Atzinums

Projekta ID
22-TA-424
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 4.pantā paredzēts Autopārvadājumu likuma 60.panta trešo, ceturto un piekto daļu izteikt jaunā redakcijā. Vēršam uzmanību, ka vienlaikus nepieciešams izdarīt grozījumus arī Autopārvadājumu likuma 60.panta pirmajā daļā, lai novērstu neskaidrības minēto normu piemērošanā. Proti, spēkā esošajā Autopārvadājumu likuma 60.panta pirmajā daļā noteikts, ka  administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 57. pantā minētajiem pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Valsts policija vai pašvaldības policija. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata pašvaldības administratīvā komisija vai apakškomisija. Savukārt likumprojekta 60.panta ceturtajā daļā paredzēts, ka administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 57.pantā (..)  minētajiem pārkāpumiem veic pašvaldības policija, ja šajā pašvaldībā nav izveidots pašvaldības kontroles dienests. Kā arī likumprojekta 60.panta piektajā daļā paredzēts, ka administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma (..) 57. pantā (..) minētajiem pārkāpumiem veic Valsts policija. No minētajām tiesību normām izriet, ka Valsts policija par šā likuma 57.pantā minētajiem pārkāpumiem var veikt gan pilnu administratīvā pārkāpuma procesu, gan daļēju administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai, bet nav skaidri kritēriji, kādos gadījumos kura tiesību norma (60.panta pirmā daļa vai ceturtā daļa) būtu piemērojama. Tāpat no minētajām tiesību normām izriet, ka pašvaldības policija par šā likuma 57.pantā minētajiem pārkāpumiem var veikt daļēju administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai (neatkarīgi no tā vai attiecīgajā pašvaldībā ir vai nav izveidots pašvaldības kontroles dienests) vai arī veikt pilnu administratīvā pārkāpuma procesu, ja attiecīgajā pašvaldībā pašvaldības kontroles dienests nav izveidots. Tādējādi, ja attiecīgajā pašvaldībā pašvaldības kontroles dienests nav izveidots, nav skaidri kritēriji, kādos gadījumos pašvaldības policijai jāveic pilns administratīvā pārkāpuma process un kādos gadījumos daļējs administratīvā pārkāpuma process līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai.
Turklāt nav skaidrs arī, kāpēc gadījumos, kad attiecīgajā pašvaldībā ir izveidots pašvaldības kontroles dienests, tiesības izskatīt administratīvā pārkāpuma lietu, par kuru administratīvā pārkāpuma procesu uzsākusi pašvaldības policija, ir paredzētas pašvaldības administratīvajai komisijai nevis pašvaldības kontroles dienestam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Papildināt un precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3.punktā sniegto informāciju par Autopārvadājumu likuma papildināšanu ar 57.1pantu un ar to saistītajiem grozījumiem Autopārvadājumu likuma 60.pantā. Proti, no likumprojekta secināms, ka tiesības veikt administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 57.1panta pirmajā un otrajā daļā minētajiem pārkāpumiem tiek paredzētas gan Valsts policijai, gan pašvaldības kontroles dienestam, gan arī pašvaldības policijai, ja nav izveidots pašvaldības kontroles dienests. Taču likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ietverts nepilnīgs minētā regulējuma skaidrojums un tikai attiecībā uz pašvaldības policijas kompetenci.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 7.1.punktā sniegto informāciju, aizstājot tajā vārdus "Iekšlietu ministrija" ar vārdiem "Valsts policija", jo Iekšlietu ministrija nav ne autopārvadājumu kontroles institūcija, ne arī institūcija, kura ir tiesīga veikt administratīvā pārkāpuma procesu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ar grozījumu Autopārvadājumu likuma 1.pantā ir paredzēts to papildināt ar termina "pašvaldības kontroles dienests" skaidrojumu. Atbilstoši likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādītajai informācijai šā grozījuma mērķis ir nodrošināt Autopārvadājumu likumā lietotās terminoloģijas atbilstību Administratīvās atbildības likumā lietotajai terminoloģijai. Taču Iekšlietu ministrijas ieskatā minēto terminoloģijas atbilstību ir iespējams arī nodrošināt, izdarot Autopārvadājumu likumā cita veida grozījumu. Vēršam uzmanību, ka pēc būtības termina "pašvaldības kontroles dienests" skaidrojums jau ir ietverts Autopārvadājumu likuma 4.2pantā, vienlaikus nosakot arī tā kompetenci. Līdz ar to nav atbalstāms, ka minētā termina skaidrojums, bet jau ar citu tvērumu, tiek ietverts arī Autopārvadājumu likuma 1.pantā.
Ņemot vērā minēto, Iekšlietu ministrija aicina izvērtēt iespēju ietvert likumprojekta 1.pantā cita satura grozījumu, proti, grozījumu, kas paredz aizstāt patlaban Autopārvadājumu likumā lietoto terminu "pašvaldības kontroles dienests" ar terminu "pašvaldības Transporta kontroles dienests".
Piedāvātā redakcija
-