Atzinums

Projekta ID
24-TA-2705
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 13.punktu, ka paredz izteikt noteikumu 15.punktu jaunā redakcijā, nosakot, ka pievienotās vērtības nodokļa izmaksas no valsts budžeta finanšu līdzekļiem sedz finansējuma saņēmējam otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros, ja tās nav atgūstamas saskaņā ar nacionālajiem tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā, kā arī attiecīgi papildināt skaidrojumu anotācijas 1.3.sadaļā attiecībā uz valsts budžeta finansējuma paredzēšanu SIA ”Eiropas Dzelzceļa līnijas”  pievienotās vērtības nodokļa segšanai, pamatojot, ka šis gadījums atbilst minētajam nosacījumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma (AF) ietvaros plānots īstenot tikai daļu no kopējā plānotā infrastruktūras uzlabošanas projekta (Rīgas centrālās stacijas (RCS) būvniecības), veicot ieguldījumus tikai RCS dienvidu daļas infrastruktūrā, kā arī ņemot vērā to, ka AF plānā ietvertais rādītājs līdz 2026.gada augustam paredz tikai fizisku konkrētās stacijas daļas būvdarbu pabeigšanu, bet ne nodošanu ekspluatācijā un funkcionalitātes nodrošināšanu, lūdzam anotāciju papildināt ar izsekojamu informāciju par ekonomisko pamatojumu konkrētajam risinājumam, t.sk., kad un kā tiek plānota kopējā RCS pabeigšana, lai nodrošinātu pilnvērtīgu izbūvētās infrastruktūras funkcionēšanu un stacijas pieejamību pasažieriem, lai, apstiprinot regulējumu, būtu skaidra stratēģija un pārliecība, ka tiek vadīti līdzekļu izšķērdēšanas riski. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka komunikācijas ietvaros par atbalstu Rīgas centrālajai stacijai Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāts savā 2019.gada 31.jūlija atbildes vēstulē Nr.087737 ir skaidrojis, ka pasažieru stacijas nav uzskatāmas par dzelzceļa infrastruktūru Direktīvas Nr.2012/34/ES 1.pielikuma izpratnē, līdz ar to, atbalsts tām nav izslēdzams pamatojoties uz Komisijas Paziņojuma “Kopienas vadlīnijām valsts atbalstu dzelzceļa uzņēmumiem (2008/C 184/07)” 25. punktu. Taču, ir maz ticams, ka atbalsts stacijām kvalificētos kā valsts atbalsts, jo Eiropas komisijas izpratne ir, ka “[..] dzelzceļa termināla stacijas ir pakļautas likumīgam monopolam, tādējādi izslēdzot jebkādu konkurenci šajā tirgū, ir maz ticams, ka pasažieru stacijas projektēšanas un būvniecības daļa izkropļos konkurenci, un tādēļ ir maz ticams, ka tām būtu valsts atbalsts” (skatīt lietas SA.54468 (2019/PN) „The Rail Baltica Riga Central Terminal and related railway infrastructure (Project)” materiālus, kas nosūtīti Satiksmes ministrijai ar Finanšu ministrijas 08.08.2019. vēstuli Nr.7-2/18/3677).

Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt anotācijā iekļauto informāciju arī attiecībā uz pasākuma otrās kārtas ietvaros plānoto darbību izvērtējumu komercdarbības atbalsta kontekstā. Vienlaikus, aicinām izvērtēt, vai šī brīža apstākļi kontekstā ar dzelzceļa staciju monopolstāvokli nav mainījušies un vai Eiropas Komisijas 2019.gadā sniegtais viedoklis būtu attiecināms. Ja tiek secināts, ka lietas apstākļi ir mainījušies, lūdzam izvērtēt nepieciešamību atkārtoti konsultēties ar Eiropas Komisiju valsts atbalsta kontroles kontekstā.

