Atzinums

Projekta ID
22-TA-2458
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti neatbalstām atsevišķu MKN izstrādi sadarbības tīklu programmai, ņemot vērā zemāk minētos iemeslus:
1.Saskaņā ar investīcijas ieviešanas grafiku un AF plānā noteikto, MKN par atlikušo AF 5.1.1.2.i. investīcijas finansējumu 83 912 082 EUR apjomā bija jābūt apstiprinātiem MK jau š.g. 2.cet., lai 2023.g. 1.cet. izsludinātu atlasi. Tāpat šo MKN spēkā stāšanās termiņš ietekmē 2021.gada 6.jūlija Eiropas Padomes Īstenošanas lēmumā (Council Implementing Decision) (turpmāk - CID) noteiktā atskaites punkta Nr.157 “Izveidoti inovāciju klasteri” sasniegšanu – MKN ir jāstājas spēkā līdz 2023.g. 1.cet.;
2.AF plāna (1623) rindkopā ir skaidri noteikts, ka atbalsts dalībai ES līmeņa pētniecības programmās un starptautiskos sadarbības tīklos tiks nodrošināts jaunizveidoto inovāciju klasteru ietvaros, kas ir minēts arī CID atskaites punkta Nr.157 “Izveidoti inovāciju klasteri” aprakstā, t.i. šobrīd MKN par sadarbības tīkliem plānotās darbības būtu jānodrošina piecu inovāciju klasteru (piecu projektu) ietvaros.
3.Izdalot atsevišķi sadarbības tīklu programmu, tai nav specifiski izdalītu savu CID rādītāju, ar kuriem būtu iespēja sasaistīt uz sadarbības tīklu programmu attiecināmo finansējumu. Skaidrojam, ka CID mērķa Nr.158 “Apstiprināti projekti par vismaz 98 miljoniem EUR no finansējuma” rādītājs nav attiecināms uz sadarbības tīklu programmu, jo mērķa aprakstā ir paskaidrots, ka šī rādītāja izpilde ir saistīta ar pašu inovāciju klasteru programmu, t.sk. CID atskaites punktu Nr.157 “Izveidoti inovāciju klasteri”.
4.Atbilstoši AF plānā norādītajam, 5.1.1.2.i investīcijas ietvaros CFLA organizē projektu konkursu un atlasa piecus inovāciju klasterus, t.i. CFLA tiek paredzēta piecu projektu uzraudzība. Ņemot vērā iepriekš minēto, CFLA iebilst atsevišķu MKN izstrādei sadarbības tīklu programmai, kura paredz CFLA papildus veikt atvērtu projektu iesniegumu konkursu, vērtēt un atlasīt 12 sadarbības tīklus, un uzraudzīt papildu 12 projektus 5.1.1.2.i investīcijas ietvaros.

Ņemot vērā iepriekš minēto, skaidrojam, ka pēc iespējas ātrāk ir jānodrošina MKN izstrāde par atlikušo AF 5.1.1.2.i. investīcijas finansējumu 83 912 082 EUR apjomā, lai nodrošinātu savlaicīgu CID atskaites punkta Nr.157 “Izveidoti inovāciju klasteri” izpildi.

