Atzinums

Projekta ID
24-TA-807
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
5. Institūcijas nodrošina darbības ar tādu bezmantinieka mantu un konfiscēto mantu, attiecībā uz kuru  nav norādītas kreditoru pretenzijas un bezīpašnieka mantu (ja ir zināma tās fiziskā atrašanās vieta), kas palikusi pēc juridiskas personas izslēgšanas no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem un piekrīt valstij (gadījumos, ja zvērināts tiesu izpildītājs neturpina izpildu lietu, kas uzsākta pirms juridiskās personas izslēgšanas no Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem).

 
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projektā tiek uzskaitīti visi gadījumi, tad attiecībā uz bezmantinieku mantu un konfiscēto mantu tie būtu šādi:
Tādu bezmantinieku mantu, attiecībā uz kuru:
nav pieteiktas kreditoru pretenzijas mantojuma lietā;
neviena no pieteiktajām kreditoru pretenzijām nav atzītas par pamatotām;
vai par kuras nodošanu institūcijas rīcībā zvērināts tiesu izpildītājs tā darbību ar bezmantinieku mantu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ir paziņojis.
2. Tādu konfiscēto noziedzīgi iegūto mantu, kuras konfiskācijas izpilde saskaņā ar Kriminālprocesa likumu nav piekritīga zvērinātam tiesu izpildītājam vai kuru zvērināts tiesu izpildītājs Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likumā noteiktajos gadījumos nodevis Valsts ieņēmumu dienestam.
3. Tādu konfiscēto mantu, kuru zvērināts tiesu izpildītājs Civilprocesa likumā noteiktajos gadījumos nodevis Valsts ieņēmumu dienestam.
Ņemot vērā minēto, lūgums attiecīgi precizēt noteikumu projekta 5.punktu ar attiecīgo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
5. Institūcijas nodrošina darbības ar tādu bezmantinieka mantu un konfiscēto mantu, attiecībā uz kuru  nav norādītas kreditoru pretenzijas un bezīpašnieka mantu (ja ir zināma tās fiziskā atrašanās vieta), kas palikusi pēc juridiskas personas izslēgšanas no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem un piekrīt valstij (gadījumos, ja zvērināts tiesu izpildītājs neturpina izpildu lietu, kas uzsākta pirms juridiskās personas izslēgšanas no Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem).

 
Iebildums
Lūdzam Ministru kabineta noteikumu 5. punktu skaidrot anotācijā, norādot, ka tas attiecas uz gadījumiem, kad pēc juridiskas personas izslēgšanas no Uzņēmuma reģistra vestajiem reģistriem pāri paliek valstij piekritīga manta, piemēram, gadījumā, kad kapitālsabiedrības likvidācija nenotiek un komercreģistra iestāde pieņem lēmumu par sabiedrības izslēgšanu no komercreģistra (Komerclikuma 317. panta otrā un trešā daļa) un līdzīgā gadījumā kooperatīvo sabiedrību gadījumā (Kooperatīvo sabiedrību likuma 71. panta otrā un trešā daļa), papildus arī aprakstot punkta beigās iekavās iekļauto gadījumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
5. Institūcijas nodrošina darbības ar tādu bezmantinieka mantu un konfiscēto mantu, attiecībā uz kuru  nav norādītas kreditoru pretenzijas un bezīpašnieka mantu (ja ir zināma tās fiziskā atrašanās vieta), kas palikusi pēc juridiskas personas izslēgšanas no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem un piekrīt valstij (gadījumos, ja zvērināts tiesu izpildītājs neturpina izpildu lietu, kas uzsākta pirms juridiskās personas izslēgšanas no Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem).

