Atzinums

Projekta ID
22-TA-800
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ievērojot to, ka likumprojektā paredzētais risinājums paredz piešķirt tiesības izmantot valsts pārvaldes pakalpojumu portālu privātpersonām  par to sniegtajiem  pakalpojumiem un ar tiem saistītās informācijas pieejamību, t.sk. nosakot, ka valsts pārvaldes pakalpojumu portālā nodrošināt pakalpojumu pieejamību varēs arī privātpersonas, kurām nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, proti, komersanti, lūdzam anotācijā ietvert izvērtējumu par plānotā pasākuma atbilstību Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantam. Vēršam uzmanību, ka piekļuve valsts infrastruktūrai (publiskiem resursiem) bez adekvātas atlīdzības, kas atbilstu tirgus cenai, var tikt uzskatīta par atteikšanos no valsts ieņēmumiem (kā arī priekšrocības piešķiršana komersantiem). Turklāt, ja vien netiek paredzēts valsts pārvaldes pakalpojumu portālu padarīt pieejamu visiem preču un pakalpojumu sniedzējiem tirgū bez diskriminācijas, pasākums ir kvalificējams kā tāds, kas paredz komercdarbības atbalsta sniegšanu. Attiecīgi, ja Ministru kabinets noteiks ierobežotas privātpersonu sniegto pakalpojumu jomas un ierobežotu pakalpojumu sniedzēju loku, Ministru kabinetam izstrādājamajā normatīvajā aktā ir jāietver prasības, kas nodrošinās sniegtā sniegtā komercdarbības atbalsta saderīgumu ar ES iekšējo tirgu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz, ka portālā ir pieejams personas datu pārlūkošanas pakalpojums, kurā pēc personas pieprasījuma atspoguļo informāciju no valsts informācijas sistēmām par personu un kuru attiecīgās iestādes pārzinis izgūst no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju. 
Ne likumprojektā, ne tā anotācijā nav skaidrots, ko saprot ar terminu "personas datu pārlūkošanas pakalpojums"  lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju, detalizētāk skaidrojot, ko minētais pakalpojumus aptver vai saņemt informāciju par personas datu apstrādi informācijas sistēmās vai saņemt informāciju, kas ir par personu, piemēram, tās gūtajiem ienākumiem, iestādes rīcībā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta pārejas noteikumu 31.punkts paredz, ka grozījums par 100.panta papildināšanu  ar 3.1 daļu stājas spēkā 2023.gada 1.novembrī.
Grozījums papildinot likuma 100.pantu ar 3.1daļu paredz, ka valsts pārvaldes pakalpojumu portālā ir pieejams personas datu pārlūkošanas pakalpojums, kurā pēc personas pieprasījuma atspoguļo informāciju no valsts informācijas sistēmām par personu. Personas datu pārlūkošanas pakalpojums nodrošina iespēju izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un aizsargātā veidā tos saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē., kā arī paredzēts pilnvarojums Ministru kabinetam. Atbilstoši pilnvarojuma likumprojekts paredz , ka Ministru kabineta noteikumi noteikt personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, personas identifikācijas nosacījumus, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumus un apstrādes kārtību, kā arī institūcijas, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšana. 
Tādējādi pēc Ministru kabineta noteikumu izstrādes būs iespējams novērtēt, kad iestāde varēs nodrošināt minēto datu nodošanu.
Patreiz likumprojektā nav noteikts datu apjoms, datu sniegšanas un tālākās aprites kārtība, datu apmaiņas tehniskie risinājumi, VID nevar novērtēt tehniskās iespējas un nepieciešamās izmaksas VID informācijas sistēmu pielāgošanai, lai nodrošinātu likumprojektā noteikto. Vienlaikus, lai nodrošinātu nodokļu maksātāju datu pieejamību ar likumprojektā paredzēto personas datu pārlūkošanas pakalpojuma starpniecību, VID būs nepieciešami papildu finanšu līdzekļi un vismaz 6-12 mēneši VID informācijas sistēmu pielāgošanai, ietekmi uz VID informācijas sistēmām un izmaksas to pielāgošanai būs iespējams novērtēt tad, kad tiks noteikti datu sniegšanas un tālākās aprites noteikumi, datu saturs un apjoms un datu apmaiņas tehniskie risinājumi.
 Ievērojot minēto, lūdzam papildināt pārejas noteikumu ar jaunu punktu paredzot, kādā termiņā tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi atbilstoši grozījumam par 100.panta papildināšanu ar 3.1 daļu, lai novērtētu iespējamo datu sniegšanas kārtību, tehniskos risinājumus un saņemtu finansējumu šāda pakalpojuma nodrošināšanai un attiecīgi precizēt, ka 12 mēnešus pēc Ministru kabineta noteikumu pieņemšanas piemēro 100.panta 3.1 daļu.  
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
VARAM anotācijas 1.3.sadaļā norāda, ka šobrīd norit darbs pie cilvēkresursu un finansējuma apzināšanas saistībā ar VRAA jauno funkciju, šā likumprojekta ietvaros jautājums par, iespējams, nepieciešamajām amata vietām un finansējumu jaunās funkcijas, tajā skaitā uzdevumu izpildei, netiek iekļauts. Vēršam uzmanību, ka šāda informācija liecina, ka likumprojektam ir sagaidāma ietekme uz valsts budžetu. Ņemot vērā minēto, norādām, ka nav atbalstāma tādu likumprojektu virzība, kuru īstenošana var netikt nodrošināta nepietiekamā finansējuma dēļ, attiecīgi pirms šāda likumprojekta virzības ir jāapzina likumprojektā noteiktā īstenošanas izmaksas, kā arī jāsniedz informācija, no kādiem līdzekļiem to plānots nodrošināt. Vienlaikus informējam, ja papildu finansējuma jautājumu ir plānots virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā budžeta sagatavošanas procesā, tad likumprojekta tālāka virzība ir iespējama tikai tad, kad papildu finansējums tā īstenošanai Ministru kabinetā tiks atbalstīts, savukārt, ja likumprojekta virzība ir nepieciešama ātrāk nekā noritēs budžeta sagatavošanas process, tad likumprojekta anotācijā ir jāpiedāvā risinājumi nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai esošo budžeta līdzekļu ietvaros. Papildus vēršam uzmanību, ja likumprojektam ir ietekme uz cilvēkresursiem, tad būtisks ir Valsts kancelejas viedoklis.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.punkta “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” sadaļu “Problēmas apraksts”, kur minēts Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekts “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma”, ar informāciju par minētā projekta numuru un informāciju, ka projekts tiek īstenots Eiropa Savienības struktūrfondu un Kohēzija fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” ietvaros, tādejādi nodrošinot skaidru un nepārprotamu informācijas izsekojamību.
Piedāvātā redakcija
-