Projekta ID
22-TA-1924Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma (turpmāk šajā iebildumā – Pabeigšanas likums) 22.pants paredz regulējumu attiecībā uz valstij vai pašvaldībai piederošu neapbūvētu zemesgabalu iznomāšanu ar apbūves tiesībām, kā arī nomnieka tiesības prasīt attiecīgā apbūvētā zemesgabala nodošanu atsavināšanai kā apbūves īpašniekam. Turklāt Pabeigšanas likuma regulējums arī paredz šādas tiesības attiecībā uz tādu neapbūvētu zemesgabalu, kurš ir iznomāts līdz Pabeigšanas likuma pieņemšanas dienai.
Ņemot vērā minēto, kā arī Tieslietu ministrijas atzinumus par šādu apbūvētu zemesgabalu atsavināšanas tiesību aktu projektiem, lai novērstu neskaidrības par Pabeigšanas likuma, t.sk. tā pārejas 4.1 un 4.2 punktā ietvertā, tiesiskā regulējuma mērķi un tvērumu kopsakarā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma regulējumu, lūdzam precizēt 4.1 un 4.2 punkta otro teikumu, paredzot, ja izpildās šajos punktos noteiktā rīcība, minētajām personām zūd tiesības ierosināt attiecīgā zemesgabala atsavināšanu un attiecīgi uz šādu zemesgabalu turpmāku atsavināšanu nav attiecināms nosacījums, ka to var pārdot tikai apbūves īpašniekam.
Vienlaikus saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14.panta otro daļu, ja ēkas (būves) vai augļu dārzs (koki) ir patstāvīgs īpašuma objekts, zemes gabala pirmpirkuma vai izpirkuma tiesības ir ēku (būvju) vai augļu dārza (koku) īpašniekam. Attiecīgi šīs tiesības var tik īstenotas.
Ņemot vērā minēto, kā arī Tieslietu ministrijas atzinumus par šādu apbūvētu zemesgabalu atsavināšanas tiesību aktu projektiem, lai novērstu neskaidrības par Pabeigšanas likuma, t.sk. tā pārejas 4.1 un 4.2 punktā ietvertā, tiesiskā regulējuma mērķi un tvērumu kopsakarā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma regulējumu, lūdzam precizēt 4.1 un 4.2 punkta otro teikumu, paredzot, ja izpildās šajos punktos noteiktā rīcība, minētajām personām zūd tiesības ierosināt attiecīgā zemesgabala atsavināšanu un attiecīgi uz šādu zemesgabalu turpmāku atsavināšanu nav attiecināms nosacījums, ka to var pārdot tikai apbūves īpašniekam.
Vienlaikus saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14.panta otro daļu, ja ēkas (būves) vai augļu dārzs (koki) ir patstāvīgs īpašuma objekts, zemes gabala pirmpirkuma vai izpirkuma tiesības ir ēku (būvju) vai augļu dārza (koku) īpašniekam. Attiecīgi šīs tiesības var tik īstenotas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai nav precizējams Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 16.panta piektajā daļā noteiktais deleģējums Ministru kabinetam, ņemot vērā 2021.gada 30.septembra likuma "Grozījumi likumā "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību"" regulējumu un to, ka minētais pants attiecas uz gan uz neapbūvētiem, gan uz apbūvētiem zemesgabaliem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts ir izstrādāts, pamatojoties uz 2021.gada 30.septembra likumu “Grozījumi likumā “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību”” un tajā noteiktos gadījumos būves īpašniekam uz likuma pamata paredzēto lietošanas tiesību uz zemi, ciktāl tās nepieciešamas īpašuma tiesību īstenošanai pār būvi, un pienākumu maksāt lietošanas maksu (aizstāj šobrīd noteikto terminu “nomas maksa”) apbūvētas zemes īpašniekam par zemes lietošanas tiesībām.
Ņemot vērā, ka Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likums vairākās vietās attiecībā uz apbūvētu zemi ir lietots termins “noma” (t.sk., kas netiek ar likumprojektu precizētas), lūdzam papildināt anotācijā informāciju ar skaidrojumu par attiecīgā termina saglabāšanu un atbilstību 2021.gada 30.septembra likumam “Grozījumi likumā “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību””.
Ņemot vērā, ka Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likums vairākās vietās attiecībā uz apbūvētu zemi ir lietots termins “noma” (t.sk., kas netiek ar likumprojektu precizētas), lūdzam papildināt anotācijā informāciju ar skaidrojumu par attiecīgā termina saglabāšanu un atbilstību 2021.gada 30.septembra likumam “Grozījumi likumā “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību””.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tieslietu ministrija atsaucoties uz 2021. gada 30. septembra Grozījumu likumā "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" (turpmāk - Grozījumi CL Spēkā stāšanās likumā) sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) IV sadaļas 1. punktā "Saistītie tiesību aktu projekti" norādītajam, ir izstrādājusi grozījumus šādos likumos:
likumā “Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos”; 22-TA-1916
likumā “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”; 22-TA-1921
likumā -"Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju”; 22-TA-1925
likumā “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 22-TA-1918
likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 22-TA-1919
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā 22-TA-1924
Vēršam uzmanību, ka minētājā anotācijā ir norādīts, ka vienlaikus ir izstrādājami arī grozījumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā (44. panta piektā daļa).