 
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu 5. punkts paredz institūciju rīcību ar bezīpašnieka mantu, kas palikusi pēc juridiskas personas izslēgšanas no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem, papildus iekļaujot norādi iekavās uz gadījumu, kas sašaurina šī punkta attiecināmību uz citiem gadījumiem, kuros zvērināti tiesu izpildītāji neiesaistās. Lūdzam precizēt noteikumu 5. punktu tā, lai punkta beigās iekļautās iekavas nesašaurinātu to gadījumu loku, uz kuru šis punkts būtu attiecināms, un tādējādi nodrošinot, ka tas attiecas uz gadījumiem, kad sabiedrības likvidācija nenotiek un tās manta, kas palikusi pēc Uzņēmumu reģistra pieņemtā lēmumu par sabiedrības izslēgšanu no Uzņēmuma reģistra vestā reģistra, ir piekritīga valstij un kur zvērināts tiesu izpildītājs nav ticis piesaistīts (piemēram, Komerclikuma 317. panta otrā un trešā daļa).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
9.1. ja nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams nekustamais īpašums - Satiksmes ministrijai, ierakstīšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, pamatojoties uz Rail Baltica projekta īstenošanas likumu un Satiksmes ministrijas iesniegto sarakstu;
Iebildums
Lūdzam precizēt minēto noteikumu projekta apakšpunktu. Nepieciešams uzlabot šī brīža redakciju, jo nav saprotams mērķis normas konstrukcijai, proti, norāde uz nekustamo īpašumu, kas ietilpst nekustamajā īpašumā. Norādām, ka nekustamā īpašuma sastāvā var ietilpt, piemēram, zemes vienības vai būves, taču ne cits nekustamais īpašums. Ja šajā apakšpunktā plānots noteikt, ka Satiksmes ministrijai tiek nodots viss nekustamais īpašums, kas atzīts par bezīpašnieka lietu vai bezmantinieku mantu (un tādējādi tas ir piekritīgs valstij), neatkarīgi no tā, vai Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešama daļa no šī nekustamā īpašuma vai viss nekustamais īpašums, tad ierosinām tā arī normā norādīt (piemēram, tāpat kā tas formulēts Rail Baltica projekta īstenošanas likumā).
Piedāvātā redakcija
9.1. ja nekustamais īpašums nepieciešams Rail Baltica projekta īstenošanai - Satiksmes ministrijai, ierakstīšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, pamatojoties uz Rail Baltica projekta īstenošanas likumu un Satiksmes ministrijas iesniegto sarakstu;
5.
Noteikumu projekts
9.3. ja nekustamo īpašumu nepārņem saskaņā ar šo noteikumu 9.1. apakšpunktu un tā sastāvā ietilpst būves, kas atrodas uz pašvaldības īpašumā esošas zemes, valstij piekritīgas dzīvojamās mājas, dzīvokļu īpašumi, kopīpašuma daļas valsts un pašvaldības kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās un dzīvokļu īpašumos, kopīpašuma daļas valsts, pašvaldības un privātpersonas, kā arī valsts un privātpersonas kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās un dzīvokļu īpašumos, – attiecīgajai pašvaldībai īpašumā;
Iebildums
Anotācijā norādīts: "Pašvaldībām, saskaņā ar Pašvaldību likuma 73. panta piekto daļu sākot ar 2023. gada 1. janvāri, piekrīt dzīvojamā māja, dzīvokļa īpašums vai to domājamās daļas atbilstoši Civillikuma 416. pantā noteiktajam kā bezmantinieka manta vai atbilstoši Civillikuma 930. pantā noteiktajam kā bezīpašnieka lieta. Tādējādi tiesību akta projektā tiek noteikta rīcība tikai ar konfiscētajām dzīvojamām mājām, dzīvokļu īpašumiem, kopīpašuma daļām valsts un pašvaldības kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās un dzīvokļu īpašumos, kopīpašuma daļām valsts, pašvaldības un privātpersonas, kā arī valsts un privātpersonas kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās un dzīvokļu īpašumos, ko paredzēts nodot pašvaldībai." Vienlaikus secināms, ka šajā noteikumu apakšpunktā ir arī regulējums par būvju, kas atrodas uz pašvaldības īpašumā esošas zemes, nodošanu pašvaldībām, līdz ar to lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu arī par šo noteikumu projekta 9.3. apakšpunktā ietverto regulējumu (vai tas izriet no regulējuma citā normatīvā aktā vai no deleģējuma Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.1 pantā). Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai nebūtu lietderīgi un iespējami iekļaut līdzīgu regulējumu arī par pašvaldībai piekritīgām zemēm (ne tikai pašvaldību īpašumā esošām).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
