Atzinums

Projekta ID
25-TA-280
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot 2000. gada Starptautisko ātrgaitas kuģu drošības kodeksa un Starptautiskā drošības kodeksa kuģiem, kas pārvadā industriālo personālu, pieejamību, proti, pieejamību latviešu valodā oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", un saistošo spēku attiecībā uz privātpersonām, vai precizēt noteikumu projektu, piemēram, svītrojot atsauces uz minētajiem starptautiskajiem dokumentiem un nodrošināt minēto dokumentu prasību pārņemšanu noteikumu projektā. Norādām, ka starptautiskās normas, kas nav tulkotas latviešu valodā un publicētas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", nav piemērojamas attiecībā uz fizisku vai privāto tiesību juridisku personu, ievērojot indivīda pamattiesības zināt savas tiesības. Līdzīgi lūdzam pārskatīt un, ja nepieciešams, svītrot noteikumu projektā ietvertās atsauces uz citiem starptautiskajiem kodeksiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā vai tā anotācijā skaidrot (nepieciešamības gadījumā - piemērveidā), kā izpaužas noteikumu projekta 16. punktā minētā būtiskā kuģošanas drošības pasliktināšanās un vispārējās kuģošanas drošības izmainīšanās. Vēršam uzmanību, ka norāde uz būtiskumu ir subjektīva un var apdraudēt noteikumu projekta vienveidīgu piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojumu par noteikumu projektā ietverto grozīto Ministru kabineta 2008. gada 29. janvāra noteikumu Nr. 49 "Noteikumi par kuģu drošību" (turpmāk - Noteikumi Nr.49) 726.11, 726.13 un 726.25 punkta (un saistītā regulējuma) atbilstību tiesiskās vienlīdzības principam (ciktāl konkrētā gadījumā piemērotiem izņēmumiem nav obligāti jābūt noteiktiem vadlīnijās), kā arī Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 11. panta ceturtajā daļā noteiktajam. Norādām, ka drošības prasību piemērošanu atbilstoši noteikumu projekta izdošanas tiesiskajam pamatam var noteikt vienīgi pats Ministru kabinets, kas nevar veikt pārpilnvarošanu. Ja attiecīgu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam svītrot vai precizēt minēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 16. punktā ietvertajā Noteikumu Nr. 49 726.9 punktā norādīt konkrētu normatīvo aktu jomu, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 137. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 16. punktā svītrot norādi "balstoties uz savām iekšējām procedūrām", ievērojot noteikumu Nr. 108 131. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 13. punktā un 16. punktā ietvertā Noteikumu Nr. 49 726.13 – 726.16 punkta un 726.24 punkta regulējumu saistībā ar vadlīniju piemērošanu attiecībā uz privātpersonām. Norādām, ka saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 16. panta pirmo daļu iekšējais normatīvais akts (konkrētajā gadījumā vadlīnijas) ir saistošs tam publisko tiesību subjektam, kas šo aktu izdevis, kā arī šim publisko tiesību subjektam padotajām institūcijām. Privātpersonām iekšējais normatīvais akts nav saistošs.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības dēļ lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojumu, kāda ir Noteikumos Nr.49 noteikto atzīto organizāciju pieņemto lēmumu (administratīvo aktu) apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība. Vēršam uzmanību, ka Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6.panta 31.daļā tiešā tekstā ir norādīta tikai valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" (turpmāk - Latvijas Jūras administrācija) struktūrvienību vai Latvijas Jūras administrācijas direktora pieņemto lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 100.2. apakšpunktu lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu, atbilstoši Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma 11. panta ceturtajai daļai norādot uz drošības prasību piemērošanu attiecīgajiem kuģiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt (piem., paredzot attiecīgās Noteikumu Nr. 49 normas svītrošanu) noteikumu projekta 15. punktu, jo attiecīgajai normai nav juridiskas slodzes.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ja ar noteikumu projektu tiek izpildītas attiecīgās saistības, lūdzam saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu (jo īpaši 5.5. sadaļas 2. tabulu), norādot ar noteikumu projektu izpildītās saistības, kas izriet no minētajiem līgumiem (piem., SOLAS konvencijas II-2. nodaļas 19. noteikuma 2.1. punkta, II-2. nodaļas 19. noteikuma 4. punkta, 1973. gada Starptautiskās konvencijas par piesārņojuma novēršanu no kuģiem un tās 1978. gada protokola u.c.), šo saistību būtību un konkrētus veicamos pasākumus vai uzdevumus, kas nepieciešami šo saistību izpildei. Skaidrojam, ka anotācijas 5. sadaļai ir jāsniedz priekšstats par to, kādas saistības Latvija ar noteikumu projektu izpilda, kā Latvija plāno tās izpildīt un vai šādas saistības atbilst Latvijas valsts iekārtai, tiesību sistēmai un faktiskajām iespējām šādas saistības pildīt.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā ietvertais Noteikumu Nr. 49 726.11 punktā paredzētais regulējums, iespējams, dublē noteikumu projekta 11. punktā minēto, tādēļ lūdzam izvērtēt un novērst dublēšanos, nepieciešamības gadījumā svītrojot kādu no minējām normām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 16. punktā norādi "visur, kur lietots termins “pasažieri”, tā vietā ielasāms termins “industriālais personāls” tādā nozīmē, kāda šim terminam piešķirta SOLAS konvencijas XV nodaļas 2. noteikuma 3. punktā;" pārformulēt atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām.