Anotācijā atbildīgā institūcija par grozījumu izdarīšanu normatīvajā regulējumā, kas regulē piespiedu nomas tiesiskās attiecības kā pirmā ir noteikta Tieslietu ministrija.
Vienlaikus norādām, ka uzdevums Tieslietu ministrijai sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā saistīto normatīvo aktu grozījumu projektus neizriet tikai no Grozījumu CL Spēkā stāšanās likuma anotācijā norādītā, bet ir noteikts ar Ministru kabineta sēdes 2020.gada 20 oktobra protokollēmumu (prot. Nr.62, 23.§).
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam izstrādāt attiecīgus grozījumus arī Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā (44. panta piektā daļa) un virzīt tos vienlaicīgi ar jau izstrādātajiem likumprojektiem.
likumā “Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos”; 22-TA-1916
likumā “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”; 22-TA-1921
likumā -"Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju”; 22-TA-1925
likumā “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 22-TA-1918
likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 22-TA-1919
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā 22-TA-1924
Vēršam uzmanību, ka minētājā anotācijā ir norādīts, ka vienlaikus ir izstrādājami arī grozījumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā (44. panta piektā daļa).
Anotācijā atbildīgā institūcija par grozījumu izdarīšanu normatīvajā regulējumā, kas regulē piespiedu nomas tiesiskās attiecības kā pirmā ir noteikta Tieslietu ministrija.
Vienlaikus norādām, ka uzdevums Tieslietu ministrijai sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā saistīto normatīvo aktu grozījumu projektus neizriet tikai no Grozījumu CL Spēkā stāšanās likuma anotācijā norādītā, bet ir noteikts ar Ministru kabineta sēdes 2020.gada 20 oktobra protokollēmumu (prot. Nr.62, 23.§).
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam izstrādāt attiecīgus grozījumus arī Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā (44. panta piektā daļa) un virzīt tos vienlaicīgi ar jau izstrādātajiem likumprojektiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz izslēgt 26.panta trešo daļu, kas nosaka pie rīcības ar neizpirkto pilsētas zemi, ka zemes nomas maksa maksājama no dienas, kad zemes lietotājs ieguvis zemes nomas tiesības.
Vienlaikus identisks regulējuma attiecībā uz 25.pantā noteikto rīcību ar neizpirkto lauku apvidus zemi tiek saglabāts – 25.panta piektā daļa: zemes nomas maksa maksājama no dienas, kad zemes lietotājs ieguvis zemes nomas pirmtiesības.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 38., 39., 40. un 41.pants stājas spēkā 2022.gada 1.janvārī, lūdzam precizēt likumprojektu vai arī anotācijā skaidrot regulējuma atšķirību. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu attiecībā uz minētā regulējuma piemērošanu situācijā, kad pēc likumprojekta spēkā stāšanās būtu nepieciešams noteikt nomas maksu attiecībā par termiņu līdz likumprojekta spēkā stāšanās datumam.
Vienlaikus identisks regulējuma attiecībā uz 25.pantā noteikto rīcību ar neizpirkto lauku apvidus zemi tiek saglabāts – 25.panta piektā daļa: zemes nomas maksa maksājama no dienas, kad zemes lietotājs ieguvis zemes nomas pirmtiesības.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 38., 39., 40. un 41.pants stājas spēkā 2022.gada 1.janvārī, lūdzam precizēt likumprojektu vai arī anotācijā skaidrot regulējuma atšķirību. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu attiecībā uz minētā regulējuma piemērošanu situācijā, kad pēc likumprojekta spēkā stāšanās būtu nepieciešams noteikt nomas maksu attiecībā par termiņu līdz likumprojekta spēkā stāšanās datumam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka uzdevums Tieslietu ministrijai sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā saistīto normatīvo aktu grozījumu projektus ir noteikts ar Ministru kabineta sēdes 2020.gada 20 oktobra protokollēmumu (prot. Nr.62, 23.§), lūgums atsaukties uz to, pamatojot likumprojekta izstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Lūdzam atbilstoši aizpildīt, ņemot vērā anotācijā norādīto, ka pēc likumprojekta pieņemšanas un līdz tā spēka stāšanās, t.i., līdz 2024.gada 1.janvārim, būs jāpārskata arī Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumi Nr.644 “Noteikumi par neizpirktās lauku apvidus zemes nomas līguma noslēgšanas un nomas maksas aprēķināšanas kārtību”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzu izstrādāt tiesību aktu lietai saistošu Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu.
Vēršam uzmanību, ka TAP katram projekta veidam ir definēts TA lietai obligāti sagatavojamās informācijas komplekts, kas paredz izstrādāt un TA lietai pievienot aizpildītu MK sēdes protokollēmuma projektu.
Vēršam uzmanību, ka TAP katram projekta veidam ir definēts TA lietai obligāti sagatavojamās informācijas komplekts, kas paredz izstrādāt un TA lietai pievienot aizpildītu MK sēdes protokollēmuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-