24. Valstij piekritīgo kustamo mantu un bezķermeniskas lietas nerealizē personai, kurai uz piedāvājuma iesniegšanas dienu saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta publiskojamo datu bāzē pieejamo informāciju ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāds, kas pārsniedz 150 euro, vai ar tiesas nolēmumu ir pasludināts maksātnespējas process, vai attiecībā uz kuru tieši vai netieši ir piemērotas sankcijas Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma izpratnē (tai skaitā arī, ja dalībniekam, valdes vai padomes loceklim, patiesā labuma guvējam, pārstāvēttiesīgajai personai vai prokūristam, vai personai, kura ir pilnvarota pārstāvēt personu darbībās, kas saistītas ar filiāli, vai personālsabiedrības biedru, tā valdes vai padomes locekli, patieso labuma guvēju, pārstāvēttiesīgo personu vai prokūristu, ja persona ir personālsabiedrība, ir noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla intereses ietekmējošas Eiropas Savienības un Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas).
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu 24. punktā ir aprakstītas personas, kurām netiek realizēta valstij piekritīgā manta. Lūdzam 24. punkta beigu iekavu sākuma daļā iekļaut norādi uz "tai skaitā arī, ja kapitālsabiedrības dalībniekam vai akcionāram,...", tādējādi iekļaujot skaidrāku norādi, uz ko punktā minētais attiecas. Lūdzam no 24. punktā iekļautajām iekavām izņemt norādi uz personālsabiedrības valdi un padomi, jo personālsabiedrību gadījumā visi sabiedrības biedri piedalās tās lietvedība un atsevišķu valdi, padomi neveido.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
28.3. pašvaldības teritorijā esošās inženierbūves – attiecīgajai pašvaldībai.
Iebildums
Lūdzam atkārtoti izvērtēt, vai regulējums par inženierbūvēm būtu ietverams noteikumu projekta nodaļā par kustamu mantu, jo inženierbūves saskaņā ar būvniecības regulējumu arī ir būves - nekustams īpašums. Tāpat arī lūdzam anotācijā skaidrot pamatu tam, lai inženierbūves atzītu par nododamām pašvaldībām (regulējums citā normatīvajā aktā vai deleģējums, kas izriet no Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.1 panta?)  - līdzīgi kā tas skaidrots attiecībā uz pašvaldībām piekrītošajām dzīvojamām mājām, dzīvokļa īpašumiem vai to domājamām daļām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
29. Institūcija informē valsts un pašvaldības iestādes par iespēju pieteikties šo noteikumu 28. punktā noteiktās valstij piekritīgās kustamās mantas pieņemšanai bez maksas. Ja, atbildīgā iestāde nesaņem nevienu pieteikumu, tā var lemt par attiecīgās valstij piekritīgās kustamās mantas realizāciju, šo noteikumu 5.1. nodaļā noteiktajā kārtībā.
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Finanšu ministrijas sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par kompetentām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus.
Projekta 29. punktu nepieciešams precizēt, tā otrajā teikumā aizstājot vārdus “atbildīgā iestāde” ar projekta 1.1. apakšpunktā pieņemto saīsinājumu “institūcija”. Tādējādi projekta 29. punkta pirmajā un otrajā teikumā tiesiskais regulējums būs nepārprotams. Līdzīgi nepieciešams precizēt projekta 31.5. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
36. Pēc tam, kad lēmums par finanšu līdzekļu skaidras vai bezskaidras naudas veidā esību kļuvis pieejams un izpildāms, Valsts ieņēmumu dienests ne vēlāk kā 10 (desmit) darba dienu laikā dod rīkojumu iestādei, kurā tie glabājas, ieskaitīt valstij piekritīgos finanšu līdzekļus valsts budžetā.