Piedāvātā redakcija
"726.201. šajā (..) lietotais termins “pasažieri” atbilst terminam “industriālais personāls” SOLAS konvencijas XV nodaļas 2. noteikuma 3. punkta izpratnē;"
13.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā ietvertajā Noteikumu Nr. 49 726.12 punktā vai tā anotācijā skaidrot, kādos starptautiskajos līgumos nostiprināti kuģošanas drošības principi.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, vai attiecībā uz visiem noteikumu projekta 10. punktā minētajiem starptautiskos reisos iesaistītiem kuģiem ir saistošas 1974. gada Starptautiskās konvencijas par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras (ar grozījumiem) pielikuma (turpmāk - SOLAS konvencija) VII nodaļā noteiktās prasības vai uz noteiktiem minētajos reisos iesaistītajiem kuģiem. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 11. panta ceturtajai daļai Ministru kabinets var noteikt drošības un aizsardzības prasību piemērošanu vienīgi kuģiem, uz kuriem, ievērojot to tilpību, garumu, kuģa tipu, uzbūvēšanas gadu un kuģošanas rajonu, neattiecas šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajos starptautiskajos normatīvajos aktos noteiktās prasības. Attiecīgi noteikumu projektā nebūtu pieļaujams noteikt prasību piemērošanu kuģiem, kam SOLAS konvencija ir saistoša, tādēļ, ja attiecīgu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam atbilstoši precizēt minēto noteikumu projekta punktu.
 
Piedāvātā redakcija
"5.1 Starptautiskos reisos neiesaistītiem kuģiem, kas pārvadā bīstamas kravas vai citas kravas, uz kurām attiecas SOLAS konvencijas VII nodaļa, papildus jebkādām citām šo noteikumu prasībām piemēro SOLAS konvencijas VII nodaļu, tostarp SOLAS konvencijas VII nodaļas 10. noteikuma 1. punktā, 13. noteikuma 1. punktā un 16. noteikuma 1. punktā paredzētās prasības par papildu apskatēm un sertifikāciju. Attiecībā uz minētajiem kuģiem Jūras administrācija var nesniegt Starptautiskajai Jūrniecības organizācijai informāciju, kuras sniegšana Starptautiskajai Jūrniecības organizācijai paredzēta SOLAS konvencijas VII nodaļā minētajos starptautiskajos kodeksos."
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka ātrgaitas kuģiem dēļ to specifiskās konstrukcijas un citām specifiskām īpašībām (piemēram, dēļ lielā ātruma, ko tie spēj attīstīt) principā nav iespējams piemērot “parastajiem” kuģiem noteiktās prasības, kas paredzētas grozīto Ministru kabineta noteikumu 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11. un 12. nodaļā, tomēr noteikumu projekta 16. punktā paredzēts, ka attiecībā uz ātrgaitas kuģiem nepiemēro šo noteikumu 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11. un  12. nodaļu. Ievērojot minēto, lūdzam anotācijā skaidrot pamatojumu 3. nodaļas nepiemērošanai.
Piedāvātā redakcija
-