citos gadījumos ambulatoros pakalpojumus sniedzošās ārstniecības iestādes var lūgt pacientu sazināties ar ģimenes ārstu un veikt e-nosūtījuma sagatavošanu pirms ambulatorā pakalpojuma pieraksta un saņemšanas. Šāds risinājums ļautu veicināt pacientu iesaisti, un gan samazināt papīra nosūtījumu apjomu, gan reizē izvairīties no lielāko ārstniecības iestāžu noslodzes.
2. Rast iespēju noteikt digitalizācijas uzsākšanu vismaz 90 kalendārās dienas pēc elektronisko nosūtījumu spēkā stāšanās, piedāvājot digitalizācijas uzsākšanu no 2026. gada 1. jūnija, vai nosakot ātrāku tikai elektronisko nosūtījumu apriti – piemēram no 2026.gada 1.janvāra.
RAKUS ir ieinteresētas e-nosūtījumu apritē, lai nodrošinātu gan lietojamību pacientiem, ģimenes ārstiem un ambulatoro pakalpojumu sniedzējiem, gan nepieciešamo uzskaiti, tādēļ lūdz rast visefektīvāko un piemērotāko risinājumu, nodrošinot korektu datu rašanos jau pirmavotā.
Piedāvātā redakcija
-