Iebildums
Projekta 36. punktu nepieciešams precizēt atbilstoši valstī pieņemtajai valsts pārvaldes un tiesību sistēmai. Vēršam uzmanību, ka Valsts ieņēmumu dienests kā iestāde nav tiesīga izdot saistošus rīkojumus citu iestāžu rīcībai. Tiesiskais regulējums jāveido tādējādi, ka dažādām skaidras vai bezskaidras naudas finanšu līdzekļu glabātāja iestādēm ar ārējo normatīvo aktu (projektu) tiek noteikts pienākums ieskaitīt valstij piekritīgos finanšu līdzekļus valsts budžetā pēc lēmuma saņemšanas vai atbilstošas informācijas saņemšanas no Valsts ieņēmumu dienesta. Vienlaikus piedāvājam izvērtēt vārda “iestāde” vai “institūcija” izmantošanas atbilstību šajā punktā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
37. Ja atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošajai informācijai par  bezmantinieku mantu, mantojuma masas atstājējam ir bijušas tiesības uz nekustamo īpašumu (tas nav ierakstīts zemesgrāmatā un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā mantojuma masas atstājējs reģistrēts ar statusu īpašnieks vai tiesiskais valdītājs), par to ir taisīts notariālais akts par mantojuma lietas izbeigšanu, kurā ir norādīta kreditora pretenzija un kurš taisīts līdz 2022. gada 1. janvārim, Valsts ieņēmumu dienests iniciē zvērinātam tiesu izpildītājam ievest izpildu lietu.
 
Iebildums
Ņemot vērā to, ka praksē konstatēti gadījumi, kad bezmantinieku manta par tādu ir atzīta uz tiesas sprieduma pamata, lūgums papildināt noteikumu projektu, lai tajā ietvertais regulējums būtu attiecināms arī uz bezmantinieku mantu, kura par tādu atzīta uz tiesas sprieduma pamata, proti, lai tiktu sasniegts mērķis un par bezmantinieku mantu atzītā manta varētu atgriezties civiltiesiskajā apritē. Papildus informējam, ka attiecīgs regulējums ir iekļauts arī Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu"", kas pašreiz ir izstrādes procesā un nodots sabiedrības līdzdalībai.
Vienlaikus, ņemot vērā to, ka praksē izpildu lietas ievešana veicama uz VID lūguma pamata, lūdzam aizstāt darbības vārdu "iniciē" ar darbības vārdu "lūdz".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
38. Darbības ar mantu, kas atzīta par piekritīgu valstij līdz 2024. gada 31. decembrim, veic Valsts ieņēmumu dienests.
 
Iebildums
Projekta 38. punktu nepieciešams svītrot, jo precīzi šādu regulējumu paredz Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma pārejas noteikumu 14. punkts un Ministru kabineta noteikumos nav pieļaujama likuma normu dublēšana. Turklāt 2025. gada 1. janvārī, kad atbilstoši projekta 40. punktā noteiktajam stāsies spēkā projektā paredzētie noteikumi, šāda norma par rīcību 2024. gadā nebūs aktuāla (piemērojama).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā to, ka praksē konstatēti gadījumi, kad bezmantinieku manta par tādu ir atzīta uz tiesas sprieduma pamata, lūgums papildināt noteikumu projektu un antoācijas risinājuma aprkasta 7.punktu, lai tajā ietvertais regulējums būtu attiecināms arī uz bezmantinieku mantu, kura par tādu atzīta uz tiesas sprieduma pamata, proti, lai tiktu sasniegts mērķis un par bezmantinieku mantu atzītā manta varētu atgriezties civiltiesiskajā apritē. Papildus informējam, ka attiecīgs regulējums ir iekļauts arī Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu"", kas pašreiz ir izstrādes procesā un nodots sabiedrības līdzdalībai.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Noteikumi par  kompetentām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu
Priekšlikums
Ierosinām pārskatīt noteikumu projektu un izlabot tajā ieviesušās pārrakstīšanās un interpunkcijas kļūdas, lai uzlabotu projekta saprotamību un uztveramību (skat., piemēram, noteikumu projekta 3.1., 3.2., apakšpunktu, 8. punktu u.c.).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
9.4. ja nekustamo īpašumu nepārņem saskaņā ar šo noteikumu 9.1. un 9.2.apakšpunktu – Finanšu ministrijas valdījumā un valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” pārvaldīšanā.
