Atzinums

Projekta ID
25-TA-1343
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
04.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) novērtē Izglītības un zinātnes ministrijas paveikto darbu, sagatavojot precizētu informatīvā ziņojuma “Par augstākās izglītības institucionālās finansēšanas izmēģinājumprojektu” redakciju un ņemot vērā virkni iepriekš izteikto iebildumu. Tomēr, analizējot precizēto redakciju, LTRK secina, ka saglabājas vairāki konceptuāli un praktiski jautājumi, kuriem nepieciešams skaidrojums un papildinājumi.

Pirmkārt, no informatīvā ziņojuma nav skaidrs, kad izmēģinājumprojekts faktiski stāsies spēkā. Lai gan līdz 2025. gada 31. decembrim paredzēta grozījumu pieņemšana Augstskolu, Izglītības un Profesionālās izglītības likumos, pēc tam būs jāveic arī grozījumi MK noteikumos Nr. 994, Nr. 818 un Nr. 276, kas objektīvi nozīmē ieviešanas procesu tikai turpmākajā gadā. Tādēļ nepieciešams noteikt skaidru un reālistisku laika rāmi visai normatīvās bāzes ieviešanai.

Otrkārt, ziņojumā joprojām nav atspoguļots, kā tiks nodrošināta STEM jomas skolotāju sagatavošana nepieciešamajos apjomos. Lai gan monitoringa dati parāda absolventu nodarbinātību, tie nesniedz priekšstatu par nākotnes pasākumiem situācijas uzlabošanai. LTRK norāda, ka Latvijā, ņemot vērā vispārējās un profesionālās izglītības apmēru, ik gadu nepieciešami vismaz simts jauno skolotāju vien matemātikas priekšmetā, bet šobrīd tiek sagatavota tikai aptuveni puse no nepieciešamā. Līdzīgi izaicinājumi pastāv arī citos STEM priekšmetos un iekļaujošās izglītības nodrošināšanai nepieciešamo skolotāju palīgu sagatavošanā. Ziņojumā nav skaidri parādīts, kā līgumi ar izmēģinājuma augstskolām paredz šo situāciju uzlabot turpmākajos gados.

Treškārt, būtisks ir arī jautājums par absolventu monitoringu. LTRK ieskatā nepieciešams nodrošināt, lai sabiedrības līdzekļus izmantojušie studenti pēc absolvēšanas noteiktu laiku strādātu tieši tajās nozarēs, kurās sagatavoti ar publisko finansējumu. Pašreizējā redakcija nesniedz skaidrību, kā šie dati tiks fiksēti, pārbaudīti un izmantoti politikas veidošanā.

LTRK aicina Izglītības un zinātnes ministriju papildināt informatīvo ziņojumu ar detalizētu normatīvā regulējuma grozījumu sarakstu, skaidru rīcības plānu STEM pedagogu un skolotāju palīgu sagatavošanai, kā arī precīzu absolventu monitoringa ieviešanas mehānismu.
 
Piedāvātā redakcija
-