Projekta ID
25-TA-623Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta pielikumā tiek precizēti finansējuma saņēmēji, paredzot, ka Nodrošinājuma valsts aģentūra, VAS "Valsts nekustamie īpašumi", SIA "Tiesu namu aģentūra" un Valsts izglītības attīstības aģentūra var iesniegt projekta iesniegumus par ēkām, kuras ir ministriju, to padotības iestāžu vai kapitālsabiedrību īpašumā, valdījumā vai lietošanā. Vēršam uzmanību, ka valsts budžeta līdzfinansējums var tikt plānots minētajiem finansējuma saņēmējiem, ja tie iesniedz projekta iesniegumus par ēkām, kurās izvietotas ministrijas vai ministrijas padotības iestādes, attiecīgi lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu un pamatojumu valsts budžeta līdzfinansējuma plānošanai projektos par kapitālsabiedrību īpašumā, valdījumā vai lietošanā ēkām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā norādīto informāciju, ka 2025. gada 31. martā plānots izsludināt 2.1.1.7. pasākuma "Valsts iestāžu infrastruktūras optimizācija" projektu iesniegumu atlasi, lūdzam aktualizēt minēto informāciju uz doto brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 222 26.punkts, kurā noteikta Ēka pagaidu energosertifikātām pievienotās informācijas apjoms, neparedz šo MK noteikumu 23.4. apakšpunktā noteikto "slēdzienu, kas paskaidro grozījumus projekta risinājumos plānoto energoefektivitātes rādītāju uzlabošanai - energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai", lūdzam papildināts MK noteikumu anotāciju paredzot šāda dokumenta iesniegšanu kā projekta iesnieguma pielikumu, vienlaikus norādot tajā iekļaujamās informācijas minimālo apjomu un aprēķinu metodiku (ja attiecināms).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam definējuma "energoauditors" vietā lietot "neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā" atbilstoši MK noteikumiem Nr.531 "Noteikumi par neatkarīgu ekspertu kompetences novērtēšanu un profesionālās darbības uzraudzību ēku energoefektivitātes jomā"
(attiecināms arī uz MKN grozījumu 23.7., 23.8. un 32. punktā)
(attiecināms arī uz MKN grozījumu 23.7., 23.8. un 32. punktā)
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ja pasākuma ietvaros plānots atbalsts elektrības sadales operatoram, lūdzam pasākumu izvērtēt komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā un atbilstoši papildināt anotāciju ar skaidrojumu vai komercdarbības atbalsta gadījumā papildināt noteikumu projektu (un anotāciju) ar piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumiem. Ja pasākuma ietvaros atbalsts elektrības sadales operatora infrastruktūrā netiek plānots, lūdzam attiecīgi papildināt anotāciju. Tāpat, ņemot vērā, ka elektrības pieslēguma izveide ēkām saistīta ar darbiem sadales operatora īpašumā, lūdzam izvērtēt, vai noteikumi būtu papildināmi ar īpašumtiesību nosacījumiem attiecībā uz īpašumiem, kurās paredzēts veikt pasākumā plānotos ieguldījumus, ņemot vērā, ka vadoties no noteikumu 2. punkta, attiecināmas ir darbi šo noteikumu pielikumā minēto finansējuma saņēmēju īpašumā, lietošanā vai tiesiskajā valdījumā esošajās ēkās.
Vienlaikus elektrības pieslēgumu ierīkošana neietekmē ēkas energoefektivitāties novērtējumu un attiecīgi netiek paredzēti ēkas energosertifikātā. Lūdzam šādas izmaksas izdalīt kā atsevišķu 23. punkta apakšpunktu, iekļaujot šāda veidu darbus arī noteikumu 22. punktā uzskaitītajās attiecināmajās darbībās.
Vienlaikus elektrības pieslēgumu ierīkošana neietekmē ēkas energoefektivitāties novērtējumu un attiecīgi netiek paredzēti ēkas energosertifikātā. Lūdzam šādas izmaksas izdalīt kā atsevišķu 23. punkta apakšpunktu, iekļaujot šāda veidu darbus arī noteikumu 22. punktā uzskaitītajās attiecināmajās darbībās.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu anotāciju ar izvērstāku aprakstu un skaidrojumu par to, kādas ēkas, kuras nav nodotas ekspluatācijā, var attiecināt projekta ietvaros, un kā šādā gadījumā tiks nodrošināts energoefektivitātes uzlabošanas mērķis.
