Atzinums

Projekta ID
23-TA-615
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
14.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ar likumprojekta jauno versiju par grozījumiem Sodu reģistra likumā paredzēts aizstāt Sodu reģistra 23. panta 1. punktā vārdus "personu, pret kuru uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts, attaisnoto personu" ar vārdiem "personu, pret kuru uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts uz nereabilitējoša pamata", tādā veidā ar 1. punktu nosakot, ka Sodu reģistra arhīva datubāzē tiks glabātas ziņas par 1) personu, kurai dzēsta vai noņemta sodāmība; 2) personu, pret kuru uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts uz nereabilitējoša pamata; 3) personu, kurai piemērotais audzinoša rakstura piespiedu līdzeklis ir izpildīts; 4) personu, kurai piemērotais medicīniska rakstura piespiedu līdzeklis ir atcelts. Vienlaikus ar likumprojekta par grozījumiem Sodu reģistra likumā piedāvāto jauno versiju no pārnešanas uz Sodu reģistra arhīva datu bāzi tiks izslēgtas ziņas par personu pret kuru uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts vai attaisnoto personu. Ziņas par minētajām personām paredzēts glabātas arhīva datu bāzē gadu pēc tam, kad no Fizisko personu reģistra saņemtas ziņas par personas nāvi, bet ne ilgāk kā 100 gadus pēc personas dzimšanas.

Izvērtējot likumprojekta par grozījumiem Sodu reģistra likumā jauno versiju Datu valsts inspekcija (turpmāk – Inspekcija) konstatē, ka ar grozījumiem tiks sašaurināts datu subjektu loks, kuru dati tiks apstrādāti Sodu reģistra datu bāzē. Tajā pat laikā, Inspekcija konstatē, ka datu glabāšanas termiņš tiks saglabāts Sodu reģistra likuma 23. panta 1. punktā norādītajā patreizējā redakcijā, proti, tas netiks noteikts termiņu diferencējot atkarībā no noziedzīgā nodarījuma, par kuru bijis uzsākts kriminālprocess, noilguma termiņa.

No noteikumu projekta anotācijas izriet, ka nolūks personu datu glabāšanai Sodu reģistra arhīva datu bāzē ir kriminālprocesa norises un sabiedrības drošības nodrošināšana –  kriminālprocesa atjaunošanai sakarā ar jaunatklātiem apstākļiem.

Inspekcija norāda, ka datu glabāšanas termiņš “gadu pēc tam, kad no Fizisko personu reģistra saņemtas ziņas par personas nāvi, bet ne ilgāk kā 100 gadus pēc personas dzimšanas” nav saprotams un būtu jākonkretizē. Konkrētā nolūka sasniegšanai uz arhīva datu bāzi pārnesto personu datu glabāšanas termiņš, arī gadījumā, ja uz arhīva datu bāzi netiek pārnesti dati pat attaisnotu personu, vai personu, pret kuru kriminālprocess ir izbeigts, būtu jānosaka atkarībā no konkrētā noziedzīgā nodarījuma noilguma termiņa, ja vien datu glabāšanai arhīva datu bāzē nav vēl kāds cits nolūks, kas objektīvi pamato glabāšanu normā norādītajā termiņā. Ja datu glabāšana ir nepieciešama Sodu reģistra likuma 23. panta 1. punktā norādītajā termiņā – lūdzam sniegt anotācijā skaidrojumu par nepieciešamību datus glabāt tik ilgi.

Papildus vēršam uzmanību, ka likumprojektā nav definēts arī personas datu apstrādes nolūks(-i) arhīvā. Ievērojot minēto, lai nodrošinātu, ka personas dati, kas ir ietverti arhīvā, netiktu izmantoti nolūkiem, kam tie nav nepieciešami, kā arī ierobežotu personu piekļuvi šiem datiem, likumprojekts ir papildināms, norādot, kādam konkrēti nolūkam personas dati tiek pārvietoti uz arhīvu.
 
 
Piedāvātā redakcija
-