Atzinums

Projekta ID
23-TA-1090
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
01.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
LTRK norāda,ka tiesību akta pieņemšana notiek novēloti, tādējādi nedodot uzņēmējiem pietiekamu sagatavošanās laiku.
Lai gan noteikumu projekts paredz, ka I kategorijas publiskās vietās defibrilatori ir obligāti jānodrošina no 01.01.2025., t.i., pēc viena gada, tomēr šīs prasības nodrošināšanai iekārtu iepirkumi būs jāveic jau 2024. gadā. Šobrīd uzņēmumu budžetu plānošana nākamam gadam ir noslēgusies, un iekārtu iegādes izmaksas tajos nav ieplānotas.
Vēršam uzmanību, ka normatīvā akta izziņā pie apstrādes informācijas par LTRK priekšlikumu noteikt prasību ieviešanas termiņu no 2026. gada, tika norādīts, ka priekšlikums ņemts vērā un panākta daļēja vienošanās starpministriju sanāksmē, kā arī minēts, ka “2026. gadā [..] tiek plānots noteikt par obligātu prasību defibrilatorus izvietot publiskās vietās, kurās apmeklētāju skaits ir lielāks par 1500 cilvēkiem diennaktī”. Kopumā normatīvā akta izziņā 9 reizes pie dažādiem priekšlikumiem ir norādīta informācija, ka prasības plānots ieviest no 2026. gada, kā arī normatīvā akta anotācijā pie risinājuma apraksta ir paredzēts: “Noteikumu projekts paredz, ka sākot ar 2026. gada 1. janvāri defibrilatoriem ir jābūt izvietotiem publisko vietu iekštelpās, kur ir vairāk par 1500 cilvēkiem diennaktī, savukārt, sākot ar 2028. gada 1. janvāri defibrilatoriem būs jābūt pieejamiem arī vietās, kur cilvēku skaits dienā sasniedz 701 līdz 1500.” Uzņēmējiem, kas seko līdzi normatīvo aktu projektu virzībai, šis radīja pamatotu priekšstatu un paļāvību, ka prasības netiks ieviestas ātrāk kā 2026. gadā. Tādējādi, šobrīd nosakot, ka I kategorijas vietās defibrilatori obligāti izvietojami jau no 01.01.2025., tiktu ignorēts gan labas pārvaldības princips valsts pārvaldē, gan privātpersonu tiesības būt informētām par valsts pārvaldes darbību, ja privātpersonu tiesības vai tiesiskās intereses īstenotā vai plānotā darbība skar vai var skart.
Šo apsvērumu dēļ noteikumu projekta 14. punktā (prasību spēkā stāšanās brīdis attiecībā uz I kategorijas vietām) būtu jāparedz termiņš ne agrāk kā 01.01.2026.
Tāpat 2 gadu periods ir nepieciešams, lai būtu iespējams iekārtu iepirkumu veikt pakāpeniski, vienmērīgāk sadalot izdevumus pa vairākiem periodiem, jo defibrilatoru izmaksas ir pietiekami ievērojamas un būs nozīmīgs finansiāls slogs Latvijas uzņēmējiem.
Secīgi noteikumu projekta 15. punktā (prasību spēkā stāšanās brīdis attiecībā uz II kategorijas vietām) būtu jānosaka termiņš ne agrāk kā 01.01.2028.
Atkārtoti vēršam uzmanību uz 8. punktā noteikto prasību informēt Zāļu valsts aģentūru ikreiz, kad nomainās par iekārtas vizuālo pārbaudi atbildīgais darbinieks. No normatīvā akta anotācijas un izziņas nav skaidrs, kādam nolūkam ziņas par šo personu Zāļu valsts aģentūrai ir nepieciešamas, un šāda administratīvā sloga uzlikšana uzņēmējiem bez skaidri saprotama mērķa un samērīguma izvērtējuma, noteikti nav atbalstāma. Tāpat jāņem vērā, ka personas datu apstrāde lielākā apjomā, kā nepieciešams mērķa sasniegšanai, ir pretrunā ar datu apstrādes minimizācijas principu. Tāpēc rosinām izslēgt no noteikumu projekta 7.4. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt 5.punktu, kas ir domāts ar vārdu "uzstādīšana"? 6.6.punktā aicinām izvērtēt iespēju pārbaužu konroli ieviest līdzīgu kā tas šobrīd ir ugunsdzēšamajiem aparātiem, izslēdzot papīra pārbaudes žurnāla uzturēšanu.