Šobrīd atbilstoši noteikumu 8.1.1.apakšpunktā un 31.punktā noteiktam jebkuru nenodotu ēku ekspluatācijā nevar attiecināt projekta ietvaros. Pēc minētos punktos noteiktā var secināt, ka var iesniegt projektu par tādu ēku, kas nav nodota ekspluatācijā, bet kura faktiski līdz šim tiek lietota un pirms projekta īstenošanas patērēja enerģiju. Savukārt, ēkas kas netiek lietotas un nepatērēja līdz šim enerģiju (piemēram, jaunbūves, neizmantotas ēkas), nekvaklificējas, jo nav iespējams sasniegt kopējo primārās enerģijas ietaupījumu gadā vismaz 30 % apmērā, salīdzinot ar kopējās primārās enerģijas gada rādītājiem pirms projekta īstenošanas.
Energosertifikāciju regulējošie normatīvie akti t.sk. Ministru kabineta noteikumi Nr.222 un saistošie standarti par ēku energoefektivitātes aprēķina metodēm un ēku energosertifikāciju neregulē plānotās primārās enerģijas ietaupījuma aprēķina metodi. Attiecīgi lūdzam Atbildīgo iestādi papildināt noteikumu anotāciju vai izstrādāt aprēķinu metodiku, kas nosaka kārtību, kādā 2.1.1.7. pasākuma ietvaros būtu veicama primārās enerģijas ietaupījuma novērtēšanas ēkām, kuras nav nodotas ekspluatācijā, lai sadarbības iestāde projekta iesnieguma vērtēšanas laikā spētu nodrošināt tai uzlikto funkciju - nodrošināt, ka ES fondu investīcijas veiktas saimnieciski, efektīvi un lietderīgi un atbilstoši to primārajam mērķim – ēku energoefektivitātes paaugstināšanai/renovācijai nevis ēkas būvniecībai/būvniecības pabeigšanai.
Šobrīd atbilstoši noteikumu 8.1.1.apakšpunktā un 31.punktā noteiktam jebkuru nenodotu ēku ekspluatācijā nevar attiecināt projekta ietvaros. Pēc minētos punktos noteiktā var secināt, ka var iesniegt projektu par tādu ēku, kas nav nodota ekspluatācijā, bet kura faktiski līdz šim tiek lietota un pirms projekta īstenošanas patērēja enerģiju. Savukārt, ēkas kas netiek lietotas un nepatērēja līdz šim enerģiju (piemēram, jaunbūves, neizmantotas ēkas), nekvaklificējas, jo nav iespējams sasniegt kopējo primārās enerģijas ietaupījumu gadā vismaz 30 % apmērā, salīdzinot ar kopējās primārās enerģijas gada rādītājiem pirms projekta īstenošanas.
Energosertifikāciju regulējošie normatīvie akti t.sk. Ministru kabineta noteikumi Nr.222 un saistošie standarti par ēku energoefektivitātes aprēķina metodēm un ēku energosertifikāciju neregulē plānotās primārās enerģijas ietaupījuma aprēķina metodi. Attiecīgi lūdzam Atbildīgo iestādi papildināt noteikumu anotāciju vai izstrādāt aprēķinu metodiku, kas nosaka kārtību, kādā 2.1.1.7. pasākuma ietvaros būtu veicama primārās enerģijas ietaupījuma novērtēšanas ēkām, kuras nav nodotas ekspluatācijā, lai sadarbības iestāde projekta iesnieguma vērtēšanas laikā spētu nodrošināt tai uzlikto funkciju - nodrošināt, ka ES fondu investīcijas veiktas saimnieciski, efektīvi un lietderīgi un atbilstoši to primārajam mērķim – ēku energoefektivitātes paaugstināšanai/renovācijai nevis ēkas būvniecībai/būvniecības pabeigšanai.
Piedāvātā redakcija
-