Papildus nosūtam iebildumus par valsts atbalsta jautājumiem, kas jāņem vērā pie jaunās inovāciju klasteru programmas izstrādes.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka sadarbības tīkls/finansējuma saņēmējs ir ne tikai atbalsta saņēmējs, bet arī atbalsta sniedzējs lūdzam papildināt normu ar pienākumu veikt komercdarbības atbalsta piešķiršanu, aprēķināšanu un uzskaiti sadarbības tīkla dalībniekiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu iespēju, ka publiskā finansējuma saņēmējam tiktu segti pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) maksājumi, kurus tas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā varēs atgūt priekšnodokļa veidā, tādējādi saņemot papildus finansējumu PVN apmērā, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar nosacījumu, ka PVN netiek segts, ja publiskā finansējuma saņēmējs to var atgūt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam precizēt noteikumu projekta 58. punktu ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, gan finansējuma saņēmējs, gan sadarbības tīkla dalībnieki izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta VII. nodaļu, ievērojot to, ka komercdarbības atbalsta saņēmēji ir finansējuma saņēmējs un sadarbības tīkla dalībnieki, kuriem attiecināmās izmaksas noteiktas noteikumu projekta 33.-35. punktā, līdz ar to visas noteikumu projekta VII. nodaļā noteiktās prasības, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 1407/2013, būtu jāattiecina uz finansējuma saņēmēju un sadarbības tīkla dalībniekiem (piemēram, noteikumu projekta 63.1. apakšpunkts).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 63. punktu ar prasībām, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punkta, un, lai izpildītu Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 1. punktā noteikto prasību, lūdzam papildināt ar nosacījumu, ka aģentūra vai attiecīgajā gadījumā finansējuma saņēmējs pieņem lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam vai attiecīgi sadarbības tīkla dalībniekam un veic tā reģistrāciju de minimis uzskaites sistēmā, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt terminoloģiju, jo no noteikumu projekta saprotams, ka komercdarbības atbalsta saņēmēji ir finansējuma saņēmējs un sadarbības tīkla dalībnieki, kuriem attiecināmās izmaksas noteiktas noteikumu projekta 33.-35. punktā, taču nav skaidrs, vai gala labuma guvēji šo noteikumu ietvaros arī būtu uzskatāmi par komercdarbības atbalsta saņēmējiem un, ja tas tā ir, ar kādu komercdarbības atbalsta regulējumu tas tiek sniegts.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 63.1. apakšpunktu, vai arī papildināt noteikumu projektu ar atsevišķu normu, kas noteiktu, ka "viens vienots uzņēmums" atbilst Komisijas Regulas Nr.1407/2013 2.panta 2.punktā noteiktajai „viena vienota uzņēmuma” definīcijai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 63.2. apakšpunkta mērķis pēc būtības ir aizliegt kumulācijas iespējamību, un, ņemot vērā, ka atbalsta kumulācija ir iespējama gan par tām pašām attiecināmajām izmaksām, gan par citas atbalsta programmas ietvaros piešķirto finansējumu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 63.2. apakšpunktu, piemēram, šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
63.2. finansējuma saņēmējs un sadarbības tīkla dalībnieki nesaņem un neparedz saņemt atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām citu programmu ietvaros no Eiropas Savienības vai citiem publiskajiem līdzekļiem, tai skaitā valsts un pašvaldību līdzekļiem.
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šajā noteikumu projektā normā ietverto atsauci uz noteikumu 65. punktu, ņemot vērā to, ka tajā nav pārbaudāmo prasību finansējuma saņēmējam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 77. punktu ar prasību arī aģentūrai nodrošināt ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu saistīto dokumentu glabāšanu 10 fiskālos gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šo noteikumu projektu piešķirts pēdējais komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 81. punktu, ņemot vērā to, ka no noteikumu projekta var saprast, ka komercdarbības atbalsta saņēmēji ir finansējuma saņēmējs un sadarbības tīkla dalībnieki, turklāt noteikumu projekts paredz atsevišķas stingrākas prasības, nekā to nosaka Komisijas regula Nr. 1407/2013 (piemēram, kumulācijas aizliegums). Ievērojot minēto aicinām normu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
81. Ja attiecibā uz finansējuma saņēmējam piešķirto atbalstu ir pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumus, kas izriet no Komisijas regulas Nr.1407/2013, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 82. punktu, skaidri norādot, ka šī atgūšanas norma attiecas uz to nelikumīgo komercdarbības atbalstu, kas piešķirts sadarbības tīkla dalībniekiem. Lūdzam arī izvērtēt, vai normas otrajā teikumā procentu aprēķins nav sasaistāms ar dienu, kad atbalsts nodots sadarbības tīkla dalībnieka rīcībā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt/papildināt anotāciju ar skaidrojumiem par komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, kas tiks precizēti atbilstoši Finanšu ministrijas izteiktajiem iebildumiem par noteikumu projektu. Lūdzam anotācijā izskaidrot arī noteikumu projekta 24.1. apakšpunkta praktisko piemērošanu, īpaši attiecībā uz atbalsta piešķiršanas ierobežojumu uz eksporta aktivitātēm.
Piedāvātā redakcija
-