Papildus ņemot vērā to, ka pasākuma ietvaros tiek noteikts jauns atbalsta saņēmējs, lai nodrošinātu pārliecību, ka pasākuma ietvaros netiek sniegts komercdarbības atbalsts pasākuma otrās  projektu iesniegumu atlases kārtas finansējuma saņēmējam - SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas" kā saimnieciskās darbības veicējam, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar informāciju, vai SIA“Eiropas Dzelzceļa līnijas" kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Skaidrojam, ka gadījumā, ja atbalsts plānots, piemēram, valsts deleģētas funkcijas veikšanai, kas atbilstoši Valsts atbalsta jēdziena dokumenta 17.punktam nav saimnieciskā darbība, lūdzam anotācijā norādīt normatīvo aktu, kas nosaka atbalsta saņēmējam pienākumu veikt deleģēto valsts pārvaldes funkciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3. sadaļas punktā “Cita informācija” norādīt, ka nepieciešamais finansējums investīcijas pasākuma īstenošanai un neatgūstamo PVN izmaksu segšanai otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros tiks nodrošināts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Vienlaikus lūdzam tehniski korekti aizpildīt anotācijas 3. sadaļas 1. – 5. punktu, tas ir 1.1. apakšpunktā norādot AF finansējumu un 2.1. apakšpunktā – AF un PVN finansējumu kopā, attiecīgi pārējie punkti tiks izrēķināti automātiski, vienlaikus manuāli jāaizpilda 5.1. apakšpunkts atbilstoši 5.punktam, kā arī precizēt tabulā norādītos gadus, jo kā kārtējais gads jānorāda 2025. gads. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK protokollēmuma projekta 4.1. apakšpunkts paredz atļaut sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” nekavējoties uzsākt Rīgas Centrālās  dzelzceļa pasažieru stacijas dienvidu daļas investīciju projekta īstenošanu vēl pirms Eiropas Komisijas lēmuma par AF plāna grozījumu apstiprināšanu, lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu ar argumentāciju un risku analīzi, ņemot vērā, ka saskaņā ar Ministru kabineta 20218.gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.2. apakšpunktu Ministru kabinets lēmumu par līdzekļu piešķiršanu izņēmuma kārtā pirms Eiropas Savienības fondu investīciju programmas projektu iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē var pieņemt, pamatojoties uz iesniegto argumentāciju un risku analīzi.
Papildus lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija” ar skaidrojumu par to, kā plānots organizēt finansējuma apriti otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros, ņemot vērā, ka plānots izmaksāt avansa maksājumu finansējuma saņēmējam pirms Eiropas Komisijas lēmuma par AF plāna grozījumu apstiprināšanu un arī pirms līguma ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (CFLA) noslēgšanas. Lūdzam skaidrot, kas pieprasīs konkrēto finansējumu avansa maksājuma veikšanai, un kā tiks organizēta tālāka naudas plūsmas aprite pēc līguma ar CFLA noslēgšanas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
MK 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 12.punkts jau nosaka, ka valsts budžeta līdzekļus Atveseļošanas fonda plāna īstenošanai plāno kā dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem atbilstoši AF plānā apstiprinātajai Eiropas Savienības finansējuma summai, pieņemot attiecīgus MK tiesību aktus par Atveseļošanas fonda plāna investīciju īstenošanu, savukārt maksājumu, tai skaitā, avansa un starpposma maksājumu nosacījumi un apmēri ir paredzēti MK 2023. gada 11. aprīļa noteikumu Nr. 190  28.punktā, kas ar šo noteikumu projektu netiek grozīts. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt MK protokollēmuma projekta 3.punktu, izvērtējot, vai tā vietā nebūtu skaidri norādāms apstiprinātais kopējais investīciju apjoms tieši attiecībā uz finansējuma saņēmēju SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros, proti, 114 627 980 euro, kā arī nosakot valsts budžeta finansējumu apmēru pievienotās vērtības nodokļa izmaksām otrās kārtas ietvaros 24 071 876 euro (ja anotācijā arī tiek sniegts skaidrojums, ka PVN izmaksas nav atgūstamas saskaņā ar nacionālajiem tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā).
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka anotācijas 1.3. sadaļā un MK protokollēmuma projekta 3. punktā norādīts PVN apmērs 24 071 872 euro, savukārt anotācijas 3. sadaļā tas ir norādīts 24 071 875 euro, savukārt pēc aprēķina PVN apmērs sanāk 24 071 876 euro, līdz ar to lūdzam precizēt sniegto informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai MK protokollēmuma 4.punktā apakšpunkti nav jāprecizē, skaidri nosakot, ka ātrāka uzsākšana attiecas ne tikai uz brīdi pirms Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna grozījumu apstiprināšanu, bet arī pirms līguma noslēgšanas ar sadarbības iestādi, kā saprotams no kopēja konteksta, vienlaikus izvērtējot, vai ir aktuāla MK protokollēmuma 6.punktā noteiktā atļauja slēgt līgumu, kā arī anotācijā sniegt skaidrojumu par laika rāmi, kad ir plānota atlase un līguma slēgšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK protokollēmuma 7.punktu, papildinot, ka Satiksmes ministrijai jāinformē MK par situāciju un risinājumiem arī gadījumā, ja izmaksas, kas, atbilstoši piedāvātajam priekšfinansējuma risinājumam, veiktas pirms līguma noslēgšanas ar sadarbības iestādi, nebūtu attiecināmas finansēšanai no AF. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta anotāciju ar informāciju par izstrādāto grozījumu ietekmi uz finansējuma saņēmēju - valsts akciju sabiedrību "Latvijas dzelzceļš", un skaidrot, vai noslēgtajā līgumā par investīciju projekta īstenošanu būs jāveic grozījumi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai un kā noteikumu projekta grozījumi ietekmēs Ministru kabineta 2024. gada 8. aprīļa sēdē (protokols Nr. 41/37.§) apstiprināto valsts akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” fiskālo ietekmi (informatīvais ziņojums “Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" fiskālo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2025. un 2028. gadā”, 24-TA-2186), kas tika ņemta vērā izstrādājot likumu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” un Latvijas Fiskāli strukturālo plānu 2025. – 2028. gadam. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 4.1.punktā norādīto informāciju, ņemot vērā Eiropas Komisijai iesniegtos grozījumus Atveseļošanas plānā un Komisijas īstenošanas lēmumā (CID), proti, ka konkrētie rādītāji (Nr.4 un Nr.4a) ir atskaites punkti. 
Lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams precizēt 4.11. apakšpunktā norādīto rādītāju atbilstoši investīcijas mērķim, kas ir norādīts 2. punktā, proti, "izbūvējot Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas dienvidu daļu", kā arī precizēt 4.12.  apakšpunktā norādīto rādītāju atbilstoši AF plānam.
Lūdzam attiecīgi precizēt arī norādīto informāciju anotācijā.

Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu 16.punktu, nosakot izmaksu attiecināmības sākuma termiņu otrās projektu atlases kārtas projektam, ņemot vērā, ka šīs ir jaunas investīciju, kas AF plānā iekļautas ar grozījumiem, kas oficiāli iesniegti Eiropas Komisijai 18.12.2024.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, kā tiek plānots izmantot stacijas telpas, t.sk. vai plānots tās izmantot arī komercpakalpojumu sniegšanai.
Ņemot vērā, ka atbalsta programmas ietvaros tiek izbūvēta publiski pieejama dzelzceļa infrastruktūra, kas kvalificējas kā nesaimnieciska infrastruktūra, aicinām izvērtēt nepieciešamību atļaut šajā nesaimnieciskajā infrastruktūrā nodrošināt parastos papildpakalpojumus, kas ir pakalpojumi, kurus galvenokārt izmanto ar saimniecisko darbību nesaistītai pamatdarbībai un tie neietekmē tirdzniecību starp Eiropas Savienības dalībvalstīm.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046). Attiecīgi lūdzam noteikumu 19. punktā un 24.1. apakšpunktā precizēt regulas atsauci, norādot atsauci uz Regulu 2024/2509. Saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu atsauces uz atcelto Regulu 2018/1046 uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā. Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
19. Atbalstu finansējuma saņēmējam nesniedz, ja tas ir kādā no Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – regula Nr. 2024/2509), 138. pantā "Izslēgšanas kritēriji un lēmumi par izslēgšanu" noteiktajām izslēgšanas situācijām.
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu 26.8., 26.11. un 30.2.apakšpunktus papildināt ar atsauci arī uz 4.1 punktu, jo tajā ir minēti otrās kārtas ietvaros sasniedzamie rādītāji. Tāpat, lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu 28.1., 28.3. un 29.5.apakšpunktus ar atsauci uz 5.1 punktu, ņemot vērā, ka tajā noteiktas otrās projektu iesniegumu atlases kārtas izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot grozījumu 31.2.apakšpunktā noteikto, ka projektu īsteno līdz 2026.gada 31.augustam, tas ir līdz izmaksu attiecināmības perioda beigām, savukārt attiecīgais maksājuma pieprasījums par konkrētajā periodā sasniegtajiem rādītājiem Eiropas Komisijai jāiesniedz līdz 2026.gada 30.septembrim, lūdzam papildināt grozījumu projektu, paredzot, ka:
1)  FIDIC inženiera atzinums, kas apliecina mērķa sasniegšanu ir iesniedzams līdz projekta īstenošanas beigu termiņam, t.i. 2026.gada 31.augustam;
2)  noslēguma progresa pārskatā ir iekļaujami izdevumi, kas radušies līdz projekta izdevumu attiecināmības perioda beigām.
Papildu aicinām papildināt noteikumu 33.punktā minēto informāciju un/vai anotāciju, konkrēti norādot, kādi dokumenti tiks iesniegti otrās atlases kārtas ietvaros, kas apliecinās konkrētā mērķa sasniegšanu. 
Tāpat, ņemot vērā, ka Atveseļošanas plāna grozījumi vēl nav apstiprināti, un ar Eiropas Komisiju vēl skaņojama Darbības kārtība, kas paredzēs konkrētu rādītāja verifikācijas mehānismu, lūdzam noteikumu projektu pēc precizēšanas iesūtīt nosūtīšanai Eiropas Komisijai.
Papildus lūdzam anotācijā skaidrot noteikumu 34.2.apakšpunktā iekļauto nosacījumu par to, ka otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros maksājumi veicami līdz 2026.gada 31.decembrim. Aicinām izvērtēt, vai šis nosacījums ir samērīgs un faktiski izpildāms. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumos paredzēto apmaksas termiņu. 
Piedāvātā redakcija
-