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kādēļ šajā apakšpunktā nav minēts 9.3. apakšpunkts.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
14. Jautājumus par apgrūtinājumu dzēšanu valstij piekritīgajiem nekustamiem īpašumiem risina šo valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējs atbilstoši šo noteikumu 9. punktā noteiktajai piekritībai.
 
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot anotācijā projekta 14. punktā minēto terminu "apgrūtinājumi", jo Ministru kabineta 2014. gada 4. februāra noteikumu "Noteikumi par Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas izveidi un uzturēšanu un apgrūtināto teritoriju un nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumu klasifikatoru" 2. un 3. pielikumā uzskaitīti apgrūtinājumi – teritorija, kurai atbilstoši likumam ir noteikti lietošanas tiesību aprobežojumi, šie apgrūtinājumi pastāv uz likuma pamata. Ja projekta normā ietverti citi apgrūtinājumi, tad to nepieciešams skaidrot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
24. Valstij piekritīgo kustamo mantu un bezķermeniskas lietas nerealizē personai, kurai uz piedāvājuma iesniegšanas dienu saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta publiskojamo datu bāzē pieejamo informāciju ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāds, kas pārsniedz 150 euro, vai ar tiesas nolēmumu ir pasludināts maksātnespējas process, vai attiecībā uz kuru tieši vai netieši ir piemērotas sankcijas Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma izpratnē (tai skaitā arī, ja dalībniekam, valdes vai padomes loceklim, patiesā labuma guvējam, pārstāvēttiesīgajai personai vai prokūristam, vai personai, kura ir pilnvarota pārstāvēt personu darbībās, kas saistītas ar filiāli, vai personālsabiedrības biedru, tā valdes vai padomes locekli, patieso labuma guvēju, pārstāvēttiesīgo personu vai prokūristu, ja persona ir personālsabiedrība, ir noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla intereses ietekmējošas Eiropas Savienības un Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas).
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību 24. punkta beigās iekļaut tekstu, kas ir iekavās, un izskatīt iespēju šo teksta daļu pārnest uz anotāciju, tādējādi anotācijā skaidrojot noteikumos iekļauto norādi uz personu, kurai tieši vai netieši piemērojas sankcijas Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu projekta 13.punktu paredzēts, ka izdevumus, kas veidojas no brīža, kad nekustamais īpašums piekrīt valstij, līdz brīdim, kad tas tiek nodots bez maksas, sedz valstij piekritīgā nekustamā īpašuma pārņēmējs atbilstoši šo noteikumu 9. punktā noteiktajai piekritībai.
Ņemot vērā to, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 8. maija rīkojuma Nr. 239 “Par konceptuālo ziņojumu “Par tiesiskā regulējuma problēmjautājumiem saistībā ar mantas piekritību valstij un valstij piekritīgo mantu”” 4.punktu noteikts, ka risinājumu paredzēts īstenot ar grozījumiem Notariāta likumā un jaunajiem MK noteikumiem, lūdzam apsvērt iespēju papildināt anotāciju ar informāciju, vai attiecīgais noteikumu projekta punkts ir attiecināms uz minēto uzdevumu, proti, vai dotais uzdevums risināt šo jautājumu arī šajos noteikumos tiek izpildīts. Vienlaikus informējam, ka Tieslietu ministrija doto uzdevumu problēmas risinājuma kompetences ietvaros ir iekļāvusi likumprojektā "Grozījumi Notariāta likumā", ko tuvākajā laikā plānots izsūtīt institūcijām atkārtotai saskaņošanai.
Piedāvātā redakcija
-