Atzinums

Projekta ID
23-TA-2726
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumos Nr.298 “Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādis”” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus.
Projekta 2. punktā paredzēto Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumu Nr.298 “Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – noteikumi) 3.1 punktu par atlaidi noteikumu pielikuma 2.2. apakšpunktā minētajiem pakalpojumam nepieciešams izvērtēt un precizēt. Vēršam uzmanību, ka noteikumu pielikuma 2.2. apakšpunkts paredz maksu par stāvlaukuma izmantošanu (transportlīdzekļa novietošanu). Apšaubāma ir iespēja, ka transportlīdzekļus varētu vadīt bērni (bāreņi vai bez vecāku gādības palikušie) vai arī personas ar I un II grupas invaliditāti. Tādējādi šādu atlaidi nepieciešams korekti identificēt pēc noteiktiem kritērijiem, proti, atlaide būtu piemērojama transportlīdzekļiem, ar kuriem pārvietojas minētās personas. Tāpat arī šajā gadījumā apšaubāma ir atsevišķā apakšpunktā izteikta atlaides piemērošana pavadošajām personām. Ievērojot minēto, piedāvājam precizēt projekta 2. punktā paredzēto noteikumu 3.1 punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 3. punktā paredzēto noteikumu 3.2 punktu par atlaidi pielikuma 6.4. apakšpunktā minētajiem pakalpojumam nepieciešams izvērtēt un precizēt. Vēršam uzmanību, ka noteikumu pielikuma 6.4. apakšpunkts šādā redakcijā paredz maksājumu 10,50 euro apmērā stundā personu grupai līdz 30 cilvēkiem, proti, grupas biļeti. Tādējādi šādu atlaidi nepieciešams korekti identificēt pēc noteiktiem kritērijiem un nav saprotams, kā varētu identificēt grupas ar jauktu sastāvu, proti, grupā varētu būt daži bērni vai bāreņi, vai arī personas ar I un II grupas invaliditāti. Šādas grupu atlaides būtu korekti piemērojamas mācību iestāžu vai citu institūciju grupām, tādēļ tiesību normā (apakšpunktā) nav ieteicams veidot individuālu personu un institūciju kopēju uzskaitījumu. Ievērojot minēto, piedāvājam precizēt projekta 3. punktā paredzēto noteikumu 3.2 punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 4. punktā paredzēto noteikumu 5. punktu par atlaidi noteikumu pielikuma 1.1., 1.2., 1.3. apakšpunktā esošajiem maksas pakalpojumiem par Līgatnes dabas taku apmeklējumiem nepieciešams izvērtēt un precizēt. Vēršam uzmanību, ka apšaubāmi ir, ka 5 līdz 18 gadus veci bērni, studenti vai pensionāri varētu būt noteikumu 5.2. apakšpunktā uzskaitītās personas. Tādējādi šādas atlaides nepieciešams korekti izteikt (nodalīt) pēc noteiktiem kritērijiem. Tāpat arī nav konsekventa pieeja atlaidēm par stāvlaukumu izmantošanu, proti, ja atlaide tiek paredzēta noteikumu pielikuma 10. punktā noteiktajiem stāvlaukumiem (tai skaitā ar elektrības pieslēgumu kempingpiekabei), kāpēc tā netiek paredzēta noteikumu pielikuma 2. punktā noteiktajiem Līgatnes stāvlaukumam. Par šādu atšķirīgu tiesisko regulējumu skaidrojums būtu jāsniedz projekta anotācijā. Ievērojot minēto, piedāvājam precizēt projekta 4. punktā paredzēto noteikumu 5. punktu un papildināt projekta anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 6. punktā paredzētajā noteikumu pielikuma 7. punktā esošo maksas pakalpojumu par publisku pasākumu rīkošanas brīvprātīgu samaksu atbilstoši personu skaitam nepieciešams precizēt vai svītrot. Vēršam uzmanību, ka Likuma par budžetu un finanšu vadību terminu skaidrojums nosaka, ka maksas pakalpojums ir pasākumu kopums, ko valsts budžeta iestāde ārējos normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos veic par samaksu, lai nodrošinātu sabiedrības vajadzību ievērošanu. Tādējādi tas ir obligāts maksājums, nevis brīvprātīgs, kā tiek minēts projektā paredzētajā noteikumu pielikuma 7. punktā, un attiecīgi arī projekta anotācijā nav pieļaujams rakstīt par “konceptuāli jaunu pieeju pakalpojumu sniegšanā”, jo valsts pārvaldes iestādes cenrādis nevar paredzēt tiesisko regulējumu par ziedojumiem valsts iestādei. Ievērojot minēto, piedāvājam precizēt projekta 6. punktā paredzēto noteikumu pielikuma 7. punktu, kā arī precizēt projekta anotāciju attiecībā uz minēto maksas pakalpojumu.  
 
Piedāvātā redakcija
-